Jump to content

Ervervssøknader fra utlendinger med bopel/opphold i Norge


warthog

Recommended Posts

Får da håpe det går bra, er selv svensk med fast opphold her siden 1997. Det eneste dem har på meg er 80km/h i 60sone for snart to år siden. Siden kan jeg henvise til fast adresse og att jeg har betalt skatt til kemneren.

 

https://www.politi.no/tjenester/vapen/ se under "vedlegg".

 

På side 19 står det:

 

3.4.4 Ervervssøknad fra utlending med bopel/opphold i Norge

Dersom en utenlandsk søker ikke kan gi tilfredsstillende dokumentasjon på at

vedkommende tilfredsstiller kravene til edruelighet og pålitelighet, er norske myndigheter

avhengig av den kunnskap norsk politi har om vedkommende. Det er derfor avgjørende at

vedkommende har hatt lovlig opphold her over lengre tid, slik at man har grunnlag for å

vurdere vedkommendes skikkethet.

Følgende kriterier bør legges til grunn for at utenlandske statsborgere som ikke kan gi

tilfredsstillende dokumentasjon på sin vandel skal kunne innvilges ervervstillatelse på våpen:

Vedkommende må ha fast bopel i Norge. Vedkommende må ha hatt lovlig

sammenhengende opphold i landet i flere år, og vise at han i denne tiden har hatt

tilfredsstillende vandel.

Vedkommende må fylle de vanlige vilkår til personlige egenskaper og dokumentere

behovet for det omsøkte våpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 6 years later...

Jeg fikk nå brev fra politiet vedrørende min våpensøknad. De vil ha vandelsattest fra Tyskland (jeg bodde og jobbet der i to år, og flyttet tilbake for litt over ett år siden). Dessverre var jeg ikke klar over denne regelen (forøvrig synes det er merkelig at de ikke bare kan fikse sånt internt i Europol eller noe).

 

Noen som vet hvordan i alle dager jeg kan skaffe dette? 

Link to comment
Share on other sites

Det burde gå fint å kontakte det lokale politikontoret der du bodde og etterspørre en attest.

Eneste som kan være litt kinkig er om de uten videre gir ut denne attesten til deg uten noen form for legitimering, som dessverre ofte (og i teorien skal) betyr at du må møte personlig.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg måtte skaffe meg erklæring fra nederlandske etatene da jeg leverte søknad på mitt første våpen. Ikke noe problem egentlig, bare litt fram og tilbake mellom nederlandsk og norsk politi pga.at norsk politi måtte fylle ut søknad for den nederlandske politi. Fikk en erklæring på engelsk (standard i NL). Kan tenke meg at i Tyskland du bare får noe tysk og at norsk politi da sier at det må oversettes av offisielt oversetter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...