Jump to content

Ladedata for 44m med >190 faktor i revolverfelt?


vingemutteren

Recommended Posts

Trenger ladedata til 44m, men til bruk i NSF revolverfelt (under 190 i faktor).

 

Våpenet er en S&W629 Classic (6.5" løp), som er tunet.

 

Jeg bruker Federal hetter, og 44m Winchester Hylser .

 

Grunnen til at jeg vil se på muligheten til å bruke 44m til revolverfelt, er så enkel som våpenkontorets sabotering av nytt revolverfelt våpen. Som tvinger meg til å se på midlertidige alternativ.

 

Jeg trenger forslag til kuler og kulevekter, og ladedata til disse, som holder seg under faktorkravet. Men som helst når frem til 70m, uten å sikte på månen. :wink:

 

Håper dette er mulig, og at noen kan hjelpe meg med dette.

 

Mvh

vingemutteren

Link to comment
Share on other sites

Om jeg jobbet i et våpenkontor og leste kammeret.no, så ville ikke et innlegg som dette økt lysten min til å være behjelpelig med våpen søknader...

Men nok om det. Det du spør etter er .44 special ladninger, Videre er det forbeholdet om mindre en 190 faktor ikke egentlig relevant. Skal man forholde seg til og tolke det som om det er kravene til magnumfelt som avgjør om en patron er magnum eller ikke blir det bare tull. 45 acp skyttere risikerer å bi disket militær felt, og står det .44 magnum på hylse er faktoren en skal holde seg til 275.

 

Mitt tips, en ladning som preliminert har gått godt i mine DA .44 magnum revolvere er 8gr+ med N32C og berrys 200gr FP belagte kule. For mer info se gjerne Zombie Loads tråden :mrgreen:

Selv har jeg en plan om å bruke N32C og en passende kule i .44 special hylser i en 7'5" Ruger Redhawk, greit å se hvor man treffer på lang avstand :twisted: , problemet er at den dumme ¤2 GP100 går så fordømt godt at jeg ikke tør å la være å bruke den...

Link to comment
Share on other sites

Sorry Hassel, den er jeg ikke med på. Max faktor for deltakelse i revolverfelt er inntil 190 (der starter magnum definisjonen i NSF, og bane begrensningene).

At faktor for mag 2 er 275, har ingenting med dette å gjøre.

 

Men takk for ladningene, må se til å få tak på noen kuler (har N32C). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så du mener at jeg ikke kan skyte revolver felt med en smith 625 i. 45 ACP og fabrikk ammo?

Tviler på om du finner hold for denne påstanden i NSFs regel verk, utover kreativ tolkning...

faktor kravene er faktisk en nedre grense for spesialfelt, ikke måls krav for andre programmer.

Link to comment
Share on other sites

Ikke vær vansklig nå :wink: .I regelverket for NSF revolverfelt. Er der faktisk ett faktor krav, det heter ikke Magnum ladning.

Hva er så den laveste magnum definisjonen i faktor (NSF)? Jo 190.

 

Jeg vill faktisk snu på utsanget ditt Hassel, bevis at ladninger fra og med 190 i faktor er lovlig brukt i NSF revolverfelt.

Link to comment
Share on other sites

Ha ha ha ha...

Det er enkelt å bevise. Det står ikke noe i regelverket for revolverfelt (som kom før magnumfelt var påtenkt) Annet en at det ikke skal brukes magnumpatroner. Du kan skyte 240gr kuler i 1300 fot/s så lenge det kommer fra en 44 special hylse. (det er kanskje ikke hensiktsmessig....) men det er fullstendig "beside the point". En kan ikke hoppe frem og tilbake i regelboken for å finne opp enn regel for seg selv og så tro at den gjelder for alle. Det å introdusere et slikt fiktivt maks krav for felt i et åpent forum er i tillegg ganske uheldig, i all den tid det kun vil spre missinformasjon og usikkerhet blant andre skyttere.

 

En slapp 45 colt ladning med en 250gr standard kule i rolige 800 f/S vil jo straks bryte denne påståtte og udokumenterte grensen. Jeg har ikke finlest felt reglementet, men jeg har ikke sett noe maks fart eller faktor nevnt noe sted...

 

Det kunne kanskje ha vært lurt å sjekke med NSF sentralt i det minste gør man forholder seg til regelverk man ikke er sikker på.

Link to comment
Share on other sites

8.25.4.4.2 Magnumamunisjon/patroner er kun tillatt i øvelsene Magnum 1 og

Magnum 2.

 

8.25.7.1.6 Spesialrevolver

Revolver i alle kaliber (ikke magnumladning)

(ikke magnumladning) betyr her etter faktor, det samme skal være ment i 8.25.4.4.2 i henhold til uttalelser fra Fagkomite pistol, som klart slår fast at man kan bruke amunisjon som er stemplet med magnum (357m/44m o.s.v). Da det er magnum ladning som er det som er ment (faktor).

 

Forespørsel kan godt sendes fagkomite pistol, for uttalelse om det er faktor eller hylse merking som er ment med begge disse to paragrafene.

Link to comment
Share on other sites

Ja... Og?

Man må virkelig være kreativ for å få det til bety at man ikke kan skyte med noe som gir mer en 190 i faktor i revolver felt... Du har forøvrig effektivt forbudt 45 acp i de fleste fabrikk ladninger og i normale hjemmeladninger til militærfelt om den snåle tolkningen skal henge på greip... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Utrolig hvor mye det skal kverruleres på dette med ladninger/magnumladninger til revolverfelt... Om man ønsker å tøye reglementet kan man jo skyte 38 spes. hylser med ladninger som holder mag 1 kravet uten store problemer, men jeg skjønner ikke helt poenget..

 

Men må vel kanskje ta en gjennomgang om hvordan vi skal forholde oss til dette på NM i tilfelle noen skulle ønske å provosere, men tror vel neppe det blir noen problem :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tja, når man vet der finnes uttalelser fra Fagkomite pistol, på at magnum patroner er lovlig brukt i Revolverfelt. Hvordan skal man da egentlig tolke de forskjellige utalelsene om magnum patroner/ladninger etc?

 

Når man også vet at Magnum i NSF i prinsipp betyr allt med faktor over 190, hva da?

 

Dette er ikke kverulering, dette er noe som det bør det ryddes opp i. Og klargjøres fra NSF, samt tydligjøres i regelverket.

 

P.s. Jeg har alltid trodd at hotte 45acp ladninger alltid har vært forbudt i både Militær og Revolverfelt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg satt akkurat og leste Fagkomite pistols svar på dette med hylser og faktor, og jeg ser at magnum hylser er lov å bruke i revolverfelt.

Likeså at der faktisk ikke er satt noen "gitt" faktor grense i revolverfelt. Kun at Magnumammunisjon ikke er tillatt.

 

Ellers er det bemerket at de færreste vil ønske å stå ved siden av noen som skyter med amo tett på eller over 190 i faktor i revolverfelt.

 

Da er det jeg har ett nytt spørsmål:

 

Ved hvilken faktor (eller hastighet), begynner det sansynligvis for folk flest å bli ubehagelig/forstyrrende å stå ved siden av en skytter med 44 kalibers revolver med 240grs kule i Revolverfelt?

(bet meg merke i at Hassel påpekte at der er en stor hastighets forskjell på tyngre kuler, som det kan virke som han mener har større betydning for skader og forstyrrelser enn faktor).

 

Dette med tanke på at en nedladet 44 kule, vel ikke gir samme smell og forstyrrelse som en hot 357m?

 

Skjøt forresten ved siden av en med 44m fra S&B (slappe greier) forleden, og selv om han unskyldte seg og alting. Kunne jeg ikke si at jeg la noe spesielt merke til at det var 44m han skjøt med (ikke noe problem for fallfigurene heller).

 

Likeså synes jeg det er mere forstyrrende å skyte Militerfært, sammen med "hott" nato 9mm enn rolig ladede 45acp.

 

P.s. For ordens skyld, min oppfattning av hvordan reglene skulle tolkes. Var altså ikke korrekt. Hassels antydninger om under 190 området med raske 357m eller under 275 med langsommere 44m (og andre tyngre kuler), virker være det nærmeste man kommer i forhold til tolkning av dagens regler om ikke magnum ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel en" teoritiger" Hvor mange lader opp mot mag.faktor i revolverfelt?Kan gjennom snart 25 år med feltskyting ikke komme på en eneste episode der jeg har vært forstyrret av naboens magnumdilla. Blysprut fra feiltimede og upussede revolvere derimot..

Link to comment
Share on other sites

Angående smell så er ett sinna .357 mg smell værre en et nevnt bedagelig drønn fra en 44 spes, i allefall i mine ører.

Faktor er et veldig lite vitenskapelig og skreklig unøyktig mål, som ble funnet opp for å regulere mellom kalibre i praktisk skyting.

Om jeg ikke tar feil, så er det sliok at om du doble kulevekten på et prosjektil, dobler du anslagsenergi. Dobbler man hastigheten, så firedobbler man anslagsenergien.

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel en" teoritiger" Hvor mange lader opp mot mag.faktor i revolverfelt?Kan gjennom snart 25 år med feltskyting ikke komme på en eneste episode der jeg har vært forstyrret av naboens magnumdilla. Blysprut fra feiltimede og upussede revolvere derimot..

Tja, fakta er jo at jeg ønsker å bruke min 629 til Revolverfelt. Samtidig som jeg ikke vill bryte noen regler, eller plage de som står rundt meg. Så saken for meg er hva som må til for å få god felt presisjon, og liten rekyl ut av 44m. Samtidig som man ligger så lavt med hastigheten at ingen får problemer. Hvilken hastighet og hvilken faktor dette er med 44m, vet jeg ikke (men jeg skal over i Hassels Zombieloads tråd, der står nok mye av det jeg lurer på :D ).

Link to comment
Share on other sites

Prøv med ei 240gr kule og noe runt 6.0gr med n320, får du soting så kan du bare trykke kula lenger ned i hylsa eller snu den bak frem. Jeg bruker 210gr swc og 5,5gr i 41mag som feltladning, da har jeg en utgang på 800fps. Det gir meget behagelig rekyl og blåser ikke 105gr kulene til sidemannen over på feil skive.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...