Jump to content

Basset Fauve de Bretagne(BFdB)


Peacemaker

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Gratulerer med valget av både rase og kennel, Bjørn har gode bikjer og vet å få dem jakt/utstillings premierte :D Noe jeg syntes er viktig og tenke på når du skal kjøpe valp.

Basset fauve de bretagne Har blitt en svært populær rase med stor etterspørsel etter valper så jeg tror det kan hvere lurt og kansje få noen rettningslinjer ved avel kansje noe i likhet med den elghund rasene har. :?:

Leif R

Link to comment
Share on other sites

Onsdag kveld ble jeg oppringt av en fra viltnemda, for å gå ettersøk etter et rådyr som hadde prøvd å krysse E6. Sporet var ca en time gammelt. Sporet gikk delvis over pløyd mark uten snø. Etter ca. en times sporing klarte vi å avlive dyret.

Link to comment
Share on other sites

Hei Liseli, var inne på hjemmesiden til Støpberget, fant ingenting om jaktpremiering på foreldrene? Hvis de skal brukes til hjortejakt krever det god jaktlyst.

Vil slenge meg på Troya sine tanker om avl.

Hvis man skal avle på en rase, er vel litt av meningen at man kan tilføre rasen noe, ikke kun tjene penger?

Man kan synes sine egne hunder er kjempebra jakthunder, men man er litt innhabil, så det beste er å stille på jaktprøve og få sin hund bedømt av jaktprøvedommere.

Det kan være et problem i små raser, vi hadde en diskusjon om dette på et møte i Bjørnhundklubben. Der er det ikke krav om jaktpremiering på tispene, kun hanhund. Vi ble enige om å fortsette med dette en stund, fordi det var få jaktpremierte tisper. Det var ønskelig om at andre i samme kull som tispen var jaktpremiert, og at hun hadde riktig HD og øyelyst. Det var selvfølgelig også oppfordring til tispeeiere og stille mere på jaktprøver, slik at vi kunne stramme inn kravene etterhvert.

Jeg vet faktisk ikke om Bassetklubben har krav for å bli godkjent av avlsrådet eller om de bare er rådgivende organ?

Det er en fin diskusjon om dette på Jamthund til bjørn og elg, side 3

Er det andre som har meninger om avl, kom igjen! Må ut å måke snø igjen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man skal avle på en rase, er vel litt av meningen at man kan tilføre rasen noe, ikke kun tjene penger?

 

Her er jeg helt enig!

Men er det å parre 2 b hunder med like "utstillingsfeil" bare fordi disse er jaktpremierte å tilføre rasen noe ? Jeg forstår at hvis hundene er jaktpremiert ,er det lettere å kunne tro at valpen også vil bli veldig bra og dermed lettere å selge. Jeg skal absolutt ikke rope høyest når det gjelder jaktprøver når vi selv ikke har vært der, men jeg tror en større prosent beror på hos hvem valpene havner enn om foreldrene er jaktpremierte! Har en tispe med 9 valper nå som faktisk aldri har vært på jakt ,men må si jeg ikke er særlig bekymret for at hennes avkom ikke vil jage! Har også en unghund som kommer fra ei tispe som aldri har jaget ,men første tur i skogen ga rådyrlos 45 min og faktisk det samme har skjedd med hennes søsken.. Denne parringen ble gjort ut fra stamtavlene til foreldrene. Skulle gjerne sett en statestikk over parringer med og uten premierte foreldre, og hvordan deres avkom jager. Det skal ligge mange tanker bak et kull før man endelig er der, det er selvførgelig ikke alltid det slår riktig vei men har man ikke troen kan man like godt gi seg. Vi er forholdsvis ferske i gamet ,men lærer noe nytt hele tiden, og mener selv vi kan tilføre rasen noe selv om det foreløpig ikke står njch foran navnene på våre hunder...

Støpberget har faktisk levert bra jaktlige kull, og har holdt på med rasen lenge! Om de har tatt en riktig avgjørelse ved dette kullet har jeg ingen forutsetninger å si noe om.

 

Her kom det mye tanker på en gang, så jeg regner med mange er helt uenig!

Men alle har forskjellige meninger om verdensproblemene så fyr løs :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vel har man en jakthund så er det vel greit at man tar vare på jaktlinjene og bruker dem på jakt ,og selfølgelig må man også se på det ekstriørmessige.Derfor ønsker jeg at vi får noen kjøreregler som både oppdretter og valpe kjøper kan handle ut ifra.Men er det noen grunn til og ikke stille hunden på jakt prøver om den fungerer godt? :oops: Og til folk som ønsker seg valp se på prøver/utstilling og ta gjerne kontakt med raseklubbens valpeformidler. :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, dette med avl og oppdrett har nok like mange meninger som det finnes oppdrettere og alle har troen på sitt, men noen ganger må man gå andre veier allikevel..

Velger du en Fauve ,tror jeg du får en jakthund om du velger den eller den oppdretteren, men om den jager når den er 5 mnd eller 3år er faktisk ikke godt å si!

Lykke til i alle fall :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har ei petit tispe som er underbitt, det er den eneste feilen med bikkja, skal jeg sette hvalper på den?

 

Det er vel en av de feilene jeg mener man skal la være å avle på. Dette er nemlig et problem som i vår rase henger i fra Frankrike, fordi det ble avlet kun på jakt og hvor bittfeil ikke ble sett på som noe stort problem !

Link to comment
Share on other sites

Avl er ikke et lett tema, på årsmøte i bassetklubben skal det være et seminar om oppdrett. Jeg håper jeg kan lære litt om emne på dagtid og diskutere jakt/hunder og avl på kveldstid. Var en tur i Norrtelje forrige helg. En Fauve, en basset norman, en kareler, en dachs, en elghund sort og en Slovenski Kopov. Vi skøt rådyr for alle kortbeinte og fikk 2 villsvin for kareleren og kopoven. Til slutt fikk vi en elgkalv som kom til en av postene. Kjempehelg. :D

Link to comment
Share on other sites

Hvis man skal avle på en rase, er vel litt av meningen at man kan tilføre rasen noe, ikke kun tjene penger?

 

Her er jeg helt enig!

Men er det å parre 2 b hunder med like "utstillingsfeil" bare fordi disse er jaktpremierte å tilføre rasen noe ? Jeg forstår at hvis hundene er jaktpremiert ,er det lettere å kunne tro at valpen også vil bli veldig bra og dermed lettere å selge.

Spørsmålet er vel om vi ønsker å vidererføre disse utstillingsfeilene eller ikke. Parrer man videre på "feil" eksteriørmessig eller jakt så øker man hyppigheten av de. Ønsker vi det?

 

Jeg skal absolutt ikke rope høyest når det gjelder jaktprøver når vi selv ikke har vært der, men jeg tror en større prosent beror på hos hvem valpene havner enn om foreldrene er jaktpremierte! Har en tispe med 9 valper nå som faktisk aldri har vært på jakt ,men må si jeg ikke er særlig bekymret for at hennes avkom ikke vil jage! Har også en unghund som kommer fra ei tispe som aldri har jaget ,men første tur i skogen ga rådyrlos 45 min og faktisk det samme har skjedd med hennes søsken.. Denne parringen ble gjort ut fra stamtavlene til foreldrene.

 

Slik jeg ser det så summer man fløten av andre hunders arbeid. Og om en hund ikke har vist noe, så er den i mine øyne umerritert og kan like så godt være håpløs. Men selvsagt, man kan ha flaks. Dette er jo å gamble, og hva tilfører slikt avls arbeide en rase? Tviler på rasen lever lenge hvis mange driver slik.

 

 

Skulle gjerne sett en statestikk over parringer med og uten premierte foreldre, og hvordan deres avkom jager. Det skal ligge mange tanker bak et kull før man endelig er der, det er selvførgelig ikke alltid det slår riktig vei men har man ikke troen kan man like godt gi seg.

 

Og her er kjernen til problemet: uten jaktprøver vet vi ingenting. Men om eieren er en skrythals så høres ihvertfall hunden bra ut. Men om han klarer å vurdere sin egen hund nøytralt imot hunder han aldri har sett så er ihvertfall eieren ett multitalent utenom det vanlige og bør avles på :wink: ...

 

 

Vi er forholdsvis ferske i gamet ,men lærer noe nytt hele tiden, og mener selv vi kan tilføre rasen noe selv om det foreløpig ikke står njch foran navnene på våre hunder...

Men hvordan klarer dere å vurdere deres egne hunder imot andres uten å ha en rettferdig, nøytral vurdering? Og hvis man ønsker å tilføre en rase noe betyr vel det å forbedre, ikke avle videre på genetiske feil. Men om målet er å tjene kortsiktige penger så er det ikke så viktig.

 

Støpberget har faktisk levert bra jaktlige kull, og har holdt på med rasen lenge! Om de har tatt en riktig avgjørelse ved dette kullet har jeg ingen forutsetninger å si noe om.

 

Sikkert, men igjen: hvor gode iforhold til andres hunder?

 

Her kom det mye tanker på en gang, så jeg regner med mange er helt uenig!

Men alle har forskjellige meninger om verdensproblemene så fyr løs :wink:

 

Virkelig bra at folk ønsker å bidra til en bedre rase. Men en så liten rase som dette er så vil ett par useriøse oppdrettere lett ødelegge for lang tid. For dårlige hunders rykte spres raskt. Og i mange områder vil en bfdb være en ny bekjentskap for jegerne i området den kommer til. Dårlige hunder vil ramme rasen hardt. Derfor bør man være meget nøye med avlsarbeide i så små raser.

Om man vil rasen, og ikke ens egen lommebok, vel.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er vel om vi ønsker å vidererføre disse utstillingsfeilene eller ikke. Parrer man videre på "feil" eksteriørmessig eller jakt så øker man hyppigheten av de. Ønsker vi det?

 

Nei ,men skal vi gjøre det bare fordi begge hundene er jch?

 

Slik jeg ser det så summer man fløten av andre hunders arbeid. Og om en hund ikke har vist noe, så er den i mine øyne umerritert og kan like så godt være håpløs. Men selvsagt, man kan ha flaks. Dette er jo å gamble, og hva tilfører slikt avls arbeide en rase? Tviler på rasen lever lenge hvis mange driver slik.

 

En hund er selvførgelig ikke meritert hvis den ikke har en prøve , men setter man seg ned og studerer de linjer man bruker vil jeg ikke si det er gambling. Men jeg forstår at andre kan tenke i den retningen.. Og bare for å bringe det på det rene, så er hannen som er brukt meget høyt rangert både på jakt og utstilling i Frankrike ,selv om de bruker andre prøver enn oss , vil jeg påstå at de prøvene er mye værre og oppnå championat i enn her..

 

Men hvordan klarer dere å vurdere deres egne hunder imot andres uten å ha en rettferdig, nøytral vurdering? Og hvis man ønsker å tilføre en rase noe betyr vel det å forbedre, ikke avle videre på genetiske feil. Men om målet er å tjene kortsiktige penger så er det ikke så viktig.

 

Har da ikke vurdert andres hunder mot våre ? Jeg skrev at skal man parre 2 b hunder bare fordi det er 2 njch eller sjch , eller skal man se litt lenger ? Som jeg skrev i et annet innlegg:

Bittfeil er et problem hos rasen fordi franskmenn tenkte bare jakt og ikke på andre skavanker når de avlet!

(tror neppe vi blir rike når vi reiser ned og henter meriterte hunder i Frankrike) Og dette gjør vi for å slippe innavl seinere, men ved en annen annledning bruke linjeavl.

 

Sikkert, men igjen: hvor gode iforhold til andres hunder?

 

Tja, faktisk en like stor gambling som å parre bare fordi det er 2 jch . Husk at de styggeste og dumeste foreldre kan få den vakreste og glupeste dattra :wink:

 

Virkelig bra at folk ønsker å bidra til en bedre rase. Men en så liten rase som dette er så vil ett par useriøse oppdrettere lett ødelegge for lang tid. For dårlige hunders rykte spres raskt. Og i mange områder vil en bfdb være en ny bekjentskap for jegerne i området den kommer til. Dårlige hunder vil ramme rasen hardt. Derfor bør man være meget nøye med avlsarbeide i så små raser.

Om man vil rasen, og ikke ens egen lommebok, vel.

 

For å prate for meg selv ,vil vi selvførgelig prøve å bidra til en bedre rase! Å få et rykte som useriøs er vel ikke noe noen vil ,men er det folk som legger ut rykter før de sjekker ordentlig, så får vi håpe tvilen går oppdretteren sin vei :wink:

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med valget av både rase og kennel, Bjørn har gode bikjer og vet å få dem jakt/utstillings premierte Noe jeg syntes er viktig og tenke på når du skal kjøpe valp.

Basset fauve de bretagne Har blitt en svært populær rase med stor etterspørsel etter valper så jeg tror det kan hvere lurt og kansje få noen rettningslinjer ved avel kansje noe i likhet med den elghund rasene har.

Leif R

 

Dette var utgangspunktet for det som er diskusjonen nå ingen negativ vinkling på noen kennel/oppdretter :D om noen føler seg truffet får det stå på deres egen regning. :oops: Fauven er en jakt hund og skal vi drive avel må vi ivareta jakt egenskapene alså bruke hunden på jakt og stille til prøver for og få hunden vurdert både jakt messig og ekstriør messig. :D

Link to comment
Share on other sites

Ingen som føler seg truffet, ikke jeg ihvertfall. Syntes det er interessant å diskutere avl, men syntes det er alt for ensporig og bare tenke championater. Har vært på utstillinger ,og går man på mange nok får man 3 cert bare ikke hunden er helt uproposjonert! Hvordan det er på jaktprøver kan jeg ikke utale meg om ,for der har jeg ikke vært..

 

Intet å ta på vei for dette Troya :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er vel en av dem som har en B utstillingshund. Vi var kun på to utstillinger og fikk to 2. priser. Det var det jeg trengte til å bli jaktchamp. Både hund og eier er nok bedre i skogen enn ringen. Jeg kunne selfølgelig fortsatt til jeg fikk en 1. av en dommer. Min kareler har fått alt fra 3.pris til 1. med cert. (forpliktet av oppdretter til å stille på utstilling og jaktprøve)

Min fauve har fransk benstilling, og bør derfor benyttes med en tispe med rette bein. Den franske benstillingen sinker han ikke i skogen, han jager for fort for min smak.

Jeg håper fauven ikke blir populær som kosehund, det går som regel ut over kvaliteten som jakthund.

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper fauven ikke blir populær som kosehund, det går som regel ut over kvaliteten som jakthund.

 

 

Jag tror inte ni behöver bekymra er om den saken i Norge i alla fall? Det verkar vara mest jägare som köper rasen hos er? Och vad jag har sett av norsk uppfödda Fauvar som finns här i Sverige, så finns det i alla fall inget att anmärka på när det gäller storleken på jaktlusten :P Personligen skulle jag utan att tveka hellre köpa en Fauve i Norge än en i Sverige, därför att jag tror att chansen att få en Fauve med ett rastypiskt drevsätt är större hos er än hos oss för dagen! Sedan kan man alltid fråga sig vad ett "rastypiskt" drevsätt är :roll: För mig är en "bra" Fauve en hund som jagar ALLT som finns i våra jaktmarker! (och som låter sig drivas, inklusive älg och vildsvin)

Link to comment
Share on other sites

En viktig og nødvendig problematikk dere tar opp her, og jeg håper inderlig at Norsk Bassetklubb ser problemstillingen og at de våger å lage noen rettningslinjer for avl.

 

Slik jeg ser det er det tre hovedtemaer i problematikken:

 

1. BFdB og de andre bassetrasene blir mer og mer populære. Hvordan bygge opp rasen i Norge, men samtidig ta vare på de jaktmessige-, anatomiske-, og sosiale egenskapene som rasen innehar i dag og som er rasestandaren?

 

2. Hvem skal få drive med oppdrett? Kanskje NBK kan begynne med et autorisasjonsbevis, slik at hundekjøperer ser hvilke som er seriøse og godkjente og hvilke som ikke er?

 

3. Hva skal man legge vekt på i avl? Jaktpremiert hunder/NJCH? God stamtavle? Utstillingspremierte/NUCH?

Link to comment
Share on other sites

Vi har krav om to 2.premier på utstilling for å bli jaktchamp, det er en fin måte å ta vare på anatomien på.

Elghunder har krav om 1.premier på utstilling, da kan man risikere å utelukker du noen gode jakthunder i små raser. Bassetklubben har heldigvis tilsvarende krav for å bli utstillingschamp, man må ha 2.premie på jaktprøve. (45 min los)

Dette kravet er bra for rasen som jakthund. Det var en del som var uenige i kravet, men det ble heldigvis vedtatt.

Jeg ble posetivt overasket på min første jaktprøve, det var en trivelig dag i skogen og ikke så "skummelt" som noen kanskje tror. De aller fleste dommere er hjelpsomme og trivelige, og man kan lære mye av dem. Så det er bare å melde på og komme seg ut. Bassetklubben sier det er god tilgang på dommere nå.

Link to comment
Share on other sites

Hei, skulle gjerne hatt en oversikt over jaktprøvedommere nord for Sinsenkrysset (Les: Trondheimsområdet iallfall), vi her nord har ikke akkurat god tilgang på dommere, men sikkert OK bikkjer som burde fått måle seg... Du får være vår forlengede arm og tale vår sak også på årsmøtet, siden du er så ivrig på dette? :D

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke se at det står noe om årsmøtet på klubben sin side! Har det stått i Bassetposten? Den har jeg ikke mottatt - tror jeg - siden jeg flytta, må få somla meg til å oppdatere med adresse, etc.

 

Jeg skal helt klart prøve Birk i utstillingsringen i år, og så har jeg lyst til å prøve ham på noen jaktprøver, men det får bli til neste år igjen. Og hvis det viser seg at han er like god jeger som mor og far sin kan jeg godt tenke meg å bruke ham i avl, hvis noen skulle vært interessert i det.

 

Men vi glade basseteiere har helt klart en utfordring forran oss!

Link to comment
Share on other sites

Hei, skulle gjerne hatt en oversikt over jaktprøvedommere nord for Sinsenkrysset (Les: Trondheimsområdet iallfall), vi her nord har ikke akkurat god tilgang på dommere, men sikkert OK bikkjer som burde fått måle seg... Du får være vår forlengede arm og tale vår sak også på årsmøtet, siden du er så ivrig på dette? :D

 

Det går jo an å høre med styret i NBK - skriv et brev. Det går jo ikke an å neglisjere medlemmene man har nord for Trondheim! Ellers har jo klubben en egen kontaktperson for Trøndelag!

Link to comment
Share on other sites

Takk troya og Peacemaker!

Ja får gjøre det, og vi er vel ikke neglisjerte, bare få og perifere i forhold til miljøet sørpå, og det er ikke sikkert klubben VET at det jaktbasseter her nord heller. Kan vi reise ned til trøndelag og stille på jaktprøve så er vel det overkommelig, eller vi kan prøve å legge til rette for at dommere kommer oppover til oss. Vi vil jo gjerne stille bikkjene våre da, sunt og se og lære litt, blir mest synsing om bikkja er bra eller ikke sånn som det er nå...

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er vel om vi ønsker å vidererføre disse utstillingsfeilene eller ikke. Parrer man videre på "feil" eksteriørmessig eller jakt så øker man hyppigheten av de. Ønsker vi det?

 

Nei ,men skal vi gjøre det bare fordi begge hundene er jch?

 

Nei.

Men vil heller parre noen som er det, enn umerriterte. Og ja, aller helst UCH også. For det er jo faktisk slike hunder som ER de beste rase representantene. Jeg påstår ikke at du eller andre selger bakgårdsmix. Men de beste hundene bør rasen bygges på. Om du har det så er det topp. En hund trenger ikke være champion for å glede en eier, men for å fremme rasen, bør, som tidligere sagt, de beste avles på. Avler man på jaktlyst så er det jo for å bevare dette og forhåpentligvis også forsterke det. Om dette ikke skjer ved defekter/skavanker osv så kommer det overraskende på meg.

 

Slik jeg ser det så summer man fløten av andre hunders arbeid. Og om en hund ikke har vist noe, så er den i mine øyne umerritert og kan like så godt være håpløs. Men selvsagt, man kan ha flaks. Dette er jo å gamble, og hva tilfører slikt avls arbeide en rase? Tviler på rasen lever lenge hvis mange driver slik.

 

En hund er selvførgelig ikke meritert hvis den ikke har en prøve , men setter man seg ned og studerer de linjer man bruker vil jeg ikke si det er gambling. Men jeg forstår at andre kan tenke i den retningen.. Og bare for å bringe det på det rene, så er hannen som er brukt meget høyt rangert både på jakt og utstilling i Frankrike ,selv om de bruker andre prøver enn oss , vil jeg påstå at de prøvene er mye værre og oppnå championat i enn her..

 

Ta hunden med på prøve? Da finner du det ut.

 

Men hvordan klarer dere å vurdere deres egne hunder imot andres uten å ha en rettferdig, nøytral vurdering? Og hvis man ønsker å tilføre en rase noe betyr vel det å forbedre, ikke avle videre på genetiske feil. Men om målet er å tjene kortsiktige penger så er det ikke så viktig.

 

Har da ikke vurdert andres hunder mot våre ? Jeg skrev at skal man parre 2 b hunder bare fordi det er 2 njch eller sjch , eller skal man se litt lenger ? Som jeg skrev i et annet innlegg:

Bittfeil er et problem hos rasen fordi franskmenn tenkte bare jakt og ikke på andre skavanker når de avlet!

(tror neppe vi blir rike når vi reiser ned og henter meriterte hunder i Frankrike) Og dette gjør vi for å slippe innavl seinere, men ved en annen annledning bruke linjeavl.

 

Det vet jeg. Men slik jeg ser på prøver er faktisk meningen å vurdere hunder mot hverandre. Og ved å gjøre dette på en riktig måte så kan man finne ut hvilke hunder som faktisk er best. Uten dette aner man jo ikke hvilken hund som er best. Men slik jeg forstår deg så er du enig i dette. For du henter jo kun merriterte hunder virker det som. Men da undres jeg. Hvorfor går ikke DU på prøve? Er dette ikke like viktig for dine valpekjøpere som det er for DEG?

 

Sikkert, men igjen: hvor gode iforhold til andres hunder?

 

Tja, faktisk en like stor gambling som å parre bare fordi det er 2 jch . Husk at de styggeste og dumeste foreldre kan få den vakreste og glupeste dattra :wink:

 

Nei det er ikke det. Hvis du mener dette kan du like godt parre en japansk nakenhund og en mops å få en bedre jakthund enn en fauve. Men som du sier så kjøper u valper etter merriterte foreldre så derfor antar jeg du tuller :lol:

 

Virkelig bra at folk ønsker å bidra til en bedre rase. Men en så liten rase som dette er så vil ett par useriøse oppdrettere lett ødelegge for lang tid. For dårlige hunders rykte spres raskt. Og i mange områder vil en bfdb være en ny bekjentskap for jegerne i området den kommer til. Dårlige hunder vil ramme rasen hardt. Derfor bør man være meget nøye med avlsarbeide i så små raser.

Om man vil rasen, og ikke ens egen lommebok, vel.

 

For å prate for meg selv ,vil vi selvførgelig prøve å bidra til en bedre rase! Å få et rykte som useriøs er vel ikke noe noen vil ,men er det folk som legger ut rykter før de sjekker ordentlig, så får vi håpe tvilen går oppdretteren sin vei :wink:

 

Dette er ikke en vendetta om dette føles slik. Dog føler jeg en stor dobbeltmoral fra mange oppdrettere om dette temaet. De kjøper selv merriterte hunder og avler på disse valpene. Dette kan gå bra. Dessverre kan det også gå galt. Noen linjer passer bare ikke sammen. Uten å la andre vurdere disse på en korrekt måte. Beklager at jeg ikke har tillit til at oppdrettere som sier de har bra hunder, men som ikke vil vise de til dommere. Mange av de som driver slik selger meget gode hunder. Men de jobber ikke for rasen. Da hadde de ønsket å samarbeide og få frem de beste individene, egne eller andres. Og det finns dessverre alt for mange eksempler på de som ikke selger bra hunder. Og å skille mellom disse gruppene er vanskelig for en utenforstående.

Når det gjelder avl så er det lett å overse eller å undervurdere egne hunders mangel.

For å ta ett eksempel.

Fauven er som kjent plaget med å ha mange representanter i Frankrike som er underbitt. I Norge, er fauven relativ ny og har få representanter. OG etter det jeg kjenner til så er ikke dette ett stort problem her. Når da oppegående oppdrettere henter hunder for å bruke i avlen MED denne lyten undres jeg. Og argumenterer for at dette ikke er viktig. Tipper de sa akkurat det samme i Frankrike og sa at jakta var viktigst. Men finns det ikke fauver som både kan jakte og som IKKe er underbitt? For har vi det, bringer vi rasen videre og på ett tidspunkt kan oppdretterne eksportere hunder til Frankrike også.Eller er de for farget av franske oppdrettere med ett omtrentlig forhold til rasestandard og med ett godt øye til basseten som pack hound? Ønsker de dette problemet? Bryr de seg ikke eller tror de det ikke er arvelig? Eller gir de bare f***n?

Link to comment
Share on other sites

Nå er jo det første tegn på innavl tannfeil å bittfeil så det er jo en smal sak å unngå da :!:

Er jo enig med den siden av saken som går på kvalitetssikring av bikkjene men, for drivende hunder er det i mine øyne alt for lett å oppnå ett championat :!:

Man skal ikke se seg blind på premieringer, ei bikkje som er stillt feks 10 ganger på prøve for å få sin 1 premie behøver ikke å være ei knallgo bikkje, så for en som ikke leser resultatet av alle prøvene den er stilt får man jo ikke "rett" bilde av bikkja.

Tilbake til jaktbikkja for det er jo det det er, hva er galt med å avle kun på jaktbikkjer?

Bikkjene jager med nesa og hode og ikke tenna :!:

Link to comment
Share on other sites

Har vel kanskje noe å gjøre med at man ikke vil videreføre feil som kan gjøre det problematisk eller plagsomt for bikkja, og man vet jo aldri når "defekten" slår ut utover i generasjonene og i hvilken grad.

 

Og; bikkja tror jo iallfall den skal klare å sette tenna i losdyret, det er jo derfor den jager, den vet bare ikke at vi folk har avla fram så korte bein på den at den ikke får det til! Men gir de opp? Neeeeeida! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår akkurat hva dere mener , og er delvis enig i alt!

 

De hundene vi har hentet har IKKE bitt feil og hannen er nå 9 år og har fler kull med forskjellige tisper i Frankrike som har gjort det veldig bra. Han er hentet for å gi mye nytt blod (noe mange ikke gidder) Han har fler jaktprøver og gode utstillingsmeritter så han mangler ingen ting.. Tispen vi hentet har jaktprøver på vildsvin, noe som jeg mener trengs for og få fram tidligere jakthunder og forsterke psyken.. Hun har et kull her i Norge på 8 valper født i mars i fjor hvor av 5 er brukt på jakt i høst, samtlige 5 er det skutt dyr for . Det er skutt rev,hare ,rådyr og hjort . Parret med Fransk hund i Danmark uten jaktprøver , men han ble årets hund 2007 på utstilling (brukt fordi hun er en B hund) Kan selvførgelig være flaks ,men det ser man ikke før kull 2!! Har også hadt trege kull, så time will show!

Har fortiden 4 tisper her (3 bor her fast) 3 av disse er helfranske med 50% nytt blod eller mer.. Det blodet som allerede er her på disse stamtavlene, er meget bra men bør "vannes" ut nå er min mening så ikke faren er både bestefar og bror til slutt :wink: Mener det er for tidlig å "kreve" championater når rasen er så liten og nytt blod trengs ( som jeg er den eneste som mener ser det ut til)

 

Det var vel omtrent hele livshistorien på hundefronten ,men men

Skjønner vi trenger jaktprøver , får håpe folk får ut fingeren inkl meg selv :)

Link to comment
Share on other sites

Som uppfödare själv ser jag mer än pappersmeriter på hundarna och är mer intresserad av individerna som sådana, än vad de presterat på papperet när jag köper valp och jag är personligen otroligt nöjd med den tikvalp jag köpt av bassetfauve i fjol och planen för henne är att satsa på SVCH, utställningsmerit och jaktprov under det här året och jag anser att hon har mkt goda förutsättningar att uppnå dessa mål.

Link to comment
Share on other sites

Hei.jamta

Det er vel ingen som har sagt du ikke skal hvere fornøyd med en valp ifra bassetfauve.

Kunn lufta en tanke om vi ikke skal se litt til hva andre og mer erfarene miljøer har gjort for og

bedre sin rase.Du har jo godt premierte hunder selv( Jamter )og skriver du ønsker ogfå fauven din

premiert jakt/utstilling.Det er det jeg etterlyser prøver før vi avler på hundene våre og da gjerne

etter et regelverk/anbefaling fra raseklubb.Har selv en hund kjøpt etter de beste linjer men den har desvere mangler som gjør at jeg ikke vil avle på den, Syntes ikke det er riktig og avle kunn på dens linjer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes Tomabu kommer med noen ved viktige tanker ved avl. For å utvikle en rase er det viktig å bruke de beste hundene fra hver generasjon. Disse må bedømmes av dommere som ikke er innhabile. Det gangner ikke rasen på lang sikt å avle på stamtavla. Det er også viktig å samarbeide for rasen gjennom klubbarbeid og avlsråd. Det er dessverre mange hundeklubber som sliter med interne problemer og ikke har noe felles mål for rasen. Har en karelertispe som tilfredstiller kravene klubben har for avl. Hun er bandhundpremiert, men jeg synes ikke hun jobber bra nok som løshund på elg. Hun jobber bra på villsvin og skal testes på bjørnejakt til høsten. Flere av kullsøskene har 1. som løshund, og jeg synes man heller skal avle på de beste fra kullet istedet for henne. På stamtavlen er 11 av 14 jaktchamp.

Mulig hun bedrer seg når vi får felt elg for henne, eller at det er jeg som er en dårlig hundefører, men slik det ser ut nå er det ikke aktuelt med avl.

Link to comment
Share on other sites

Hepp ! Jeg er ingen erfaren hundemann og for meg er hunden ett redskap til jakt og kos i heimen. Har i dag en 5 år gammel Fauve som er verdens greieste hund men vil dele noen erfaringer jeg har gjort som Basset eier. For ni år siden flytta vi på landet og jeg hadde jakta i noen år så jeg ville ha en Basset. Da det var lite valper i Norge kjørte vi til Sverige og kjøpte en Petit der. Hunden var helt topp og fant seg raskt til rette hos oss. Etter ei uke eller noe sånn fant jeg en knekk i halen. Ringte da oppdretter og han mente jeg måtte ha klemt halen i ei dør eller noe (tror kanskje bikkja hadde sagt fra...) for den var ikke sånn når han leverte den fra seg. Tok hunden til veterinær og ho tok bilde av halen og sendte inn til veterinærhøyskolen. I brevet fra veterinæren stod det at dette var medfødt og i tilleg stod det at sånn som denne rasen hadde blitt sprengavlet på var det rart at feilen kom i den enden og ikke den andre enden. Det at bikkja hadde halefeil gjorde meg minimalt men jeg blei jo litt skeptisk. Hunden fatta tidlig interesse for rådyra og jagde helt perfekt etter mine ønsker. Etter hvert når jeg var til sjekk hos veterinæren viste det seg at den ene testikkelen ikke kom ned. Pga. faren for kreft blei begge testiklene derfor fjernet. Etter to år begynte han å bli litt slapp og blei tykkere og tykkere og jeg trimma mer og mer med han. Til slutt etter mye mas på veterinæren fant ho ut at han hadde lavt stoffskifte og at han måtte gå på medisiner resten av livet. Hunden fungerte sånn passe men blei aldri helt i slaget igjen. Da han var rundt fire så vi plutselig at han hadde noe på øyet en dag og at han virka utilpass. Etter ett besøk hos veterinæren blei konklusjonen at han måtta avlives. Han hadde blitt blind på det ene øyet og hadde smerter og dette var noe som og ville komme på det andre øyet. Det var en råtten dag og den hunden savner jeg ennå. Savnet etter hund igjen meldte seg og vi endte denne gangen opp med en Fauve. Jeg kjøpte en ett år gammel hannhund som virka livlig og grei å ha i hus. Nå er denne snart 5 år og vi har han selvfølgelig ennå. Første høsten var jeg vel på skogen minimum annenhver dag og vi har vært mye ute. Han har fått være med når det har blitt skutt for andre hunder vært med på fall osv osv. Vi har gått litt blodspor og vært i gode rådyrterreng.

Los har vi ALDRI hatt. Jeg syns det er rart men kan selvfølgelig og ha skjedd noe med hunden før jeg fikk han. Han er utrolig grei å ha i hus og våre to døtre omgås han perfekt på alle måter. Poenget er uansett:om det blir Petit eller Fauve neste gang det veit jeg ikke men Basset blir det... Mulig jeg er litt smårar men det er jo noe med den rasen som er utrolig tiltalende. Men MÅ ha en hund som loser neste gang. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...