Jump to content

Basset Fauve de Bretagne(BFdB)


Peacemaker

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle lage en tråd for oss BFdB'eiere! Her kan vi komme med jakthistorier, bilder(et must), tips og råd samt annen informasjon rundt rasen, avl, etc.

 

Jeg begynner med å legge ut en link til Norsk Bassetklubb: http://www.norskbassetklubb.no/index.html , der man kan lese mer om rasen!

 

Og til slutt kommer et bilde av min fauve - Birk(14 uker):

 

normal_Birk_001.jpg

 

Ikke det beste bilde - skylder på kameraet :wink: men det nyeste!

Link to comment
Share on other sites

Flotte hunder! Har en selv på godt og vell et år som jeg gleder meg stort til å ta med på hjortejakta til høsten. Har så langt vist gode takter både på blodspor og ferskspor, så får vi vente ogse hvordan han blir til å jage...

Link to comment
Share on other sites

Da er det bare å komme med bilde® og navn på bikkja "KR1Z6", så blir tråden noe mer utfyllende!

 

Andre fauveeiere - jeg vet at det i hvertfall er to oppdrettere av rasen her, hiv dere på, å bli med å lag en flott og morsom hundetråd, som kanskje kan inspirere andre til også å gå for denne rasen!

Link to comment
Share on other sites

Atlas 14 månader

 

Atlas-1080420.jpg

 

Han drev föregående vinter hare och räv med enormt fint skall. Eftersom han då var så pass ung, så var drevtiderna inte längre än 15-20 minuter långa och det ska bli intressant att se vad han kan prestera i höst, när den "riktiga" jakten börjar för hans del. En mkt social och glad kille som är ca 35 cm hög, med sträv och bra päls. Mycket duktig på viltspår och vi räknar med att gå minst anlaget med honom i sommar.

 

Charmie 4 månader

 

charmie.jpg

 

Lever livets glada dagar än så länge :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fin Bikkje du....Du kommer vel til Hokksund på utstillingen der?

 

Takk! :D

 

Lurer litt på om jeg skal ta en tur ja, men tror jeg dropper utstilling for Birk sin del(vel, mer for min del føler meg ikke helt klar for ringen). Men hadde vært moro å sett andre basseter samt hilst på oppdretteren igjen! Valpen burde vel være over 4mnd for å delta og, eller har jeg tatt feil?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan jo fortelle litt mer om Birk. T-Birk er født i Skien hos oppdretter Leif Runar Nilsen, og moren er: Årets drevhund 2007 - P-Troya, og NJCH. Faren til Birk er: Årets drevhund 2005 og NJCH & SJCH - Dyfrgi’s Spider.

Så alt ligger tilrette for at jeg skal få en duganes jakthund, så lenge jeg klarer å gjøre resten av jobben! :wink:

 

Siden jeg syns bilder gjør seg i tråden, så kommer noen nye av Birk:

 

Casper - en Foxterrier(med øra-rett-opp og alt for tung(i forhold til boka) 12,5kg) som er verdens snilleste - bortsett mot katter og andre hannbikkjer, oppdrar Birk på sin sedvanlige og røffe måte.

normal_Birk_og_Casper.jpg

Bilde tatt i dag tidlig.

 

Birk på tur(mobilkamera).

Birk_p%C3%A5_tur.jpg

Bilde tatt 10.30

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en tispe på 2år som er veldig snill og god både i skogen og i hjemmet.

Hun jager hare og rådyr også hvis det kniper er ikke elg å fornekte heller.

Jager lenge foreløpig men det begynte å hjelpe i høst så dette blir bra.

Hun er den første hunden jeg har hatt som aldrig har sittet ved siden av meg i skogen fra hun var valp

under opplæring ,alltid gått rundt å snust så hun har vært lett å få til.

Skal prøve etter vert å få inn bilde

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Jeg kan jo fortelle litt mer om Birk. T-Birk er født i Skien hos oppdretter Leif Runar Nilsen, og moren er: Årets drevhund 2007 - P-Troya, og forhåpentligvis NJCH etter Hokksund. Faren til Birk er: Årets drevhund 2005 og NJCH - Dyfrgi’s Spider.

Så alt ligger tilrette for at jeg skal få en duganes jakthund, så lenge jeg klarer å gjøre resten av jobben! :wink:

 

Siden jeg syns bilder gjør seg i tråden, så kommer noen nye av Birk:

 

Casper - en Foxterrier(med øra-rett-opp og alt for tung(i forhold til boka) 12,5kg) som er verdens snilleste - bortsett mot katter og andre hannbikkjer, oppdrar Birk på sin sedvanlige og røffe måte.

normal_Birk_og_Casper.jpg

Bilde tatt i dag tidlig.

 

Birk på tur(mobilkamera).

Birk_p%C3%A5_tur.jpg

Bilde tatt 10.30

 

Tøff liten fyr det der Peacemaker, virkelig nydelig. Håper du får en fin jaktbikkje ut av ham. Mvh graahund

Link to comment
Share on other sites

Hei. Enya er ei to år gammel tispe, svensk import med norsk far. Hun ble godkjent ettersøkshund i fjor.

Enya var virkelig ei flott tispe, lykke til videre!

 

 

Tøff liten fyr det der Peacemaker, virkelig nydelig. Håper du får en fin jaktbikkje ut av ham. Mvh graahund

Takk, Bård! :D

 

 

 

Men hvor blir det av oppdretterne? De burde jo komme å vise frem litt bilder av fauvene sine. Ellers syns jeg vi har lite jaktbilder med BFdB sålangt!

Link to comment
Share on other sites

Bildet er tatt i november i fjor, da var hun litt over 1,5 år gammel. Tenkte å dra til Hokksund, men det passet ikke i år heller. Ellers så tror jeg ikke det blir noen flere utstillinger. Har fått 4 stk 1. pr. Det blir heller mer jakt og noen jaktprøver fremover. Har forøvrig skutt elg for henne, og da som bandhund, men hun loser ikke på elg fordi.

Link to comment
Share on other sites

När husse är hemma och vädret är bra..

 

Så sitter husse ofta ute på morgonen och tar en kopp kaffe och en macka eller två när han läser morgontidningen. Det gillar fauvarna..

 

080619-1.jpg

 

080619-5.jpg

 

080619-7.jpg

 

080619-8.jpg

 

080619-9.jpg

 

080619-11.jpg

 

Tittar man såhär tillräckligt länge på husse, så kan man ju dessutom få nått gott..

 

080619-12.jpg

 

080619-15.jpg

 

080619-13.jpg

 

Härlig ras och underbara individer verkligen. Att man sedan får använda grillen som bord är ju småsaker i sammanhanget..

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har liksom aldri vært no opptatt av den rasen her, viste knapt nok om de, før de ble bretta ut her. Men, de er jo nydelige jo !! Helt skjønne ville fruen ha sagt. Og, jeg er enig, de er virkelig flotte. Lykke til med valpene alle sammen, håper dere får mye glede av hundene deres :D:D Mvh graahund

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Herlig bildeserie Jämta, takk!

 

@graahund: Er ikke store rasen i Norge - er kanskje 180 voksne individer, men det er en spennende rase som jeg har stor tro på!

 

Tro kan flytte fjell heter det. Har du ikke tro på det du driver med, ja da blir det vanskelig. Nok en gang, lykke til :D:D

Link to comment
Share on other sites

peacemaker!

En spenende tråd med masse fine bilder,Er ofte inne og ser på.

Troya,Sheera og Hera hilser

 

Så hyggelig å se deg er inne Leif R! Morsomt at du liker tråden. Har planer om å dra ned til Hokksund med Birk, og da må vi treffes! Jeg tar en telefon når det begynner å nærme seg tenker jeg. Birk hilser også! :lol:

 

Edit: Du burde jo få lagt ut noen bilder du og :wink: så hvis du trenger hjelp, så bare send meg en PM.

 

Helge

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Etter helgas utstilling i Hokksund ble P-Troya - som fra før av er årets drevhund 2007, NJCH. Troyas datter T-Ronja på ca. 16mnd. ble BIR(best i rase) og kom på 5.plass i "Best in show"(BIS).

 

normal_Hokksund_08_002.jpg

Fra venstre: T-Ronja og P-Troya

 

Gratulerer til både eiere og hunder!

Link to comment
Share on other sites

bukebesk-3.jpg

 

Långt hår är mysigt tycker min lilla fröken :mrgreen:

 

Hon har dessutom åstadkommit sitt livs första drev med fullt skall, redan :shock:

 

Bytesdjuret var en av våra katter och marken var här hemma på gården, men det spelar väl ingen roll? c040.gif

Vad kattan tyckte ska vi nog tala tyst om dock....

 

Riktigt trevligt att höra gälla valpskall bukta runt tomten må jag säga och det ska bli kul att se vad hon gör till hösten 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Greide ikke la være å beholde ei frøken denne gang, så her er mitt nye håp, Åstdalen's Diva de la Chasse (fint skal det være om halve ræva henger utafor, er det visst noe som heter).

Så langt kan det se ut som om blodspordelen er lengst kommet. Første blodspor var 20 m langt og hunden er bare 9 uker, så hun fikk gå løs. Mye blod i sporet og på klauven. Hun gikk og kikket litt på meg, men syntes nok dette var en kjempespennende lukt.

diva-2008-07-11-51.jpg

 

Vel framme brukte hun et halvt sekund på å tenke seg om før angrepet var i gang.

diva-2008-07-11-52.jpg

 

Om alt går som vi håper, så stiller vi i juniorklassa på Hokksund neste år.

Innen den tid så vil forhåpentligvis "gå pent" - "stå pent" - "vis tenner" (kun på kommando) - "logre til dommeren" (det er alltid et pluss) - og litt til være innlært.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Noen sommerbilder med Birk:

 

Birk og jeg på telttur på Fjellsjøen - Gran Østås - Hadeland:

normal_Birk_p%C3%A5_tur_002.jpg

 

Vann er spennende...

normal_Birk_p%C3%A5_tur_003.jpg

 

...og godt som tørstedrikke...

normal_Birk_p%C3%A5_tur_004.jpg

 

...samt moro å væra i!

normal_Birk_p%C3%A5_tur_005.jpg

 

Fjellsjøen er flott syns Birk:

normal_Birk_p%C3%A5_tur_006.jpg

 

Diverse andre sommerbilder fra late sommerdager:

 

Grom kar:

normal_31_mai_til_juli_mnd__08_051.jpg

 

En ting kan jeg love alle på kammeret.no. En Basset Fauve de Bretagne er en suveren damemagnet, og det er egentlig ikke så rart når man ser disse bildene:

31_mai_til_juli_mnd__08_055.jpg

31_mai_til_juli_mnd__08_073.jpg

 

Birk og Casper - to gode venner:

normal_31_mai_til_juli_mnd__08_081.jpg

 

Nå gleder jeg meg til at det blir noe skikkelige jaktbilder med Fauvene - det trengs!

 

 

Peace

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Fint hvis noen kunne komme med tips om valpekull.

 

Kan eventuellt finnas en tik till salu från den kullen som "Bassetfauve" nämde tidigare? Kullen finns i Arvika, så det är inte långt från gränsen. Så här ser stamtavlan ut.

http://i235.photobucket.com/albums/ee41/mannlicherman/stamtavlavalpar.jpg

 

Och så här ser föräldrarna ut!

 

http://i235.photobucket.com/albums/ee41 ... /nicko.jpg

 

http://i235.photobucket.com/albums/ee41 ... 010111.jpg

Link to comment
Share on other sites

Her var det mange fine bilder. Jeg er eier til Spider, som er far til din Birk Pacemaker. Har nettopp pakket børse og peilere, drar til vestlandet på hjortejakt imorgen. Skal treffe Odin, en fauve fra Spider`s forrige kull.

Han ble født i Januar 07, og de skjøt 3 hjorter for han ifjor. Har også med en karelertispe som jeg skal gå bandhund med. Jeg får prøve å være flink til å ta jaktbilder.

Har jaktfeber

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har upptäckt att min fauvefröken som i normlafallet är en fena på

 

080927-ch-jakt-bild1.jpg

 

Har en oanad talang som apportör :shock:

 

Hon började i morse bära omkring på den där klubbdelen och bara för skoj, så rullade jag i väg den en bit; Hon hämtade och kom med den = kamera fram och prova igen..

 

Resultatet:

 

080929-ch-bild1.jpg

 

080929-ch-bild2.jpg

 

080929-ch-bild3.jpg

 

080929-ch-bild4.jpg

 

Frivilligt utan kommando så kom även ett avlämnande vid mattes knän

 

080929-ch-bild5.jpg

 

080929-ch-bild6.jpg

 

Brukar de spontanapportera eller är hon bara lite udda? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er rovviltskarpheten på denne rasen kontra de andre bassetene ?

 

Trener du en Fauve på rev , ja så driver den rett og slett rev ! De har nok ikke noe problem med det, moren til Charmie på bilde over ble brukt på villsvin i Frankrike før vi hentet henne til Norge....

Har ikke satt meg inn i de andre basset rasene , men det er sikkert andre på forumet som kan svare for de!

 

Pelsen må nappes , noen mer enn andre... Har begge deler her ,en som kun får lang pels som en stripe på ryggen , og en som får lan pels all over..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hanen är väldigt taggad på mård och räv och han har även stött på grävling, men inte fått till något där än, då vi lite medvetet efter vinterns prägling på rovvilt jagat uteslutande hare denna höst.

 

Lilltiken är het som attan på allt och då hon har en vildsvinsmeriterad mamma, så lär hon ha god portion rovviltsintresse misstänker jag och hon kommer efter höstens injagning på hare få vara med på rävjakt i vinter.

 

Viss trimning av pälsen är nödvändig, men det är inte mycket har jag märkt :D

Link to comment
Share on other sites

Har noen Fauve'r og alle mine jager rev. Noen av dem med med stor lyst, faktisk.

Ikke alle av rasen jager rev, så det kan være nyttig å forsøke å prege den litt på rev.

 

Napping er nødvendig, ja, og på noen finner du dessverre alt for dårlig pelskvalitet. Lang silkemyk pels er god å ta på, men noe skit å gå til skogs med. Du kjenner det på valpenes pels om du forsøker å gni noen hår mellom fingrene. Har du valgi kullet, så la dette være et av kriteriene du legger til grunn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...