Jump to content

308 sub "bankers"


Guest loudenboomer

Recommended Posts

Guest loudenboomer

Det er en del tråder om sub ladninger av b.l.a. 308 der det det diskuteres litt fram og tilbake med forskjellige kuletyper og stigninger løpslengder samt krutt.

 

Oppretter denne tråden for å forenkle det hele litt, ønsker her kun "bankers" ladninger der en har:

 

kaliber: 308

Twist: 1:10 til 1:12 stigning

Krutt: N310, N320, N330 - evenutellt andre lett tilgjentelige krutt som fortsatt er i produksjon.

Kule: valgfritt

Variasjon i Hastighet: Liten

Presisjon: god (helst ikke så mye over 1 Moa)

 

Ønsker også å høre om noen har prøvd å skyte bratt nedover med slike ladninger (alt kruttet nede ved kula). (presisjon, jevnhet)

 

Har ei 308 selv med ca 21" løp med 1:12 stigning - men har ikke prøvd sub enda.

Link to comment
Share on other sites

Jeg anser den ladningen jeg oppga i en annen tråd for å være rimelig bankers:

 

7,9 grs Norma P5 og S&B 180 grains FMJBT, satt baklengs og dypt i hylsa (den må settes dypt pga bratt "nese" når den settes baklengs, hvis du ikke har uvanlig lang friboring). I min Tikka M55 med standard løpslengde og 1:10 stigning ga dette såvidt i underkant av 300 m/s, med relativt minimal variasjon i hastighet og ypperlig presisjon på de avstandene jeg har testet.

 

Denne ladningen har jeg skutt i utforbakke, ikke så voldsomt bratt men etter mine beregninger mellom 12 og 15 grader. Ingen problem med presisjonen da, men har ikke kronografert i utforbakke så jeg vet ikke om hastigheten varierer. Det gikk hull i hull på 50 meter i utforbakke, så jeg regner med at det vil holde tommen eller deromkring på 100 meter- men har ikke testet seriøs presisjon på papp på lengre hold enn ca 55 meter enda. Etter mye ratting på høydejusteringen fant jeg ut at ladningen i mitt våpen holder minute-of-kråke på 130 meter, og er fornøyd med det. Jeg har målt ut avstander til alle trærne utfor stuevinduet, og ved å sammenligne reelt antall antall klikk med tabeller i PCB fant jeg fram til en omtrentlig BC slik at jeg har avstandstabeller for alle aktuelle kråkehold. Nå må jeg bare få meg en kikkert med litt bedre høydejustering, jeg blir sprø av å telle 80-90 knepp på den billigkikkerten jeg bruker.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest loudenboomer

Noen tilleggs spørsmål.

- Hva skjer når det blir kaldt, blir kulen sittende i løpet?

 

og:

- Blir det reknet som normalt at enkelte kuler i ellers vel fungerende ladninger sitter i løpet?

Det påstås det her: http://www.guns.connect.fi/gow/QA6.html under "Level and limits of subsonic bullet's velocity". Her anbefales også smøring av løpet før skyting - på dette stadiet begynner dessverre sub i 308 å bli mindre interessant for min del.

Link to comment
Share on other sites

Her er noen av mine ladedataer på subsonic, i min 308 win.

 

De av dere som vil prøve dette, gjør det på EGET ansvar.

 

308win

Hylse: Remington

Hylsevekt: 167,0-167,9 grain

Krutt: Norma R-1/8,8 grain

Kule: Partizan 180 grain SP

Hette: Federal 215

Totallengde: 66,3 mm

Snitthastighet: 305,15 m/s

Kammertykk: 1655 bar

Løpslengde: 470 mm

Fylingsgrad: 42,1 %

Munningstrykk: 140 bar

 

308win

Hylse: Remington

Hylsevekt: 167,0-167,9 grain

Krutt: Vihtavuori N-330/9,5grain

Kule: Partizan 180 grain SP

Hette: Federal 215

Totallengde: 66,3 mm

Snitthastighet: 302,92 m/s

Trykk: 1641 bar

Løpslengde: 470 mm

Fylingsgrad: 35.2 %

Munningstrykk: 158 bar

 

308win

Hylse: Remington

Hylsevekt: 167,0-167,9 grain

Krutt: Vihtavuori N-310/8,4 grain

Kule: Partizan 180 grain SP

Hette: Federal 215

Totallengde: 66,3 mm

Snitthastighet: 302,46 m/s

Trykk: 1805 bar

Løpslengde: 470 mm

Fylingsgrad: 34.9 %

Munningstrykk: 141 bar

 

308win

Hylse: Lapua

Hylsevekt: 173,0-174,9 grain

Krutt: Vihtavuori N-310/8,7 grain

Kule: Partizan 180 grain SP

Hette: Federal 215

Totallengde: 66,3 mm

Snitthastighet: 301,02 m/s

Trykk: 1930 bar

Løpslengde: 470 mm

Fylingsgrad: 36.9 %

Munningstrykk: 146 bar

 

Den siste er den jeg bruker. Men jeg har hvertfall noen og bidra med i dette kaliberet oxå :D

Link to comment
Share on other sites

Ok. Som jeg tenkte, en grei treningskule.

Blir nok Mega på meg i min 308 også, men ikke uten at en kompis har fått prøvd sitt. Han insisterer på at jeg skal teste Swift A-frame.

 

I min 30-06 blir det brukt 200 grs Mega, men når 9,3 pipa kommer, blir 30-06 pipa parkert en stund. Går nok for Mega 285 grs i 9,3.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Av egen erfaring så er det ganske vanskelig å oppnå stabile utgangshastigheter i sub. Etter hvert som løpet blir varmt så faller hastigheten. Mulig blykuler kan kompansere for dette, men med mantlede kuler så gir variasjon i temperatur på løpet store variasjoner i hastighet.

Typisk er at første skuddet med kaldt løp går overlyds og andre skuddet underlyds. Skyter du mange nok slik at tempen i løpet øker mer og mer så øker sjangsen for kule fast i løpet.

Skyter man et og et skudd med f.eks kaldt løp for hvert skudd så vil man kunne få meget jevne hastigheter.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

har nå ladet og prøvd lapua sin 200 grain subsonic kule

rifle: mossberg mvp (308)  1-10 twist,  41cm løp

krutt: 9,4 grain N310

hylser: både lapua og norma

COL: 66,6 8-)

winchester L-R primer

20561966_10155373015035211_242310987_n.jpg.74772f1fa106d8f839105fccf661603d.jpg

ladet noen med 9,6 grain krutt men de var overlyd, 

har nå bestilt N32c krutt for bedre fylling av hylsa.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...