Jump to content

Det lille hagleladekurset


HS Precision

Recommended Posts

Dette er kun for opplysningen skyld, og for de som skal lade for svenskejakt;

 

Blyhagl finnes i flere legeringer, og med flere belegg. De vanligste er "chilled shot" som rett og slett er rent bly som er avkjølt(i vann normalt) og "magnum shot" som er legert med bl.a antimon og som er litt hardere.

Chilled shot egner seg til mindre haglstørrelser og til rype/due/skogsfugl etc. og vil pga. bløtheten spre litt mer fordi det rett og slett blir endel deformerte hagl. Dette kan være hensiktsmessig i visse tilfeller.

 

Manum shot er egnet til større størrelser og gir tettere skuddbilde, mens kobber og nikkelbelagte hagl gjør at blyet inni er enda mer beskyttet. BB hagl i nikkel representerer skalaen i ene enden, der chilled shot er i andre enden.

 

Så svaret er at så lenge dykkehagl er laget av bly så er de laget av bly...og dermed egnet til lading.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei.

 

Beklager, dette er litt OT, men tenkte det er likere å spørre her enn å lage en ny tråd.

 

Ser du skriver i "kurset" om riper i løpet pga. slugs. Har sett på ei brukt hagle jeg tror jeg har utrolig lyst på. Men det var noen riper i løpet etter skyting med slugs. Svekker dette pipa mye, og vil det ha noen praktisk betydning?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det med å "omladde" eks stålskudd. f,eks bytte bare stålhagla med vismuth... Regner med man ikke kan ha samme mengde med tanke på trykk... Spennende å høre, har hørt om folk som har gjort mye rart på det viset.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har fått tak i en god del gammelt krutt, hylser, tennhetter og wads, men sliter med å finne ladedata til komponentene.

 

Har følgende komponenter:

 

Krutt

IMR 700-X

IMR 7625

Hercules Red Dot

 

Tennhetter

Federal 209

Winchester 209

 

Wads

Federal Champion 12C1

Federal Gold Medal 12S4

Winchester AA12

Remington Power Piston SP 12

 

Hylser

Her tror jeg at jeg har Riefenhauser-hylser av merke, Winchester, Federal og Remington.

 

Fant denne siden med ladedata jeg trodde skulle passe til komponentene, men jeg kan ta feil; jomfrulader! Problemet ble her at det ble alt for liten fyllingsgrad. Manglet 3-4 mm opp til kanten der stjernebretten begynner. Brukte følgende ladning som skal være for 2 3/4" hylser:

 

Remington Premier STS case, 32 gram of shot, Win. WAA12 wad, 19.0 grains 700-X powder, Win. 209 primer. MV 1200 fps; 11,000 LUP.

 

Her er linken til sida:

 

http://www.chuckhawks.com/shotshell_reloading_data.htm

 

Det vi tror er at ladedataene vi har gått ut ifra er feil type hylser? Altså trenger vi compression-formed hylser, da disse er smalere i bunn og gir økt fylling? Eller er jeg på jordet? Også skjønner jeg ikke helt hvorfor det ikke er oppgitt haglstørrelser. 32 gram med små hagl bruker mindre plass enn 32 gram med større hagl (er vel også nevnt tidligere i tråden kanskje).

 

Noen som har forslag til ladedata for gjeldende komponenter? Er klar over at vi må kjøpe nytt krutt og nye wads osv, men hadde vært fint å fått brukt opp det vi har nå.

Link to comment
Share on other sites

Hjertlig! :D

 

Fant en ladning der som passet. Så nå har jeg ladet opp sju patroner fra min til max, så skal det testes på papp i morgen!

 

Men er det slik å forstå at leirduepatroner egner seg like godt som noe annet til lette 32 grams ladninger? Vil det som står nevnt som "Gun Club Plastic Shells" være typiske leirduehylser? Eller er dette reine plastikkhylser?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forståelsen av at Gun Club hylsa er en spesifikk hylse.. Tror nok ikke at du skal bruke hvilken somhelst leirdue hylse til de ladingene..

 

Foreksempel Gyttorp leirduepatroner, bruker en fiocchi hylse, og skal kun ha ladinger for den hylsa..

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...

hei alle,

 

har kjøpt en god del av lade komponenter og masse brukte lerduehylser fra skytebanemen og har tenkt å lade snart. Men da begynte jeg å lure på noe: må messinger på brukte hylser fra andere våpen krimpes først? Har selv Benelli Nova 12/89. Hva er erfariner?

Link to comment
Share on other sites

Ha!

 

Velkommen i klubben for analoge "ladepresser".

 

I bruksanvisningen for min, dog i .410 men instruksjonene er de samme, står det at du ikke kan forvente at patroner skutt med andre våpen en ditt eget vil virke.

 

Det finnes forskjellige resizere, men de koster mer enn en ny Lee Load All II.

Link to comment
Share on other sites

har prøvd i kveld flere hylser og de kommer å sitte fast inn i kammeret til Benellien. Har MEC også resizer på seg?

Det enkleste er en MEC supersizer. LEE ringen op Load all pressene presser ikke alltid bakre kant nok. Det er der det kiler seg. Selv hylser skutt i eget våpen kan bli sånn. Jeg bruker en RCBS die til det siden jeg har den. MEC har løsningen

Link to comment
Share on other sites

@ HS

En kjempefin tråd. Jeg har bestemt meg for å kjøpe en MECjr. etter jul.

Har veldig lyst til å kopierer patronene du bruker til langhold på reven. Kan du være snill å poste oppskriften på dem her, evntuelt hvor du har skaffet komponentene.

Jeg har nok ikke fått med meg alt, men er det mulig å rullekrympe hylser som har vært stjernebrettet? Har MEC verktøy til dette som kan monteres i pressa?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå er vi snart i gang med en ny hobby. mec 600jr, vekt og lymansboka er i hus.

Har samlet en goood del leirduehylser i sommer. lurer på hvordan jeg skal finne ut hvilke hylser det er? kuttet opp flere typer i høst, og hylsene så helt like ut i bunnen. Ser tidligere her at gyttorp bruker fiocchi, men har også en god del andre hylser...

Link to comment
Share on other sites

Staffan hadde ikke noe svar på hvilke hetter han hadde, men at han fikk dem fra Gyttorp

Pr telefon hervdet Gyttorp de brukte 3 forjellige; Fio 616, CX2000 og IVO(?). Kunne derimot ikke beskrive eller forklare hvem som var hvem.

 

Så derimot referert på ett svensk forum hvor de påstod at fio 616 har hvit åpning, cx'en er svart på tuppen (Begge kobber/messing farge) Den siste er sølv/nikkel farget.

 

Cheddite sine sider har bilde av sin CX2000 med svart tupp.

 

Mao umulig å bekrefte.

 

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 year later...

Midway har også konverteringskit for Lee load all 2, dog til 16 og 20 hvis en allerede har 12 cal.

 

Dem andre cal. du spør om e itj æ helt sikker på om finnes :)

 

Du ska å få en link t ei anna side enn Midway Norge, http://factorysales.com/html/xcart/catalog/loadall.html" target="_blank

men ska itj vær for sikker om d blir billiger å handle der da, med tanke på frakt og toll...

 

Men kjem billiger ut av d hvis du ska kun kjøp konverteringsettet t load all2, da Midway tar 60 gebyr for ordrer under 300 kr, såkalte småordrer :)

 

Håpe du har fått ett tilfredstillende svar :)

 

 

Ment som ett svar til lipitor men så no att det va ett virkelig gammelt innlegg ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...