Jump to content

Skyte inn ny rifle m/kikkert. Noen som har noen gode tips?


Mads

Recommended Posts

Hallo.

Har bestilt meg ny rifle i kaliber 308win nå. Håper på å få den iløpet av uka..

Ammunisjonen jeg skal bruke blir mest sannsynlig Federal Fusion 180grs..

 

Ble en Bushnell Trophy XLT 3-9x40 kikkert på toppen.

Siden det er en helt ny rifle er jeg klar over at jeg må pusse løpet mellom hvert skudd de første 20-25 skudda for å oppnå maks presisjon.(?)

 

Er ny innen dette med rifle og kikkerter og innskyting så lurer på om noen har en enkel forklaring(Gjerne bilde!) om hvordan jeg finjusterer kikkerten altså skyter inn rifla.

Kikkerten kommer grovinnstilt montert på rifla.

 

Jeg prøvde søkefunksjonen men fant ikke noe ordentlig forklaring på dette med innskyting av splunka ny rifle og kikkert.

 

Tar imot all informasjon jeg kan få huket tak i når det gjelder dette med innskyting av rifla og finjustering av kikkertsikte.

Link to comment
Share on other sites

Den har jeg allerede sett et par ganger.. Jeg tenker jo mest på selve justeringa av kikkerten som er igjen før den går midt i.. Men hva med også bare sikte midt i slik sikte er, også tegne en svart prikk der hvor kula gikk, også sikte inn der kula gikk, holde dønn rolig, også justere den ned slik at den blir midt i skiva. Fungerer det a tror du/dere?

Link to comment
Share on other sites

1:Ta ut sluttstykket.

2:Legg rifla stabilt.

3:Se gjennom løpet.

4:finn ett punkt. ca 100 meter unna

5:Skru trådkorset så det ligger på samme punktet som du ser gjennom løpet.

6:Dra til skytebanen.

7:Skyt tre skudd på 100 m

8:Mål avstande i side og høyde fra der du traff til der du siktet.

9:Skru tårnene/justeringsknappne de antall "Knepp" de trenger for å komme til siktepunktet.

EKS: traff du 10 cm til høyre og 5 cm ned, så skrur du 10 knepp venstre og 5 knepp opp (hvis kikkerten er 1 cm/100meter.)

Gjenta punkt 7-9 til du er fornøyd/treffer der du sikter.

 

 

STIG:)

Link to comment
Share on other sites

1:Ta ut sluttstykket.

2:Legg rifla stabilt.

3:Se gjennom løpet.

4:finn ett punkt. ca 100 meter unna

5:Skru trådkorset så det ligger på samme punktet som du ser gjennom løpet.

6:Dra til skytebanen.

7:Skyt tre skudd på 100 m

8:Mål avstande i side og høyde fra der du traff til der du siktet.

9:Skru tårnene/justeringsknappne de antall "Knepp" de trenger for å komme til siktepunktet.

EKS: traff du 10 cm til høyre og 5 cm ned, så skrur du 10 knepp venstre og 5 knepp opp (hvis kikkerten er 1 cm/100meter.)

Gjenta punkt 7-9 til du er fornøyd/treffer der du sikter.

 

 

STIG:)

 

Ja.. Skulle tro det sku bli bra da! Da går det jo ann også tegne en prikk med tusj på et ark f.eks på 100. Enten det eller bare ta ei skive, og se gjennom løpet midt i skiva, også justere kikkerten ned?

Får det vel alltids til etter litt klundring :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du gjør slik Stig skriver, og får svarten på 100 meter i nederste del av pipa, så er du temmelig nærme midten. Du trenger ikke være veldig nøyaktig. Skyt heller ett skudd etter grovinnsikting, så får du fort svar. :)

Link to comment
Share on other sites

Sålenge 1 knepp er 1cm/100m så skulle det ikke være så meget komplisert nei... Regner med at bushnell kjører 1 klikk 1cm/100meter?

Ikke alle kikkerter det stemmer på.. Selv gjør jeg slik:

- Hjemme på kjøkkenbordet sikter jeg gjennom løpet (rifla ligger støtt på noen sandposer) på et eller annet langt unna, jeg skrur på kikkerten til trådkorset er på samme sted

- på skytebanen bekrefter jeg dette, holder du øyet litt bak, og er litt nøyaktig, så blir dette nøyaktig

- så (med anlegg) skyter jeg ett skudd, dette er sjelden utafor 9eren

- jeg legger rifla tilrette igjen, og sikter der jeg siktet sist

- så skrur jeg til trådkorset er oppå kulehullet

- skyter 1-5 skudd for å bekrefte innskytingen

 

På denne måten trenger du ikke vite hvor mye ett klikk stiller, tvertimot finner du det ut, om du både måler avstanden mellom kulehullene og teller hvor mange klikk som trengs.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Absolutt ikke dumt det du skrev der M67. Skal ha alt slik i bakhodet når jeg skal skyte inn.

Antageligvis så kommer jeg til å sikte midt i, skyte på skiva, gå bort på skiva å måle hvor langt til venstre/høyre det er eller hvor langt opp/ned det er også da ta klikk utifra det... Eller blir det kanskje lettere å gjøre det på måten med å se igjennom løpet... hmmm

 

Edit: Hvor mange ganger er det anbefalt å pusse hver gang etter skudd? Altså hvor mange skudd skal det pusses imellom?

Link to comment
Share on other sites

Jeg antar det er "mantel" innskyting av løp du sikter til ("innbrekking" av løp som det populært kalles).

 

Dette kommer noe an på hva du gidder, men jeg tror nok de fleste er enig i at det kan være greit å pusse mellom hvert skudd. Minst de første 5 skuddene (jeg mener da pussing også med mantelfjerner), og deretter mellom hvert 3-5 skudd så lenge man gidder (prøv å holde ut til 20-30 skudd totalt). Deretter normalt pusse regime.

 

Ekstrem pussing utover de første 10/15 skuddene går det nok for det meste på trua, men behovet blir uansett avslørt av mantelfjerneren. Er der ikke mantel å fjerne etter 1 skudd en puss x 5, er det liten grunn til å fortsette noe lenger med den type puss (fordi pipa da ikke trenger noen spesiell behandling for å ungå mantling). Mantler den fortsatt mye etter de første 5 skudda, er det nok lurt å utvide 1 puss 1 skudd til de første 10 skudda (minst). Med overgang til 3-5 skudd og samme puss utover til 20-50skudd totalt (eller til pipa roer ned med mantlinga).

 

Merk at de fleste piper i dag, er relavtivt gode fra fabrikk (ihvertfall var både men Tikka T3 pipe i 223r og mine S&L piper helt ok etter de første 5 skuddene med 1 skudd 1 puss m/mantelfjerner).

 

Sist jeg gjorde dette, ble det skutt 5x1 skudd med full puss i mellom (skum mantelfjerner). Og da dette ikke resulterte i noen blåfarge av betydning, øket jeg til 1x5 serie, så ful puss. Fortsatt med lite eller ingen blåfarge etter mantel, så jeg øket til 1x10 skudds serie før full puss (med samme resultat). Og så ga jeg blaffen i hele mantel innskytings opplegget av pipa, da den ikke mantler nevnverdig etter få skudd.

 

P.s. Puss av våpen etter hver bruk er ofte ikke dumt (spesielt om det blir stående lenge ubrukt), ihvertfall en skikkelig puss etter endt jaktsesong. Skyter jeg ofte på bane, har det en tendens til å bli noen skudd mellom hver gang våpna blir pusset (utover en kjapp en med boresnaken). :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble anbefalt samme fremgangsmåte som M67, og det virket bra. Hadde ikke tilgang til å montere i benk og lyset var ikke optimalt for å se treffene, så ble et par turer frem og tilbake for å kontrollere og måle. Men resultatet kom bra ut etter litt trasking.

 

Si ifra når du får baby'n i hus, så kan vi ta en tur på ei bane og skyte inn og ordne.

Ser du planlegger å bruke Fusion, så anbefaler å bruke treningsskudd til å skyte inn kikkerten før du finjusterer med jaktammo... sparer fort litt peng på den måten :lol:

Om du skal pusse mellom de første 20, så etter hver tredje de neste 15-30 osv, eller ikke i det heletatt, kommer helt an på hvem du snakker med. Her er meningene mange. Selv fulgte jeg "oppskrifta" til produsent. Skader jo tross alt ikke å være på den sikre siden.

 

Har ennå ikke vært borti noen kikkerter hvor toppen ikke bestemmer høyden. Nå har jeg ikke vært borti så mange kikkerter(8stykk), så ta dette med en klype salt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvilken metode du bruker for å skyte inn rifla, vill nok variere etter hva du faktisk kan se i siktet (ser en egne treff, er det allerede nevnt metoder som dekker dette.

 

Om man ikke ser hva som skjer fremme på blinken, er det derimot frem og måle som gjelder.

 

Kikkertsiktet ditt er mest sansynlig enten 1cm/klikk på 100m, eller ca 7mm/klikk på 100m (1/4" 100yards).

 

Uansett, ikke heng deg opp i mm hit eller dit. Er du på skiva, gjelder det å sette 3 gode skudd i skiva. Skutt mot samme sted med godt anlegg, før du tenker så mye på å stille særlig på siktet.

 

Det er klart at om du vet du skjøt ett godt førsteskudd, og dette bare så vidt er inne på skiva. Kan det lønne seg å grov stille siktet endel i rett rettning før en fortsetter, slik at en ikke ligger å setter samlingene litt utenfor og litt innenfor skiva.

 

Jeg bruker sikte gjennom løpet metoden hjemme, før jeg tar turen på bana. Men på bana bruker jeg å ta en stor blink, og setter denne på ca 20m hold (klistrer på en hvit klistrelapp i senter). Og setter så ett skudd i denne. Dette er gjerne første skuddet børsa blir skutt, så da passer det med full puss m/mantelfjerner og justert noen klikk på siktet allerede der. Dette da sideveis justering ikke endrer seg nevnverdigt noe sted på normale skuddavstander.

Jeg går da for at kula skal treffe ett punkt ca 5cm midt under klistrelappen på 20m hold (da burde kula ligge i litt overslag på 100m ved fin innskytingen).

 

Husk at utgjør ett klikk 1cm/100m, så utgjør samme klikket kun 0.2cm/20m (og 2cm/200 o.s.v.). Så det kan fort bli endel klikk å stille for å justere noen cm.

 

Slik fortsetter jeg med ca 1 skudd i timen med den mantel pussen jeg bruker (det sier seg selv at man ikke rekker så mange skuddene første dagen, så en ekstra rifle salonggevær o.l. kan vær lurt å ha med :wink: ).

 

OBS! Skruen på toppen av siktet (tårn kaller vi de), er der for å justere på høyden (det er normalt merket med en U for up eller lignende med piler i mot nevnte rettning, disse pilene peker mot den veien du ønsker å flytte treffpunktet i skiva (du må skru motsatt om du ønsker å flytte trådkorset mot treffpunktet, når en ser gjennom siktet). Det samme gjelder for tårnet på siden (normalt på høyre side), men det er der for å justere siktet sideveis, ellers på samme måte som med tårnet for høyde. Du skjønner dette fort når du ser det selv. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takker for mye bra svar her! Mye nyttig info vingemutteren.

 

Håper på å kanskje få tatt tid til å få skutt den inn i helga da :D

Hvor mange skudd behøver jeg egentlig for å få grovjustert kikkerten a egentlig? Har i første omgang planer om å kjøpe 2 pakker fusion også får jeg kjøpe ei pakke med jaktmatch eller noe litt senere, så da får jeg heller finjustere kikkerten med jaktammo siden jeg skal bruke den på jakt nå innen 15. april :wink:

 

Men kikkerten kommer grovinnstilt, så jeg får se om jeg gjør se i løpet-metoden eller om jeg går bortpå å måler hvor mange cm/mm også ta klikk utifra målene.

 

Takk for hjelpa gutta.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange skudd behøver jeg egentlig for å få grovjustert kikkerten a egentlig?

Det kommer an på deg, er du på skiva (på 100m ved første skudd). Og du normalt skyter gode samlinger på avstanden, kan man si at i en perfekt verden blir det noe slikt:

 

Utgangspunkt er at man er inne på skiva på 100m holdet.

 

1: 3skudds samling, er denne noenlunde god (les uten flygere). Kan man allerede her måle seg frem til sentrums området, og skru seg inn.

 

2: Kontroll av første serie (ny 3skudds samling), er du midt i der du ønsker, er du ferdig. Viss ikke, finjuster siktet.

 

3: Kontroll av forige justering på siktet (ny 3skudds samling), er du midt i der du ønsker, er du ferdig. Viss ikke, finjuster siktet.

 

4: Fortsett med punkt 1-3 så lenge det er nødvendigt, det er dine skyteferdigheter (forutsatt at våpen og sikter er som de skal) som bestemmer hvor mange skudd det tar å komme frem til pålitelige middeltreffpunkt.

 

5: Kontroller treffpunkt i forskjellige skytestillinger (ligg, sitt, stå, med/uten reim, og gjerne med tofot eller annet utstyr om slikt brukes). Poenget er at treffpunktet sjeldent eller aldri er likt fra forskjellige skytestillinger, så man bør skyte inn (finjustere) med den skytestillingen man normalt bruker. Og merke seg endringene i de andre skytestillingene, men dette går egentlig under trening. Og ikke innskyting.

 

Som man skjønner er dette verdens enkleste (og merklig nok likevel til tider vanskligste :oops: ) operasjon. Det hele koker ned til om du som skytter har ro i kroppen og skyter jamt gode samlinger fra anlegg for å komme midt i med anlegg. Og deretter er det justeringer med tanke på bruken som gjelder (mange, meg selv innkludert. Skyter inn med anlegg, og merker oss hva tendensen på det som skjer med treffpunktet er i andre skyte stillinger. Dette da jeg er for dårlig skytter til å få samlinger jeg kan justere etter i andre skytestillinger enn ligg med anlegg).

 

P.s. Minste antall skudd brukt for innskyting har i mitt tilfelle vert 1 (ved av og påmontering av løp på systemrifle :wink: ). Det meste var vel rundt 15 skudd, og puls på 180 og med en hær av mygg i øret (når en får 160-180 i puls av å gå 200m for å klistre, er det på høy tid å trene litt). :oops:

 

P.s.2. Med grovjustert sikte fra børsemaker, burde du være på skiva på 100m.

Jeg bruker uansett alltid å skyte første skuddet mot skive på 20m før jeg går videre med nymontert sikte, har kastet bort allt for mye amo på å skyte 3 skudds serier mot 100m og ikke fått inn en eneste treff. Når jeg kan sikkre meg med å bruke 5min på å sette opp en rådyr blink på 20m. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ikke skru på lokkene på justeringstårnene mens du er på skytebanen. Skyt, skru, skyt, skru. Bli kjent med utstyret. Visst kikkerten er av god kvalitet sliter du ikke ut justeringstårnene. Bruk ulik ammo. Se event. trefforskjeller. Skru, skyt, skru, skyt. Det er ikke slik at man skal finne midten og etter det forsegle tårnene. Mange er redde for å justere på siktet. Livredd. Uten grunn som regel. Så lenge det ikke er jahitjakt eller busknell det er snakk om da...... :wink:

 

Og skyt inn med overslag. Dvs. la kula treffe 3-4 cm over der du faktisk sikter. Da har du en finere kulebane og kan slippe skudd på rev på 150-180 m uten å tenke på å forlegge siktepunktet.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hvordan man kan grovinstille det igjen slik det kom i fra fabrikk? Gikk hull i hull med sellior og bellot 180grs på 50mtr men så kom vi helt ut på vidda når vi begynte på 100m........... Har ikke tonnevis med jaktskudd igjen å finjustere den med så lurer på om noen har noe peiling på hvordan man grovinstiller kikkerten selv uten å skyte så himla mye? Kikkerten er en Bushnell Trophy XLT 3-9x40 med Multi-X retikkel.. En ting kan jo være å gjøre som M67 sa og legge den stabilt å se igjennom løpet også justere korset der du ser gjennom løpet? Men vil ikke dette gå litt galt ut i forhånd til kulebanen?

 

Kan vel være litt komplisert det å begynne å grovinstille den slik det er gjort fra fabrikk? Kunne evt. ha sett igjennom løpet å stilt kikkerten deretter for i går var det vind så blinken bles til bloksberg og plutselig kom det mange folk som var nyskjerrige å alt ble egentlig bare tull...

 

Så om jeg ser gjennom løpet å stiller kikkerten etter det så skulle man tro det skulle bli bra da?

Link to comment
Share on other sites

Hei Mads, artig å se du kommer deg i skytinga :D

Om du var i senter på 50, burde du ikke være mer enn et par-tre cm under på 100.

Om du derimot er 10cm til venstre på 50, blir dette 20cm til venstre på 100m.

Bra du har hull-i-hullpresisjon på børsa, men du må ikke være redd for å klikke litt opp-ned og til sidene for å komme i senter.

 

Du får komme deg i ladingen selv, da får du skutt mere for pengene. Også oppretter du Mads's ladetråd 8)

Link to comment
Share on other sites

Om du var i senter på 50, burde du ikke være mer enn et par-tre cm under på 100.

Om du derimot er 10cm til venstre på 50, blir dette 20cm til venstre på 100m.

Bra du har hull-i-hullpresisjon på børsa, men du må ikke være redd for å klikke litt opp-ned og til sidene for å komme i senter.

 

Den var kanskje 3cm unna senter på 50 meter men gikk hull i hull.. Det var jeg fornøyd med.. Men så kom vi helt på bærtur..

Får se om det blir en tur på bana på onsdag hører rykter om at den er oppe på onsdag så jeg får vel kanskje litt hjelp der..

Den var sånn ca lik høyde som senter, men som sagt 3-4cm til høyre for senter.. HUFF nå får jeg lyst til å skyte..

Link to comment
Share on other sites

Ikke still så store krav til deg selv, nå som du akkurat har fått børsa. Jeg skjønner godt du vil komme deg ut på revejakt de tre ukene vi har igjen, men bruk heller sommeren til å trene og finne formen til deg selv, børsa di, og rette ammo til din bruk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...