Jump to content

Barnes TSX / TTSX


Extreme

Recommended Posts

Nå har jeg vært på loftet, lett og funnet.

 

I JAKT nr 4 2011 tester de homogene kuler på langt hold (270 meter). Kulene ble skutt i is.

 

Jeg har nok hengt meg opp i setninger som:

"Litt pussig at TSX som er rein holspisskule ekspandera til større diameter enn TTSX og MRX. Eg trudde Barnes Trippel-X med plastspiss ville ekspandere meir enn holspissen. Men ikkje alt går som ein trur her i verden..."

og:

"Om dette gjeld bare dei testa kulelotane, eller om TSX konsekvent ekspanderer til større diameter enn TTSX på lange hold, veit eg ikkje ennå."

 

Forskjellene var uansett ikke dramatiske.

 

Heimeladd .30 kaliber 130 grs TSX gav diameter 15 mm og lengde 18 mm

Heimeladd .30 kaliber 130 grs TTSX gav diameter 12 mm og lengde 20 mm

Heimeladd .30 kaliber 150 grs TSX gav diameter 14 mm og lengde 22 mm

Heimeladd .30 kaliber 150 grs TTSX gav diameter 12 mm og lengde 25 mm

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
@LeivVidar Jeg har skjønt det sånn at TSX ekspanderer lettere enn TTSX, da plasttuppen på TTSX kan forsinke ekspansjonen noe. Noe som for øvrig gjør at TSX ekspanderer på lengre hold enn TTSX. Eller husker jeg feil? Dere får gjerne rette på meg viss dere vet det. Jeg husker ikke hvor jeg leste dette.

 

http://www.24hourcampfire.com/ubbthread ... /5326974/4" target="_blank

 

 

DSCN0569.jpg

Link to comment
Share on other sites

Her også en sammenligning http://www.americanrifleman.org/article ... et-review/" target="_blank" target="_blank

 

Prior testing, which involved my shooting 130-grain TSXs and TTSXs into Bullet Test Tubes, revealed that at 1,958 fps the TTSX not only retained 129.2 grains of its original weight and penetrated 14 3/4 inches of media, but also fully expanded; however, the same could not be said of the TSX. The TSX, which retained all its original weight, only partially expanded at 1,960 fps, and dug into the media 13.5 inches.

Link to comment
Share on other sites

Til de med lang erfaring med denne kula. Er dette gode kuler som "allround"kuler i 9,3x62. Børsa brukes til elg, hjort og rådyr. Får en tilstrekkelig ekspansjon i såpass beskjeden hastighet som 9,3x62 gir. Hvilken av disse to kulene vil dere i tilfelle anbefale?
Brukte 250grs siste sesong, virket fint, fant en kule i skinnet langt framme i nakke/hals, perfekt ekspandert. Den hadde da tatt ribbein på begge sider av ryggraden og frest seg gjennom ganske mange cm av ryggraden også. Ca en meter med bein og muskler fra inn hullet til der den satt. Mener den går ut med rundt 770 m/s.
Link to comment
Share on other sites

250TTSX er ei formiddale kule i 9,3x62. Får 760-775m/s holder farten ganske OK og gir ganske så anstendig kulebane grunnet bra BC og åpner lett slik at det skjer litt når den lander også.

 

I normalkalibere med anslagshastighet <800m/s mener jeg personlig TTSX er det beste valget.

I raske magnumkalibere er en TSX ett bedre valg

Link to comment
Share on other sites

Til de med lang erfaring med denne kula. Er dette gode kuler som "allround"kuler i 9,3x62. Børsa brukes til elg, hjort og rådyr. Får en tilstrekkelig ekspansjon i såpass beskjeden hastighet som 9,3x62 gir. Hvilken av disse to kulene vil dere i tilfelle anbefale?

 

Brukte tsx 250grns i 9,3'n i haust (kronograferte til rundt 740ms) og skaut ein del hjort med denne. Skothald frå 30 til 200 meter. Godt fornøgd med kula, fine slakt og kort fluktstrekning, samt ein formidabel presisjon!

Skaut også ein rev med denne, skothaldet der var ca 100 meter, kula ekspanderte i den lille reveskrotten - og den var fryyyyktelig dau.

Eg kan godt anbefale denne som ei alroundkule til smått og stort - so fremt du ikkje skal ete eller ivareta skinnet på det som er smått :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Jeg har lyst til å prøve meg på Eland med 30-06. Da kunne kanskje TTSX i 180 grs være et greit alternativ. Noen som har erfaring med dette? Forslag til ladning med N204?

 

Jeg er i oppstarten på å lade selv og har derfor noen amatørspørsmål: hvordan måler man friflukten på patronen? Jeg har en Blaser, vil COL for en ladning til en annen Blaser passe min eller dette også individuelt?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har ingen erfaring med jakt på Elan eller annen Afrikajakt, men som hjemmelader med god fartstid vil jeg få komme med noen betraktninger.

 

Hjemmelading er gøy, det gir skyting og jakt en ny og spennende dimensjon. Barnes TSX/TTSX kuler er topp til storvilt, men ikke den kulen jeg vil anbefale å "gå rett på" for en fersk hjemmelader. I så fall er det noen forhold en bør kjenne til.

 

En homogen kule er vanligvis lenger enn en konvensjonell kule(med bly) og krever derfor egne ladedata, siden trykket vil bli høyere. For høyt trykk kombinert med afrikas varme sol, er ikke nødvendigvis en god kombinasjon.

 

COL er individuelt for din rifle og må måles på alle kuler du har tenkt til å lade. Bruker du søkefunksjonen finner du enkelt ut hvordan du selv kan måle COL. Vil også anbefale deg å kjøpe Ladeboken, der dette og mye annet står.

 

En 180 grain homogen kule kan være på grensen av hva en .30-06 kan klare å stabilisere, avhengig av fart og riflestigning.

Var jeg deg ville jeg ladet din .30-06 med vanlige 180 grains kuler og deretter brukt ladedata for denne til å lade en homogen kule på 150 eller 165 grain. En tommelfingerregel kan være å velge ladedata for en konvensjonell kule som ligger over det du skal bruke til homogene kuler. Vil du bruke 180 grain TSX/TTSX så kan du ta utg.pkt i startlading for vanlige 200 grains kuler. Har ikke lyst til å komme med noen forslag til ladedata, siden jeg ikke har ladet .30-06 på nesten 10 år.

 

Lykke til med lading og jakt!

Link to comment
Share on other sites

En homogen kule er vanligvis lenger enn en konvensjonell kule(med bly) og krever derfor egne ladedata, siden trykket vil bli høyere. For høyt trykk kombinert med afrikas varme sol, er ikke nødvendigvis en god kombinasjon.

 

COL er individuelt for din rifle og må måles på alle kuler du har tenkt til å lade. Bruker du søkefunksjonen finner du enkelt ut hvordan du selv kan måle COL. Vil også anbefale deg å kjøpe Ladeboken, der dette og mye annet står.

Trykk problematikken har blitt vesentlig bedre med de nyere (T)TSX kulene. Har selv ladet 200grs av gamle X i 30-06er med godt resultat, så nye i 180grs bør gå som en bris.

30-06 er jo en gammel patron, kamret i mange eldre skrøpeligere våpen. Derfor er arbeidstrykket i fabrikk ammo redusert, dette gjelder også nyere ladedata, som jo etterligner fabrikk ammoens trykk. Så det skal bli veldig varmt før du får problemer med trykket hvis nyere data benyttes.

Barnes anbefaler ca 1,3mm friflukt for sine kuler, det har fungert fint for meg også, men i noen våpen setter jo magasin lengden begrensninger på hvor lang patronen kan være. Har i senere år benyttet 168grs (T)TSX i 30-06 som allround jaktkule.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel bare å se på avataren til 350RM

Hvor la jeg sveisemaska mi..... :lol:

 

Mine begrensede erfaringer med 500 serien gjør at jeg ikke bruker dette kruttet til jaktsituasjoner med lite lys, ala revejakt og hjortejakt...nattesynet blir redusert i etterkant av et skudd og det blir vanskeligere å få satt et raskt skudd nr 2.

Til dagjakt spiller det vel kruttvalget ingen rolle.

N560 gav mye munningsflamme i min .300 RSAUM med 22" løp, ble ikke veldig populær hos de som lå ved siden av meg på skytebanen.

Vil tro en lyddemper tar bort mye av problemet. 500 serien gir litt mer hastighet, men prisen er vel dessverre også mer munningsflamme sammenlignet med 100 serien.

Link to comment
Share on other sites

Har jo en svakhet for futt og fart, så noe lys blir det jo selv med 60 og lengre piper(liker ikke korte, mindre fart, mer flamme), tror rekorden holdes av 340Wby'n med god dose Mrp/Rp15/N15, selv med 66 blir det noe folk snakker om senere. Lærte av en enda eldre kar med samme svakhet, lukk venstre øye før du tenner flammekastern, da er det håp om å se noe etter på også.

Link to comment
Share on other sites

Barnes anbefaler ca 1,3mm friflukt for sine kuler, det har fungert fint for meg også, men i noen våpen setter jo magasin lengden begrensninger på hvor lang patronen kan være. Har i senere år benyttet 168grs (T)TSX i 30-06 som allround jaktkule.

Har også tiltænkt denne kugle som all round og har fået god præcision med nedenståden ladning

 

Hvad er din erfaring med kuglen på vildtet, har du feks prøvet älg med denne?

 

 

Date ********* 2011-06-24

Rifle ********* Tikka T3 Varmint

Calibre ********* 30.06

Barrel length mm ********* 600

Case ********* Norma

Case length mm *********

Case head space ********* 50,85

Head space tool ********* hj-lavet

Case weight grain ********* 181

Case Volume grain H2O ********* 72,5

Bullet type ********* Barnes TTSX

Bullet weight grain ********* 168

Bullet length mm ********* 36,03

Primer ********* CCI 250

Powder Type ********* Norma URP

Powder weight grain ********* 57

Speed QuickLoad m/s ********* 878

Speed Chrono m/s ********* 878

COAL max Tool mm ********* 68,28

COAL max mm ********* 85,37

COAL load Tool mm ********* 66,78

COAL load mm ********* 83,87

Friflugt ********* 1,50

Link to comment
Share on other sites

30-06 er nok mere reserve til elg, bruker grøvre skytts, men hadde jeg knust de andre, hadde jeg ikke vært redd for å bruke 150-168grs i 30-06 på elg. TSX er vel litt bedre om man ikke skal skyte den på langthold, TTSX er noe kvikkere i ekspansjonen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Hei, hadde en tur på banen i går for å kronografere noen ladninger. Endte opp med ca 810m/s på 150grs tsx, ladet med VV N-140 45grs. Våpenet er en sako forester med 47cm løp.

Norma hylser, federal hetter.

 

Hylsene var også nokså sotet på utsiden, noe som kan tyde på lavt trykk? Er det noen som kan kjøre denne ladningen i Quick load for meg?

Link to comment
Share on other sites

Jeg får disse dataene, med forbehold om feil:

Pmax = 60191 Psi

P = 51346 Psi

Vo = 796m/s

 

QL gir meg 6,59mm settedypde, og denne har vel boattail, så å sette kulen noe dypere kan fungere mot sotingen. Jeg har selv ingen erfaring med nevnte ladning.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Har kjøpt en pakke med 130g TTSX til min .308. Vurdrerer å lade dissen med Norma 200 på grunn av kort pipe (48 cm). Er det noen som har erfaring med dette kruttet til denne kulen?

 

Lurer også på vilken COL jeg skal gå for. Ved 70mm vil den fremste "rillen" på patronen være synlig, setter jeg kula lengre inn synes jeg patronen blir veldig kort og kan erfaringsmessig gi mateproblemer i min Sako. Synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

Har ladda 130 grs ttsx med 40 grs n-200, pressa kula slik at siste rille er innom kanten av hylsa. Meget god pressisjon i ett 42,5 cm langt .308 win løp. Fart målt i chronograf til 865 m/s

 

Ivar

 

Skjønner. Jeg vurderer å prøve meg på ladninger mellom 41 og 42 g. Tar utgangspunkt i Norma sin ladetabell for 130 grs Hornady SP. Maks er her satt til 42,7 N200. TTSX er noe lengre en overnevnt kule så det er mulig at 42g blir litt i overkant. Har løp på 48 cm og har et lite håp om å presse kula opp i ca 900m/s. Tror du det går?

Link to comment
Share on other sites

Har testa med 40, 41 og 42 grs n-200, men valgte 40grs for det ga best pressisjon. Fikk ikke overtrykk med 42grs. Start med 40grs og jobb deg oppover så finner du nok den ladningen som passer løpet ditt best.Min erfaring er at størst mulig fart ikke nødvendigvis gir best pressisjon.

 

Ivar

Link to comment
Share on other sites

Det skal prøves.

Noen erfaringer med 130g kula på vilt?

Om forskriften blir forandret kan det jo bli lov å bruke den på alt storvilt. I mitt lille forskrudde hode ser jeg for meg at denne kan duge bra på alt fra rådyr til elg. Jeg ser egentlig for meg at denne kan ha bedre dybdevirkning/gjenomslagskraft en diverse 165/180g loddakuler i 308 Win. Men det blir selvfølgelig bare synsing fra min side, da jeg aldri har testet kula.

Link to comment
Share on other sites

Det skal prøves.

Noen erfaringer med 130g kula på vilt?

Om forskriften blir forandret kan det jo bli lov å bruke den på alt storvilt. I mitt lille forskrudde hode ser jeg for meg at denne kan duge bra på alt fra rådyr til elg.

 

130grn kula har jeg aldri prøvd, men har skutt 4 hjorter og 4 elger med 150grn varianten (308W/845m/s). Jeg har funnet igjen flere kuler enn jeg setter pris på, selv om den jo går igjennom ved rene sideskudd. Så jeg tror ikke at 130grn TTSX duger bra også på store elger som står på skrå.

Link to comment
Share on other sites

 

130grn kula har jeg aldri prøvd, men har skutt 4 hjorter og 4 elger med 150grn varianten (308W/845m/s). Jeg har funnet igjen flere kuler enn jeg setter pris på, selv om den jo går igjennom ved rene sideskudd. Så jeg tror ikke at 130grn TTSX duger bra også på store elger som står på skrå.

 

Deler ikke din skepsis.

 

Flere har brukt lette TSX på de største antilopene i afrika og :thumbup:

 

Kjenner til gjennomskyting på elg med 120gr TSX.

 

Har selv brukt kuler fra 140-225 grain på elg og funnet de fleste i skinnet på bortsida.

 

TSX 6,5mm 130 grain har bedre inntrengning en alle "gammeldagse" tyngre blykuler i samme kaliber.

Har du langt løp kan kanskje bedre resultat oppnås med tyngre bonded kuler.

 

Jeg venter med lengsel på nye regler, har lette TSX som bare venter på å bli ladet.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner. Jeg vurderer å prøve meg på ladninger mellom 41 og 42 g. Tar utgangspunkt i Norma sin ladetabell for 130 grs Hornady SP. Maks er her satt til 42,7 N200. TTSX er noe lengre en overnevnt kule så det er mulig at 42g blir litt i overkant. Har løp på 48 cm og har et lite håp om å presse kula opp i ca 900m/s. Tror du det går?

 

I x-bolten min klarer jeg 955 m/s på maxladningen oppgitt fra barnes. Men den er i grenseland, for jeg prøvde å sette en liten krymp slik de anbefalte, slurvet litt med den, og da ble det sluttstykkemerker i bunn på noen av hylsene. Det var ikke et problem før jeg satte krympen.

Link to comment
Share on other sites

I x-bolten min klarer jeg 955 m/s på maxladningen oppgitt fra barnes. Men den er i grenseland, for jeg prøvde å sette en liten krymp slik de anbefalte, slurvet litt med den, og da ble det sluttstykkemerker i bunn på noen av hylsene. Det var ikke et problem før jeg satte krympen.

 

 

Krutt? Ladning? Løpslengde?

Link to comment
Share on other sites

Barnes egne data: http://www.barnesbullets.com/wp-content ... WinWeb.pdf

 

Ladet med 51 grs norma 202 som jeg fant ut var ganske nært AA2460, federal 210 tennhetter, og normahylser. 50 cm originalt browningløp. Men dette er en heit ladning!!! Begynn forsiktigere enn max!! Har en kamerat som bruker samme ladning i en tikka, og han klarte 930ognoesmått m/s.

Link to comment
Share on other sites

Barnes egne data: http://www.barnesbullets.com/wp-content ... WinWeb.pdf" target="_blank" target="_blank

 

Ladet med 51 grs norma 202 som jeg fant ut var ganske nært AA2460, federal 210 tennhetter, og normahylser. 50 cm originalt browningløp. Men dette er en heit ladning!!! Begynn forsiktigere enn max!! Har en kamerat som bruker samme ladning i en tikka, og han klarte 930ognoesmått m/s.

 

Har sjekket denne ladningen i QL.

 

Maks trykk for 308W er 4150 bar, denne ladningen har 5140. Laaaaangt over tillatt trykk.

 

48 grain skal gi 4200, akkurat så vidt over maks, 45-46 gr kan være maks i noen våpen.

 

I 50cm pipe skal 45gr gi 855m/s. 51 gr gir 967m/s

 

Ladningen din er veldig skummel.. :!::!:

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader 30-06 spring med 168 garins TTSX kule.

Jeg bruker 67,4 gain N-560 krutt.

har en snitthastighet på 892m/s

Har 52cm løp

COL. 87..

Hetter: CCI 250 (magnum)

Remington hylser.

 

Ingen tegn til trykk, men vil tro QL sier at denne er vel HOT..

 

Bruk av denne ladedata, skjer på eget ansvar..

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader 30-06 spring med 168 garins TTSX kule.

Jeg bruker 67,4 gain N-560 krutt.

har en snitthastighet på 892m/s

Har 52cm løp

COL. 87..

Hetter: CCI 250 (magnum)

Remington hylser.

 

Ingen tegn til trykk, men vil tro QL sier at denne er vel HOT..

 

Bruk av denne ladedata, skjer på eget ansvar..

 

Stemmer med QL ja, røde tall. 30-06 maks er 4050 bar, ladningen din er i mellom 4500 og 4900.

Link to comment
Share on other sites

@Mr. Lasse

Dette lukter litt "Atomladning". Har du brukt mikrometer ved utarbeidelse av denne ladningen?

 

Nei det har jeg ikke. Jeg fant Barnes' egen tabell, konverteringstabell fra Vittavhuori (tror jeg det var) for å finne hvilket krutt som lå nærmest av de typene den lokale forhandleren hadde, og startet med ladninger omtrent på minimum av tabellen. Ladet meg deretter oppover, og stoppet på 51 grs. Fikk heller ikke noe særlig presisjon med mindre ladninger. QL bruker jeg ikke, men mener selv å være forholdsvis nært fabrikantens egen anbefaling. At det er i øvre grenseland?: JA! Derfor den store røde skriften.

Link to comment
Share on other sites

Måtte sjekke litt, og det var Lapuas burning rate chart jeg brukte. I følge den skal visstnok Norma 202 være litt tregere enn AA2460, og dermed være litt mer på "rett side", eller mener noen jeg tar feil? Prøv denne quickloaden med 51 grs AA2460 da Nimrod, og se hva det gir? Synes det skulle være pussig at produsenten oppgir noe som tydeligvis er sååe langt over alle normer og standarder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sjekket både A2460 og Norma 202, de er som du antar veldig like. Rimelig nukleære disse ladningene.

Er på nivå med +25% ladninger som våpenprodusentene sikkerhetstester våpnene med.

 

Får du 300 winmag hastigheter i 308 er det grunn til å tenke seg om :|

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...