Jump to content

Barnes TSX / TTSX


Extreme

Recommended Posts

Er det som mange sier, at Barnes-kulene legger igjen mykje koper i løpet?? eller er dette oppskrytt?

Har kjøpt en pakke med Barnes TSX til hjemmelading i 7mm rem mag...er det grunn til bekymring?

og hva er egentlig den store forskjellen mellom TSX og TTSX...er det kun tuppen?

Link to comment
Share on other sites

 

 

Forskjellen på de to er polymertippen. Lagt ved to reklame linker på kula. Iflg Barnes skal det være slisset/dreid inn riller i kula som igjen gjør at det kopperet alle snakker om legger seg i disse rillene istedetfor løpet. Videre blir trykket lavere av dette.

 

Tror ikke du vil bli plaget med kopperavleiringer iallefall.

Link to comment
Share on other sites

" target="_blank

 

" target="_blank

 

Forskjellen på de to er polymertippen. Lagt ved to reklame linker på kula. Iflg Barnes skal det være slisset/dreid inn riller i kula som igjen gjør at det kopperet alle snakker om legger seg i disse rillene istedetfor løpet. Videre blir trykket lavere av dette.

 

Tror ikke du vil bli plaget med kopperavleiringer iallefall.

 

Dette må testes i våte aviser.... ev. noen som har prøvd?

Link to comment
Share on other sites

Jeg får mye bedre presisjon og mindre kobber i løpet med TSX enn med gamle X. Til elgjakt er de helt topp og jeg tror det blir mindre blodgele og avskjær under slakting enn med mange andre kuler. Jeg har holdt meg til kulevekter som gir drøye 800 ms utgangshastighet og erfaringene kan bli annerledes med lettere kuler og høyere hastigheter.

Link to comment
Share on other sites

har snakket med litt folk dem siste dagene som har erfaring med barnes kulene, å faktisk alle å en hver skryter TSX og TTSX oppi skyene...og bildet som "origo" postet, viser jo til svært godt resultat...sikker og go ekspansjon å perfekt restvekt:)

eg har absolutt fått truen på Barnes TSX:) tror de blir en 160grn TSX ladet til ca 850-880m/sek til hjorten i høst:)

Link to comment
Share on other sites

se videoene "RWA" postet....der viser det foskjellige barnes kuler og forskjellen på dem:)

 

Er det fresten noen her som har ladedata på 160grn TSX i 7mmRM ?? finner ingenting spesifikk på nettet:( og i ladeboken eg har er det kun brukt 150grn barnes X

Link to comment
Share on other sites

MRX har en tungmetall kjerne i "hekken" :) inne i bakkant av kulen. det gjør at du opprettholder vekten på prosjektilet uten at det blir for langt. Hvis du vil ha en tyngre homogen kule.. men ved å gå opp ivekt blir disse i lengste laget i mange kaliber..da har de dyttet inn dette for kompensere.

 

Jeg tror egentlig at MRX er litt salgstriks mot de som ikke tør å stole på at kulene gjør jobben selv om de er noe lettere enn vanlige kuler. :wink:

 

Men er sikkert ei meget bra kule det og..

Link to comment
Share on other sites

Takker hoterhals. Er klar over at disse Barnes kulene er lange, men man jo gå ned i vekt på kulene for å redusere på lengden. På en Barnes X kule kan man jo gå ned til 165 grs i steden for 180 grs i f.eks i kaliber 30-06 og det er den ladningen jeg holder på å prøve meg frem til.

Link to comment
Share on other sites

Har noen lengdene på de forskjellige Barnes kulene i cal 30. ? Lite informasjon å finne på hjemmesiden til Barnes..

 

Edit: Står litt om det her : http://www.barnesbullets.com/information/bullet-talk/x-citing-facts/

 

Ifra kuledatabasen i programmet BallisticHunter:

 

150grs TSX BT: 1,38 inch

150grs MRX : 1,26 inch

 

165grs TSX BT: 1,35 inch

165grs MRX : 1,29 inch

 

168grs TSX BT:1,38 inch

168grs MRX : ?

 

180grs TSX BT: 1,45 inch

180grs MRX : 1,36 inch

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

akkurat bestilt en eske 165 grs tsx faktisk. prøvde mrx i høst i samme vekt med meget godt resultat. det eneste jeg hadde å utsette på var at jeg måtte ned i hastighet for å få den beste pressisjonen, dette var nok grunnen til at jeg ikke fikk gjennom skyting på en okse i høst, men den kom bare 5 meter så det var jo ikke noe problem :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeps. Var det jeg mente og. Tror det er bedreå gå for en lettere tsx/ttsx med dertil høyere fart enn å opprettholde "normal" vekt og bruke mrx. Men det er mitt syn.

 

Jeg har trua på artikkelen til Jørund Lien i jakt der han brukte 130 grs ttsx i afrika med stort sett gjennomskyting og bra effekt.

 

Så jeg ville valgt i 6,5 som meg selv: 120 grs ttsx, i 308 130 grs og i 30,06 150 grs, kanskje 165 grs.

 

Jeg skal etterhvert få testet 120 grs i 6,5 på diverse hold og fart. Skal legge ut resultater.

Link to comment
Share on other sites

Ja det stemmer. Tenkte på det når jeg tastet i sted, men vi får basere oss på rådyrjakt da :wink:

 

Det dreier seg om 0,6 gram for 308 og 1,3 gram for 6,5x55 :roll:

 

Tror det er alvorlig talt på tide å få gjort en bedre vurdering på det gamle 9 grams samfundet.. Tror ikke "målet" på andre siden av myra vil klage på manglende gram iallefall :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

så var det dette med minste vekt på storvilt da, 130 grain blir vel noe lett..?
Noe fabrikk ammo med 140grs som selges holder jo ikke kravet den heller. Andre kapper jo løp, så er man helt sikker på å ikke nå kravet uten å lade selv, til betydelig overtrykk.
Link to comment
Share on other sites

se videoene "RWA" postet....der viser det foskjellige barnes kuler og forskjellen på dem:)

 

Er det fresten noen her som har ladedata på 160grn TSX i 7mmRM ?? finner ingenting spesifikk på nettet:( og i ladeboken eg har er det kun brukt 150grn barnes X

Med TSX kan du prøve med samme start ladning som Nosler Partition eller Swift A-Frame i 160grs, er ikke så mye motstand i TSX som det var med gamle X. Barnes anbefaler 0,050"/1,3mm fri flukt

 

 

Takker hoterhals. Er klar over at disse Barnes kulene er lange, men man jo gå ned i vekt på kulene for å redusere på lengden. På en Barnes X kule kan man jo gå ned til 165 grs i steden for 180 grs i f.eks i kaliber 30-06 og det er den ladningen jeg holder på å prøve meg frem til.

Har fått gode resultater, fart og presisjon, med både TSX og TTSX 168grs med N550 og N560 krutt i 30-06er med ca 60cm pipe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også i gang med TTSX for min 30.06 og har kjøpt inn 168 grs. kuler. Hvis en kobberkule skulle legge igjen mere kobber i løpet måtte vel det i så fall være at en kule med blykjerne formet seg etter løpet/riflingen fordi den muligens er "bløtere" men er den det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå brukt 140gr TSX i 2 år . ( kal 7mm-08Rem ) Fabrikammo fra F P .

Har testa den både på elg (er) ,hjort, rådyr(flere), rev (er). Meget fornøyd.

Presisjonen er også bra.

I min rifle har jeg ikke merket meg noe problem med kobber i løpet.

 

Vil annbefale denne kula på det varmeste.

Link to comment
Share on other sites

...Skal prøve litt 168grs TSX. Var tiltenkt seljakt i en 300winmag.

 

Ville ha tenkt meg om et par ganger ekstra før jeg hadde brukt homogene kuler på seljakt.... De brytes tross alt ikke like godt opp som blykuler, slik at bakgrunn er ekstra ekstra nøye på sjøen. Selvfølgelig ikke noe problem, dersom man har 50 km åpent hav i skyteretningen.

 

Bare mine tankter, ingen fasit....

 

Forresten et meget bra kaliber til seljakt, 300 Win Mag. ;D Selv bruker jeg 175 grains Berger VLD Hunting.

 

Uansett lykke til og en riktig god helg!

Link to comment
Share on other sites

Enig i at blykuler er best på sjøen, selv om de også kan rikosjere i vannet. Men 50 km er vel i overkant sikkerhetsavstand, skal vel holde med ca 5 km. Ellers fungerer egentlig alt til selen. Finn enkule så gar flatt og fint, så spiller det mindre rolle hva som er i den.

Link to comment
Share on other sites

en kammerat av meg sende bilde av en havert som "falt i kamp" etter att han drog i avtrekkeren og sende avgårde en 140grn ballistic tip ladet til 970m/sek...det var ett EXTREMT resultat...hodet eksploderte!!!

eg spurte på en tidligere tråd om noen hadde erfaring med ballistic tip på kobben...(har self brukt partition tidligere)

eg kan selv herved anbefale Tip`n til kobben/haverten! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville tro kula blir godt deformert om den treffer vann, i reklamevideoen ekspanderer den jo etter å ha tatt turen igjenom et eple.

Grunnen til at jeg skal prøve er at jeg tror bly vil bli forbudt på et tidspunkt å da er det jo greit å ligge et lite hakk forran.

Det med sikker bakrunn er jo noe man skal tenke på uansett om man skyter bly eller noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg skal prøve er at jeg tror bly vil bli forbudt på et tidspunkt å da er det jo greit å ligge et lite hakk foran.

Jøss, da er du ikke aleine, selv om jeg startet med Barnes X fordi den var ny da jeg begynte å lade. Siden har den jo gitt gode resultater for meg fra 222 til 416 og mange i mellom. Litt spent på hva et eventuelt bly forbud kan med føre til for kalibret som kan brukes til "alt", 6,5. Mine forsøk med 140grs var ikke spesielt bra.
Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg skal prøve er at jeg tror bly vil bli forbudt på et tidspunkt å da er det jo greit å ligge et lite hakk forran.

 

Ikke for å ødelegge denne tråden, men synes det kan være på sin plass å ta en liten refleksjonspause rundt akkurat dette.

Er ikke dette en litt defensiv og samtidig "selvoppfyllende-profeti" måte å tenke på da gutter?

Nærmest som en delvis aksept på noe vi frykter kan bli en realitet, og som gir oss mareritt natterstid?

 

Jeg lader/skyter med TSX og andre homogene jaktkuler fordi de funker.

Jeg kan da lade med lettere kuler, få høyere hastighet, flatere kulebane, mindre følt rekyl og med god jaktpresisjon.

 

Hva mener dere andre?

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte barns X i flere kaliber på 90 tallet, men sluttet med det fordi dyrene liksom ikke ville dø. Elgene la seg for å kvile litt, så opp og rusle litt igjen, før de måtte ta en ny pause. Tipper helmantel hadde fungert ca på samme måte. Dette var første generasjon X, har det skjedd noe på ekspansjonsfronten siden da?

Link to comment
Share on other sites

Har brukt bx i ca10-12 år no. Meget god erfaring, jaktlaget har felt nærmere 400 dyr (hjort) med denne kula.

Etter at tsx kom har vi gått over til den, med samme gode erfaring. Køyrer på 150 grains i 308 og 165 grains i 3006.

Dyra døyr raskt, fine slakt, og lite blysmak 8)

Link to comment
Share on other sites

De jeg hadde mest problemer med var 7mm RM i ca 900-950 m/s. Dette var som nevnt absolutt første generasjon. Barns X ødela en pipe for meg også, fikk den aldri rein for mantel etterpå.

 

Jeg vurderer 120 gr X i 6,5x55. Noen som har "glemt seg bort" og brukt denne på storvilt, ev skutt noe på størrelse med elg i Afrika med denne kula?

Link to comment
Share on other sites

De jeg hadde mest problemer med var 7mm RM i ca 900-950 m/s. Dette var som nevnt absolutt første generasjon. Barns X ødela en pipe for meg også, fikk den aldri rein for mantel etterpå.
Merkelig, jr. svidde av noen gamle X ladninger(han arvet med børsa) med 150grs og la ned elg, så det holdt for et par årsiden. De var kronografert til 1000m/s +(langt løp). Den børsa 7mmRM er straks 20år og har fordøyd store mengder gamle X og andre kuler I motsetning til mange andre har vi kjørt et ganske så strengt pusseregime med mantel fjerning(eimen av Robla Solo var ganske tett), noe som var essensielt med gamle X kuler for å få presisjon. Ikke alle løp var egnet, rufsete løp "spist" jo de gamle kulene.
Link to comment
Share on other sites

Er smittsomt detta her. Leste denne tråden å i dag dompet det ned en hentelapp fra posten fra Trond Alvestad.

Second that... :mrgreen:

Bestilte nettopp en pakke 180 grs tiltenkt 300 wby mag i ca 900 m/s, med end state i en elg til høsten.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt bx i ca10-12 år no. Meget god erfaring, jaktlaget har felt nærmere 400 dyr (hjort) med denne kula.

Etter at tsx kom har vi gått over til den, med samme gode erfaring. Køyrer på 150 grains i 308 og 165 grains i 3006.

Dyra døyr raskt, fine slakt, og lite blysmak 8)

 

 

Bruker sjøl Barnes TSX 270 GR i 375 H&H, men har aldri tenkt over det, eller sett noe info på esken. Men er det ikke blykjerne på disse TSX kulene?. De går ihvertfall godt, og har god presisjon i rifla mi. Har jaktet og drevet med skyting siden slutten av 80 tallet, men lurer også på hva er homogene kuler?????.

Link to comment
Share on other sites

Eit lite klipp frå barnes si nettside:

"The TSX was introduced in 2003 and has become Barnes’ most popular hunting bullet. The TSX has gained worldwide recognition as one of the deadliest, most dependable bullets you can buy. Try these all-copper bullets and see the added benefits of lower fouling, better accuracy, greater velocity and lower pressure."

 

Lite bly å spore. :moresarcasm:

Link to comment
Share on other sites

Mmm!, ikke så dumt det da. Har brukt disse kulene det siste året, men har aldri tenkt over dette. Har bare regna med at det var blykjerne på dem. Dette er ei kule jeg er godt fornøyd med, og bra at sånne finnes i tilfelle et event blyforbud i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Om det skulle bli et blyforbud, så er det nok over og ut for 6,5x55. Så i et jaktblad 2 kuler plukket ut av elg. Dette var Norma Nosler Partition på 140 grain. Sjekket med Norma, og dette holder ikke i 6,5. Kun 2606 J på 100 m. Med homogene kuler blir det vanskelig for denne. Vil tro at det blir så stor motstand mot dette, at kravene blir senket...Men tror likevel at det kanskje er lurt om folk som kjøper våpen i framtiden, velger bort dette kaliberet. Bare opp til 270win, som ikke er mye større, så er anslagsenergien mye høyere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...