Jump to content

Kongsberg Lakelander - Informativ tråd


Palinder

Recommended Posts

  • 3 months later...

Takk for info og raskt svar. Finnes det en forretning i Norge som tilbyr stokker til M52 som har rett bakskjefte beregnet for bruk av kikkertsikte? Bakskjeftets overside må dermed ligge så nærme løpets centre-linje som mulig, som på f.eks. Mauser M03 og M12 eller Blaser R8. Stokken kan gjerne, men må ikke, være særlig pen. Er en "arbeidsrifle" som lånes ut til venner og bekjente ved behov under jakten. Riflen er ikke særlig verdifull og dermed gir det ingen mening å montere en verdifull stokk.

 

Håper på mange gode tips. På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Takk for info. Ofte skilles det mellom M98 large ring og small ring. Dette påvirker valg av stokk. Hvilken av delen er M52? Er på jakt etter en pen gammel trestokk med rett bakskjefte til bruk for rifler med kikkerttsikte som på nyere stokker. Ikke monte carlo. Hvor får jeg tak i en slik stokk?

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg bestilt optikk til min Lakelander 389 Luxe, 9,3x62.

Valget falt på en Zeiss Conquest DL 1,2-5x36.

 

Men montasje har jeg ikke ennå, så der har jeg noen spørsmål.

 

Hadde tenkt på ringer montert rett på låskassa, og heller mot Leupold PRW.

Ser at det nevnes Leupold montasje tidligere i tråden.

 

Har noen tips om høyde på disse ringene? Bør jeg gå for lav eller medium? Regner med at høy ikke er aktuelt med nevnte kikkert.

 

Ellers andre tips til gode montasjer til Lakelander?

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg en sporter igår. Kal. 6,5x55 med det jeg tror er en Laukonen stokk uten justerbart kinnstykke

Kassen er merket Lakelander, Made in Sweden + firesifret våpennr.(3... ingen bokstaver). Ingen modelbenevnelse.

Sluttstykket har 6 låseklakker. Alt blankpolert/sirkelpolert. Innkl. muffe. Påskrudde Weaverklakker.

Ble egentlig helfrelst da jeg tok ladegrep....som fire ømme kyss :winke1: Kjenner omtrent ikke forskjell om man tar ladegrep med, eller uten patroner.

Uansett en tung rifle. Satte på en 3-12x50 Swaro Habicht, og havnet rett under 5 kg.

Løpet er gjenget 15x1 mm. Skulle gjerne hatt rifla under 5 kg. med en lett demper til jaktfelt. Kan fjerne en del ved i forskjeftet, evt. flute.

Noen som vet hvem/når ca. disse ble produsert ? Model ?

Link to comment
Share on other sites

Liker stokken som den er igrunnen. Veide den på en dårlig kjøkkenvekt, og den var tett opp under 1,5 kg.

Kan jo kjøpe en KKC som skal være rundt 1,1+ kg., da har jeg ca. 400 gr. igjen til demper.

Da kan jeg beholde Laukonen stokken som den er, evt. selge til en Lakelander entusiast.

 

Håper fortsatt noen sitter inne med noe fakta ang. alder, model etc. spurt i min forrige post.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke sikkert på det, men det er godt mulig at din "Lakelander" har blitt produsert av gamle Varberger fabrikken i Sverige (Made in Sweden). Varberger har nemlig brukt samme finske Lakelander konseptet / patentet for sine kasser akkurat som Kongsberg gjorde.

Edit: Min Varberger (757) fra 1980 - tallet har også et fire - siffret tall uten bokstaver, men det står klart og tydelig Varberger på låskassen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
Liker stokken som den er igrunnen. Veide den på en dårlig kjøkkenvekt, og den var tett opp under 1,5 kg.

Kan jo kjøpe en KKC som skal være rundt 1,1+ kg., da har jeg ca. 400 gr. igjen til demper.

Da kan jeg beholde Laukonen stokken som den er, evt. selge til en Lakelander entusiast.

 

Håper fortsatt noen sitter inne med noe fakta ang. alder, model etc. spurt i min forrige post.

Hei. Kvitta deg med Laukonenstokken? Vil den passe 393 i kal 358 NM?

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Lurer på om noen med riktig kunnskap kunne ta seg bryet med å liste opp forskjellene mellom 389 og 393? Om det er store forskjeller, så kanskje nevne de viktigste? Jeg vil anta at det stort sett er snakk om forbedringer av svakheter om kom etter litt erfaring i markedet med 389? 393 er jo ei fantastisk rifle, men hvordan er egentlig 389?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 1 year later...
  • 11 months later...
  • 4 weeks later...

Jeg er mer eller mindre helt ny som jeger, og jeg har fått et inntrykk av at dette er et prisgunstig og bra våpen. Det jeg lurer på er hvorvidt dette er et våpen man kan anbefale en nybegynner, eller om jeg burde gå for en mer moderne våpen i form av nyere/lettere/e.l. Burde jeg ha en større erfaring med våpen før jeg kjøper et våpen som dette? Håper på svar. :)

EDIT: Modellen jeg har sett for meg er Lakelander 393.

Edited by AndreK92
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bronx said:

Ser ingen grunn til at det ikke skal være et utmerket våpen for en begynner. Brukte lakelander selv i starten, og lærte vel å skyte med den, strålende avtrekk og topp presisjon, i min børse i alle fall. 
Hvilket kaliber har du tenkt deg?

Takk for svar :) I utgangspunktet så jeg her i trådet mye snakk om oppdriving av deler o.l. og sprekte avtrekkerbølyer, så fikk en følelse av at det var mer for viderekommende. Når det kommer til kaliber så har jeg egentlig sett for meg .308 eller 6.5. Har skjønt at begge disse er svært gode kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Skal nå levere inn en Mauser M67 til destruksjon til fordel for en ny jaktrifle, Det som frister er en Lakelander Helst den Norsk produserte 389 eller 393 i kaliber 308W eller 30.06.

Jeg har også tilbud på en Lakelander 375 produsert i Finland.  

Er her noen som har fingret på den Lakelander 375? og kan si om det er samme kvalitet som den norskproduserte,

Og om her er noen som har en Norskprodusert i god stand som skal selges så er jeg interessert.

 

Mvh

 

Link to comment
Share on other sites

Hei. En jaktkompis av meg har en Lakelander. Den har begynt å gi dårlig anslag på tennhetta. Senest i dag berget en piggokse livet ved at rifla klikka. Det er et svakt merke i hetta. Har noen lignende erfaringer? Må tennstiften og ei fjær byttes? Takknemlig for svar.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 3 weeks later...

@Bronx Hvilket kaliber har du i utgangspunktet?

Jeg hadde en som opprinnelig var i 30-06. Kjøpte til ei pipe i 6,5x55 og hadde ingen problemer med  mating når jeg vekslet mellom pipene etter hva våpenet skulle brukes til.
En kompis hadde en i 9,3x62 som han kjøpte ekstra pipe til i 6,5x55. Der var det litt krøll med matinga. Vi justerte vinkel på tilbringeren litt og da funka det, men om jeg husker rett så var det litt trælet å finne en posisjon som funka godt med begge patronene.
Skal ikke si at disse to våpnene er fasit for alle 389/393, men jeg forstod av de på Kongsberg at de kjente problemet da jeg ringte for å få gode råd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...