Jump to content

Kongsberg Lakelander - Informativ tråd


Palinder

Recommended Posts

Noen som veit om hvilke klakker eller baser som passer til leupold PRW eller QRW?

 

Mistenker at de som satt på lakelander'n når jeg overtok den ikke passer!

 

Sånn er den gamle montasjen med 1" i forhold til Leupold-kikkerten. (beklager dårlig fokus, dårlig lys)

 

gammelmontasje.jpg

 

Den ville ikke ha passet i denne montasjen på disse basene.

Så kjøpte jeg et sett med baser på ebay (noname) og et sett med Leupold PRW (ikke kommet enda)

Den montasjen uten navn passet ikke i basene som sitter på rifla i dag.

 

 

Sånn ser basene som sitter der i dag ut.

 

basemedtommestokk.jpg

 

Vurderer bare å bestille nye, koster jo ingenting!

 

Hvilke skal jeg ha i såfall? Som passer PRW eller QRW?

http://schouvapen.no/produkter/vapentil ... r-klakker/" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Med forbehold om at jeg ikke har misforstått totalt.........både PRW og QRW passer rett nedpå svalehalesporet på låskassa.

 

Må bare passe på å skyve ringene framover, slik at firkantbolten/rekylklakken på undersiden av ringene butter i fremkant i de freste tversoversporene på låskassa. Da blir det bra.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Toppen på min, Lakelander, ser ikke ut som den på bilde, her er jo baser skrudd på, min og de andre jeg har sett har jo baser som en integrert del av kassa. Basene ser ut som eldre Weaver alu, ikke hva jeg ville brukt sammen med storvilt kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Med forbehold om at jeg ikke har misforstått totalt.........både PRW og QRW passer rett nedpå svalehalesporet på låskassa.

 

Må bare passe på å skyve ringene framover, slik at firkantbolten/rekylklakken på undersiden av ringene butter i fremkant i de freste tversoversporene på låskassa. Da blir det bra.

 

Lykke til.

 

Hm. Får se når jeg får PRW i posten, men jeg bestilte en type fra usa (ebay) som skulle passe på weaver, noe den ikke gjorde. De festene som satt der fra før sitter "helt under" klakken, skal de ikke sitte i sporet midt på?

 

Toppen på min, Lakelander, ser ikke ut som den på bilde, her er jo baser skrudd på, min og de andre jeg har sett har jo baser som en integrert del av kassa. Basene ser ut som eldre Weaver alu, ikke hva jeg ville brukt sammen med storvilt kaliber.

 

Hm.. Merkelig

 

Har lyst til å bytte ut disse uansett, da de har noen riper og hakk. Rifla restaureres, så greit å ha det i orden.

 

Derfor jeg lurte på om noen visste hvilken type base som passer til PRQ eller QRW.

 

http://schouvapen.no/produkter/vapentil ... r-klakker/

Link to comment
Share on other sites

Det folk over her prøver å si er at du skal ikke trenge baser i det hele tatt for å kunne bruke QRW/PRW-ringer. Det er spor i toppen av kassa på en Lakelander som disse ringene passer rett på.

 

Nå er ikke jeg noen Lakelanderekspert, men jeg synes ikke jeg ser disse sporene på bildene her :? Så da blir det naturlige spørsmålet for meg, hva er egentlig dette?

Link to comment
Share on other sites

Avtrekket er heller ikke 393, så enten varberger eller prototyp 389?

 

Uansett så er basene frest ut av låsekassen, std weaver. Qrw passer rett på.

 

De skruene som 350RM ser, er plugger i M3.5 til montering av nye baser, men de originale kan man ikke fjerne. Iallefall ikke uten fres.

Link to comment
Share on other sites

Da er det en ekstrem diameter på "pluggene/blindskruene", ligner forbløffende på feste skruer. Byttet nettopp montasje på min så derfor er jeg rimelig sikker. Sporene i basene ser rundet ut i bunnen, som gamle Weaver alu.

 

2013-08-25_12-22-41_912.jpg

 

Her sees fremre "base" på min 389, ene blindskruen kommer også godt fram.

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve å gi han et hint via PM :)

 

 

Har skrudd av basene og målt hullene (litt unøyaktig i første omgang, men gir en cirkus pekepin)

 

Her er bakre hull (legg merke til låsen til sluttstykket også, og ikke bry dere om at stålet er ripete. Det skal få farge når stokken er ferdig restaurert)

bakrehull.jpg

 

 

Fremre hull

fremrehull.jpg

 

 

Er dette fabrikerte hull som regel, eller er det borret opp av børsemaker?

 

Lurer på hva slags baser jeg trenger, håper å få skutt litt før sesongen er over.

http://schouvapen.no/produkter/vapentil ... r-klakker/" target="_blank

 

 

 

Tusen takk for all hjelp så langt, er til stor hjelp istedet for at jeg skal virre frem og tilbake alene :lol:

Link to comment
Share on other sites

Se der ja.

 

Du har en Varberger! husj, vekk fra Kongsberg tråden! Fy deg! :mrgreen:

 

Neida, men tror du sliter litt med å hustle frem alternative baser som passer akkurat til kassen din.

Varberger er ikke hyllevare.

 

Men, hva er galt med de basene du hadde på?

standar weaver er jo kurant.

 

picatinny ringer og 11mm (ofte disse du finner på dx.com, ebay osv; passer ofte luffer, salong, softgun.) vil ikke passe, men weaver ringer får du jo overalt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, virker nok som jeg må ta halen mellom beina og gå :|

 

Basene som satt på passer ikke med ringene jeg har prøvd til nå. Har prøvd noen no-name ringer jeg kjøpte fra usa (ebay) venter et par Leupold PRW, men veit ikke om de vil passe.

 

Gammel ring som satt på rifla når jeg fikk den:

gammelring.jpg

 

 

Noname-ring jeg kjøpte fra usa/ebay i "weaver-style":

nonamering.jpg

Det skal da vel ikke være en slik glippe som ringet rundt her?

 

Basen i dårlig oppløsning (desverre):

base.jpg

 

Men du ser her at avstanden mellom de freste sporene i basen gjør at Leupold VX1 3-9x40 ikke passer i de 1" ringene som satt i rifla når jeg fikk den. Den fremre ringen vil treffe der røret blir større mot lysåpningen. Altså for kort avstand mellom basene..

 

gammelmontasje.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er det weaverbaser du har, er de gjerne nunmerert. Det kan gi en pekepinn om annet som kan passe.

Ikke nummererte.. Men har nå fått svar via robsoft.nu at baser fra Sauer 200 passer!

 

Så da er det Weaver nr. 35 og Weaver nr. 40 i stål på veg hjem i posten. Får prøve om jeg får det til å passe, hvis ikke får jeg bestille noen andre typer. Sånn det satt var det i allefall for stor avstand mellom ringene, slik at Leupold 3-9x40 ikke gikk nedi.

 

For å få mest mulig info om Varberger anbefaler jeg å kontakte P O Stenmark i Sverige: http://www.kolvmakeri.se/

 

Mail med spørsmål sendt, samt bestilling på avtrekkerbøyle i metall! :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Da har kompisen vært uheldig og fått ødelagt magasinboksen til sin Lakelander 389. Noen som kan hjelpe fyren? det er langt, til 30-06 / 9,3x62 etc.

KSA har ikke på lager og jakta nærmer seg med stormskritt. Vet jo at en del av dere som har dette som systemvåpen har ulike magasinlengder også. Kanskje noen har et langt mer enn de egentlig har behov for?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ifjor fikk jeg en knekt Lakelanderstokk gratis her inne. Den ble limt og satt bort til bedre tider.

Nå kom tilbud om elgjakt, og med tommelhulstokk som alternativ blei knekk-deluxe satt i stand.

Beddet, lagde ny rekylklakk av et kornsikte jeg fant i rotekassen (den gamle klakken havnet i karbonstokken) og satte på en midlertidig kolbekam.

 

Takk til deg som gav bort stokken.

 

1370501_10153367428845529_713348705_n.jpg?oh=2f7ba0dea6eb681b1f172c615f6ad5d3&oe=52647F91&__gda__=1382381740_315bab5e6c6a8d92f860ae251cf2ce7e

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Hei.

 

Jeg er i markedet etter ny rifle og har fått tilbud fra en bekjent om å kjøpe en Lakelander 389 i 30.06.

Har forstått at dette skal være fine greier, også er det jo moro at det er norsk da.

Jeg er ikke noen dreven mann i denne bransjen og finner ikke veldig mye info om disse børsene heller.

Jeg lurer på om noen har tips til hva jeg burde være oppmerksom på når jeg skal inspisere og prøveskyte vidunderet.

Har fått med meg dette med avtrekksbøyle og sprekker runde bakre skjefteskrue, men er det andre ting som er typiske feil på disse??

Link to comment
Share on other sites

Ny avtrekksbøyle koster ca 100kr, så det er ikke verdens undergang. Sprekker i treverk generellt. Skill treverk og metall og inspiser. Monter ihop, uten bolt. Rundt 4nm moment på skruene. Sett i sluttstykke. Dersom treverket er komprimert vil fremre skrue hindre sluttstkket å gå i lås. Indikasjon på overtrekking, men ikke verdens undergang. File litt på skruen, og søylebedd. Det bør uansett gjøres.

 

Ellers ei fantastisk børse, like smoth som 200str, men lett og fin. Avtrekket kan justers til break like glass og ca 400gram.

 

Systemrifle er mulig, og løp er rimelig.

Link to comment
Share on other sites

Kaster meg på i tråden her med et spørsmål jeg, hvis det er greit. Har en 383 i 270 win som jeg har prøvd å selge, uten hell. Regner med det skyldes kaliberet. Men hvis jeg ikke får solgt børsa tenker jeg å prøve å gjøre litt mer ut av den. Blant annet kunne jeg tenkt meg muligheten til å bytte mellom flere sikter. Finnes det noen typer montasjer som passer Lakelander som gjør dette mulig. tenker da på noe ala Leupold qr/qrw eller andre anbefalinger?

Link to comment
Share on other sites

Du mener Kongsberg Lakelander 389?

 

Både Leupold QRW og andre hurtigmontasjer for weaverklakker passer. Har selv brukt Warne sine hurtigmontasjer, da disse fikk noe bedre skussmål enn Leupold sine, fra en forståsegpåer, og er veldig fornøyd. Kan skifte mellom kikkerter uten treffpunktendring av betydning.

Link to comment
Share on other sites

Jepp TrulsMoen. Var selvfølgelig 389 det skulle stå:-) Hender fingrene går raskere enn huet på tastaturet. Takk for gode tips og råd. Da tenker jeg at det blir til å beholde rifla selv og heller anskaffe meg et lette sikte ekstra. Nå sitter det en Sightron s3 3,5-12x56 på børsa. Strålende fornøyd med den, men kunne tenkt meg en lettere kikkert å bytte til når dagene går til klatring og smyging i bratte hjortelier, og heller ha sightronen på bøen. Fint bilde og fin stokk på børsa de jeger`n. Har selv en modell med høy kinnbakke. Faller veldig godt på plass, men ser litt padle åre aktig ut syns jeg. Din stokk var betraktelig smekrere og finere.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har kjøpt en 389 i 30.06. Flott børse med et utmerket avtrekk. På børsa står det en jalla kikkert i tommeringer. På annet hold har jeg kjøpt en eldre S&B 1,5-6x42 med 30mm rør som jeg vil bruke på børsa. Dette har jeg aldri gjort før, og jeg lurer på hvilken høyde på ringene jeg bør kjøpe?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

da har jeg bestemt meg for å beholde lakelanderen, men nå melder lysten til flere piper seg :P

 

Lurer nå på om det er mulig å få en pipe i 308 eller 6,5x55 i denne børsa som opprinnelig er 270. Hvordan blir dette med magasinet og sluttstykket. 308 og 270 har vel samme størrelse i bunnen, men husker ikke i farten hvordan 6,5 stiller seg her?

 

Er dette mulig? Mener å ha hørt at produsentene av Lakelander tidligere kunne levere piper til en bra pris. Eksisterer dette firmaet fremdeles ? Finner ikke noe særlig på nettet om dette.

 

Alle tips motas med takk:-)

Link to comment
Share on other sites

De har Lothar Walther jaktpiper på lager til den ekstremt nette sum av 2266kr inkludert frakt.

 

Magasinet burde ikke gi deg noe problem i forhold til 6,5x55 hvis børsa opprinnelig er for 270, men hvis du skal ha 308 må du ha et nytt magasin. Dette har de antagelig også. Koster neppe stort det heller.

 

Hva sluttstykket gjelder er det sannsynlig at du kan bruke det samme sluttstykket, selv om 6,5x55 har noe større støtbunn enn 270. Vet om flere som har erfart at det går bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...