Jump to content

Kongsberg Lakelander - Informativ tråd


Palinder

Recommended Posts

:?

Trekk i enden av fjæra til tillbringeren med ei tang så den blir strammere klipp av enden med en avbiter . Mener å huske at det ligger en fjærbelastet kule ved sikringsknsppen mulig den har satt seg spray på olje .

 

Skal prøve dette i morgen.

Jeg har prøvd med olje på kula ved sikringsknappen.

Svogeren min har lik rifle han sier sikringen er mye tregere på min rifle en på hans.

Kan det ha noe med at børsa har blitt beddet og fått nytt KKC skjefte og at noe står i spenn :?:

 

Ellers var det kjekt å høre at det er flere som har en slapp en :lol:

 

I kveld har jeg demontert Lakelanderen for å prøve å fikse matingen.

Jeg Ville ikke fikle med dette under jakta, i redsel for å ødellegge noe.

Skrudde av avtreksbøylen og skjefteskruen. Dermed var kkc skjeftet løst.

Skrudde deretter av magasinet som foresten var meget enkelt, ommtrent som å skru av avtreksbøylen.

Det meste så ommtrent nytt ut, og fjærer virket stramme og fine :?

Jeg blåste reint og oljet magasin, avtrekk, sikring, og monterte sammen igjen.

Prøvde så og mate forsiktig med en praton. Dette gikk som smurt.

Har prøvd å mate med fire forskjellige typer amo i kved, alle repeteringene har fungert fint enten magasinet er fult eller bare med en patron :shock:

Hva som har vært gale vet ikke jeg, mulig magasinet har vært litt skjeivt skrudd på.

Men nå funker alt som det skal :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja, det blir spendende å se om det blir treffpunktforandring.

Men så farlig er det ikke, det blir mye skyting før jakta uannsett. :wink:

 

Rifla var forøvrig bare beddet under fremre del av låskassen samt under løpsinnfestingen, er dette bra :?:

Jeg trodde den var beddet under hele kassa :!:

 

Jeg lurer også på hvilken av skruene(muttrene) som justerer avtrekket, er det den bak avtrekksbøylen merket rødt, eller den foran :?:

Link to comment
Share on other sites

Det blir ikke beddet under/rundt hele kassa nei. En god beddejobb på en 393 har også litt masse under den bakre tangen.

 

Den bakre skruen på avtrekkerhuset er inngrepet og den fremre er vektjustering. Som regel må du stille litt på begge for å få inngrep og tyngde som samsvarer, ellers er det lett å justere på seg et kryp . Tunga rett i munnen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Heisann Kongsberg folk.

 

Jeg har arvet en 393 av min far, og den er fra midten av 90tallet engang.

Rifla har aldri skutt bra egentlig, man kan skyte 3 skudd hvor 2 går hull i hull og det 3dje er 10 cm til helsike..

 

Rifla har vært til børsemaker 2 ganger for å fjerne litt treværk fra skjeftet og løpet ligger nå helt fritt. Den er beddet i rekylområde også.

 

Igår gikk jeg igang med dreiebenken for å montere lyddemper og da dette var gjort skulle jeg montere børsa. Jeg skrudde alt sammen og monterte løp og kasse i stokken, men hadde ikke sluttstykket i da jeg gjorde dette. Strammet de 3 skruene under sånn passe til og satte i sluttstykket.

 

Dette gikk ikke i lås. Hva var galt? Joda, den fremste bolten stakk 2.5mm opp i låsekassen og låseklakken på sluttstykket tok nedi bolten. :shock::shock:

 

Rifla har altså aldri vært skikkelig fast i stokken på 15 år.

Den må tidligere ha vært montert med sluttstykke og derfor er det ikke blitt oppdaget.

 

Jeg gleder meg iallefall til å prøve nyrifla skikkelig :)

Link to comment
Share on other sites

Dette er en gjenganger gutter, og jeg vil framholde at det er ikke noe galt med plasten. Det er etter min mening en fordel at den er slik den er for når den har sprukket er det helt sikkert at dette har blitt skudd sammen av noen som ikke har lest brukarveileiinga, eller satt seg inn i saken og skrudd til for hardt. Avtrekkerbøylen fungere slik sett som en "idiot-sikring" :wink: Håper dere tok spøken, men det er altså noe i det,.. om fremre festeskrue kommer opp i bolten så har man dratt til for hardt. Jada, jeg har gjort det jeg også. Sprukket plasten har jeg også gjort men det er mange årsiden, og siden jeg er en ivrig pipeskifter, drøssevis av demonteringer og monteringer siden..

Noen av de er vel trange for skruen og kan med fordel få en omgang med bor lik skruens Ø. Disse avtrekkerbøylene kan etter alt å dømme skaffes fra Kongsberg Small Arms så det burde la seg løse for dere som har vært uheldige.

 

Skikkelig bedding og da helst med en eller annen form for søylebedding rundt fremre festeskrue gir rom for å kunne dra til mer en det antall NM som er angitt i bruksanvisningen.

 

Jeg brukte en gang litt tid på verkstedet for å prøve å komme fram til en måte å "føle seg fram" til riktig tiltrekning Jf bruksanvisninga. Ved å bruke diverse løsninger for å finne ut nøyaktig hvor hardt skruene skulle dras til, for så å prøve å lære meg hvordan jeg skulle kunne gjøre dette rimelig likt uten måleverktøy.

Jeg kom til at ved å sette den medfølgende umbrakonøkkelen inn i fremre festeskrue med den lange enden inn i skruen, og tommelen på den korte enden, og da dra til sånn ganske hardt. Ikke full pupp, men sånn nesten.. så ble det temmelig bra. De bakre skruene skal ha litt mindre, Først dra til den fremre ,og så sette de bakre inntill, og taite litt...

 

Siden mine stokker nå er bedda opp med fullkontakt over det meste av kassa og på alle tre skruepunktene drar jeg nok til en del med nå for tiden. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for fin utgreining, men jeg må alikevel enten shimse opp kassen eller kappe skruen litt. Den stikker opp i kassen lenge (2.5mm) før den strammes. Ingen sprekker i treværket, og det har vært beddet i rekylområdet en eller annen gang.

At det er sprekk i plastiken skal vel ikke ha noe med den fremste skruen å gjøre?

Det er nok bare børsemaker som har vært litt ivrig med momentet.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert supert, men plastbøylen var gratis. Holder nok i 15 år til :)

 

Okei så var det dette med skruen som tok i sluttstykket da.

 

NY avtreksbøyle, ingen sprekker i treværket noen steder.

Strammet til fremste skruen først, ikke mye heller, før jeg strammet skruene rundt avtreksbøylen.

Men den fremste skruen tar fortsatt i sluttstykket.

 

Jeg endte opp med å file den ned 2 mm. Da gikk sluttstykket lett og fint i lås.

 

Håper jeg skyter bedre nå :mrgreen:

9iqxsn.jpg

Link to comment
Share on other sites

Momentet på skruene skal vel ikke være mere enn rundt 2nM mener jeg. Har opplysningen fra Kongsberg og du kan få det nøyaktige momentet om du vil. men da må jeg reise meg fra godstolen først. Så du skal ikke dra til mye før det er nok.

Link to comment
Share on other sites

Kom akkurat over en sporterstokk med tommelhull til Kongsbergen min. Gleder meg som en unge til å prøve den med godbørsa.

 

Husket samtidig den glimrende tråden om bedding av Kongsberg/Lakelander, som Bamrud lagde for noen år siden.

 

Tillater meg å linke til den da den burde være av interesse for alle som ikke har beddet Kongsberg/Lakelanderen sin:

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=2074&p=447270&hilit=bedding+kongsberg#p447270

Link to comment
Share on other sites

He he. Du MÅ ikke ha tungt løp i en stokk som er tilpasset det. Det betyr bare at det er plass til et tungt, tykt løp i løpskanalen på stokken! Med andre ord litt ekstra luft rundt pipa hvis du velger å skyte med løp i standard dimmensjon. Du skulle nok kjøpt den stokken om du hadde lyst på den.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

fikk nødmelding fra en jaktkamerat ang hans 389 i 6.5x55, fant det var like greit å spørre her i denne tråden

 

- etter å skutt etpar esker med 140grs Sako Gameking (altså kjøpeammo) , så var det en hylse som var treg å få ut - samt at tennhetta falt ut. Noe som vel tyder på at et eller annet har forårsaket _en smule_ overtrykk.. :shock:

 

Dette har da forårsaket at ejektoren har "forsvunnet" inn i sluttstykket. Ba han demontere sluttstykket som beskrevet på side 2 her, for å se om det var noe mer å bli klok på.

 

For å komme til ejektoren , så må det ut en hulsplint , er det noe man kan gjøre selv, eller bør man overlate det til fagfolk?

 

Andre tips?

Link to comment
Share on other sites

Med en passe liten dor er det ikke vanskelig å gjøre dette selv. Men han må ha ny fjær. Det er alltid fjæra til utkasteren det går ut over ved skyting av harde ladninger.

Forøvrig må utdrageren og hevarmen av for å få ut tenn-nåla og for å komme til splinten som skal dores ut.

Utdrageren løsnes ved at man trykker inn den fjærbelasta splinten bak utdrageren med en liten skrustrekker samtidig som den (utdrageren) blir vippa ut i fremkant.(litt fiklete), Og hevarmen blir som kjent dratt rett ut av sluttstykket etter at den er nedspent.

 

For å få ny fjær kan du kontakte Konsberg smallarms. Få bedrifter har en slik enestående kundebehandling som der. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da har jeg bytta til meg stokken til ”.300SAV”

 

Vurderer og bedde stokken. Noen her som har prøvd dette selv, på sine 389/393’er? Er dette en smal sak å fikse selv, eller er det noe spesielt å ta hensyn til på disse riflene kontra andre rifler?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Begynte å tenke på at QRW 1" low er lavere enn QRW 30mm low, så da ble det en kikk i våpenskapet for å finne fram noen forskjellige 42mm til test.

Meopta 1,5-6x42 i Medium hadde ca 1,5mm klaring under linsebeskytterlokket (BC).

Kahles C 1,5-6x42 i gamle Low (de med rund tverrpinne) gikk ikke.

S&B 3-12x42 i Low gikk ikke.

 

Ingen stor og vitenskapelig test akkurat, men det var de 42 mm siktene jeg hadde mulighet til å teste i farten.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 7 months later...
Noen med en formening om Leupold low eller medium montasje vil passe til Leupold VX-I 3-9X40MM ?

 

Er det 30 mm røyr ?

 

Står oppgitt til 1 tomme på Leupold sine sider. Det er vel da 25,4 mm!?

 

 

Jeg har jo byttet stokk på min og har en bredvold-stokk med justerbar kolbekam på, så jeg må vel kanskje måle nøye, både opp og ned, hit og dit.

 

IMAG0014.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...