Jump to content

Kongsberg Lakelander - Informativ tråd


Palinder

Recommended Posts

Ser at det er en del av brukerne på forumet som er begeistret for Kongsberg Lakelander 389/393. Jeg vurderer å kjøpe en slik i 30-06, men jeg syns det er litt vanskelig å finne noe info om børsa. Har lest trådene om løpsbytte og bedding her på forumet, men sitter igjen med noen spørsmål:

 

Hvor mye veier en 393?

 

Er de integrerte klakkene akkurat som weaveklakker? Har tenkt å feste en Swarovski med skinne på den, og har i den sammenheng kjøpt et par weaverklakk-montasjer. Kjempebra system tror jeg, men hvis sporene i Kongsbergen ikke er som weaverklakker så må jeg få tak i noe annet..

 

Kan en 30-06 bli til 308 bare ved skifte av løp? evt hvilke andre forandringer må til? Hvilke kalibre passer med sluttstykket/magasinet/tilbringer til 30-06?

 

Må børsa beddes for å gå skikkelig?

 

 

Kjempefint hvis noen har tid til å gi meg litt info. Har nå lyst på børsa, men den kjøpes i så fall "usett", dvs bare via bilder.. har ikke klådd på en engang, så dette er kun ut fra at dere entusiaster har reklamert sånn for den :? Litt nervøs for å kjøpe katta i sekken, selv om selgeren hevder den er lite og pent brukt.. :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

De integrerte klakkene passer eksakt til Leupold qr(w for weaverklakker), så ja, jeg vil tro det skal passe bra. Jeg er ikke sikker på vekta, men det står for meg at det er opplyst i en annen tråd på forumet her. mener å huske noe om 1kg+ ørlitt.

 

En 3006 kan bli til en 308 bare ved løpsskifte, men krever sansyneligvis at du også bytter magasindelen i børsa hvis du vil ha patronene til å mate fra magasinet. I utgangspunktet passer 22-250, 243, 25-06, 6,5-06, samt et hav av villkatter basert på 308 eller 3006 hylsa. 9,3x62 blir vel da øvre begrensning. Sikkert mulig med 9,3x66 sako, men da begynner magasinet å sette sine klare begrensninger.

 

Børsa MÅ nok ikke beddes, men ser de fleste anbefaler å få det gjort, hvilket jeg også tilrår. Dette er verken dyrt eller vanskelig å få gjort. Når børsa er beddet skal det ikke være mange hindringer igjen før samlingene tetter seg til. Jeg kan ikke all verden om disse børsene, men vet at folk som er langt mer kompetente en meg, både til å skyte mm., går god for disse låskassene. send pm til Bambi eller Mentor hvis det er noe spesiellt du lurer på.

 

Jeg fikk min for et par månder siden og storfornøyd. Har komplett pakke med ekstra piper og magasin.

Link to comment
Share on other sites

Stec oppsummerer bra, men tar litt feil når det gjelder vekt. 1kg+ ørlitt, er kun låskasse og bolt. :wink:

 

Vekt er som følger klippet ut av Kongsberg 393 brosjyren:

Karabin - 3,0 kg

Jakt - 3,4 kg

Jakt Magnum - 3,5 kg

Sporter - 3,8 - 4,3 kg avhengig av stokk/modell.

Link to comment
Share on other sites

Har bare godt å si om disse har eid to stk selv ,trenger nødvendigvis ingen bedding men er en fordel,magnum er som regel bedda fra fabrikk ,har trepunktsikring det er ikke mulig tømme magasinet før du har opna sluttstykket ,sikkrhetsmessig en fordel. svakhetene er avtekkerbøyle som kan sprekke , så kan skjefte sprekke ved bakre skjefteskrue ,det kan hende att fremste skjeftesrue tar i sluttstykke litt filing så er det fiksa.Brukte selv tre kikkerter med leupold QRW funka meget bra ingen problemer med treffpunktavik.Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Palinder, hvor holder du til? Det skulle ikke undre meg om det er noen her inne som har en du kan få klådd litt på.

Skifte fra 3006 til 308 tror jeg skulle gå bra uten å skifte magasin, men magasinskiftet er ferdig på to minutter uansett.

 

Lurer på om ikke det ligger en temmelig ny en på salg her inne, men i andre kaliber en de du nevnte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte på vekta på kasse med bolt.

 

For å gjøre dette til systemrifle må du starte med å søke på kammeret. Ligger en ganske grei beskrivelse på hva du trenger av utstyr. Piper må nok børsemakeren din hjelpe deg med.

Link to comment
Share on other sites

Artig å se at så mange gidder å ta seg tid til å svare! :D Bamrud tok seg til og med bryet med å sende meg brosjyren han har på mail, så nå vet jeg litt mer. Det ble kjøp. Avtalte med selger etter å ha lest meg opp på skrytet som børsa får her inne.

 

 

Forøvrig;

Jeg tenkte på vekta på kasse med bolt.

 

For å gjøre dette til systemrifle må du starte med å søke på kammeret. Ligger en ganske grei beskrivelse på hva du trenger av utstyr. Piper må nok børsemakeren din hjelpe deg med.

 

Jeg tenkte på hele rifla, men det fikk jeg jo behørig svar på lenger oppe i tråden. Men du sier at børsemaker må hjelpe meg med løp? Han må bestille fra noen da eller? Fås de ikke kjøpt i butikk i det hele tatt? :?:

 

 

Og Reinhard

Palinder, hvor holder du til? Det skulle ikke undre meg om det er noen her inne som har en du kan få klådd litt på.

Skifte fra 3006 til 308 tror jeg skulle gå bra uten å skifte magasin, men magasinskiftet er ferdig på to minutter uansett.

 

Lurer på om ikke det ligger en temmelig ny en på salg her inne, men i andre kaliber en de du nevnte.

 

jeg bor i Trondheim, men jeg stoler på folkene her inne og flesker til med usett kjøp :mrgreen: Trenger en børse omgående, og jeg fikk et kjempetilbud på en brukt 393, så da går jeg for det.

 

 

Hvor får man tak i nye magasin? Hvem forhandler Kongsberg??

Link to comment
Share on other sites

For ekstra piper og magasiner vil jeg tro det er greit å sende PM til Mentor. Han vil kunne gi deg svar på om det er mulig å kjøpe ekstra pipe i den form og størrelse du ønsker, og hvilken forhandler du eventuellt bør ta det i gjennom. Jeg tror mange av de oprinnelige kaliberene vil kunne skaffes fra fabrikk. Da er du rimelig sikker på å få noe som passer og fungerer uten venting, og risiko, og trolig til en bra pris.

 

Få høre om den børsa du har kjøpt da? :D

Link to comment
Share on other sites

Det er en 393 std i 30-06. Den har ikke gått mange skuddene, og jeg fikk den til ca halv pris av nypris. :) Ikke for det, den er brukt til jakt og stokken ser ikke akkurat ny ut, så det er ikke noe røveri, men jeg rekner med at en omgang med fiiiint sandpapir, olje og evt andre triks vil kunne gi en ganske grei look til slutt. Og det er jo sluttresultatet som teller, eller hur? Den er forøvrig gjenget for demper også, så der sparte jeg en tusenlapp.

 

På toppen har jeg tenkt å feste enten en Swarovski PV-N 3-12x50 SR med opplyst retikkel #4 eller en Swarovski PV 2,5-10x56 SR. Siktene er bestilt, men jeg har ikke fått dem i hus ennå, i likhet med rifla. Spennende tider, med andre ord :mrgreen: Skal antagelig selge det ene siktet hvis ikke min bror eller far har lyst på det, men har ikke bestemt meg for hvilket som skal selges ennå. Må jo se an varene først!

 

Men uansett; dette blir aldeles supert tror jeg. Kunne tenkt meg å suplere med enten et rådyrkaliber, eller en 308-pipe etter hvert. "Lakelander" her på forumet sa at nye lothar walter-løp fra fabrikk bare koster ca 2000kr, så da er det jo ikke mye å spekulere på egentlig.. :mrgreen: Herlig med en børse som har så mange muligheter altså!

Link to comment
Share on other sites

Det som imponerer meg med Lakelander børsene, er att de går utrolig godt snart uansett hva du putter inni...

forandrer nesten ikke treffpunkt heller.

Link to comment
Share on other sites

Hadde tenkt å bruke originalstokken ja. Det var litt av grunnen til at jeg gikk for børsa egentlig. Etter sigende godt grep og god høyde. Med bra balanse føles ei børse lettere også!

 

Det med vekta er noe jeg har tenkt litt på. Og jeg spurte jo lenger oppe i tråden. Har spekulert på å få tak i en skikkelig lett børse, men kom fram til at jeg heller vil prøve å feste den litt til hofta når jeg går med hund. Skytinga (holde børsa) går greit uansett vekt føler jeg, men da jeg egentlig er bittelitt pysete i forhold til rekylen er det greit med en normalvektig børse som ikke sparker så fælt.. Men man kan bli litt skeiv i holdninga når dagen lir og man har trasket milevis med børsa på slep..

 

Det er i elgjakta det blir mest trasking, og da gjerne som hundekar. Slik jakta er hos oss blir det sjelden eller aldri skuddsjangser på hundekaren uansett, så da er det ikke farlig om den ikke kommer til skuldra på et nanosekund heller.. Hundekaren er liksom mer driver hos oss..

 

Det handler mer om å drasse med seg børsa til noen andre tar over som driver og du skal sitte på post. Får man da festet den til beltet slik at vekta ikke blir så stor på skuldra, og man slipper å "miste" den frammover hele tia, så tror jeg ikke man merker så stor forskjell på noen hundre gram fra eller til. Swarovskien er jo dessuten ganske lett.. ca500g.

 

Så derfor: 3,4kg blir helt greit det tror jeg. Kanskje det går an å fjerne noe overflødig også fra stokken også...?? Inspill på det kanskje..?

 

Det gikk jo en tråd om lette rifler her. Kan jo hente noen tips der om den likevel skulle tynge skuldrene til høsten.

 

Mvh Palinder

Link to comment
Share on other sites

Heisan..

 

Trenger også litt informasjon om denne rifla, for meg er den "ukjent" det vil si jeg har hørt og sett slike børser i action men ikke klådd fysisk på ei slik.

Etter mye om og men hos importøren/produsenten ble det endelig avklart, jeg får det ikke slik jeg ønsket det og dermed sitter jeg med en stykk godkjent søknad, men ingen rifle.

Det som er litt dumt med denne søknaden er at det står 338LM, er det mulig å få en lakelander til å takle det? eller blir låskassen flaskehalsen? Som hos de fleste produsenter... :cry:

Link to comment
Share on other sites

Hva er egentlig forskjellen på en 393 hunter og en 393 karabin?

 

Ser jo at det er kortere løp på karabinen, men er det alt?

 

Den er jo 400g lettere.. Er det bare på løpet at den vekta er spart inn?

 

Vil det i så fall si at hvis man kapper løpet på en 393 std hunter i 308 til 46cm så har man en karabin?

 

Kunne kanskje bli aktuelt for meg etter hvert, men hvordan ville da balansen i børsa bli...?

 

Noen som vet...?

Link to comment
Share on other sites

Ser jo at det er kortere løp på karabinen, men er det alt?
Jepp.

 

Kunne kanskje bli aktuelt for meg etter hvert, men hvordan ville da balansen i børsa bli...?

Jeg synes den fungerer fint. lett å skyte med uansett. Med demper blir den omtrent som en "magnum" mht balanse, og omtrent som en salong mht rekyl :D

 

Så derfor: 3,4kg blir helt greit det tror jeg. Kanskje det går an å fjerne noe overflødig også fra stokken også...??
Det er mulig å spare litt, men ikke mye. Jeg holder faktisk på med dette sjøl. Skal se om ikke det kan bli noen bilder etter hvert.

 

Bobcat 123:

Det som er litt dumt med denne søknaden er at det står 338LM, er det mulig å få en lakelander til å takle det? eller blir låskassen flaskehalsen?
Tror nok det er vesentlig lettere å få endrea søknaden til en 338winmag, eå å få 393'n til å takle den termosen til Lapua. :wink: Det må i sa fall bli som enkeltskuddsrifle. Hvis du ha 338LM er det nok andre våpen som er bedre.
Link to comment
Share on other sites

Bobcat 123:Det som er litt dumt med denne søknaden er at det står 338LM, er det mulig å få en lakelander til å takle det? eller blir låskassen flaskehalsen?
Tror nok det er vesentlig lettere å få endrea søknaden til en 338winmag, eå å få 393'n til å takle den termosen til Lapua. :wink: Det må i sa fall bli som enkeltskuddsrifle. Hvis du ha 338LM er det nok andre våpen som er bedre.

 

 

Takk Reinhardt, endelig noen som svarer.. nei som i en annen tråd jeg har angående problemet mitt, har jeg konkludert at jeg henger i løse luften når det gjelder kalibervalg. Termosen fra Lapua er dumpet i og med at jeg har bestemt meg for å gå for billigere børse, samt billigere å trene med.

 

Hvor finner man informasjon om Lakelander? Hvilken side? Hvem er importøren/grossisten i Norge? Nå er jeg åpen for andre kaliber bare så det er sagt, ikke mindre/svakere enn 300WSM vel og merke, men jeg strekker meg ikke høyere enn 338 win/RUM el. alt etter hva jeg får for pengene... skjønner?

Link to comment
Share on other sites

Takk Reinhard! Da blir det nok kapping av løp på meg etter hvert.

 

Har tenkt å skaffe meg et 308-løp for formålet.

 

MEN, det siste spørsmålet som dukker opp i mitt hode er da hva som hadde skjedd med hastighet/presisjon hvis jeg hadde kappet ned 30-06løpet som nå står i børsa betraktelig.. Det skrives litt forskjellig rundt omkring, men jeg leste en plass at man tapte om lag 2m/sek pr. cm kappet løp. Det vil si at hvis et 55cm løp kappes til 46cm så mister jeg ca18 m/sek i munningshastighet. Eksempelvis ville dette bety fra 810m/sek til 792m/sek. Ingen katastrofe på jakt det vel...? Eller har det mer å si enn jeg har forstått??

Link to comment
Share on other sites

Min snevre erfaring tilsier at du mister en noget mer enn 2 ms. pr. cm. kapping. Det er uansett ikke noe problem, da du i 3006'n kan gå ned til 150 eller 165 gr. homogene kuler som gjør jobben minst like godt. Det du derimot skal tenke på er at du flytter smellen og blåsten nærmere øret. Jeg har ei 270 win. pipe som er kappet på 49 cm. og den smeller som f. uten demper. Likeledes 243 win som vel er 50 cm. Noe å tenke på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er livredd for hørselen min, så det ville aldri komme på tale å skyte uten hørselvern eller demper uansett. Spilte i band i mine yngre dager. 3 forsterkere med full vreng på styrke 11 + trommis med ADHD og oppmerksomhetsbehov inne på et bitte lite øverom gjør underverker for hørselen. :roll:

 

Skumle pipelyder kommer det også av og til.. Så jeg tør ikke utfordre skjebnen mer.

 

Satt på rådyrpost i høst og oppdaget plutselig at jeg ikke hadde noe som helst i eller på øra. Har vært svært så påpasselig med dette, så da jeg plutselig ikke hadde noe vern ble jeg helt satt ut :? Mose i det ene øret og godt tygd kvittering i det andre ble løsningen. Skjønt da hørte jeg selvfølgelig heller ikke mye til eventuelle dyr i nærheten.. Gikk tomhendt hjem mens jeg pirket mose ut av øret. Følte meg en anelse dum akkurat da. Men jeg fikk i hvert fall ikke øresus! :wink:

 

Hørselvern eller demper er altså et must for meg.

Link to comment
Share on other sites

Takk Reinhard! Da blir det nok kapping av løp på meg etter hvert.

 

Har tenkt å skaffe meg et 308-løp for formålet.

 

MEN, det siste spørsmålet som dukker opp i mitt hode er da hva som hadde skjedd med hastighet/presisjon hvis jeg hadde kappet ned 30-06løpet som nå står i børsa betraktelig.. Det skrives litt forskjellig rundt omkring, men jeg leste en plass at man tapte om lag 2m/sek pr. cm kappet løp. Det vil si at hvis et 55cm løp kappes til 46cm så mister jeg ca18 m/sek i munningshastighet. Eksempelvis ville dette bety fra 810m/sek til 792m/sek. Ingen katastrofe på jakt det vel...? Eller har det mer å si enn jeg har forstått??

 

Tviler på at du har maksladet ved 810ms så det du gjør etter evt. kapping av pipe er å dytte bittelitt mere krutt i så er du der du var før kapping, hvis du absolutt må ha 810 sek da, for det spiller ingen rolle ved tradisjonell jakt. Langhold vil det kunne spille inn litt, litt krummere kulebane..

Link to comment
Share on other sites

Tviler på at du har maksladet ved 810ms så det du gjør etter evt. kapping av pipe er å dytte bittelitt mere krutt i så er du der du var før kapping, hvis du absolutt må ha 810 sek da, for det spiller ingen rolle ved tradisjonell jakt. Langhold vil det kunne spille inn litt, litt krummere kulebane..

 

Med optimisme ringte jeg nettopp til Mentor for å høre hva han mente om dette, men hans svar var litt nedslående. Han sa at han ikke ville kappe et 30-06løp til kortere enn 55 cm, for da mistet du veldig mye. Mye mer enn 2m/sek pr cm. Forstår det slik at hvis man kommer under en hviss lengde, vil mesteparten av forbrenningen skje utenfor munningen, noe som ville medføre at kula ikke får særlig påskyv i det hele tatt. Det vil kanskje si at hastigheten vil synke drastisk for hver cm innenfor en hviss lengde. Jeg skal ikke drive med langhold...ennå, men når han som driver fabrikken sier "det er dumt, jeg ville ikke gjort det," så føler jeg at det kanskje er lurt å følge det rådet.

 

Det blir derfor ikke aktuelt å kappe 30-06en til karabinlengde likevel. Jeg lader heller ikke selv, så jeg har ikke mulighet til å skreddersy ladningen for formålet..

 

Hva tror du?

Link to comment
Share on other sites

Da ville jeg begynt å lade, og kjøpt ei 308 karabinpipe. :D

Bobcat, Disse produseres på kongsberg. Det er et relativt lite foretak, men med utmerket sørvis, og et meget godt produkt. Desverre finnes det ikke noen hjemmeside eller slikt.

 

Skjønner, for da har man muligheten for å lage seg ei 300wsm eller winmag? er 308 på kort kasse kanskje? ikke medium? da blir det vel "bare" en wsm (den yter godt nok!)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Min nye skatt er endelig i hus og, etter en uendelig lang omvei om børsemaker for søylebedding/rekylbolt og kikkertkjøp, endelig operativ. Nå er det bare finplukk igjen før den er som jeg vil ha den.

 

Var på banen forleden for å teste den og syns at avtrekket var litt tungt. Kan noen av dere med stålkontroll der ute raskt forklare hvordan dette justeres? Ser det er en skrue med mutter på baksida av avtrekkeren. Denne er faktisk forseglet, noe jeg regner med betyr at avtrekket er uforandret siden børsa var ny.

 

Noen som vet og gidder å forklare?

 

(edit: det er en Kongsberg 393)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lyst til å bytte pipe i min nyervervede Kongsberg 393, men kjenner ikke en kjeft som jobber med maskiner som kan lage utstyret som kreves. Derfor sitter jeg foreløpig med en børse som er like vanskelig å bytte pipe på som en hvilken som helst annen børse uten slikt system.

 

Derfor:

 

Er det noen her på forumet som kunne være interessert i å selge meg slikt utstyr som bamrud m.fl. omtaler i tråden under?

 

viewtopic.php?f=14&t=3627&st=0&sk=t&sd=a&hilit=l%C3%B8psbytte+kongsberg

Link to comment
Share on other sites

Det vet jeg ikke sikkert, men tidligere i denne tråden blir det påstått at den eneste forskjellen mellom 393 std 30-06 og 393 karabin i 308 er pipa og bittelitt skjefte. Da kan man jo gå ut fra at låskassen kommer i bare en lengde. Man må/bør forøvrig bytte magasin ved skifte fra 30-06 til 308. Magasinet er altså kortere i 308.

 

Kan godt hende dette er feil, jeg vet bare så mye som det står her på forumet..

Link to comment
Share on other sites

Bumper denne. Noen som vet hvordan man justerer avtrekket på en 393? Vet ikke om det å justere for kryp er det samme som å justere for tyngde, men avtrekket på min 393 har bittelitt kryp. Det er så lite at om jeg får det litt lettere har det ikke noe særlig å si for meg, men slik det er nå blir det litt vel mye trekking i avtrekkeren før det smeller.

 

Var for øvrig og skjøt litt på Jonsvannet i dag. Banen til Nidaros Skytterlag. Fy flate for en trengsel! Satt en halvtime i kø for å få slippe til på elektronikken! De rådyra skal få det stritt kommende helg! :mrgreen:

 

Noen som var der oppe eller?

Link to comment
Share on other sites

Bumper denne. Noen som vet hvordan man justerer avtrekket på en 393? Vet ikke om det å justere for kryp er det samme som å justere for tyngde, men avtrekket på min 393 har bittelitt kryp.

Jeg har ikke så forferdelig lyst til å si slik eller slik, for justering av avtrekk for fjerning av kryp er litt kilent rent sikkerhetsmessig.

Den bakre skruen er justering av inngrepet på "spennroa". Det er der krypet ligger. Her må det prøves litt frem, for faren er stor for at inngrepet blir for lite og hanen glipper forbi når det tas ladegrep.

Justeringsskruen for hvor hardt du vil ha avtrekket er foran avtrekkerhuset.

Link to comment
Share on other sites

Igjen, takk for godt svar Bamrud! Du trenger ikke bekymre deg. Jeg er en forsiktig sjel, så HVIS jeg skal prøve å justere krypet skal jeg gå fram med museskritt. Tror for øvrig at det holder med å lette litt på tyngden jeg da. Er ikke så enormt kresen..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Var oppe på banen på Jonsvannet idag og prøvde meg litt på selvanviserne på 500m. Var skutt inn noen cm over på 100m, så jeg prøvde å holde over etter beste skjønn. Det ble litt på måfå :roll: , så jeg spurte en trivelig kar jeg har sett på bildene fra siste langholdsstevnet til Nidaros Benkskytter Klubb (Arne?) hvor mange klikk han trodde jeg måtte skru for å komme i nærheten. Han foreslo ca 90 klikk. Prøvde, men oppdaget at jeg ikke kom lenger enn til 45 :? . Nedover fra nullstilling på 100m gikk det 102 klikk før det sa stopp :(

 

Har sett mye på forumet om hvordan folk legger shims under bakre base eller kjøper skinne med tilt, men jeg skyter med en Kongsberg 393, og på den er det jo integrerte klakker. Altså ikke mulig å bygge noe under :cry:

 

Bruker Millet montasjer og kikkerten er en Zeiss Diavari V 3-12x56.

 

Hva kan gjøres for å få flere klikk i høyden når børsa er som den er? Tyder det på at det er noe galt med montering av montasjene eller montasjene selv når kikkerten er såpass tilta i gal retning?

Link to comment
Share on other sites

Kanskje klikkene holder.. Prøvde faktisk ikke å skyte med de 45 klikkene jeg hadde.. Holdt over i stedet og traff da litt i hvert fall. Men det er nå uansett litt dumt med så mye å gå på nedover, så jeg skal prøve å bytte om på ringene. Tenkte å sette på en Leupold QRW jeg også, for å kunne bytte mellom sikter, men jeg har ikke en slik ennå, og hvis det ikke hjelper å bytte om på ringene får burde jeg kanskje vurdere noe annet..

 

De "Posi-align offset inserts" du linket til ser jo ikke så dumme ut. Det blir vel som shims inne i ringene? Har jeg forstått det riktig?

Link to comment
Share on other sites

Palinder:

Jeg har en 389 med lik kikkert og QRW-ringer. På denne har jeg ca 50 klikk oppover. Mener at jeg skal ha klikk ut til ca 600 meter. Er jo en smal sak å sjekke vha en balistikkalkulator.

 

En løsning for å få mer å gå på kan være å gå over til ringer med "offset":

http://www.burrisoptics.com/sigrings1.html#2

 

Forresten, du har ikke en link til en ballistikkalkulator? :wink: Er det en 389 i 30-06 du har?

Link to comment
Share on other sites

V Han foreslo ca 90 klikk. Prøvde, men oppdaget at jeg ikke kom lenger enn til 45 :? . Nedover fra nullstilling på 100m gikk det 102 klikk før det sa stopp :(

 

Bruker Millet montasjer og kikkerten er en Zeiss Diavari V 3-12x56.

 

Hva kan gjøres for å få flere klikk i høyden når børsa er som den er? Tyder det på at det er noe galt med montering av montasjene eller montasjene selv når kikkerten er såpass tilta i gal retning?

 

Du hadde jo hatt akkurat nok om du hadde snudd børsa opp ned :mrgreen:

Palinder, med den børsa, og den kikkerten hadde i alle fall jeg spandert QRW. Jeg kan ta mine av og på uten treffpunktendring. Hvis du gjerne vil gjøre noe med det du har med en gang må det bli å ”bedde opp” kikkerten din, hvis ikke det funker med å bytte plass. Om det gjør det er det jo noe som tyder på at montasjene ikke står parallelt uansett. Så en sjekk av montasjen kan være på sin plass.

 

 

Noen ville se bilde av pipeskift verktøy i ask.

080920082322ib2jFypZKfQ3C7xnmN.jpg?87

 

Selve pipestikka har blitt bytta i en noe kraftigere modell en den på bildet, men samme prinsipp. jeg er fremdeles ikke helt fornøyd. Jeg må ha litt mer friksjon, men det funker. Den løsninga med innvendig pipenøkkel har jeg gått helt bort i fra. Jeg bruker den tregreia som ligger bak, og den er helt topp. To L formede trestykker som tilsammen har et helt nøyaktig tillpasset firkanta hull som gir "en tiendel" klem. Her får jeg dratt til akkurat over gjengene, og får tatt i med begge hender uten å lage noe vridning. Den funker utmerket.

 

Om noen skulle få ideer så husk på at pipa må løsnes med kraftigere verktøy første gangen. pipene sitter noe innst inn i helheimen fra fabrikk.

Link to comment
Share on other sites

HEISAN! Dette var saker til og med jeg kan mekke sammen! Kjempemessig opplegg det der Reinhard :D

 

Jeg SKAL ha meg en karabinpipe til neste år! :!:

 

Det blir nok til at jeg får tak i QRW innen alt for lang tid, men jeg har allerede spandert en gooood slump mer enn det jeg strengt tatt har råd til i år, så akkurat nå har jeg bestemt meg for å prøve å ha is i magen og vente litt med neste investering..

 

Nå har jo jakta begynt også, så da er det ikke bare bare å drive og mekke for mye på den eneste børsa jeg har.. Med baby og kone hjemme pluss ny jobb som krever sitt er det litt tight scedual for tida, og jeg må være sikker på at jeg bare kan hive børsa i baksetet og frese avgårde på jakt om det byr seg et lite smutthull for den slags.

 

Men i dag er kona og lillemor på tur til Køben, så jeg har kost meg på skytebanen i hele kveld :mrgreen::mrgreen: Nå pusses det børse og surfer på kammeret. Ikke så værst å være gressenkemann noen dager heller!

Link to comment
Share on other sites

Jeg, min samboer og 350Rm bruker millett ringer på lakelanderene våres. Til hennes Zeiss 2.5-10x50 passer medium ringer, det gjør det også med min 3-12x56 diavari V, men da får ikke plass til linsebeskytter.

De er faktisk noe billiger enn QRV og de har ikke flytte på seg på noen av riflene våres.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...