Jump to content

Revebås (tips)


v-max

Recommended Posts

har tenkt å bygge meg en revebås,noen som har tips til størrelse, plassering ,åte og div....?

har en kompis som har ei lotinfelle,men reven vil ikke inn i fella,selv om fella er foret med døde grisunger.ser bare spor etter den har gådd rundt fella i sirkel...lurer på om fella er for lita egentlig...?eller er egentlig reven for mistenksom for feller generelt?har aldri drevet med revefeller,bare gluggjakt,og postering....

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 136
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Orker ikke skrive så detaljert , blir for mye skriving. Men jeg har en revebås som er 1m bred og høy og 3m lang. Til utløsermekanisme har jeg brukt noe som heter Variabelen. En kompis har også en revebås som han har fanget mye rev i , den er maken til min.

 

Om du orker kjøre til Vesterålen så kan du få se båsen min , samt at jeg kan gi deg endel tips. For å slå 2 fluer i en smekk så kan du få se litt revehunder også , du som skal ha deg revehund :wink:

 

Her er iallefall en beskrivelse av Variabelen + endel fangsttips.

 

http://www.ideverkstaden.com/variabeln.html

Link to comment
Share on other sites

prøvde å gå inn på foxhound dagboken din på svensk siden,men kom ikke inn. :D .har du noen bilder av hunden foresten?madammen lurer på hvordan den ser ut :D .

så reven lar seg altså lure i en bås....hm,det må prøves...men lotinfella funker i allefall ikke....!

Link to comment
Share on other sites

prøvde å gå inn på foxhound dagboken din på svensk siden,men kom ikke inn. :D .har du noen bilder av hunden foresten?madammen lurer på hvordan den ser ut :D .

så reven lar seg altså lure i en bås....hm,det må prøves...men lotinfella funker i allefall ikke....!

 

Har sendt deg email.

Link to comment
Share on other sites

Orker ikke skrive så detaljert , blir for mye skriving. Men jeg har en revebås som er 1m bred og høy og 3m lang. Til utløsermekanisme har jeg brukt noe som heter Variabelen. En kompis har også en revebås som han har fanget mye rev i , den er maken til min.

 

Om du orker kjøre til Vesterålen så kan du få se båsen min , samt at jeg kan gi deg endel tips. For å slå 2 fluer i en smekk så kan du få se litt revehunder også , du som skal ha deg revehund :wink:

 

Her er iallefall en beskrivelse av Variabelen + endel fangsttips.

 

http://www.ideverkstaden.com/variabeln.html

 

Kan du ikke legge ut bilder av båsen ?

Link to comment
Share on other sites

skal bygge meg en revebås i helga jeg....har tatt med materialrester fra jobben..revebåsen blir 1,20x1,20(bredden på taktroplater)x4,00....ramme rundt material 36x73,og lukene blir av 48x198 impregnert....men hvordan er låsesystemet på lukene deres?tror dere reven greier å skuve opp luker av 48x198,uten lås??

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener du har igjen for å bestille den variabelen som jeg la ut link til , den er meget enkel å montere.

 

Når det gjelder luka , så har jeg 48x98 og ennå har ingen rev kommet seg ut. Kompisen har samme dimensjon på sin bås , og heller ikke hos han har reven kommet seg ut. Derimot så hadde vi en periode med en del vind for et par år siden. Jeg ladet båsen ganske hardt for at ikke vinden skulle smelle båsen igjen. Neste morgen lå det en død rev under luka , den hadde fått luka over ryggen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har i løpet av de siste femten årene hatt fire båser i drift. Alle er av type Värmlandsk tunellfelle. Jeg har også prøvd nettingfeller. Hvor mange rever som har gått i båsene i løpet av denne tiden har jeg ikke lenger oversikt over, men det begynner å bli mange. Når det gjelder nettingfeller har jeg ennå til gode å fange en eneste rev! Jeg kjenner også en god del personer som har nettingfeller som for eksempel Lotin. Det er mulig jeg tar litt feil, men jeg kan faktisk heller ikke komme på en eneste av mine kjente som har greid å fange rev i disse. Derfor vil jeg svært gjerne høre her, om det er noen av dere som kan si at dere har hatt godt resultat med slike feller??? Jeg mener ikke da at dere har fanget en rev, men derimot gjør det relativt jevnlig? Hva er hemmeligheten? (Grevling teller ikke, for den kan fanges i hva som helst...)

Link to comment
Share on other sites

er ei tunellfelle jeg og har laget meg 8) ....kompisen min har ei lotinfelle,der han har fanget 1 revunge for x antall år siden,men i snøen ser han spor etter at reven har gådd rundt fella,men ikke turt å gå inn....tror fella blir for lita,og unaturlig.....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

ja,der var revebåsen ladet.....slaktet 3 kopp kje i dag,og la innvoller og hoder i revefella.

er spent på om den fungerer....

problemet blir fugl,som kansje stikker av med godsakene,eller fluer som bederver maten,men får håpe mikkel er sulten i natt! :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har ein gammel nettingbås stående, som fanger ganske bra.

08112008122139P24Sk3VnG6L5.jpg

Det var ein mår som hadde lurt seg inn i båsen her i uka.

08112008122139mF843Tdrr16O.jpg

Er det foresten noen som vet hva loven sier om mår som er fanga levande?Står jo i loven at det er kun feller med drepende virkning som teller for mår.Vist ein følger loven til "pungt og prikke"skal ein då slippe den ut levende? :shock:

Link to comment
Share on other sites

Mår skal slippes ut. Nettingfeller er forøvrig ikke tillatt på rev lenger heller.

 

 

 

Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst.

 

§ 31. Tillatte fangstredskaper

a) Følgende typer fangstredskaper er tillatt til levendefangst av vilt:

- bås til grevling, rødrev og mårhund av typene Värmlandsk tunnelfelle, Smålandsk revefelle, Nyåkersfellen og Øster-Malmafellen, eller som er konstruert og virker på tilsvarende måte. Slike båser skal innvendig i fellens fangstrom inklusiv fallemmer være dekt av et heldekkende solid materiale.

 

§ 34. Krav om tilsyn

 

Bruker av fangstredskap som fanger viltet levende plikter å føre tilsyn med fangstredskapet minst én gang hvert døgn. Ved fangst av villmink, gaupe og jerv skal det minst føres tilsyn hver morgen og kveld. Brukeren plikter straks å slippe fri fredet viltart eller viltart som ikke tillates fanget i vedkommende redskap.

Link to comment
Share on other sites

Kjekt med litt gode erfaringer :D

 

I en slik hermetisk lukket felle, åssen avliver dere da rødpelsen?

Har hørt at man aldri skal skyte mikkel i båsen for da legger han igjen en lukt slik at båsen "never ever" kommer til å virke igjen. Overtro??

 

Råtten laks er visst fine greier til åte, sjøldaua svin og lam, slakteavfall ol. er også kjempesnacks!

Link to comment
Share on other sites

Så nettingbås er ikkje tillatt lenger altså :( .Det står at det skal være heldekkende solid matriale,men ingenting om at di skal være tette.Sider og fallemm er jo "slette",så reven har ingenting å bite i.

 

Har eit lite hull som eg åpner, å får skutt reven i bakhode.Veit ikkje om det er overtro eller om det er noko i det,men har fått rev i fella kort tid etter det er avfyrt skudd inni båsen.

Bruker stort sett slakteavfall etter hjortejakta som åte.Har ein gammel fryseboks som eg lagrer slik graps i,slik at det kan porsjonerest ut gjennom sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Kjekt med litt gode erfaringer :D

 

I en slik hermetisk lukket felle, åssen avliver dere da rødpelsen?

Har hørt at man aldri skal skyte mikkel i båsen for da legger han igjen en lukt slik at båsen "never ever" kommer til å virke igjen. Overtro??

 

Råtten laks er visst fine greier til åte, sjøldaua svin og lam, slakteavfall ol. er også kjempesnacks!

 

I en tett bås trenger du bare en liten luke som skal åpnes i hver ende. Du åpner denne og skyter reven med .22 pistol eller rifle i lyset av ei lommelykt. Skal man unngå å skyte den i båsen må man nødvendigvis slippe den ut først, og det anser jeg som en vanvittig tåpelig handling. Det får heller stå sin prøve at det lukter litt krutt i båsen noen få dager. Har aldri merket noe problem med å skyte revene i båsen. Bruker forøvrig alltid pistol med demper.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hør på et sagbruk om du får kjøpe en hel pakke med utlegg/vrak/2.sortering av 2" plank. Stort sett er det av såpass kvalitet at det ikke er noe problem å bruke. Hvis du i tillegg har ei gjerdesag (kapp/klyv) kan det meste av et slikt parti utnyttes. Mener jeg har betalt mellom 1500-2000 for en slik helpakke, og da skal det ikke være noe problem å få til en 3-4 båser...

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hei, noen som har erfaringer med smålandsk fella? Tenkte jeg skulle prøve å sette i sammen en revebås i sommer, og denne så enkel ut å lage. Mest for artighet i starten for å se om det fungerer.

Hvor lang bør den være, 3-4m?

Takker for svar :D

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jeg benytter en bås med bare en åpning. Funker bra det. Blir mest ungrev og skabbrev som går i. Båsen står 15 meter fra låveveggen i et jordbruksområdet så det kan være derfor de store revene uteblir. Har et åte som ligger i skogsområde med litt avstand til hus og der varierer størrelsen på reven mer.

 

Jeg har ikke erfaring med revebås med to opninger så jeg kan ikke svare på forskjellen.

 

Med revebås har jeg spenning hver morgen, når jeg er ute å lufter hunden. :-) Klarer en å unngå fluer og surt åte i juli august er det effektivt på ungrev. Bruker åtepose bestående av en gammel vedsekk pakket med europris hundefor til åte i starten av sesongen i år og det fungerer bra. Fluene går ikke på hundefor og reven liker det godt. Seinere går jeg over til slakteavfall etter jakten til åte. Skrotter av gås, ender, skogsfugl, rådyr osv. Jeg har ikke merket noe forskjell på de ulike typene åte. Har nok fanget flest med gåseskrotter, men det har nok mere med at jeg bruker det mye. Tidligere har jeg krabbet inn i båsen når jeg har byttet åte, mens denne sesongen har jeg ordnet meg med en lang stang som jeg skyver åte inn i båsen med. Klarer dermed å fiske ut ståltråden som jeg har feste åte med i andre enden og fester den til en ståltråd til utløseren. Dermed setter jeg igjen mindre menneskelukt inne i båsen og jeg mener jeg har merket forskjell på det i år. Reven kan nå gå i fella rett etter at jeg har byttet åte, mens tidligere virket det som det måtte gå en tid etter bytte av åte.

 

Til dere som har erfaring med revebåser; hvor mange rev rekner dere ca pr bås pr sesong?

Link to comment
Share on other sites

En fangst på 5-6 rev regnes som meget bra på en bås i løpet av sesongen.

 

Har 4 til nå denne sesongen og regner med å ta en 3-4 til.

 

I starten av sist sesong ble båsen flyttet fra skogen og nærme låveveggen (10-15 m) og det tror jeg var et sjakktrekk. Reven er mindre skeptisk til menneskelig aktivitet i nærheten av hus og låver. I tillegg til å alltid ha et bra åte i selve båsen, forer jeg med litt pølsebiter o.l. i opningen og rundt båsen. Legger også noen små åtebiter rett innen for opningen (rypeving o.l.) Tror det kan hjelper bra på, men passer på og fore jamt men lite rundt båsen. Tror det er viktig å bare friste reven litt og at selve åte må den hente inne i båsen. Vil heller ikke fore kråker og skjærer med maten på utsiden, dermed hiver jeg alltid ut godbitene på kvelden. Når åtebitene i opningen på båsen forsvinner, går det som regel i rev ganske snart. Spennende :-)

Link to comment
Share on other sites

Tja.. onkelen min hadde revefarm

 

og det var jo alltids noen dyr som "stakk" av

 

han lagde en kasse.. der den ene døra "falt" igjen når de starta å gnage på noe åte inni

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=20&t=3043

er lite søk med "google" og ikke søkefunksjonen ga meg dette

sjekka ikke linkene... men det kan sikkert hjelpe

Link to comment
Share on other sites

Her er info og tegninger av de revebåsene som er tilltatt i Norge;http://www.dirnat.no/content.ap?thisId=500022895#Feller%20som%20fanger%20viltet%20levende

Jeg fanger i en smålansk revefelle og får rev ca 1 gang i mnd i starten av sesongen og ca hver 2-3 mnd fra september av.

Det som er veldig viktig er plassering, helt inntil et uthus eller låver er det beste. Jeg unngår også å krappe inn i fellen ved at jeg ordner åte på utsiden og skyver inn åte med en lang stang slik at jeg får tak i ståltråden fra andre enden av fellen og fester den på der.

Link to comment
Share on other sites

HAr ei tunnelfelle nå. men har ikek fått noe i enda. de går bare forbi :evil:. Den er vel for fersk enda.

 

MEn har et spørsmål. Er det noen som har brukt eller vet om feller som fanger med imp matrialer. KOm over ei pakke med 5 toms bord som er imp. Avgir dette noen gasser/lukt slik at reven i hvertfall ikke går i? Vil lage ei litt lettere felle. Den andre veier 500 kilo. Så de ner litt tungvinn å flytte rundt.

Link to comment
Share on other sites

Flott, da blir det ny bås med 1 lem slik at det blir enklere å forflytte den. Har hat problemer med harejegere som har satt i sikkerhets splinten på tunnell fella og har "glemt" å ta den ut etter endt jakt. Begynner å bli lei av det. så nå blir nok fella flyttet. OG sette opp den lette fella i det området. Der er det sett 12 valper i høst, ikke særlig morro det.

Link to comment
Share on other sites

Flott, da blir det ny bås med 1 lem slik at det blir enklere å forflytte den. Har hat problemer med harejegere som har satt i sikkerhets splinten på tunnell fella og har "glemt" å ta den ut etter endt jakt. Begynner å bli lei av det. så nå blir nok fella flyttet. OG sette opp den lette fella i det området. Der er det sett 12 valper i høst, ikke særlig morro det.

 

Tror generelt reven er mye mer skeptisk til en felle med bare 1 lem , altså ikke en " tunnellfelle ".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...