Jump to content

Kikkertsikte til villreinjakt


S1ndre

Recommended Posts

Hei!

Skal kjøpe meg et nytt kikkertsikte til bruk på villreinjakt (og kanskje noe elgjakt), men har veldig liten erfaring/kunnskap om kikkertsikter. Hvilke egenskaper bør jeg vektlegge mest? Blir 40mm for lite til villreinjakt? Når det gjelder forstørring kan jeg i alle fall tenke meg 10x.

 

Har kikket en del på Leuopold VX-3 4.5-14x 40mm, men er usikker på hvor velegnet denne er til mitt bruksområde?

Tar gjerne imot konkrete forslag i prisklasse 5000-8000:) Eneste forutsetning er at sikte er i stål finish :)

Link to comment
Share on other sites

Reinsjakta er som regel begrenset av klokka ikke tilgjengelig lys. SÅ en 40mm duger i massevis. Hvorfor du vil ha så stor forstørrelse er lite forståelig fra min side. Jeg ville tenkt vekt først og fremst.

 

Med stål finish - betyr det svart eller rustfritt? Betyr det det siste har du rimelig lite bra å velge mellom.

 

Mitt førstevalg ville vært en 3-9x36 Swaro AV. En Minox 2-10x42/50 ville også vært gode valg. Samme med en Conquest 3-9x40/50. Alle er innenfor/i nærheten av budsjettet ditt.

Link to comment
Share on other sites

Til reinsjakt er de viktigste kriteriene mine lav vekt og klar optikk..dvs. evnen til å skille detaljer gjennom siktet..

40-42 mm er mer enn nok siden denne jakta er en dagslysjakt, 36 mm er faktisk veldig bra egna det og..

 

Jeg liker selv litt forstørrelse, og har funnet mitt optimale sikte til høyfjellsjakt i en Zeiss Diavari V 5-15x42.

 

En god 3-9x er også velegnet, men sjekk vekt..

Link to comment
Share on other sites

swaro z3 har denne modellen også

http://www.eurooptic.com/swarovski-z3-3-9x36-4a-reticle-matte-black-59033.aspx

Denne får du for rundt 5000-5500.- noe som er billig.

Jeg er også enig med raundakkes valg, men den koster nok noen lapper mer.

Høg forstørrelse kan være greit, dersom du skal skyte grådyr i terreng med steinur/blokkmark. utrolig hvordan disse dyra kan gå i et med omgivelsene. Personlig liker jeg å skyte med høg forstyrrelse hvis jeg har sjangsen.

Link to comment
Share on other sites

Zeiss Diavari V 5-15x42 lages ikke mer, så da må man lete etter en brukt.

 

Mine førstevalg til reinsdyrjakt ville nok være et lett kompakt sikte, som mange nevner Swaro Z3 3-9x36 (eller en AV hvis de er tilgjengelige). Ellers vil en Zeiss 2,5-10x42 være et topp valg, men den er kanskje for dyr.

Link to comment
Share on other sites

Personlig liker jeg å skyte med høg forstyrrelse hvis jeg har sjangsen.

Blir det ikke lett bom da? :wink:

 

Jeg liker best å skyte med høg forstyrrelse, så det er det jeg øver mest med.

Det du øver mest med er det du skyter mest med, derfor går det helst bra.

På rein er det mest viktig å legge seg ned på rett plass for å få god støtte, samt en god skytestilling :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hendig rifle med en kikkert som skulle passe til reinsjakt:

Winchester Featherweight med Swarovski AV 3-10x42.

DSCn02029.jpg

Kikkerten kjøpte jeg brukt. Var som vanlig veldig heldig med å kjøpe kvalitet brukt. Fikk det for 5-6 tusen. Nypris ca. x2.

Dette er optimalt på reinsjakt. (Men kan strekke meg til AV 3-9x36, siden det nevnes her :D ).

Link to comment
Share on other sites

Til reinsjakt midt på Hardangervidda anbefaler jeg 2 stk Leupold 6x36 innskutt i hurtigmontasjer. Reservekikkert er aldri feil. Det har reddet meg et par ganger.

 

6x forstørrelse er nok. Kikkerter med fast forstørrelse har mindre leamikk som kan feile:

 

http://swfa.com/Leupold-6x36-FX-II-Riflescope-P7494.aspx

 

Kikkertene kjøpes her:($290 pr stk) http://www.brunoshooters.com/Merchant2/merchant.mv?Screen=PROD&Store_Code=BSS&Product_Code=LEU63085

 

LR duplex retikkelet i denne kikkerten har doter for ca 200 og 300m med std ammo.

 

Vekt er 284gr.

Link to comment
Share on other sites

Reinsjakt er vel en av de få jaktformene der jeg føler meg avhengig av stor forstørrelse. Hovedsaklig for å finne et dyr som passer med kortet man har. (Er det ungbukk eller simle? Stor eller liten bukk? osv)

Har man tid bruker man håndkikkerten til dette, men er du på skuddhold, og må velge et dyr fort, er det greit å ha en kikkert med høy forstørrelse.

Leupold er pålitelige og lette kikkerter til elg og reinsjakt. De er håpløse skumringskikkerter, men det trenger du jo ikke.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...
På 28.2.2011 den 22.00, 202 outback skrev:

 

Jeg liker best å skyte med høg forstyrrelse, så det er det jeg øver mest med.

Det du øver mest med er det du skyter mest med, derfor går det helst bra.

På rein er det mest viktig å legge seg ned på rett plass for å få god støtte, samt en god skytestilling :wink:

 

Klarer ikke å se på, han mener at du burde skrive forstørrelse, ikke forstyrrelse :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...