Jump to content

Noen som har testet Merkel RX Helix?


ersa

Recommended Posts

Fikk klådd litt på helixen når den kom på markedet. God balanse og bra avtrekk. Minus for alt for lav kolbe.

Fikk ikke testskutt den da. Men fikk prøve den nå i år når vi var i Sverige på "skjutbio" Det var en synt utgave i kal 308. Jeg fikk skutt 150 skudd med den på raske villsvin sekvenser.... det endte opp som en stor skuffelse i mine øyne. Dette var en helix som var gått mange tusen skudd så jeg kan ikke garantere for puss og stell av mekanismen(utleievåpen på banen) Men det ble mye tull med partonmatinga gjennom hele bruken av denne og ladegrepet føltes litt "gummiaktig" Mulig dette kommer av mye dritt i mekanismen men jeg fikk ikke godfølelsen av denne.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 years later...

Hallo!

 

Lenge siden det har vært noen aktivitet i denne tråden..

 

Hvilke erfaringer har dere som har kjøpt denne rilfa nå etter en periode med lengere tidsbruk? tenker spesielt på

- Presisjon

- Funkjsonalitet og repeterbarhet i pipeskiftet

- Boltmekanismen og oppspennerfunksjonen

- Låsing av forskjeftet

 

Vurderer selv en Alpinist, men er noe skeptisk da jeg har hørt my dårlig om den..

Har selv opplevd/tatt i helix med ødelagt oppspenner og slapp låsing på forskjeftet.

 

Den kjennes god ut, bra ballanse og jeg liker selve systemet godt med enkelt pipeskift og ett sluttstykke man slipper å få i tryne.

Har hatt xx antall Blaser, Sauer, Schultz osv, men sugen på å prøve denne Merkelen.

 

Ønsker veldig gjerne tilbakemeldinger fra brukererfaring!

Link to comment
Share on other sites

Kompisen min kjøpte en slik. To ganger satt en tomhylse fast og riflen måtte sendes til børsemaker. Han leverte den tilbake til Søilen. Dette er ikke et våpen jeg ville anbefalt. Bra når det virker, men man kan ikke stole på den. Det er ´vår´erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Har en med 308 løp og 9,3 løp. Det er 3 knepp høydeforskjell mellom løpa (men tror det er litt flaks, tar jeg av demperen på 9,3 løpet så flytter treffpunktet seg). Bytte løp går som en lek og er gjort på 30 sek. Bra avtrekk, god balanse og en hærlig mekanisme. Men, jeg har alpinist kammo og hylsen som skrua går i for å låse kinnstøtta etter justering løsnet hos meg så måtte sende den inn å få det fikset, har fungert bra etterpå. Og det virker som kammeret i løpa kanskje er litt trange, hadde noen PPU hylser som kilte seg, men var bare å ta pussestokk og dunke litt lett så kom det ut. Med kjøpeammo har jeg aldri hatt problem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Helix i 6.5x55, Meget bra presisjon og skifte/demontering av løp er veldig effektivt. Denne rifla er nok laget med trangere toleranser enn en tikka f.eks så den er ikke glad i billig ammo med hylser av litt dårligere kvalitet. Min går knirkefritt med Norma, Lapua og Hornady i alle fall. 

Det var en del barnesykdommer med typ 6.5x55, 308, 3006 når den kom i 2013, og det er jo det man leser om på nettet, ikke alle positive tilbakemeldingene, dette skal være løst på modellene fra 2015—>. For den summen man får denne børsa til for tiden mener jeg det er det beste rettrekker kjøpet man kan gjøre 

Link to comment
Share on other sites

Vet du hva som er blitt "løst", hva har problemene vært og hva har blitt forbedret?

Det er jo overhengende stor fare for at mange Helix`er som henger rundt om i butikker er blitt importert før 2015 og mest sannsynelig vil ha disse feil.

Frister stort å prøve en slik, men tvilen til om den funker godt nok er pr dato litt for stort.

 

Andre som har brukererfaring fra rifler kjøpt nytt etter 2015?

Forresten, hvem har overtatt som importør for MERKEL nå når Schou har kuttet de ut?

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, gissmo79 skrev:

I henhold til denne annonsen så ser det ut som det er Rogne Våpen som har overtatt det.

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=104010404

 

Det tviler jeg på. Siden det finnes ingen offisiell importør for Merkel / Haenel i Norge ennå, så har våpenbutikker rett til å bestille direkte. Det er det Rogne driver med. 

Link to comment
Share on other sites

På 18.10.2017 den 20.47, hunter boy skrev:

Andre som har brukererfaring fra rifler kjøpt nytt etter 2015?

Forresten, hvem har overtatt som importør for MERKEL nå når Schou har kuttet de ut?

Tok med min på banen for første gang i dag så har ikke det helt store grunnlaget å basere meg på, men kan ikke si meg annet enn meget fornøyd så langt :D

 

På 16.10.2017 den 19.23, hunter boy skrev:

Har selv opplevd/tatt i helix med ødelagt oppspenner og slapp låsing på forskjeftet.

Hva mener du med slapp låsing? Har lest om folk som hadde problemer med de tidligste modellene at forskjeftet kunne løsne. Noe jeg ikke skjønner hvordan kan være mulig. På den jeg har så kan man vertfall skru inn utløserknappen så det ikke skal være mulig å få presset den inn og løsne forskjeftet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt min Helix i halvannet år nå og er godt fornøyd. Vil tippe den har gått rundt 500 skudd og den har omtrent 30 vilt på samvittigheten. Ingen problemer verken her eller der. Presisjonen er langt bedre enn det jeg klarer å utnytte. Jeg opplever ingen treffpunktsforandring når jeg tar løpet inn og ut. Heller ikke ved kikkert av/på. Den ene gangen kombien Umbo/Helix svikta var på ei drivjakt i fjor. Hadde en trang skuddsjanse, så trang at jeg ikke rakk/tenkte på å spenne opp. Førerfeil kalles slikt. Forøvrig eneste sjansen jeg hadde på to dager. 

 

Her er et stemningsbilde fra forrige uke. RX Helix i sitt rette element. 7x64, Meopta, Geco Plus. Heimespøta skytestokk fra bruket jeg var på. Polsk dådyr som kom ut av tåka etter å ha holdt snorkekonsert i 20 minutter inni skogen. Han ga meg den sjansen jeg trengte på fint jegerprøvebokhold og datt på flekken. Fullstendig sentraleuropeisk oppsett. Men med en skandinav bak roret. Jaja, alt kan ikke være perfekt. 

20171016_065314.jpg

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...