Jump to content

Noen som har testet Merkel RX Helix?


ersa

Recommended Posts

Sikkert flere som skjønte det.

 

At det ikke er noen som har testet Helix enda er ganske naturlig siden våpenet først kommer i vanlig salg på forsommeren.

 

jeg har plukket og pelt på ett par stykker og må si jeg er ganske imponert. Litt skeptisk til sluttstykke med utveksling på hjemmeladde patroner. Siden du har 2x kraften og hastigheten inn, må du bruke 2x kraften for å få en trang patron ut. Det kan jo bli interessant å sjekke ut.

 

Foruten det om ikke den nær fanatisk følgerskaren til Blaser vinner, er en Helix en skikkelig tøff konkurrent til de andre i samme prisklassen. 26-27 000,- gir deg ei skikkelig feit take down rifle som du bytter løp på uten verktøy på 15-20 sekunder.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

har sett det på en side der, at dem klager på presisjonen. Tviler faktisk på om merkel leverer ut ett våpen som ikke holder mål. Tror aldri dem har laget noe dårlig innen våpen. Men man skal huske på nå med dette våpenet, det er laget for jakt, og ikke ekstrem presisjon. mitt krav til ei god jaktrifle er at man kan samle 5 skudd innenfor snusboks på 120 meter. skal jeg ha bedre presisjon, går jeg over på en boltrifle.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

hmmm levering utsatt på rx`n :-( Har snakket med en som har vært på fabrikken å prøvd rifla:-) den er helt topp. Dem garanterer max 50mm forandring av treffpunkt etter pipa har vært ute. Presisjonen er ellers helt topp, er på lik linje med sauer`n og det må være bra.

Link to comment
Share on other sites

Tjena mannen :roll:

I dag har jeg tatt et valgt for deg og meg......vi skal ta det helt med ro :mrgreen: .

Du skal bli med meg en liten tur for å teste dette lille vidunderet og der skal du ta pipa ut/inn så mye du bare gidder mellom hver skyteøkt.

 

Jeg anbefaler deg å ta "her og nå ting" med en klype salt og for deg Carl-gustav12 som bor på Østfolds høyeste punkt, bruk Himalayasalt :lol: !

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Jeg har kjøpt en Helix ja, og det er kort og godt et drømmevåpen.

Mange som har prøvd den også, og det blir endel lange blikk.

Ikke for å kødde med blasergjengen 8) men en som akkurat hadde kjøpt en ny prof. angret som en hund etter å ha prøvd Helixen.

Børsa går høl i høl bare sjåføren er stødig på labben.

Link to comment
Share on other sites

har skutt en del med min rx hellix nå. kjempevåpen. Meget god presisjon og ikke noe treffpunktforandring med pipe inn og ut. Avtrekket er topp, uten slep og ujevnheter. Dette er topp kvalitet fra bunn av. eneste jeg skal gjøre er å bestille 5 skudds magasin til jaktfelt og elgskyting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt en Helix ja, og det er kort og godt et drømmevåpen.

Mange som har prøvd den også, og det blir endel lange blikk.

Ikke for å kødde med blasergjengen 8) men en som akkurat hadde kjøpt en ny prof. angret som en hund etter å ha prøvd Helixen.

Børsa går høl i høl bare sjåføren er stødig på labben.

 

 

 

 

Bilder :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har nå hatt min merkel rx en stund. skutt ca 300 skudd. En ting kan jeg si.....det er ett kjempevåpen. Først og fremst så må jeg framheve presisjonen i den. Går hull i hull med 165 grain kule. Har også skutt 180 grain Fusion med bra presison. Enkelt løpsbytte er også en stor fordel med dette våpenet, du tar ut pipa på ca 10 sek. Ladegrepet var veldig uvant med en gang.....6,5 cm......har vokst opp bak ei tikka M65 kasse, så dette var uvant :-) Men etter ca 20 skudd så var ladingen naturlig og uten problem. Har ikke hatt noe som helst problem med ladingen, selv med hjemmeladet ammo. De åpne siktene er de beste jeg noen gang har vært borti, så ser ikke bort fra at jakt med åpne sikter blir en realitet.

Jeg har nå ikke fått prøvd å skifte kaliber, men har snakket med en som har gjørt det. Forskjellen på 30-06 og 9,3x62 var 3 cm rett til venstre. Dettte må man vel regne med kan variere fra pipe til pipe og fra forskjellige våpen. Har skutt to elg og en orrhane med min til nå, orrhanen ble felt på 293 meter:-) elgene på ca 60 meter. Alt føles helt naturlig med oppspenner og ladegrep.

Er vel bare ett minus jeg har å si om rifla, og det er at stokken er litt for lav..... passer bra til åpne sikter, men til kikkert er den litt for lav. Men ikke værre en det går bra å skyte godt.

Link to comment
Share on other sites

Det med presisjonen var interessant, ett av argumentene til en forhandler var at jeg burde velge Blaser R8 pga bedre presisjon hos Blaseren en på Merkel Rx og at det var en bedre rifle, han forhandler begge merkene. Men jeg klarer ikke å legge vekk tanken på Rx Helix så jeg får vente med å velge til jeg får prøve begge på skytebanen noe jeg forhåpentlig får gjort i løpet av en uke eller to.

Link to comment
Share on other sites

på denne herligheten har jeg en burris eliminator. lasersikte med beregning av kulebane. er weaverfeste i kikkerten og faste freste spor i rifla.... genialt.......har ikke tatt noen bilder av det jeg har skutt, men skal gjøre det neste gang jeg får tid til å dra på banen. Tok en orrhane på topp på 293 meter hold for to uker siden.......hadde ikke trodd jeg skulle treffe den, men falt i skuddet. Så til dere som vurderer systemrifle ville jeg gått for Merkel. Der jeg jobber forhandler vi Blaser, Merkel og mye annet bra. bla Sauer. Men angrer ikke ett sekund på mitt valg. En ting som er ett stort pluss, er at det ikke kommer noe sluttstykke mot ansiktet under ladegrep. Under jakt så syns jeg det betyr mye. Ingen problem med å ta raske ladegrep og forsatt ligge "godt på" under skyting pga ingen forstyrrende element mot øyet/kinnet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Virker som det går litt tregt ja... de åpne siktene skal visst være helt rå på helixen.

Men så lenge de ikke leverer i links, er det jo uaktuellt..

 

Ikke rart Blaser går så det suser, mens Merkel sliter mer - når de bruker årevis på å gi kundene det de vil ha...

Link to comment
Share on other sites

Årsaken til at det tar litt tid er, Dem har ikke klart å dekke opp etterspørselen på komplette våpen enda. Dem begynte å produsere våpnene i Mars i år så det tar tid før dem er klare for å levere piper.

Tror faktisk Blaser vil få hard konkurranse etterhvert....

De åpne siktene på Merkel`n er de beste jeg noen gang har vært borti, og jeg har prøvd mye forskjellig.....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå er jeg iblant så heldig at jeg jakter sammen med en av de som har vært med å utvikle synt skjefte til Helix'n.

Om jeg ikke tar mye feil kan prototyper på Helix i synt utgave tas i nærmere øyensyn på IWA om snaut 3 uker.

 

Økt kaliberutvalg kommer helt sikkert så snart de klarer å levere nok børser til å dekke etterspørselen på de som allerede er solgt i std kalibere.

 

Var forøvrig en svært positivt test i siste nummer av en av de svenske blandene. Om det var Jaktjournalen/Alt om Jakt og Vapen eller Jaktmarker og Fiskevatten husker jeg ikke i farten.

Link to comment
Share on other sites

Angående kalibere har jeg ingen informasjon å bidra med annet enn å henvise til merkel direkte. Tror fortsatt de sliter med å få leveransetiden ned på akseptablet nivå på komplette våpen i standard kaliberne - så personlig tror jeg nok en 9,3x57 lar vente på seg uten at jeg har noe belegg for å tro det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var forøvrig en svært positivt test i siste nummer av en av de svenske blandene. Om det var Jaktjournalen/Alt om Jakt og Vapen eller Jaktmarker og Fiskevatten husker jeg ikke i farten.

 

Lest testen, eneste problemet var at enkelte tomhylser ikke forlot våpenet fullstendig. Står ikke noe om det var våpenfeil eller feil bruk, men det er vel en feil som oppstår relativt jevnlig på våpen med trang utkasteråpning (evt kolliderer i kikert) der bolten ikke beveges raskt nok.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

har ikke merket noe problem med utkast av hylser. Har nå skutt mye. Eneste jeg har merket er: ved hjemmeladd ammo er den meget nøye på tennhetten er helt i bunn i hylsen. er den ikke det blir det ufullstendig ladegrep. Pipe inn og ut har jeg en spredning på ca 20 mm med hjemmeladd ammo å¨5 skudd, noe jeg synes er MEGET bra. Ett minus til er at stokken er for lav for meg, er på tanken om å lage meg oppløft eller ny stokk. Skjer det, så skal jeg lage en bildeserie på det etterhvert

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei.

Jeg kjøpte meg Helix i 308w i fjor høst. Er virkelig strålende fornøyd! Samler meget bra. Snitt på 20-30 mm samlinger alt etter ammo. Natoammunisjon må ha litt mer plass på skiva, men ca 40-45 mm i snitt, så helt topp til trening! Børsa har ikke minst samme treffpunkt nesten uansett hva du putter i den. Ble virkelig imponert da jeg hadde impulskjøpt meg et restparti med 400 ferdiglada "revepatroner", med 123 gr Sako lett ekspanderende blyspisskule, lada til 925 m/s og denne faktisk gikk likt som både Natoammunisjon, ferdiglada 180 gr Oryx, ferdiglada 150 gr Vortex (Barnes TTSX kuler), Norma sin ferdiglada Jaktmatch og Golden Target og div annen ferdigladet ammo på 100 m!

 

Av negative sider kan sies at jeg har opplevd at enkelte av tomhylsene etter å ha skutt gammel natoammunisjon kan henge noe fast. Enkelte meget godt også! Men det er ikke snakk om ofte, og den ammunisjonen er jo ikke akkurat ladet med størst fokus på nøyaktighet.. Annen ammunisjon har aldri hengt noe som helst fast.

 

Kort fortalt et utrolig hendig våpen, som er meget lett å treffe med der du har planlagt! Eneste er at for en gammel DFS skytter som meg er det noen skudd som må til for at ladingen skal gå automatisk... Fomla fælt da jeg skaut første hjorten med børsa, og ville lade fort om for å være klar med et eventuelt andreskudd... :winke1:

 

Handla mi hos Winge. Kan anbefales!

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...