Jump to content

Svein Sollis .404 Jeffery


Kiwi

Recommended Posts

Kan ikke dere som ikke vil ha en fin børse med en godt kjent historie kjøpe den (overprisede!) CZen på finn da, og så kan den som måtte ha lyst på Sollis rifle kjøpe den?

Om en mann i hele verden vil gi 30000kr for den-ja så er det verdien-hva er problemet med det?

 

Dette forumet minner jo mer og mer om en j..a syklubb

Link to comment
Share on other sites

Var en gang i tiden eier av den 602'en i 416 Rigby som Svein bygde for "Editore Capo" (Erik Braathen). Jaktdiopter i bakre base som det var på tidlige modeller. Den som både var bygd av Svein for en annen kjent,kjær og viktig bladfyk, innbrakte ca kr 5000 når den ble solgt. :D

 

Uffda, disse magnumkassene med innebygd diopter kryr det ikke av. Iallfall ikke her i landet.

Vanlig i zkk600 og 601 men ikke i 602.

Riflen du nevner er det en artikkel om i Våpenjournalen fra 1991 og her står det at denne

kassa ble skaffet fra Sverige og at de da slaktet en org. BRNO fra 1967 i cal. 358 Norma Magnum.

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke 30K er så galt for ei børse med skjel når folk fort vekk betaler 30 - 50k for en kjønnsløs, urørt av menneskehender, R93/R8/S202/M03.

 

Nå står det også en org nyprodusert Mauser M98 i 416 på forumet til 45K. Det er et røverkjøp i forhold til tidligere nevnte masseproduserte varer.

Link to comment
Share on other sites

Ser den, men hvilke historisk verdi er det at Svein Solli har eid børsa ?

Tror ting blir tatt litt ut av proporsjoner nå.......

Vel, den gamle gjengen satt og diskuterte Våpenjournalen og Ladeboken rundt leirbålet i de gode gamle dager: SS, PH, SH og EB. Min empati klarer ikke å strekke seg lenger enn til SH og EB. Særlig sistnevnte var kunnskapsrik, jordnær og inkluderende. Den siste egenskapen manglet noe hos enkelte av de andre. Ifølge Kalstads erfaring.

Tilbake til Yhaugs utsagn: klarer heller ikke å se noen "historisk" økt verdi i at en rifle har vært eid (men lite brukt) av omtalte jeger/forfatter.

Link to comment
Share on other sites

Nå har vel personligheten til en skribent eller jeger relativt lite innflytelse på verdien til vedkommendes våpen i ettertiden. Når det gjelder despoter er det vel omvendt..

 

Forøvrig kjenner jeg meg ikke igjen i beskrivelsen av Svein Solli.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge Kalstads erfaring.

Må bare spørre..... Hvorfor omtaler du deg selv i tredje person? Aner jeg et snev av schizofreni eller bare god gammeldags stormannsgalskap?

Morsomt!

Du kan så spørre, vi som har slitt våre feltuniformer i forsvaret vet at man av høyer befal gjerne tiltales med 3. person. Har han....etc.

Stormannsgalskapen har ikke slått inn hos meg ennå. Hva med deg? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ifølge Kalstads erfaring.
Må bare spørre..... Hvorfor omtaler du deg selv i tredje person? Aner jeg et snev av schizofreni eller bare god gammeldags stormannsgalskap? :mrgreen:

:lol::lol::lol:

 

Dette minner meg om Lars Sponheim, han omtalter seg også i tredjeperson...

 

Nei karer, det får vi holde oss unna før vi blir satt i bås med denne selvopptatte Østfoldingen med med det kleine forsøket på Hardangerdialekt.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

For meg personlig vil jeg si at den rifla er verdt sin pris. Og Svein var ikke en hvilken som helst forfatter. Ingen har i mine øyne levert jakt historier med samme innlevelse og med slike skriveferdigheter. Ingen går såpass inn i kaliber og ladninger som det Svein gjorde. Dette er grunnen til at jeg ikke har særlig mye til overs for de nye bladene som leverer historier uten innhold og opplevelser.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Et våpen er verdt det som man er villig til å betale for det, da blir det personlige preferanser og prioriteringer som ikke kan overprøves av andre.

Sollis bøker og skriverier har gitt meg mange gode stunder, og jeg skulle gjerne lest mer av ham.

Når det gjelder dette våpenet synes jeg det mest interessante er historien om hvorfor og hvordan det ble til. Hvilke valg og prioriteringer som ble gjort for å få våpenet slik det ble. Men det var hans valg og prioriteringer, vi ville muligens valgt annerledes, hvem vet. Det er de færreste som får lagd seg slike våpen.

Solli gjorde det, og de som vil kan bare være misunnlig.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg undrer meg mest på er at begrepet "historisk" verdi bringes inn. Blir et gevær, som så vidt jeg erindrer, ble laget for ca 20 år siden da "historisk"? Har selv en grov Weatherby i påkostet safariversjon fra tidlig 90-tall. Har aldri tenkt at den rifla kan ha historisk verdi.

(Om Kalstad er historisk? Neppe.

Håper noen at Kalstad burde være "historie"? På dette forumet, ikke minst? Kan godt tenkes.)

 

Faller litt inn på det "Per-S" skriver: en gjenstands verdi er det noen er villig til å betale for den. Selv om jeg personlig ville synes at 30k for denne gjenstanden er

galskap

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Var en gang i tiden eier av den 602'en i 416 Rigby som Svein bygde for "Editore Capo" (Erik Braathen). Jaktdiopter i bakre base som det var på tidlige modeller. Den som både var bygd av Svein for en annen kjent,kjær og viktig bladfyk, innbrakte ca kr 5000 når den ble solgt. :D

 

Denne rifla har jeg svært lyst til å vite litt mer om.

Er det noen av dere som vet noe som helst om hvor den finnes i dag?

 

Svein har hatt stor inflytelse på min interesse for Afrika samt valg av de våpen jeg bærer og bruker her nede.

 

Jeg vil sette stor pris på informasjon.

Link to comment
Share on other sites

Ser den, men hvilke historisk verdi er det at Svein Solli har eid børsa ?

Tja... Han har ikke bare eid den rifla, det er her du missforstår! Han har planlagt og utviklet den rifla, til den minste detalj og det finnes ikke eksakt samme rifle! Selv det han måtte ha hjelp til (av R.H.), var planlagt. R.H. gjorde kun et detaljert stykke arbeid. Prosessen ble og er også beskrevet under og etter prossesen var fedig. At andre jegere kanskje ville gjort "ting" på en annen måte, forringer ikke arbeidet som ble gjort, eller personen.

 

Så hvem andre kjente våpenskribenter, jeger og friluftsmann, i Norge (kanskje Norden) har utviklet et slikt våpen?

 

Han er også en av 2 personer som utarbeidet Ladeboken, som har vært til stor hjelp for nordiske skyttere, jegere og hjemmeladere. At flere har bidratt i den prosessen og med både historier og artikkler, forringer ikke initiativet og utviklingen av boken og oppfølgende bøker. Han satte mel også sitt preg på bladet Våpen og Våpenjournalen, samt andre bøker. Tviler på at det er andre som har bidratt mer, til skyttere og jegere her i landet og Norden enn S.S. R.I.P.

 

Da jeg begynte med hjemmelading på 70 tallet, fantes ikke internett, ingen nordisk ladebok. Data fra Norma og Vihtavuori var kun ei tynn "blekke" (2 - 4, A4 sider) med et fåtall av kalibere og for rifle og håndvåpen.

 

Det var heller ikke så mange andre, å spørre til råds. Det var enten amerikansk, eller Tysk literatur og bøker måtte en normalt bestille.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en grov Weatherby i påkostet safariversjon fra tidlig 90-tall. Har aldri tenkt at den rifla kan ha historisk verdi.

Du har kanskje ikke utviklet en tilsvarende ladebok, samt oppfølgere (selv om du muligens har bidratt), skrevet flere bøker om jakt, vært fast medarbeider/redaktør i et tilsvarende våpenmagasin i flere år. Erfaring fra baneskyting, pistolskyting og allsidig jakterfaring på både småviltjakt og storviltjakt, både innlands og utenlands. Og det meste før han fylte 25 år! Til og med lange kanoturer (bl.a. 5 uker i N. Amerika) hadde han da opplevd da. Er vel ikke så mange andre, som hadde den erfaringen allerede som 25 åring.

 

Tror det er du som opphøyer deg selv her, uansett hvem du er. :) Opplevde aldrig at S.S. gjorde det, selv om han også hadde sine meninger. Men, det må da være lov.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Prissetting av "customvåpen" som selges brukt er vanskelig. Som sagt tidligere i tråden er det selger og kjøper som sammen blir enig om det rette prisnivået. Jeg fikk bygd meg 2 rifler i henholdsvis 308 og 358 Norma Magnum på 2 links Rugerkasser. Betalte vel ca 50.000 for dette. Når vi så fikk jegergarderoben og antall våpen måtte reduseres ble løpene skrudd ut av Rugerkassene og montert i en Sauer kasse. Verdien på våpnene ble satt til 5000, og derfor ble det ikke salg. En kan ikke forvente at såkalte "custombygg" skal svare seg økonomisk nei. Når det gjelder Svein sine våpen er det noe annet. Dersom det finnes noen som er villig til å betale 30.000 for denne er vel saken grei.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
8 minutter siden, Pilegrim skrev:

Kom  tilfeldig inn på  disse sidene og dette emnet.   Har utgaven av VJ som omhandler  M98 til  404,  pluss  ca 60 andre  eldre VJ.   Gis bort og kan hentes i Drammen.   T.32884063.

 

Heldig er den som kommer å henter bladene av deg gratis!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...
4 timer siden, Rino Hals skrev:

Svein har faktisk farget min våpenharderobe nesten fra a til å.

 

Og, gamle våpen journalen er som menighetsblad å regne. .

 

 

 

Tiltredes!

Brno ZKW 465 .22 Hornet, Sako L46 7x33, Savage 99 .300 SAV (skulle ha vært 358 Win!) Remington 1100 Special Field, er noen våpen jeg har (hatt) som direkte følge!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...