Jump to content

Svein Sollis .404 Jeffery


Kiwi

Recommended Posts

Visste ikke helt hvor jeg skulle legge dette innlegget jeg, men det våpenet har et visst sus tross alt.

 

Har bladd litt i boken hans igjen om elefantjakt, og om denne riflen han bygget seg til formålet.

 

Er det noen her på kammeret som har den i dag? Det hadde vært artig om vedkommende la ut noen bilder av den?

 

Den hadde i tillegg jaktdiopter tro jeg? Hva slags dimensjoner var det på hullet og kornet? Avstand i mellom?

Sysler litt med tanken på å få til noe av det samme..

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig het han Solli! Jeg utelot en apostrof i ren latskap siden jeg skrev innlegget med mobilen... Mulig at litt for mange Morgan Kane bøker også har gjort sin skade på grammatikken min, så vel som sjelslivet.. Lol

 

Han skrev mye bra, faktisk noe av det mest leseverdige som har kommet på trykk her i landet angående jakt og skyting.

Det hadde vært veldig fint om du fant frem igjen det bladet Jeger'n ( se det, med apostrof og gode greier...;))

 

Ellers bør man vel nytte solen mens den er oppe. Men fy søren hvor kaldt det plutselig har blitt for en kontorist..

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Mannen bak Beveren sport på Kongsberg kjente Solli godt og han hadde noen av Sollis våpen når jeg var på besøk der for noen år siden. Jeg så bla Sollis graverte CZ75.

 

Jeg kjente Solli litt. Vi snakket mest om skarpskytterrifler og "sniping". Vi var mye i kontakt da han bygde en sniper/langholdsrifle på en BRNO601 i 308 (med Browning 1919 MG-pipe hvis jeg ikke husker feil.) og vi møttes ganske ofte i Avgrunnsdalen på Hurumlandet.

 

Vi hadde også noen humoristiske diskusjoner om afrikakalibre siden jeg mente, med god grunn, at det er ingenting i Afrika som ikke kan ordnes med en FN FAL mens Svein tullet med store hull i gamle mausere. Jeg fikk ihverfall laget en prototyp på 416 Krag til ham. Det er 55 Boys necket ned til 416 :-). Dette var lenge før 416 og liknende ble "in" igjen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hehe, må nok si meg enig med SS i at det må til litt stort hull i alle fall. Det er forskjell på å drepe og stoppe et farlig dyr..

 

Hva slags prestada fikk dere ut av .416 Krag? En helmantel med god nok SD trenger ikke mer enn drøye 2000fps for å være brukbar på tykkhuder.

Link to comment
Share on other sites

416 Krag ble bare laget som patron fra ekte komponenter. Noe våpen ble ikke laget selv om vi testet Boysen i org kaliber. Hastigheten på denne var mye høyere enn det som er oppgitt i litteraturen. Det hadde sikkert skjedd noe med kruttet opp gjennom årene. Vi klokket 900gr kula til 3100fps..

 

Krag-navnet ble puttet på for å få Krag til å bli synonymt med "verdens sterkeste" og ikke en svak 6,5 :-)

Link to comment
Share on other sites

Hang visst ikke helt med i svingen der jeg.. Militære våpen og kalibre er ikke min sterke side, det er så mye på spennende på jaktvåpensiden fra gamle dager..

 

Den hadde nok vært vrien å få å kamret i en Krag ja...!! :-D

 

Får ta en prat med Beveren, og se hva som skjer.

Link to comment
Share on other sites

Beveren sport fortale meg noen år siden at Sveisn .404 var solgt, men ikke hvor den var kommet . Da jeg for noen år siden kom over en .404 på SL til veldig bra pris kom jeg i husk alt jeg hadde lest om .404 , og måtte ha den. Dette er en veldig allsidig patron og med blykuler i den har du billig bang for the buck.

Link to comment
Share on other sites

OT:

Selvfølgelig het han Solli! Jeg utelot en apostrof i ren latskap siden jeg skrev innlegget med mobilen...

 

Fornavnet er galt, men genitiven er helt korrekt. Vi bruker ikke apostrof til genitiv på norsk. Bare spør Petter Schjerven. Ali's Kebab, Hansen's frukt & tobakk etc. er ikke korrekt norsk. McDonald's er et amerikansk firma, og da er bruken korrekt.

 

Alterntivet er garpegenitiv: Svein Solli sin .404 Jeffrey.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Noe våpen ble ikke laget selv om vi testet Boysen i org kaliber. Hastigheten på denne var mye høyere enn det som er oppgitt i litteraturen. Det hadde sikkert skjedd noe med kruttet opp gjennom årene. Vi klokket 900gr kula til 3100fps..

Tja.

.55 Boys hadde forskjellige ladninger. De meste kjente er 60 grams kulen med hard kjerne, den "nyeste" var en lettere 47 gams kule med hard kjerne med langt høyere hastighet, Noen kilder oppgir 2900 f/s, andre hele 3000 f/sek for den siste. Dette er hastigheter oppnådd i den originale langløpede Boys "riflen". Så dine målinger er ikke så langt unna.

 

Klippet fra Wiki:

 

"At its introduction, the weapon was effective on light armour (16 mm thick) at 100 yards (91 m). There were two main service loads used during the Second World War, the W Mark 1 (60 g AP at 747 m/s) and the W Mark 2 ammunition (47.6 g AP projectile at 884 m/s)."

 

De oppgitte 884 m/s blir 2900 f/s.

Link to comment
Share on other sites

Om noen lurte,det var det tydelig..,så reagerte jeg på Sven,i stedet for Svein!Ikke om det stod Sollis eller Solli..Uansett tragisk med denne fordømte sykdommen!Han skulle vært med oss i mange år til..Han var vel i grunn en av mine læremestere,og han som fikk meg opptatt av at ei blyspisskule ikke bare er ei blyspisskule!

Link to comment
Share on other sites

Ble visst mye rot i det innlegget mitt ja.. Må ta meg bedre tid til å lese korrektur..

 

Kreft er veldig tragisk når det rammer, og føles veldig urettferdig. Det er er langfra alltid at det er livsstilsbetinget. Han var en mann i sin beste alder og hadde mange fine stunder til gode.

 

Den siste boka hans synes jeg var ganske dyster første gangen jeg leste den, men andre gangen så jeg at det var en god del der til ettertanke. Kort fortalt har han ikke bare åpnet horisonten min når det gjelder våpen og jakt, men også på andre områder. Jakt kan fort få litt preg av virkelighetsflukt, selv om det gir en mye så er det ikke det livet handler om.

Man får det aller best når man bruker jakten som rekreasjon og for å skjerpe fokus. Å leve for å jakte kan bli litt skummelt i lengden..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei Kiwi

 

Sveins .404 Jeffery står i skapet mitt. Svein og jeg er gamle jakt kompiser. Gi meg litt tid så skal jeg legge ut bilder og ta noen mål av diopter etc. Det finnes en god artikkel i våpenjournalen, men husker ikke hvilket nummer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var heldig og kom over en .404 Jeffery for noen år siden også, en av de koseligste riflene jeg har vært borte i noensinne, artig kaliber og lade den med blykuler er billig og allsidig trening .

 

Interessant patron og veldig hendig i bruk både med + og - minus ladninger, Tonheim sine 300 grain gjorde den flattskytende som en .30-06 med 180 grain kuler. gleder meg til jeg får satt opp ladeutstyr så jeg kan få tak i noen 450 grain woodleigh å prøve . Mest presise kula jeg har prøvd i min for jakt er 400 grain swift.

 

Artig du har rifla til Svein, jeg møtte han en gang et år før han gikk bort, skulle ønske jeg fikk møte han flere ganger, vi kan godt prate videre på pm hvis du vil det .

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dersom eg ikkje husker heilt feil var det vel fleire artiklar i VJ angåande den 404. Svein skreiv fleire artiklar om heile byggeprosessen og minst ein artikkel om første Afrikajakta med rifla, dersom ikkje husken er hilt feil. Eg kan sjå kva eg finn i gamle nummer derom nokon er interessert i dette. Det var eit flott våpen etter det eg huskar frå VJ.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Siden dere har interesse for Våpna til Solli så passer det vel perfekt å legge ut et bilde av topp jakt rifla han brukte. Det eneste som er gjort med denne er at det er blitt lagt ny blånering på den å byttet kikkert. Nå han hadde den så hadde han en liten burris kikkert på, den er blitt byttet ut sånn at den er mer annvenlig på bever jakt å bukke jakt. Artig jakt rifle som går sykt bra. displayimage.php?album=lastup&cat=-18&pos=0

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Joda, det er nok den. Men pristaggen på 30.000 er veldig stiv. En CZ er og blir en CZ, selv med custom løp og åpne sikter (custom ekspress oppslags-sikter?).

2/3 av prisforlangende ville være mer tilbørlig sett med Kalstads øyne. Den uttalte pris kan vel mer sees som et "forhandlingsgrunnlag"?

Kan jo finnes noksagter der ute som er villig til å betale en drøy overpris for noe slikt?

 

Selges uten sikter. At et våpen har vært i hendene på RH er nok ikke noe som automatisk dobler prisen på et våpen, da igjen sett med Kalstads øyne. (Kalstad har også fått ombygget våpen (i flertall) hos RH...i sin tid...)

Og riflen selges uten optikk, så vidt jeg forstår.

Link to comment
Share on other sites

Legger til at det tilbys en sammenlignbar rifle, i samme kaliber, under salgsavdeligen på Kammeret nå, og da til "riktig" pris:

 

"Innleggets emne: CZ 404 jeffery

 

Vurderer å selge en CZ 550 safari classic kaliber 404 jeffery.

Børsa har bare skutt 50 skudd,ikke vært på jakt og er derfor å regne som ny.Det er montert timney avtrekk,originalt følger med.

Safari classic er noe påkostet med bla. rett stokk,pachmayr kolbekappe,express sikter og remfeste/ring rundt løpet.Magasinet tar 5 patroner.Hengslet undrebeslag.

Selges med 1" Warne hurtigmontasje,diesett,50-60 norma hylser og div kuler.

 

Vurderes solgt for 11000,- "

Link to comment
Share on other sites

Den prisen der er nok i hovedsak satt så høyt pga navnet på tidligere eier. Du er veldig langt på vei på et custombygg med den summen der. Med utgangspunkt i en M98 eller en 602 kasse kan en få gjort utrolig mye for såpass til beløp. Da blir det jo skreddersøm til den som bestiller også. Nettopp av denne grunnen mener jeg at et custombygg skal en god del ned fra byggekost når det selges videre.

Link to comment
Share on other sites

Enig med du der.

Mulig at noen oppfatter det som eksklusivt at en rifle har tilhørt en "paperback"- forfatter om jakt (heftene/paperback-ene9 lanseres strategisk ved starten av jaktsesongen nesten årlig og inneholder jaktbeskrivelser, men lite ellers av informativ verdi, etter Kalstads mening). Kjente i tidligere tiår litt til den engere krets rundt dette, og har litt (egentlig mye) vanskelig få å se noen form for eksklusivitet i det. Men nok en gang, mulig at Kalstad er alene om den oppfatningen....

Link to comment
Share on other sites

Stokken lagde Svein Solli selv.

All justering og tilpassning ble gjort av han.

Underbeslaget er også spesiellt, beregnet på store patroner.

Ref: "Jakt-for alle penga" av Svein, side 268.

Det var dessuten (minst) en artikkel i Våpen/Våpenjournalen hvor han gikk i dybden når det gjalt byggingen av denne rifla.

Link to comment
Share on other sites

Har forståelse for at eier vil ha godt betalt for den da den har en interresant historie og

har vært eid og bygget av en kjent og kjær jeger og forfatter.

Blir ikke riktig å sammenligne prisen med hva det koster å lage en kopi.

Hele denne tråden startet jo med at rifla faktisk etterlyses.

Har man ikke ikke interesse eller sans for historien til børsa er man nok ikke riktig kjøper.

Link to comment
Share on other sites

Prisen er ikke høy dersom man skal ha noen til å lage en slik.

Problemet er å selge den brukt for den prisen.....uansett så er det bare en ombygget Mauser og det er i allefall en som burde kunne sammenlignes på finn.no den er vel å merke i 9.3x62....kanskje litt overpriset den også, når dagens marked sier 2-4000 for en Mauser...

Link to comment
Share on other sites

Det å få laget en skikkelig custom mauser kan fort komme opp i prisklasse med en god bruktbil.Gleden med å ha noe slikt er at man har noe som ingen andre har og som forhåpentligvis har blitt akuratt slik man ønsket seg.Pengene man har brukt på noe slikt får man naturligvis ikke tilbake ved et salg.

Folk som sier at mauser er mauser uansett og som sammenligner et custom bygg med en HV mauser med boydstokk har neppe glede av å eie noe custom,men heller kjøpe noe billig på xxl med plastkolbe.

Link to comment
Share on other sites

Enig med du der.

Mulig at noen oppfatter det som eksklusivt at en rifle har tilhørt en "paperback"- forfatter om jakt (heftene/paperback-ene9 lanseres strategisk ved starten av jaktsesongen nesten årlig og inneholder jaktbeskrivelser, men lite ellers av informativ verdi, etter Kalstads mening). Kjente i tidligere tiår litt til den engere krets rundt dette, og har litt (egentlig mye) vanskelig få å se noen form for eksklusivitet i det. Men nok en gang, mulig at Kalstad er alene om den oppfatningen....

Nå er du såpass på bærtur at det bare er latterlig, det er neppe mange nordmenn som har skrevet noe i nærheten av så mye "informativt" som jakt og våpen om Svein Solli....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En Mauser er ikke en Mauser, punktum! Et custombygg er nettopp det, custom. Dvs at børsemaker bygger børsa etter kundens spesifikasjoner. (Til en viss grad). Jeg har selv fått bygd et slikt customvåpen, og vet hva det kan koste og hvor mange timer som kan legges ned i et slikt prosjekt. Jeg er veldig glad i min customrifle, men jeg klarer ikke helt å se at jeg skal kunne forvente å få igjen byggekost den dagen den eventuelt skulle selges. Den er tross alt tilpasset meg og min kropp. At ei jaktrifle er bygd av/til en kjent skribent kan for enkelte øke verdien. Jeg antar det er det butikken som nå har lagt ut børsa går å håper på. Når det er sagt, så tviler jeg på at det finnes tilstrekkelig med "fans" her hjemme til at denne børsa går mange tusen høyere enn ren børseverdi. (Mulig dette vil endre seg i løpet av noen tiår der Svein blir litt mer historisk enn hva han kanskje oppfattes som i dag). Jeg mener personlig at vi ikke har mer enn kanskje en håndfull nordmenn som er av en slik størrelse at eventuelle våpen de har eid får en økt verdi pga nettopp tidligere eier. Tenker da p f.eks Nansen, Rosenberg med noen få andre. Om vi går utenfor landegrensene så finnes det jo flere kjente herremenn som har drevet med jakt og våpen. Det hender det selges våpen på større auksjonshus der slike våpen selges for anselige summer, der selvfølgelig eieren/brukshistorien er med på å mangedobble verdien. Tenker da på våpen som har tillhørt kjente PH'er eller kanskje T. Roosevelt for den del.

Link to comment
Share on other sites

Svein Sollis 404 Jeffery er bygd på en sivil Oberndorf Mauser M98.

Takk for eksakt informasjon. Kalstad har blingset litt, og lest annonsen for våpenet i linjen under (samme annonse), som sier CZ, men da i. .375 H&H. Takker for din korreksjon.

Mauser er og blir til en viss grad mauser. Noe annet blir det med en eventuell "Square Bridge-utgave"- Prisforlangende kan tyde på det, men slik er det nok ikke.

Nå er du (....) bare latterlig, det er neppe mange nordmenn som har skrevet noe i nærheten av så mye "informativt" som jakt og våpen som ...NN.

Vel, ikke helt på bærtur. Har konkurrert med, vært i samme klubb som en periode, og har et visst kjennskap til den engere krets omkring NN...og mange personlige diskusjoner med grovkaliberrifler med NN i tidligere år... Alle kan ha sine synspunkter, og kjepphester, Hvor "informativt'" det kan være kan vel diskuteres.

NN har også bidratt til kreasjonene "Ladeboken" i tidlige versjoner, selv om andre bidragsytere har hatt større tyngde der.

 

Men det koker hos meg ned til dette at folk som føler seg ovenpå i forhold til andre, uansett disses eventuelle kunnskap og ferdighet, eller å føle seg å inneha større "verd"i enn andre, ofte kanskje på bakgrunn av de man omgir seg med, da vekker det resignasjon hos meg. Håper jeg aldri faller ned i en slik skyttergrav selv.

 

Gjentar at den oppgitte relasjon til tidligere eier hos meg ikke betinger høyere pris enn andre sammenlignbare semi-safari-rifler.

Link to comment
Share on other sites

En Mauser er ikke en Mauser, punktum! Et custombygg er nettopp det, custom.
Det er helt rett, problemet er at markedet ikke skiller på samme måte....
Er ikke helt enig , i dette tilfellet synes jeg det er stor forskjell på å kjøpe en rifle som er bygd etter "naboens " preferanser og nettopp denne riflen.
Link to comment
Share on other sites

Hva er forskjellen ?
For meg så er det iallfall ekstra interessant og verdifult at denne rifla har en historie og er bygd av en med stor erfaring på området.

Hans kunnskap blandt norske våpenskribenter synes jeg og nok fler med meg har vært

til stor inspirasjon opp igjennom åra.

Så hvist du ikke forstår at det er ekstra interresant og verdt litt ekstra å eie denne rifla som er omtalt og skrevet om i en fantastisk bok så tror jeg ikke jeg klarer å forklare deg det.

Link to comment
Share on other sites

At den har vært i Sollis eie gjør ikke at den er verd 30K. At han har vært involvert i byggeprosessen kan jeg heller ikke skjønne at skal dra opp prisen så mye.

Men for all del dersom noen syntes at det gjør at den er verd 30K så er jo det flaks for selger..

Man kommer bedre ut dersom man kjøper den cz 550 som er referert til tidligere i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Var en gang i tiden eier av den 602'en i 416 Rigby som Svein bygde for "Editore Capo" (Erik Braathen). Jaktdiopter i bakre base som det var på tidlige modeller. Den som både var bygd av Svein for en annen kjent,kjær og viktig bladfyk, innbrakte ca kr 5000 når den ble solgt. :D

Link to comment
Share on other sites

At den har vært i Sollis eie gjør ikke at den er verd 30K. At han har vært involvert i byggeprosessen kan jeg heller ikke skjønne at skal dra opp prisen så mye.

Men for all del dersom noen syntes at det gjør at den er verd 30K så er jo det flaks for selger..

Man kommer bedre ut dersom man kjøper den cz 550 som er referert til tidligere i tråden.

 

 

jeg er ikke enig med deg her. Når man snakker om verdi vedrørende historikk så har dette svært lite å si på bruksverdien på objektet. At 30K skulle være for mye er opp til selger å avgjøre, og en eventuell kjøper. At du mener at det er for mye får stå for din egen regning. Din verdsettelse av svein solllie er åpenbar ikke lik selgers. Man betaler ikke en slik sum fordi man trenger akkurat det våpenet, men man ønsker å eje et våpen med en viss historie og da er det denne havesyken som avgjør prisen, og den er ofte ganske irrsajonell i forhold til et likt objekt uten tilsvarende historie.

 

Jeg har overvært en god del auksjoner av objekter med fanstastisk historie. Og dette er et eksempel som er beskrivende. I 2006 skulle Bonhams selge James Sutherland sin Westley Richard 577. Jeg fikk faktisk lån i banken og £20.000 til rådighet. Estimatet var £12-16.000

 

Da auksjonarius frambød objektet informerte han om at våpenet hadde en brist i grepet på stokken, og ønsker derfor å starte budgivningen på £5000. Altså dette var det Bonhams mente våpenet var verdt isolert sett. Jeg rakk ikke engang å løfte høyrehånda før vi hadde passert mine 20K. Budet endte på over £60.000!!!! Westley Richards kjøpte tilbake dette våpenet for å ha det i sin samling! Det hadde en historisk verdi som de var villig til å betale for.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...