Jump to content

Demper i Sverige


308w

Recommended Posts

  • Replies 150
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Politiet i Norge har en jobb å gjøre.

 

Man bør få utlevert våpenkort på demper dersom man ber om dette, evt få oppført demper på eksisterende våpenkort.

 

Man er ikke PLIKTIG til å feks ha pass, men det er uuutrooolig praktisk om man skal utenlands.

Politiet bør dermed tenke litt forbi sin egen nese.

Link to comment
Share on other sites

Det enkleste hadde vært om Sverige og andre land sluttet å se på demper som et hollywood-snikmorder-verktøy, og heller anså det som viktig verneutstyr.

 

Men ja, men siden det blir litt utopisk hadde det vært hyggelig om vi kunne ført opp demper i EU Våpenpasset.

Link to comment
Share on other sites

Ja du kan reise til sverige med din lydempere.

Har det dokumentert i epost fra politiet.

Så det som står på nett ellers er ikke riktig.

 

 

 

Hej!

 

Det stämmer att du får ta in din ljuddämpare till Sverige.

 

 

 

 

 

Vänliga hälsningar

 

Anette Stenberg

vapenhandläggare

 

 

Polismyndigheterna i Kalmar och

Kronobergs län

Tel: 010-562 37 61

Fax: 010-562 32 42

E-mail: anette.stenberg@polisen.se

 

 

 

>>> 7 >>>

Hej!

 

Jag bor i norge, men ska jaga i sverige.

I Norge så är ljudämpare fritt, dvs inga specialla tillstånd eller licenser utöver den vanliga för studsaren.

 

Jag menar efter att ha läst vapenlagen att jag kan ta med och använda min ljudämpare i sverige under tillfällig jakt så länge som jag deklarerar skjutvapnen på vanligt sätt i tullen.

 

Är ni eniga?

Om inte så vil jag hemskt gärna veta vad jag feltolkat.

 

Se avsnitt nedan från vapenlagen:

 

Sägs i Vapenlag (1996:67) 1 kap 3 paragraf:

Vad som sägs om skjutvapen gäller också

..............ljuddämpare..

 

Vidare i 2kap 13 § står det :

 

Skjutvapen eller ammunition får föras in till Sverige utan särskilt tillstånd i följande fall:

a) Enskilda personer får föra in de skjutvapen och den ammunition som de i Sverige har rätt att inneha för personligt bruk. Detta gäller också sådana sammanslutningar, huvudmän för museer och bevakningsföretag som får meddelas tillstånd att inneha skjutvapen.

b) Enskilda personer, som har permanent tillstånd från behörig myndighet i Danmark, Finland eller Norge att där inneha jakt- eller tävlingsskjutvapen för eget bruk, får medföra dessa vapen med tillhörande ammunition

- vid vistelse i Sverige för tillfällig användning vid jakt eller tävling här,

- vid resa genom Sverige till Danmark, Finland eller Norge i anslutning till tillfällig användning vid jakt eller tävling i något av dessa länder.

Den som har fört in vapen och ammunition för sådan jakt eller tävling i Sverige som avses i första stycket b får utan tillstånd inneha vapnen och ammunitionen i Sverige under högst tre månader från dagen för införandet. Lag (2006:386).

 

Link to comment
Share on other sites

Tja, hva skal en si....

Her er svarene jeg fikk på mine 2 henvendelser:

 

Hej!

 

Det är som du skriver att du för jakt eller målskjutning kan ta med dig vapen till Sverige upp till 3 månader och deklarera vapnet/n på tullens hemsida. Vad gäller ljuddämpare krävs licens för detta i Sverige, men inte i Norge, vilket innebär att du måste söka införseltillstånd innan du tar in detta. Ansökan skickas in till närmaste polisstation i Sverige och kostar 700 kr, en bilaga skall bifogas ansökan som visar att du är behörig att ha ljuddämpare i Norge.

 

mvh/XXXX, vapenavdelningen

 

 

Hej!

För införsel av ljuddämpare på vapen krävs införseltillstånd då ljuddämparen är licenspliktig i Sverige. Det krävs med andra ord tillstånd för ljuddämparen då man skall till Sverige medförande vapen.

Hälsningar

XXXX, polisen Östersund

Link to comment
Share on other sites

Ja man kan jo si mye rart,men her står det jo faktisk svart på hvitt at de reglene som gjelder skytevåpen,gjelder også for lyddemper.Det er ganske innteressant innlegg,alle som skal til sverige burde jo henvise til loven og se hva man får til svar da,og evt klippe ut svaret i denne tråden fra

:Polismyndigheterna i Kalmar och

Kronobergs län

Link to comment
Share on other sites

Sägs i Vapenlag (1996:67) 1 kap 3 paragraf:

Vad som sägs om skjutvapen gäller också

..............ljuddämpare..

 

Vidare i 2kap 13 § står det :

 

Skjutvapen eller ammunition får föras in till Sverige utan särskilt tillstånd i följande fall:

a) Enskilda personer får föra in de skjutvapen och den ammunition som de i Sverige har rätt att inneha för personligt bruk.

 

Hmmmm........det står vel videre at man må ha lisens for de våpen en skal medbringe til Sverige.

Har du lisens for lyddemper? Tipper svaret er NEI, da du ikke trenger ha det i Norge :wink:

Ergo kan du ikke fremvise lisens på forlangende, noe som jeg vil tro kan skape litt trøbbel for deg :|

Link to comment
Share on other sites

sendte mail til polisen i stockholm nå nettopp og fikk svar etter bare en times tid. Jeg fikk beskjed om å skrive inn lyddemperen i skjutvapensdeklerationen. Da var det fult lovlig å ha med og bruke lyddemperen når jeg skal dit å jakte. Det gjelder klasse 1 og 2 våpen sto det i mailen. usikker på hvorfor det ble nevnt men...

Link to comment
Share on other sites

sendte mail til polisen i stockholm nå nettopp og fikk svar etter bare en times tid. Jeg fikk beskjed om å skrive inn lyddemperen i skjutvapensdeklerationen. Da var det fult lovlig å ha med og bruke lyddemperen når jeg skal dit å jakte. Det gjelder klasse 1 og 2 våpen sto det i mailen. usikker på hvorfor det ble nevnt men...

 

Fordi du i sverige ikke får lov til å ha lyddemper på kalibre som kan gå underlyds slik at de blir helt stille (orker ikke en diskusjon på sub ladninger til 308 osv), du kan altså ikke ta med en lyddemper på f.eks salongrifle uansett.

 

Men glimrende om det viser seg at det godtas med tolldeklarasjon.

Link to comment
Share on other sites

Sägs i Vapenlag (1996:67) 1 kap 3 paragraf:

Vad som sägs om skjutvapen gäller också

..............ljuddämpare..

 

Vidare i 2kap 13 § står det :

 

Skjutvapen eller ammunition får föras in till Sverige utan särskilt tillstånd i följande fall:

a) Enskilda personer får föra in de skjutvapen och den ammunition som de i Sverige har rätt att inneha för personligt bruk.

 

Hmmmm........det står vel videre at man må ha lisens for de våpen en skal medbringe til Sverige.

Har du lisens for lyddemper? Tipper svaret er NEI, da du ikke trenger ha det i Norge :wink:

Ergo kan du ikke fremvise lisens på forlangende, noe som jeg vil tro kan skape litt trøbbel for deg :|

 

 

 

Nej, det står og :

) Enskilda personer, som har permanent tillstånd från behörig myndighet i Danmark, Finland eller Norge att där inneha jakt- eller tävlingsskjutvapen för eget bruk, får medföra dessa vapen med tillhörande ammunition

 

Vapen = lydempere i sverige.

 

Jeg tenker i hvert fall ta med=)

Link to comment
Share on other sites

svarene fra diverse polisområden viser vel helt klart att dem ikke kan loven selv..

Mener også bestemt at jeg har en kamerat som har en 22lr rifle med lyddemper i Sverige. Må sjekke det.

Jeg har ført opp lyddemperen i vapendeklarationen når jeg har tatt med min ruger mk2 pistol.

Nå har dem også viderutviklet vapendeklarationen på nett, nå får man beskjed om når man har meldt fra om at man er tilbake i hjemlandet og man får også på mail en "purring" om å avslute deklarationen.

Jeg tar på meg æren for dette :wink:

 

Nå er jo jeg svensk, man kan si mye om ulike regler osv i Sverige, men dette med enkel administrasjon for brukerne er noe jeg finner funker utmerket. Her ligger Norge dessverre langt etter.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jo jeg svensk, man kan si mye om ulike regler osv i Sverige, men dette med enkel administrasjon for brukerne er noe jeg finner funker utmerket. Her ligger Norge dessverre langt etter.

 

Tja, i dette tilfelle må man nok være svensk for å synes at det er enklere.

 

Sverige: EU våpenpass ikke gyldig, må manuelt registrere inn og ut på web eller grenseovergang hver gang.

Norge: EU våpenpass gyldig, bare kjør fram og tilbake over grensa hvor mye du gidder.

Link to comment
Share on other sites

Sägs i Vapenlag (1996:67) 1 kap 3 paragraf:

Vad som sägs om skjutvapen gäller också

..............ljuddämpare..

 

Vidare i 2kap 13 § står det :

 

Skjutvapen eller ammunition får föras in till Sverige utan särskilt tillstånd i följande fall:

a) Enskilda personer får föra in de skjutvapen och den ammunition som de i Sverige har rätt att inneha för personligt bruk.

 

Hmmmm........det står vel videre at man må ha lisens for de våpen en skal medbringe til Sverige.

Har du lisens for lyddemper? Tipper svaret er NEI, da du ikke trenger ha det i Norge :wink:

Ergo kan du ikke fremvise lisens på forlangende, noe som jeg vil tro kan skape litt trøbbel for deg :|

 

 

 

Nej, det står og :

) Enskilda personer, som har permanent tillstånd från behörig myndighet i Danmark, Finland eller Norge att där inneha jakt- eller tävlingsskjutvapen för eget bruk, får medföra dessa vapen med tillhörande ammunition

 

Vapen = lydempere i sverige.

 

Jeg tenker i hvert fall ta med=)

 

Det er jo nettopp det jeg poengterer.

Våpen skal være registrert og norske dempere er IKKE det.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo nettopp det jeg poengterer.

Våpen skal være registrert og norske dempere er IKKE det.

 

Enskilda personer, som har permanent tillstånd från behörig myndighet i Danmark, Finland eller Norge att där inneha jakt- eller tävlingsskjutvapen för eget bruk, får medföra dessa vapen med tillhörande ammunition

 

Hehe, en av oss har feil her :mrgreen:

Tolker det slik at Sverige tolker det slik at alle i Norge som har våpenkort har tillstånd av Norske myndigheter.

Det er i hvert fall det det står på svenska! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

sendte mail til polisen i stockholm nå nettopp og fikk svar etter bare en times tid. Jeg fikk beskjed om å skrive inn lyddemperen i skjutvapensdeklerationen. Da var det fult lovlig å ha med og bruke lyddemperen når jeg skal dit å jakte. Det gjelder klasse 1 og 2 våpen sto det i mailen. usikker på hvorfor det ble nevnt men...

 

 

Dette er dagsfersk info fra hovedstaten. Regner med at det kontoret er best insatt.

 

Skjutvapendeklarasjonen fungerer som "lisens". Ingen problem, ikke lag problem.

 

Tidligere negative tilbakemeldinger legger vi bak oss nå!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

På tur over grensen sendte jeg en mail til våpenkontoret i Västerbottens Län, hvor jeg nevnte dette med å före inn lyddemperen i skjutvapendeklerasjonen.

Her er svaret jeg fikk.

 

"Hej

 

Jag fick din fråga vidarebefordrad till mig.

 

Du vet förstås att ljuddämpare är licenspliktig i Sverige och att man kan få till vapen klass 1 och 2. Nu vet jag ju inte vilket vapen det är du ska jaga med.

 

Har konsulterat några kollegor eftersom jag var osäker, men vi säger i alla fall att det är OK. Eftersom du har rätt att föra in ett vapen till Sverige tillfälligt för jakt, så borde du även få ta med ljuddämparen.

 

God Jul"

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jeg forsøkte nå å få lyddemper registrert/Ført inn i våpenpasset mitt.Det var ikke snakk om da det kun var våpen/deler som er registreringspliktige som kunne registreres/føres inn i våpenpass.

 

Dette var hos Søndre Buskerud PD i Drammen..

 

De var fullt klar over problematikken med demper inn til Sverige,men de hadde sine retningslinjer og forholde seg til..

 

Litt frustrerende å lese at noen får det til andre steder,mens her var det blank nei :trist:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har slitt litt med det samme..

Jeg har skutt en god del konkurranser å jaktet i Sverige. Jeg har en gammel hagle som er ervervet før 1990. Det var da hagler kunne kjøpes over disk, uten å registrere den. Men den fikk jeg ikke lov å jakte med i Sverige siden den ikke var registrert. Jeg måtte registrere den å få våpenkort. Så var saken grei.

Det samme problemet er med demper!! De må registreres å med våpen kort. Problemet er at dette vil ikke Politikammeret godta!!

Firkantet å korttenkt spør du meg! Men vet det er noen som har fått dette til i sitt distrikt.. Det er ikke ulovlig for politiet å registrere demperern din. Men de gidder ikke styre med det siden det ikke er nødvendig i Norge. Å da sier de bare at de ikke kan siden det ikke er påkrevd..

Men jeg har ikke tenkt å gi meg på dette enda;-)

Men får du dette til er problemet løs. Da kan du klarere demper sammen med våpen å ammo :-)

Link to comment
Share on other sites

Jakt og friluft skrev dette på facebook for en tid tilbake.

 

Politiet har fått melding fra sine kolleger i Sverige om at det til stadighet kommer Norske jegere til landet med rifler påmontert lyddempere.

Her er det registreringsplikt for dempere på lik linje med våpen her hjemme. Norsk politi har forsøkt å være lempelige med egne jegere, ved å påføre «våpen med lyddemper» i våpenkortet. – Men det er i følge svensk politi, ikke godt nok. Konsekvensene er at demperne blir beslaglagt når man kommer til Sverige.

 

Norsk politi ber oss derfor informere om dette, til kunder og bekjente som vi vet skal på jakt i Sverige.

 

Så det er tydeligvis ikke godt nok "å påføre «våpen med lyddemper» i våpenkortet."

Link to comment
Share on other sites

om man fører opp våpen med lyddemper nr xxxxx så er det godt nok. Bare " med lyddemper" holder selvsagt ikke. Man må ha nummer.

 

evt send mail til våpenkontoret i det länet du skal jakte og spør om det holder å føre opp demper med serienummer på tolldeklerasjonen.

 

Jeg fikk godkjent dette, og den mailen er laminert og alltid med over grensen.

Link to comment
Share on other sites

om man fører opp våpen med lyddemper nr xxxxx så er det godt nok.

 

Men er det nummer på lyddemperen noe sted da? Kan ikke huske å ha sett det på de få jeg har vært borti/sett på.

 

Går kanskje an å få gravert et eller annet nummer? Nummerlik med rifla feks!? Om det blir godtatt da.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Takker for svar! Har vurdert Sonicdemper (35-modellen) til .222'en selv, sammen med S&L. Skal se på S&L på J&F-standen på messa på Hamar om to uker og se om de har et bra messetilbud før jeg bestemmer meg. Da får jeg sett om det er nummer på den og. Kan ikke huske å ha sett nummer på den, men mulig jeg har oversett det.

Link to comment
Share on other sites

Var på grisejakt for 14dager siden.. Før jeg dro så meldte jeg inn våpenet og dempern på tullen via nettet. Har en BR Reflex demper, uten nr.. Skrev bare 1 i kolonnen for våpennr etter dempern. Var null stress i tullen,middlertidig og kun tre dager, meldes av ved hjemkomst på nettet.. Flaks? Vet ikke, men kommer til å gjøre det på samme måte neste gang..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...