Jump to content

Skrytetråd, fiske.


Guest graahund

Recommended Posts

Hører at det ligger is ved Tinnoset og at det fiskes brukbart om dagen. Hvis været er bra på søndag så tenkte jeg å ta turen.

Noen som vet hvor man får kjøpt fiskekort, kikket på inatur - men der ligger det fiskekort for ørret i elva (Tinnåa) og garnkort (Tinnsjøen).

Er det ikke nødvendig å løse fiskekort?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 1 month later...

tok toget til Egersund med kjæresten min for litt sjøørret fiske med flue igår, noe som jeg aldri egentlig har klart så bra. sjøørreten har liksom alltid vært en annen plass :roll:

 

men i går var den dær. :) etter ca. 1 og en halv time med aktiv fiske, ble det landet 3 små sjøørreter på 2-300 gram, der alle fikk friheten tilbake :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest graahund

Satt nede ved Nesset i Bunnefjorden og titta ut over sjøen. Da begynte makrellen og jage silda, det gikk så vannspruten sto. Heldigvis så har brutter kjøpt seg båt og har den der så nå blir det dorging etter makrellen. Eller piren, samma det. Begge er artige og få :D .

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Heldiggris! :lol:

 

Jo, jeg er grønn av misunnesle. Sommerjobben frister ikke akkurat mer nå, enn den gjorde for 12 minutter siden. Noen har det...

 

Men, Hardangervidda venter om to uker, så jeg skal vel ikke klage :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Var i Numedalslågen for en uke siden, vi var to stk å fikk 6 laks og tre sjø ørret.

 

Laks : 3, 6.4, 6.5, 6,5, 6.9 og 8 kg.

Sjø ørret : 0.5, 1 og 1,5 kg.

 

1j0ykn.jpg

 

2v9540g.jpg

 

t0rk9t.jpg

 

Ny tur til Lågen, fikk ingen ting selv i år men Trond Stavrum fikk 3 stk. 4 kg, 7,5 kg og 15,2 kg.

 

30a9p2o.jpg

 

Tydelig sliten etter en hæl..... løpetur nedover elva, kampen varte i en drøy time.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Nå har jeg kjøpt meg båt. Var så heldig og få kjøpt igjen en båt jeg solgte for en 4-5 år sia. En Alufich 15 fot med Tohatsu 9,9 hester. Kjøpte ny Tredalhenger i dag. Så nå skal makrellen til pers. Det er mye makrell i Bunnefjorden om dagen. De tar både 30 og 40 på ei lita kveldstønn. Vet det for brutter har båt der og han har fiska mye i det siste. Så det var dagens skryteinlegg :lol: .

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Fruen og jeg var ute i en 4-5 timer i går. Det var ikke så mye makrell i går. Men til gjengjeld så var været fantastisk. Blikk stille og mye sol i perioder. Fikk bare 15 stk. pluss en lyr på 2 kg og to smålyr. Jeg er ikke flink til og legge ut bilder, men bilder av makrell er vel ikke så intresant heller ?.

Link to comment
Share on other sites

Får ta med et bilde av frøkna mi på sju som var med en tur til Stord (rett ved Leirvik) forrige uke. Hun har i grunn ikke fisket noe særlig før, og jeg har alltid kastet ut og sveivet til det har bitt på. Deretter har hun fått ta inn fisken, og jeg har hjulpet den på land.

 

Denne gangen gjorde hun alt selv, for aller første gang. Den andre frøkna, 11, hadde akkurat dratt opp en lyr på en halvkilo, og mens jeg prøver å få den av kroken, ser jeg i øyekroken veslefrøkna faktisk klare å kaste ut ti meter, og rett etterpå, mens jeg da er opptatt med å ødelegge den lille lyren som har slukt jiggen noe så innmari, hører jeg frøkna si "Pappa, det er så vanskelig å sveive inn!". Jeg titter opp, og ser at stanga står i helspenn (lita haspelstang med ultralett snelle og 0.12 Fireline). Jeg rusler bort og ser et lite beist herje i andre enden, men klarer å la være og lar henne gjøre jobben. Og det gjorde hun. Dro den til og med inn på land. Det eneste jeg gjorde var å løfte den over en stein i sikkerhet.

 

Lyren var på 1,65 kilo og er ny pers! :D

 

BergenogStord-Hanna-lyr165kg.jpg

 

Hun dro for øvrig inn en på 1,5 kilo ikke lenge før, men da med "juks" (dvs meg som utkaster og delvis innsveiver...).

 

Ellers fikk vi en god del makrell fra land dagen etter. En smule morsom fisk å dra inn! Uvant for abborfiskere! :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

318779_10150955042326977_2071164910_n.jpg

Ikke noe stort å skryte av, men morro med litt forskjellig. I dag fikk vi brosme på 4,8 kg som blir fiskekaker, torsk som saltes, en enslig makrell som grilles til lunsj i morgen og noen sei som blir gitt videre til en kompis som lengter etter kokt fersk sei.

Hadde også noe stort på som vi regner med var kveite pga bitemerkene på jigen, men den ville ikke være med hjem :(

Link to comment
Share on other sites

Skulle gjerne sagt at sluken på bildet er en Storauren 45 grams, men det er nok bare en Lillauren 7 grams...

 

Ørreten til venstre er ikke større enn 530 gram (den til høyre ca 400), tatt i et bittelite fjellvann i Østerdalen, men jeg synes det er en av de peneste fiskene jeg noensinne har tatt.

 

Bildet yter egentlig ikke fargene rettferdighet, for den var helt skinnende rødbrun "metallic" som nesten skiftet farger etter hvordan jeg holdt den mot lyset. Ganske spesiell fisk egentlig, for det er slik som den til høyre som er vanligste fargen i tjernet. Spørs om den er nokså gammel?

 

Den var for øvrig knallrød i kjøttet.

 

rret-Skarvtjernet.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Hadde en samtale nå med en kar som påsto at han hadde fått en sjøørret på 15 kg. Er det mulig ? Trodde ikke de ble så store jeg :wink: .

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Etter fleire gode fiskeår og mang ein ørret mellom 5-7 kg, lukkast Aleks endeleg med å få "drømmefisken" Den tapte kampen på Tyrifjorden etter ein intens kamp med seiersherren. Vitale mål: 9.2 kg og 86 cm :shock:

 

20120812_122145-778267.jpg

 

FANTASTISK !!!!!!

 

Det står det respekt av!

Vel fortjent for unge Abrahamsen når han legger ned så mye tid og penger på fisking.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

jeg og en kammerat har tatt oss et par kjøreturer på 2 og en halv time for og komme oss til godplassen

 

resultatet etter 2 helger er 8 sjøørreter (3 over 1 kg) og 2 kveiter, op 25kg og 10kg :) alt dette fra sammme kaien fra land. kan si det sånn at å få ei 25kg kveite fra land var andrenalin fylt, og svømmeturen etter den var ikke særlig varm :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Guest graahund

Brutter var ute på Bunnefjorden i går. Fikk over 100 makreller, helt innerst ved Nesset, så nå er det bare og dra utpå og fiske for de som bor i nærrheten. Han dorga med hekle.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

http://strandbuen.no/bilder/nyheter/nyhetbig/3109.jpg" target="_blank

 

klarer ikke å laste ned bilde av fisketuren til meg og min kompis, men her er iallefall en link ;)

 

Fisken beit på klokka 7 om morgenen på kaien, og var oppe litt over halv 9. tilbringte 45 minutter i vannet før den kom opp :)

 

125cm og 25kg tatt på Stang med kastevekt 20-50g, og 0,35 mono snøre (10kg bruddstyrke) og trippelkrok egnet med makrell ;)

 

3109_zpse9fa88f0.jpg

 

622326_10151117620734393_1354642591_o_zpse1a1d363.jpg

 

462663_10151183043964393_2137684011_o_zpsaab8b5d8.jpg

kveita med 2 kilosørreter på

 

616641_10151117621669393_979470523_o_zps0eb14e35.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Takk takk! :) Fisken ble tatt på en regnfull aften, det vil si at stort sett alle båtene dro i land pga torden. Men trassig som jeg er så dro jeg ut! Og ble kronet med hell etter halvannen time, da hadde været bedret seg også :wink: Ekspertene som dregger (dorger) i Mjøsa mente fisken var smal over ryggen, så den kunne fort ha veid en kilo eller to til hvis den var perfekt.

 

Mjøsa er en ting, men jeg trives nok bedre på blikkstille fjellvann natterstid. Å se dryppene fra årene der du sakte sklir fram over vannflaten er ren og skjær balsam for sjelen!

 

Skitt fiske folkens :P

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg henger meg på de tre siste inleggene, gleder meg til det kommer is. (Selv om det blir mye kaldere brrrrrrr). Noe som kan tipse om et greit røyevann på Østlandet ? Mye forlangt kanskje, men jeg er den fødte optimist :D .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...