Jump to content

Tråden om heimelaga pizza


Mauser68

Recommended Posts

Heimelaga pizza er, eller i det minste kan bli veldig god, og det er kun opp til den enkelte som lager den, og putte på med det ein likar, så har du plutselig ein kanonflott Lørdags middag, og kanskje også rester på Søndag`en, til enten frukost, lunch eller ein ny middag.. Vel her skal eg skissera korleis eg lager min pizza, og denne gonga her, så laga eg alt frå botnen av også, ingen juks med Toro pizzasaus, eller andre ferdig produkter, med unntaket av Pesto..

 

Vel eg fant ei oppskrift i ei kokebok for mange år sidan, og har stort sett brukt denne oppskrifta på deig. Eg har også testa ut litt Italiensk style pizza med svært tynne bunner, og det også er veldig artig. Men begynn med deigen, den skal ha litt tid å heve, så kan du lage resten i mellomtida.

 

8 dl hvetemel

3 dl lunka vatn ( ikkje over 40 grader )

3-4 ss solsikkeolje

2 ts salt

1 pose tørrgjær ( dette kan minkes til omtrent halvparten om du har god tid til heving )

 

La denne stå å heve med eit pledd over, på ein lun og trekkfri plass i helst et par timer..

Pizza.jpg

 

 

Så tok eg å laga ein marinade til kjøttdeig. Her kan du bruka det krydderet du likar best og litt olje.

Pizza1.jpg

 

Min marinade blei ca slik :

5 ss solsikkeolje

2 ts Santa Maria barbeque krydder

1 ts kverna pepper

1 ts salt

1 ts Santa Maria grillkrydder

 

Pizza2.jpg

 

Når marinaden er ferdig, tar du og blander denne godt med halvparten av kjøttdeigen du har. Eg brukte First Price sin kjøttdeig, den er ferdig oppdelt på 2x400 gram.

Pizza3.jpg

 

Den andre delen av kjøttdeigen steiker du og finhakker den, den skal sammen med tomatsausen.

Pizza4.jpg

 

Så laga eg ein pizzasaus, der begynte eg med å grovhakke 3 tomater.

Pizza5.jpg

 

Du tømmer panna du steikte kjøttdeig i, og steiker tomatene litt, sånn at det fordamper litt fuktigheit frå tomatene, sausen skal være litt fast, ikkje heilt rennende sånn at det blir masse væske på tallerken.

Pizza6.jpg

 

Så blanda eg litt vatn inn, krydder, tomatpurè, ketchup og sukker.

Pizza7.jpg

 

Oppskrifta eg brukte på denne sausen, tok eg berre i farten, etter smak og kva eg hadde tilgjengelig. Her er det rom for å bruke det du likar eventuelt..

 

3 store tomater

2 ss tomatpurè

2 ss soltørka tomater i olje, litt av olje følgte med også

ca 0.5 dl vatn

1 ss oregano

1 ss merian

2 ss Heinz ketchup

1 ts sukker

 

Etter at sausen har fått surre litt i panna, så heller eg tilbake den stekte kjøttdeigen, og lot dette surre litt til at det hadde dampa vekk litt væske. Som du ser på bildet her, så skal sausen være litt fast. I allefall likar eg det sånn. :)

Pizza8.jpg

 

Her er det ekstra snadderet som eg pynta og tilførte pizza`en med, pesto, litt baconskiver, 1 fersk Mozarella ost i lake, og 5 champignon`er.

Pizza9.jpg

 

Når sausen står til avkjøling, så begynte eg med pizzadeigen. Eg pleier å bruke ei langpanne til dette, då har eg full middag + rester.. Eg heller 3-4 ss med solsikkeolje i panna, heller deigen oppi, og bruker deigen å smøre olja utover langpanna med.

Pizza10.jpg

 

Bruk hendene og form deigen, sånn at den fyller ut forma, bruk litt tid på det og få deigen så jevn som mulig, og kjenn etter at det ikkje ligger igjen punkt som er tjukke, då blir steiketida kanskje litt i minste laget, og du kan få litt rå deig enkelte plasser.

Pizza11.jpg

 

Brett deigen litt oppover sidene på langpanna, dette for å få plass til fyll og for å få ein fin kant på pizza`en.

Pizza12.jpg

 

Så fyller eg på med sausen med kjøttdeig.

Pizza13.jpg

 

Eg brukar ca 0.5-0.6 kg med revet ost, og i værste tenkelige tilfelle også ein av dei moderne posene med ferdig revet ost eller osteliknende/pizzatopping masse. Tar på godt rundt kanten først, så tok eg og dryssa litt klatter av pesto, det er faktisk veldig godt på pizza, bruk ca halvparten av den revne osten før pesto`en drysses på, og halvparten etterpå.

Pizza14.jpg

 

Så toppa eg pizza`en med resten av osten over posto`en, sånn at den blir smelta sammen med osten.

Pizza15.jpg

 

Så fylte eg på med bacon, champignon og oppskiva mozarella ost.

Pizza16.jpg

 

Til slutt tar eg den marinerte kjøttdeigen, knepper ut småbiter og fyller pizza`en med det. Det kan sjå mykje ut, men når det blir steikt, så minker den drastisk, så det gjer ingenting om det er litt masse. :)

Pizza17.jpg

 

Her ser du det ferdige resultatet, den blei steikt på 250 grader, over/under varme, i ca 20-21 minutter.

Pizza18.jpg

 

Då er det berre å finne pils`en i kjøleskapet, og nyte resultate.. Det tar litt tid å lage, når ein lager alt frå bunn av, det er fullt mulig å jukse litt, men når du bruker ting som du lager sjølv, så skal eg love deg at du blir veldig fornøyd med deg sjølv etterpå. :)

Pizza19.jpg

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen: En av de beste trådene jeg har sett her! :mrgreen:

 

Beste pizzaen jeg har smakt: ikke helt ''hemspekka, men alt settes sammen hjemme i heimen :)

 

- Vanlig NÅ! pizzabunn som kjøpes på butikken

- Heinz ketsjup som saus

- 1-2 pakker Gilde pepperoni

- 600 g stekt kjøttdeig uten krydder osv

- 6-700 g Jarlsberg ost, revet.

 

Stekes på 225 grader i 15 min tror jeg det var.

 

Bunnen kan godt dyppes i Pepsi før man legger på ingredienser 8) Nam

 

Pizzaen skal ikke spises dagen den lages, men morgenen etter; varm opp i mikroen og ta Heinz ketsjup oppå igjen.

 

Det er helt sykt hvor god denna pizzaen er..

 

Helvete jeg ble sulten nå!

 

@Mauser: Skal lage pizzaen din neste helg! vann i kjæften

Link to comment
Share on other sites

Damn, må si det igjen!

 

Pizzaen din så helt rå ut Mauser, og nå ble jeg SULTEN!

 

Skal lage meg en Pitapizza, kan vel vise hvordan den lages og.

 

Pitabrød er en selvfølge.

 

Bland Heinz ketsjup med 1/3 olivenolje. Stapp oppi en svær porsjon med Tabasco og et to-tre spiseskjeer sennep. Bland godt sammen!

Smør sausen utover pitabrødet

Ta på et par skiver pepperoni

Legg på et par skiver jarlsbergost.

 

Stek i 8 min i midterste rille og 3 min på nederste rille.

Etter steking trengs en 10 dråper Tabasco.

 

digg!

Link to comment
Share on other sites

Takk for kjekke tilbakemeldingar, men Ilatad du er svært nær grensa her ja.. :mrgreen:

 

Du brukte mye snadder, noen formening om ca pris på hele greia?

Er litt usikker på det men kan sånn ca trur eg nok du havner i rundt Kr :160-180.- men det er alt etter kva ost og kjøttdeig du bruker.. Så har du ein 200 lapp, så reknar eg med du får ein saftig god pizza for det.. :)

Link to comment
Share on other sites

Jummy! :P

 

En ting du burde prøve er å fjerne frøene fra tomatene. Dette kan gjøres ved å ta tomatkjøttet til siden, også presse det igjennom en melsikt med en spiseskje, slik at frøene blir igjen i melsikten.

Frøene er beske i smaken, og fjærer man dem så kan man kutte ut sukker, og få friskere og søtere smak.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Hallo Mauser68, du kan mer enn og lage tradisjonell mat ser jeg. Så virkelig bra ut det der :D . Ikke for det, pizza er vel snart tradisjonell mat her det og :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

En ting du burde prøve er å fjerne frøene fra tomatene. Dette kan gjøres ved å ta tomatkjøttet til siden, også presse det igjennom en melsikt med en spiseskje, slik at frøene blir igjen i melsikten.

Frøene er beske i smaken, og fjærer man dem så kan man kutte ut sukker, og få friskere og søtere smak.

 

 

Jeg pleier å fjerne alt det"bløte" inni tomatene, synes sausen blir for blaut hvis ikke.

Link to comment
Share on other sites

Interessant mauser! Bra du lager slike tråder..!

 

Skal driste meg til å komme med et aldri så lite tips til ingredienser til bunn:

 

Bytt ut halvparten av melet med semulegryn. Dette gir en mye sprøere bunn. Dette var et tips en kompis av meg fikk av en bekjent i sør afrika! I tillegg benytter vi oss av "Tipo 00" melet. Aner ikke hva som er så spesielt med det, men det smaker særdeles fortreffelig og vi merker helt klart forskjellen når det ikke brukes dette melet. Et tips vi fikk av en bekjent for en tid tilbake.

Link to comment
Share on other sites

For noen år siden var det et program på tv der de lagde en veldig god pizza, denne prøvde jeg og den slo godt an.

Søkte på nett nå og fant oppskrifta på den, litt spesielt navn på denne pizzaen! "Den rike onkelen fra Amerika-pizza".

Det var en veldig frisk og smakfull pizza, verdt å prøve.

 

http://snakk.klikk.no/Mat/Default.aspx?id=10220388

 

 

Limer inn oppskrifta her.

 

INGREDIENSER:

 

500 g mel

1 pk tørrgjær

1 ss salt

3 dl lunkent vann

2 ss olivenolje

1 bk hakkede tomater

1 gl tomatpuré

1 stk tomatpuréglass med lunkent vann

salt

pepper

1 ts tørket oregano

olivenolje

200 g Norvegiaost i skiver

salt

pepper

tørket oregano

2 fedd hvitløk

1 stk liten rødløk

4 stk ferske sjampinjonger

6 sk fersk mozzarellaost

4 sk parmaskinke

100 g spinat

100 g rucola

0,5 bt vårløk

2 stk klasetomat

litt basilikum

olivenolje

balsamicoeddik

revet parmesanost

 

FREMGANGSMÅTE:

 

Smør et tynt lag med pizzasaus på en forstekt bunn. Dekk pizzaen med Norvegia ost i skiver, ha på salt, nykvernet pepper og tørket oregano.

Finsnitt rødløk og hakk hvitløken. Kutt soppen i skiver. Dryss dette utover bunnen.

Legg parmaskinke og mozzarella-skivene på toppen. Krydre med salt og pepper.

Stekes til mozzarellaosten begynner å smelte.

Spinat og ruccola vaskes og tomat, vårløk og basilikum finhakkes. Alt dette drysses på toppen av pizzaen i det den kommer ut av ovnen.

Sprinkle med olivenolje og balsamicoeddik. Strø over revet parmesan til slutt.

 

Bunn:

Bland sammen mel, salt og gjær.

Tilsett vann og olje og elt det godt sammen til du får en smidig og fin deig. Blir deigen for tørr, tilsett mer vann, blir den for bløt, tilsett mer mel.

Kjevle deigen til 2-3 mm tykkelse uten å heve deigen.

Legg bunnen på en stekeplate og prikk den godt over det hele med gaffel.

Forstek bunnen til den får lysebrune prikker på toppen. På 220 ºC i ca 4 min i vanlig stekeovn, 2-3 min i pizzaovn.

Ferdigstekte bunner kan fryses.

 

Pizzasaus:

Bland tomatpure, vann og hakkede tomater med litt salt, pepper og oregano.

Spe med oljen og smak til med salt og pepper.

Ha på et godt lag med saus på toppen av bunnen.

Link to comment
Share on other sites

Erik, takk for tipset med bunnen. Det må testast ein vakker dag.

 

Egil, den pizza'en der har eg testa, den var knallgod, lagde mykje saus og sikkert 20 bunnet som eg fryste ned og tok opp ved behov, det er mange år sidan eg såg det programmet med Moi. Det blei så mykje pizza den perioden der at me åt oss lei, he, he, he. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker normalt posebunn, enten Toro eller Peppes. Synes ikke de helt ferdiglagde fra Nå er så gode.

 

Fyll:

 

200g karbonadedeig

1-2 løk

Kokkens Hemlighet (Idun ketchup + vann)

1 hel paprika

krydder (pizzakrydder + chilliflak)

1 boks cherrytomater (eller ferske)

 

Steker kjøttet, og så grovhakket løk.

En god dash ketschup (jeg sparer normalt på nesten tomme ketchupflasker og tar litt vann i dem og skyller ut resten av ketchupen) og vann for å få den litt flytenden.

Masse av krydder. Jeg bruker chilliflak for å få litt styrke på den.

Hakk cherrytomater og legg dem oppi sausen (pass på hvis du klemmer dem flate med stekespaden, de kan sprute :D )

Kok sausen til den blir litt redusert og smaker nammenam.

Sleng oppi hakket paprika.

 

Spre det utover bunnen på stekebrettet, og ha på mozarellaost (jeg bruker 2 pakker revet ost på en pizza).

 

Namme nam. Laget den sist på lørdag :)

Link to comment
Share on other sites

Så veldig godt ut som vanlig :D

Når jeg skal ha bacon på pizza burger o.l. pleier jeg

å steke den nesten ferdig i panna først for så

å ha den på pizzaen bare de siste par min i ovnen.

Synes det blir en bedre konsistens da :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor så komplisert ?

 

Denne bruker jeg og den slår aldri feil.

 

Til to store langpannepizzaer:

 

1 kg hvetemel

5.5 dl vann (lunket)

1 pakke "levende"/blå gjær

1-2 ss matolje

litt salt og litt sukker.

 

Blandes/eltes sammen. Denne pleier å bli strøken hver gang med litt elting, la stå å heve i 30-35 min mens du lager fyllet.

 

Fyll:

 

1 stk firstprice kjøttdeig (700 g)

en halv stor eller en hel liten finhakket løk

1 glass tomatpuree

1 stor boks hakket sopp (for de som liker det, jeg har gjærne to)

1 ss sukker (nøytraliserer syra i tomatpureen)

 

Stekes hakkes og blandes, tilsett evt pizzakrydder/origano/salt/pepper etter smak.

 

Deigen flates ut og fyllet haes på, dekkes med høvlet ost/osterester eller revet ost, stekes i ca 200-210 grader i ca 20 min.

 

(tips, ikke bruk firstprice eller annen "billigost" til dette... det mer eller mindre ødelegger hele opplegget, jeg høvler opp vanlig norvegia med ostehøvel og legger ett lag over hele, det blir akkurat passe uten å ta for mye ost)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor så komplisert ?

Fordi eg hadde lyst å lage den så komplisert, og fordi eg veit etterpå at det var verdt kvar krone, og time`s slit med å lage den... :mrgreen:

 

Det var i grunn tilfeldig at den blei så komplisert, eg fekk ein lys ide, og at eg lagde tråden med denne pizza`en var litt tilfeldig, fordi at eg kom på at eg skulle ta litt bilder samtidig som eg lagde den.. Eg pleier ikkje å lage denne pizza`en kvar laurdag. Deigen er den samme, ofte ein Toro pizzasaus, og Firstprice kjøttdeig, litt tomater, purre/vårløk og ost.. Men den var digg denne pizza`en, det må eg jo berre sei.. :)

Link to comment
Share on other sites

Fint tråd.

 

Her er en variant av bunn som jeg har utviklet selv:

 

- 4,5 dl hvetemel (gjerne Tip00, alternativt kan man erstatte 1/3 av hvetemel/tip00 med siktet rugmel for grovere bunn)

- 1,5 dl vann

- 2 dl salt

- 1 egg

- 1/2 pk. tørrgjær (eller mindre hvis du har god tid)

noen klatter med smør

- om du er en riktig røver på kjøkkenet kan du enten forsøke å ha noe oregano i deigen, eller smøre hvitløkssmør på kanten ved steiking, men dette kan man med fordel droppe første gang ;)

 

Denne oppskriften gir en deig som hever sakte, blir svært, svært tynn og ikke hever mye ved steiking (slik enkelte deiger kan gjøre - med det resultat at man spiser bunn, og ikke pizza).

 

Melet Tip00 er (uten at jeg kan forklare hvordan) genialt til pizzabunn. Jeg har erfart at å erstatte med 1/3 siktet rugmel gir god, grov bunn (for den som liker det) uten å ødelegge smidigheten til deigen eller føre til at det kjennes som man spiser barkelefse.

 

Fremgangsmåte:

 

1: Bland mel, salt og tørrgjær i en bolle

2: Ha i klatter med smør, smuldre dette inn i deigen

3: Lag en grop i alt det tørre, hell i fingervarmt vann, og slå et egg oppi væska

4: Bland alt sammen uten å elte for lenge. Tilsett litt mer mel hvis deigen er løs.

 

Heves en stund (jeg pleier ikke se på klokka, men på når deigen er ferdig), men regner med man kan beregne med en liten time. Deigen hever senere når man bruker så lite gjær.

 

Så har man på hjemmelaget pizzasaus, det fyllet man ønsker, og litt ost. Stekes på 250 grader, midt i ovnen, i ca. 10 minutter, litt avhengig av stekeovnen man har,

.

Link to comment
Share on other sites

Den pizzaen så svært bra ut ja, skal lagre oppskriften i arkivet mitt.

Vi fikk pizzastein til jul og har prøvd den et par ganger, har også begynt å bruke 00mel, og deigen blir veldig fin med det.

 

Her er en oppskrift jeg fått tak i også som jeg har tenkt å prøve.

 

deig:

 

• 1 1/4 cups warm water (105°F to 115°F)

• 1 envelope (1/4 ounce) active dry yeast

• 1 tablespoon Filippo Berio Extra Virgin Olive Oil or Filippo Berio Olive Oil

• 3 to 3 1/2 cups flour

• 1/2 teaspoon salt

Directions

1. Coat a large bowl with oil; set aside. In a glass measuring cup, mix the water and the yeast to dissolve. Pour into another large bowl. Add the oil and 1 cup flour. Beat until smooth. Add 1 cup flour and the salt; beat until smooth. Add 1 cup flour. Stir until the mixture forms a clump.

 

2. Place the remaining 1/2 cup flour on a work surface. Push most of the flour to the side. With a dough scraper, lift the dough onto the surface. Sprinkle lightly with flour. With the scraper, fold the dough several times to get rid of surface stickiness. With your hands, knead for 5 to 6 minutes until the dough is resilient. Use additional flour only to prevent surface sticking. Some flour may remain. Place in the prepared bowl. Coat lightly with oil. Cover with plastic wrap. Set aside to rise for about 45 minutes, or until doubled in size. We let it rise in the oven. If your oven has a pilot light you should be good. If not, set a shallow baking dish with hot water on the lowest rack or at the bottom of the oven. Then just set the covered bowl of dough above that on another rack.

3. Punch down the dough. Shape into a ball and transfer to a work surface. Let sit 5 minutes. Shape, add toppings, and bake according to recipe directions.

 

saus:

 

28oz can of crushed tomatoes

olive oil

2 cloves garlic crushed

basil

oregano

course ground pepper

crushed red pepper flakes

parmigiana cheese

a touch of sugar

Link to comment
Share on other sites

Jeg lager pizza ganske ofte, i snitt blir det nesten en i uken, og det spiller ingen rolle om det er hverdag eller helg. Faktisk laget jeg pizza i dag, en onsdag, som for øvrig var meget god... En genial rett som i utgangspunktet er veldig enkel; bunn, saus, ost og topping. Jeg synes nesten synd på de som ikke har kunnskap eller vilje til å lage denne retten helt fra begynnelsen.

 

Kan ikke legge ut noen oppskrifter da jeg aldri følger oppskrifter selv, jeg tar alt på gefühln! :) Men kan jo slenge ut et par tips for de som trenger det:

 

-Gode rådvarer (les: gode, ikke nødvendigvis dyre!) er alfa og omega. En flaske ekstra virgin olivenolje og litt finkvernet havsalt bør alltid stå på kjøkkenet. Hvitvinseddik er også å anbefale.

-Løk og hvitløk er det ikke alle som liker, men det skal som regel mye til før det blir merkbart, noe som er kjekt å ha i bakhodet dersom man f. eks. har barn som er vrange i matveien. Det de ikke vet, har de heller ikke vondt av... Pizza smaker ikke godt uten løk uansett.

-Pizza er ikke sunt, så ikke prøv for hardt å lag en sunn pizza! Det skal være litt sukker i både deigen og sausen. Er du på slanker'n? Spis noe annet, f. eks. knekkebrød med salat eller noe annet kjipt.

-Hermetiske tomater er ikke fy-fy! Personlig foretrekker jeg hermetiske tomater i sausen både fordi jeg synes det smaker bedre og er latterlig enkelt. Jeg har lest at tomater som skal hermetiseres, blir høstet på et annet tidspunkt enn de som selges ferske, og at de derfor har ulik smak -- en smak som mange foretrekker. Ferske tomater kan dog skjæres i skiver og has på pizzaen. Hvorfor ikke kombinere?

-Ferdig blandet pizzakrydder er heller ikke så dumt, selv om jeg personlig foretrekker å blande selv (på gefühln, selvsagt) såfremst jeg har et arsenal av krydderglass tilgjengelig. Skal man bruke ferdigblandet, er Black Boy/Toro sin den beste.

-Ferdig pizzasaus og pizzadeig derimot, det er fy og skam. Ikke er det spesielt godt og det er heller ikke billig. En pizzadeig kan kanskje være litt arbeid, men jeg klarer nesten å lage pizzasaus på tiden du bruker på å åpne lokket på ferdigsausen...

-Ruccola! Skyll litt ruccula, rist det grundig (for å tørke det litt) og ha på pizzaen like før servering.

-Man trenger ikke så veldig mye kjøtt, og man trenger heller ikke veldig mye ost. Noen av mine beste pizzaer har vært nesten som vegetarpizzaer å regne..!

-Og til slutt verdens enkleste pizza: Smør rømme utover en pizzabunn. Ha på tacokjøttdeig (gjerne gårdagens rester), tøm på tacosaus/salsa og nachos, og dekk det hele med masse ost...

 

 

Topping, topping, topping... Her på bygda er det ikke så veldig mye spennende å få tak i. Men, jeg drar inn til byen en gang i blant, og dersom noen har tips til topping tar jeg gjerne i mot, så har jeg handlelista klar neste gang. Her er noen ting som jeg har brukt som topping opptil flere ganger:

 

-Paprika, i tynne ringer

-Løk, i strimler

-Hvitløk, i tynne skiver (nydelig!)

-Spampinjong, i skiver

-Mais

-Bacon

-Chorizopølse

-Serranoskinke

-Pepperoni

-Kjøttdeig (kan med fordel legges rå på pizzaen før steking. Lag små "kjøttboller", evt blande i krydder, hvitløk etc)

-Vårløk, i skiver/ringer (et must, egentlig. I tillegg til å smake fortreffelig på pizza, gir det pizzaen den grønnfargen den sårt trenger--rent estetisk)

 

For øvrig har jeg lyst å nevne at bernaise, laks, røkelaks og egg er ting jeg lenge har hatt lyst til å teste ut på pizza---men aldri gjort. Noen erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Bernaise på pizza smaker jævlig.

Det synst eg også, har smakt det eit par gonger, men det klaffa veldig dårlig. Ein annen ting er at det ikkje skal så mykje til før du får for mykje fuktigheit i pizza`en og den blir blaut og dårlig.. :)

 

Hjortejeger, he, he, ja det kan du trygt sei, det blir litt stell med den der.. Men kjekt du likte den. :)

Link to comment
Share on other sites

Lager endel ganger pizza uten å bruke deig og prød.

Har en variant som vi kaller potetpizza.

 

Tar altså poteter. Skjærer disse i båter. Legger et godt lag i langpanna og heller på litt olje, salt og pommesfriteskrydder.

Dette må stekes på 200 grader ca tre kvarter, og snues noen ganger så de blir gyldne rundt hele.

Så langt altså vanlige potetbåter.

Men, mens disse steker får du tid til å frese f.eks kjøttdeig, kyllingbiter, baconbiter eller annet godt i stekepanna.

Lage saus, evt kjøpe.

Rive ost.

 

Når potetbåtene er nesten ferdig, drysser man pizzafyllet og osten over potetbåtene. Steker så til osten er gylden og ser god ut.

 

Med andre ord: Favorittpizzaen med bunn av poteter i stedet for brød.

Link to comment
Share on other sites

Pizzaen fikk et skikkelig oppsving da jeg investerte i en god kullgrill og pizzastein.

Jeg lager en del tynne pizzabunner (italian style) og forsteker disse i stekeovnen, ca. 5 minutter på 220 grader varmluft.

Etter avkjøling pakker jeg bunnene i plastfolie og slenger dem i fryseren til senere bruk.

Når man får lyst på skikkelig pizza tar man en bunn eller to opp av frysen og tenner grillen.

Bruker du tennvæske (fysj), venter du til dritten har fordampet før du legger inn pizzasteinen.

Bruker du grilltenner (tennrør), legger du inn steinen straks det glødende kullet er på plass.

De ferdigtinte bunnene får et strøk saus, fyll og ost etter smak og behag.

Når temperaturen i grillen (lokket på, naturligvis) har nådd 280-300 grader er det bare å slenge pizzaen på steinen og vente 7-8 minutter, så ferdig.

Pizzaen blir utrolig god med denne metoden.

Kjapp steiking på høy temperatur pluss litt røyksmak fra grillen er fantastisk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...