Jump to content

Din Perfekte Jaktvåpengarderobe


bjoernstad

Recommended Posts

Kjedelig men sant:

 

1. Blaser R8 223/6.5/375H&H (kosejakt)

2. Remington 700 308w (slitejakt)

3. Beretta A400 unico (kosejakt)

4. Remington 870 (slitejakt)

5. CZ 455 22lr/17hmr

6. Ruger 10/22

 

Ikke no fancy eller sexy, men de funker;-)

Link to comment
Share on other sites

R93 prof links 6,5x55 og 223R, Zeiss HT ASV og Aimpoint Micro(passer på begge løp, perfekt kombo)

Tikka 512 308/12-76 med leopold 1-4(ønsker rødpunkt i tillegg)

Remington Europa 12/70( sliter som funker, drømmer om Merkel o/u)

Remington 597, bedre enn sitt rykte(kunne allikevel godt byttet denne i brno bolt)

Krag 6,5 med gammel zeiss til finværsjakt.

 

Nærmer seg perfekt for meg. Skal ha et løp til R93, 8x57 eller 300wm, og så hadde det vært gøy med en glorete drilling i 6,5x57r/20-76 :mrgreen:(7x57r funker også :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Dagens garderobe:

 

Gujord/BRNO ZKK 600 i 416 Taylor m/Zeiss 1,5-4,5x15 ret 1 (skiftes muligens ut mot en 425WR eller 404 Jeffery)

 

R.Hansen/Winchester M70 i 9,3x64 Brenneke, Zeiss Z 1,5-6x42, ret 1.

 

Gujord/Ruger No1 i 8x68S, Kahles CT 3-9x42, ret 4.

 

Gujord/BRNO ZKK 600 i 7x68 Maral, Zeiss Z 2,5-10x52, ret 8.

 

Gujord/BRNO ZKK 601 i 450 Marlin. (På veg ut)

 

Ruger No1A i 243Win, SuB 8x56, ret 4( skal etter planen pipes om til et lite storviltkaliber, 6,5/270/7x57 etc. Da vil den også ende opp med mer "klassiske" linjer.

 

Winchester M70 kal 30-06,GRS Safari, Meopta ZD 3-12x50, ret Mil-dot. (Er underveis til Rafdal for ny 30-06-pipe i løpsmuffe. Kompletteres med en ekstra pipe i 6,5x55 og et lavforstørrende sikte/ rødpunktsikte etterhvert)

 

BRNO Super O/U kal 12/70( Brukes stort sett på en og annen fellesjakt etter fasan/rådyr i Danmark)

 

BRNO Mod 2 i 22Lr, Leupold 4x28, A-tec CMM4-RF.

 

Skulle gjerne hatt en grov S/S dobbeltrifle og en pen kipplauf i 6,5x57R i tillegg..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dagens ink 1 rifle under bygging:

 

1.Beretta 391

2.Sako 85/KKC, 30-06 Ackley Imp

3.Sako 75/GRS Varmint, 300 TM(300 Blaser imp) / 375 RUM

4.Kongsberg enkeltskudd/GRS X eater,(Banevåpen) 300 TM(300 Blaser imp) / 6.5x55 AI

5.Hansen 706RT/Mcmillan A5, 338 Norma Mag

6.Hansen 706 FBR/GRS Hybrid, 300 TUM (300 Norma imp)

 

Neste ønske:

 

Sauer 200 STR/GRS Bolthorn, 30-06 Ackley Imp.

Link to comment
Share on other sites

Den perfekte jaktvåpengarderobe må begynne med en all round rifle, the go/to rifle, den man rasker med seg av gammel erfaring n[r det er tidlig, man er trøtt, og ikke vet om det blir jaging eller posting. Det er helst hjort det går i, men rifla har vart i Afrika også. En Winchester M70 30/06.

 

En elgrifle må man ha, selv om elgen var uvillig den ene gange jeg var etter den for noen år siden. Husqvarnaen i 358 NM er velegnet, dreper hjorten til den er død, og lovlig på elefant i Namibia der en kar i nabobygda skjøt en i sommer.

 

En rifle jeg ikke har er en ordentlig jungelkarabin, en som er både lett og kort, og gjerne med Doctersight eller tilsvarende. En Martin Hagn fallblokk ville jeg kanskje kvie meg for å utsette for den tiltenkte bruk i jungelen. Kanskje en H&R Handi Rifle hadde vært tingen, jeg ser at Advanced Armament har en nedkortet sak i 30 Black Ops, men 30/30 hadde gjort nytten.

 

Ren hagle har jeg, men bruker den nesten aldri. Mitt drømmevåpen med haglløp er en sideliggerkombi. Men jeg kan ikke tenke med meg de hockeykøllene de vanligvis har av noen stokker. Jeg ville hatt en nesten rett kolbe, type traphagle. Kikkertmontasje så man får en kompakt kikkert helt nedpå skinna. Sideåpner så ikke kikkerten blir i veien for ladiing. Hagleavtrekkeren foran og rifle bak. Haglkalliberet kan helst være 20 og rifleløpet gjerne mellom 30/30 og 7,92.

 

Før eller senere blir det rådyrjakt eller kanskje rein. Da vil en 6,5x55 være egnet. En Winchester M70 igjen,tenker jeg. Velegnet også som opplæringsvåpen til sønn og svigersønner. Eller kanskje en Kimber, de er lette og fine.

 

Selv om jeg har en 358 som er lovlig på elefant i Namibia, er den likevel som en 6,5 på elg, faktisk enda mer marginal. Grøvre skyts må til for å ha litt marginer. Jeg tenker meg en dobbel 450 NE, eller kanskje en 450/400. Igjen med sideåpner, for man vil jo gjerne ha kikkerten klin nedpå skinna, og likevel slippe å få tommelen i klem mellom kikkert og tange. David McKay Brown har noen fine round actions, mon tro hva han tenker om sideåpnere.

 

Da var man kommet terningen rundt. Heldigvis er dette med seks ikke bestemt verken i lov eller forskrift, det står bare i et rundskriv fra et lite direktorat, på basis av hva en statsråd rapet av seg i et ubetenksomt øyeblikk. Skulle man begynt på en ordentlig ønskeliste, ville den vært lenger.

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis er dette med seks ikke bestemt verken i lov eller forskrift, det står bare i et rundskriv fra et lite direktorat, på basis av hva en statsråd rapet av seg i et ubetenksomt øyeblikk. Skulle man begynt på en ordentlig ønskeliste, ville den vært lenger.

Øhh????

 

Da tror jeg du må finne frem den røde boka i hylla og lese litt igjen :winke1:

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... KAPITTEL_2" target="_blank

 

§ 12: Søker kan erverve og inneha inntil 6 komplette jaktvåpen

Link to comment
Share on other sites

Drømmelista er ikke skrevet med blekk, for tiden er den slik:

 

1. Arbeidsrifla: R93 Proff. i 30-06, ingen ekstra piper da jeg en gang ble grundig lei av bytting. Valgte R93 fordi den er kort, selv med "lang" patron. 1,5-6*42 Nikon eller 1-4 Meopta på toppen.

 

2. Søndagsrifla: K95 i 7x65R. Standard vare med luksus prestasjon, 3-10*42 Swaro kler børsa godt.

 

3. Banebørsa: Urgammel Anschutz 1532 i 222Rem, ny pipe og nypusset stokk. Til jaktfelt, og rådyr når været er for dårlig for 2. 4,5-14 Minox på ryggen.

 

4. Kosebørsa: Baikal kombi IZH-94 Sever kombi, kal. 20/22mag. vinter og vår børse etter rev og mink. Aimpoint Micro.

 

5. Hagla: Beretta 686 SPll i kal 20. Brukes som skapfyll og 1-3 ganger i året for avliving av leirduer.

 

6. ? I henhold til nåtidens drømmer er en jaktvåpengarderobe på 6 våpen mer enn tilstrekkelig, drømmen er oppfylt. I fremtiden vil jeg ha færre,

eller flere :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Man nermer seg forsiktig drømmer :wink:

Har kommet ett stykke.

Er en smule angrepet av "brekkvåpensjuka".

Hagle: Raich Freres fra 1939 i 12x70 (S/S sevfølgelig)

Drilling: Sauer & Sohn Eckenførde fra 1954 i 2x16-70 og 7x65R

Dobbeltrifle: Sabatti (ny, skulle vert en gammel engelskmann) i 2x 9,3x74R

Storviltrifla: en Gujord CZ i 358Win

Småviltrifle: Sako Vixen DeLuxe i 223

Litt større rifle: Tikka 695 Master i 30-06 (på veg ut)

Salongrifle: en BRNO med demper og ræva kikkert.

 

Tikkaen skal byttes i en rifle med løpsbytte system (mye artige kalibre man skal prøve), må ha 7x64 og 375H&H ivertfall.

Sakoen blir nok byttet i en Kipplauf en gang (helst i kaliber 6x70R) en dag.

 

Da er man forholdsvis godt dekket :D

Skulle hatt en rifledrilling i tilleg da, men da er kvoten overskrevet :?

 

I sikter går det mest i Europeiske fra diverse produsenter.

Men har ett par Leupold, men de er også "på veg ut".

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

-R93 Pro, løp : 6,5x55

.308 win

9,3x62

.22 wmr

-Winchester M70 kal 9,3x66

-Zastava mauser kal .308 Norma Magnum

-Brno ZP 47 kal 16/70-16/70 (side by side)

-Merkel 32 kal 12/70-12/70 og 6,5x55 (Drilling)

 

det blir pinadø en plass ledig her ser jeg, :)

Om den er den perfekte garderoben er vel tvilsomt, den definisjonen er i konstant endring :)

Link to comment
Share on other sites

1) Blaser R8 med grad 2-3 skjefte, trekule på ladearm og svart låskasse i 8x57IS og 8x68S med åpne sikter på begge piper. 8x57-løpet skal ha en Leica Magnus 1-6,3 og 8x68-løpet skal ha en Swarovski 2,5-15x44.

 

2) Mauser M03 "custom", det vil si ny stokk i grad 6+ laget etter mine mål, ny, speilblank blånering og åttekantet løp med åpne sikter i kaliber 358 Norma Magnum. Denne skal være toppet med en Schmidt & Bender Zenith 2,5-10x56.

 

3) Krieghoff Ultra i 20/76 og 7x65R, krieghoffs laveste grad av treverk, ingen spesielle detaljer.

 

4) Krieghoff Classic Big Five 1 450/400N.E. med flammeherdet kasse med små gullinnlagte scrollgraveringer og grad 5 skjefte, uten optikk.

 

5) Blaser F3 game, en helt standard utgave.

 

Hadde jeg hatt denne våpengarderoben, kunne jeg ha dødd lykkelig... etter å ha skutt ut alle løpene selvsagt! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ifølge fruen: En sprettert til meg og en haug med håndvesker til henne.....

 

 

ifølge meg:

 

Cz455 Thumbhole varmint .22lr/.17hmr

Hagle: en eller annen Browning O/U 12/76

Herje og gifaenHagle: Weatherby Pa-08 (den holder til han trenger første pussen så blir den spiker)

Merkel Helix eller lignende hadde kledd meg...

Og en leveraction til kos,,,,

Og til Lørdagsjakta på framad-høne: Ei litt feitere lommebok....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

1) Mauser M03 Expert [wood/lithium] i kaliber 300 wm.

Piper i kaliber. 9.3x62 ~ 8x57IS ~ 308 w og 6.5x55.

 

2) Hagle i kaliber 12/76.

 

3) Dobbelrifle drilling i kaliber 2x 8x57JRS-20/76.

 

4) Dobbelrifle i kaliber 470 NE.

 

5) & 6) = ? - Flere dobbelrifler kanskje, men det hadde også vært veldig moro med ei rifle fra Ragnar Hansen med AICS stokk, Swarovski og lydemper ! [kaliber 6XC]

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

1:En ok 12g hagle

2: CZ455 22lr og 17hmr til plinking og fjellrype

3:Tikka t3 light i 308 med kortest mulig løp til storviltjakt der man må gå langt.

4:Barrett MRAD i 338lm, og 6,5 creedmoor for langhold og posteringsjakt med kort vei til post....[WHITE SMILING FACE]

5: tjah.....trenger man så mye mer..?

[WINKING FACE]

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

1) Blaser R8 Prof.KKC med kalibrene .300 wm, 8x57IS, 6xc og 308 w.

2) Krieghoff CL Big Five i kaliber .375 H&H Flanged.

3) Beretta Halvauto hagle i kaliber .12/76.

4) Blaser D99 Luxus i kaliber .20/76-7x57R.

 

5) Sako TRG-42 Grønn Folding Stock i kaliber .338 Lapua Mag.

6) Sauer 200 STR BoltHorn i kaliber .260 Rem.

Link to comment
Share on other sites

1. Bil som kun jeg disponerer. Høy bakkeklaring og firehjulstrekk.

2. Så mye penger at jeg kunne kjøpe den jakta jeg ønsker å drive.

3. Au-pair sånn at jeg slipper å ha dårlig samvittighet når jeg jeg tøyer dagen/helga noen ekstra timer.

4. Et haglegevær med utbyttbar trangboring som tåler stål.

5. En rifle i .308 Winchester med god ergonomi og godt avtrekk, samt syntetstokk og rustfri pipe/mekanisme med en variabel kikkert som tåler litt misbruk.

 

Det er dette jeg trenger for å gå på jakt. Jeg jakter sjelden, og er 3 våpen unna full garderobe, men uten pkt 1-3, så er de jeg faktisk har bare hyllevarmere for tiden.

 

Jada, man kan kose seg med å lade for rifla, og hagla for den delen. Men det er litt som å pynte seg for en tur på byen og så bli hjemme. I en Thorn-reklame for en tid tilbake så var det en (tilsynelatende) indisk kar som sa; "You can only own 5 things, or the things will own you!". Jeg kjenner litt på den for tiden. Det er et luksusproblem, men for meg forringer det livskvaliteten min, det er mye vanskeligere å kvitte seg med ting ennå skaffe dem. Finn er en bra plass, men det tar tid, og man bommer ofte på hva folk er villig til å betale for det man selv anser som skatter.

 

Nå må dere ikke ta til dere alt en gammel mann sier, men ikke kjøp for å kjøpe. Ser mange som har innlemmet famlie eller kjærester i skyttersporten, og spør om råd for å kjøpe 4(!) våpen på en gang. Man trenger ikke skyte 4 programmer på hvert stevne man deltar på, og det er mulig å låne for å se om man faktisk har noen glede av Magnum 2. Eller spesialpistol. Ikke så enkelt å bli kvitt en sånn tass dersom man får avsmak, eller likviditetsproblemer, eller begge deler.

Edited by Guest
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mitt største ønske er mer tid til denne fantastiske hobbyen !

 

Flere av de jeg allerede har kommer nok ikke ut av våpenskapet før jeg pensjonerer skyting og jakt. Det er fullt mulig at jeg oppgraderer optikk etterhvert, men jeg er godt fornøyd med det jeg har enn så lenge. Mangler ca. halvparten på lista, og jeg skulle mye heller hatt en M4 Tactical istedenfor en M2...

 

1. Sako TRG-22 Black Folding Stock. Boltrifle. 308 w.

Schmidt & Bender M. 12-50x56 PM II/P

 

TRG-22 Pipe. 6.5x47 Lapua.

Schmidt & Bender M. 4-16x50 PM II/LP

 

2. Sako TRG-42 Green Folding Stock. Boltrifle. 338 Lapua Mag.

Schmidt & Bender M. 12-50x56 PM II/P

 

TRG-42 Pipe. 300 wm.

Schmidt & Bender M. 4-16x42 PM II/LP

 

3. Benelli M2. Halvauto Hagle. 12/76.

 

4. Sauer 303 Synchro. Halvauto Rifle. 8x57IS.

Swarovski Z6i. 1-6x24.

 

5. Sauer 404 Synchro. Boltrifle. 6.5x55.

Swarovski Z6i. 2.5-15x56.

 

S404 Magnum. Pipe. 300 wm.

S404 Standard. Pipe. 7x64.

S404 Standard. Pipe. 6xc.

 

Swarovski Z6i. 3-18x50.

Swarovski Z6i. 5-30x50.

 

6. R.Hansen AX AICS Folding Stock Boltrifle. 6x45mm.

Schmidt & Bender M. 4-16x50 PM II/P

Link to comment
Share on other sites

1. Passe fin sporting hagle til trening og jakt i drittvær. God balanse, litt tyngde og 30" piper. F.eks Browning B725.

 

2. Sideligger hagle, sidelås, flammeherdet, rett engelsk skjefte, 30" piper, 16/70, (to avtrekkere - men det er jo så opplagt at det godt kan stå i parantes). Finnes vel flere varianter her, bør være spesialtilpasset mine litt ukurante mål, gjerne noe spansk.

 

3. Hagledrilling. 20/76 - 20/76 - 8x57 jrs. Krieghoff Neptun. Schmidt & Bender Stratos 1,5-8x42 - men helst liggende i sekken. Rådyr / harejakt med min beagle.

 

4. Boltrifle i 308. Bra kikkert - noe tysk, 42 mm lysåpning holder for meg. Demper. Kjedelig valg, men greit å ha ei rifle jeg kan trene mye med, og som er lett å ta med på de verste turene. Blir erfaringsmessig mye brukt.

 

5. Krieghoff dobbelrifle, 9,3x74R / 375. Dekker det samme som boltrifla over - med litt mer schwung. Håper å bruke denne til villsvinjakt i tillegg til hjemlig jakt.

 

6. Verney-Carron dobbelrifle i 450/400 eller 450 Nitro Express. 25" piper. Ejector. Fristende å skrive en original Rigby Rising Bite dobbelrifle, men det blir nok aldri aktuelt... Til bruk på sinte dyr i Afrika når tid (og peng) ligger til rette for det, ellers til elgjakt. Selvsagt også til koseskyting med blykuler - når jeg får kommet i gang med kulestøping.

 

Skulle gjerne listet opp flere, kjedelig med denne 6-våpen begrensningen. En rifledrilling hadde vært kjekt, f.eks en Mathelon. Hadde også vært kjekt med en fin Mauser i 375 h&h eller 416 Rigby.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Snart fullført drømmegarderoben :)

Det 6. våpenet blir nok Blaser D99 :)

1. Blaser R8 Luxus grade 5 eller 6.

- 6,5x55 løp med Swarovski Z6I 2,5-15x56/Har også aimpoint micro til dette løpet ( Alt mulig )

- 9,3x62 løp med Leupold VX6 1-6x24 og åpne sikter (Bjørn/elg)

 

2. Blaser F3 Competition 12/76 (Trap, duejakt, skogsfugl og rype )

 

 

3. Tikka T3 3006 med GRS stokk toppa med en Zeiss victory FL 6-24x56 med lys. ( Alt mulig )

 

 

4. CZ 455 Amerikan 17HMR/22LR med en BSA kikkert eller noe sånt ( Alt under Rev )

 

 

5. Beretta A300 Outlander ( Andejakt, sjøjakt, revjakt )

 

 

 

 

rr47j8.jpg

 

 

n48e4z.jpg

 

 

24wfxo4.jpg

 

 

x5qbdg.jpg

 

 

15yd9pu.jpg

 

 

2v3lfex.jpg

 

 

 

Så Noen stemningsbilder

 

21b3n1z.jpg

 

jv58p3.jpg

Link to comment
Share on other sites

.177: Weihrauch 97KL : Leupold EFR 3-9x40

22lr : BRNO #1 : Leupold 4x36

22lr : CZ 453 Varmint : Swarovski 6-24x50

 

 

30-06: BRNO ZG-47 : Leupold 2,5x20

30-06: BRNO ZG-47 : Leupold 2,5x20

------

 

.177 for mengdetrening og morroskyting

22lr en for jakt og en for banebruk/trening.

 

30-06, samme kaliber, stokk og optikk. Kan jakte 99,8% av alle arter i verden og har et "matched pair". Fungerer som back up, delerifle om noe skulle gå galt med den andre.

 

Har 2 hull i min garderobe som jeg jobber med å fylle igjen. Tenker 222rem for småvilt og 308 for langhold.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Kom over ei nesten ubrukt Valmet 212 i cal. 20/76 i dag med ekstra løpsett. Smekker og fin utan ei skramme. Søknad på veg og dermed nesten full garderobe :smile: passa so perfekt med siktelinja at kjøp av Beretta vert avlyst :D

Mauser 35 Whelen

Sako finnlight 308

Valmet 212 combi 12/70 - 308 med ekstra løpsett

Brno cz 22 lr

Sauer str. 6,5 m.kompletteringsett

Alt til sitt bruk :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Benelli halvauto i 12/76. (Fugl)

Sauer 404 med ulike piper og kikkertsikter. (storvilt og småvilt)

Sauer 303 til drivjakt.

Ruger No.1 i 450/400 NE. (Eit artig prosjekt til Afrika og moro skyting)

Ei dobbelrifle i nokon grovt kaliber. (Afrika)

Ein Tikka T3 med Bolthorn stokk frå GRS i småvilt kaliber som t.d. 223 Rem.

 

Eg likar optikken til kvalitet som S&B, Zeiss og Swarovski !

 

Denne lista vil passa meg godt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Huuuum artig nøtt, første må være dobbelt rifle type JB skyfall Holland&holland!

For jakt i Norge en Carl Gustav,sauer,krico eller S&L kaliber 6,5-308-30-06.

For mindre ting en pen krag!

For rypejakten en side side av britisk opphav gjerne i par ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er egentlig ganske godt dekt, men....

 

Afrika-feberen ligger alltid latent så....hmmm, et löpssett i .375H&H Flanged til dobbelrifla med en Leupold i hakemontasje...innskutt på 100 meter...toppers i elgskogen også den... :lol:

 

En dobbelrifle fra Purdey i .577 eller .600 NE, fiin back-up rifle på stor elefant det..koster fra £ 115.000,- ( i .600 NE fra £ 122.000,- )

 

Noe mer...hmmm..tenker..

 

Jo, forresten, en rifledrilling i .375 H&H Flanged med 12/70 löp...for å blåse hodet av det svarte mambaene som måtte krysse mine veier i bushen...snake shit !

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Mine seks plasser;

 

#1) Karl Hauptmann dobbelrifle i kaliber .475 #2 Eley.

#2) Merkel mod. 447S hagle i kaliber .12/70.

#3) Merkel mod. 150 Jagd dobbelrifle i kaliber .9,3x74R.

#4) Mauser M98 Expert boltrifle i kaliber .30-06 Springfield.

#5) Mauser M98 Expert boltrifle i kaliber .7x57 Mauser.

#6) Full Custom Sako Vixen boltrifle i kaliber .223 Rem.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Drømmegarderoben finnes neppe... Man vil vel hele tiden oppgradere og bytte til noe annet.

 

Jeg er godt utrustet til det meste av jakt, men jeg ønsker meg en nyprodusert Mauser M98, det blir neppe realisert... Også ønsker jeg med en Sako Vixen som prosjektbørse, dette kan fort bli realisert, men jeg har jo overhode ikke bruk for en slik.

Link to comment
Share on other sites

1. Blaser kombi i 20/76 - 22 Hornet. Skulle sendt den til en anerkjent skjeftemaker for å bygge om stokken til noe som ikke er så stygt og uergonomisk. Toppet med en lett og fleksibel kvalitetskikkert. 

 

2. Sauer 200 STR med en Berserk stokk for kos på banen. I 6,5X55 så klart. Toppet med en banekikkert som også er anvendelig til jakt.

 

3. En lettvekts O/U hagle med lange løp i 12/76. Med moderne overbore løp og lange choker. 

 

4 En ny stokk til min Vixen, gjerne en Hightec.

 

Link to comment
Share on other sites

Den perfekte våpengarderobe skulle også kunne inkludere;  1)Drilling (Merkel helst) i kal 16/16 - 7x57R,.. eller 30-40 Krag (..en kombinasjon jeg aldri sett, men drømmer er vel lov  :D) - Den skulle i tilfelle skytes inn med 220 grains kule i makelig fart.

 

2 ) Har alltid vært litt svag for dobbeltrifle, ikke side/side, men en fin O/U  Franz Zodia eller lignende kvalitet i kal,.. tja kanskje legge i to "sigarer" 9,3x74,.. eller 8x57 eller hvorfor ikke en helt vanlig 30-06.

 

Dette er våpen jeg eventuellt skulle innhandlet tidligere i min jegerkarriere, - nå er man for gammel og

er godt nok rustet for den begrensede jakten jeg for tilfellet bedriver.

 

Min Marlin 45/70 og Win 70 .30-06 dekker mer enn nok mine behov, så gjør også min Beretta 687,- Merkel 8,- Simson 85 og Rem 1100 (alle kal 12) for ren hageljakt.

 

Det jeg vurderer seriøst og som jeg egentlig behøver eller har et (innbilt?) behov for, er en "skytemaskin", i første rekke for jaktfelt, men har ikke enda bestemt meg,.. Tikka 3x eller Browning xbolt ?,.. kal 6,5x55 ?? eller .223 Rem (slippe å lade :grin:),  ja, ja den der våpensyken er et "gen" som er vanskelig å bli kvitt... heldigvis :D

 

Link to comment
Share on other sites

I prioritert rekkefølge:

1: Beretta O/U hagle i 20/76. Gammel og skrøpelig så vil bare ha rypejakt når de trykker så hardt at de må ha en tupp i ræva.

2: Sako 85 Hunter SS i 222 med demper. Rev og kanskje kråke/ravn som henter småfisk på isen.

3: Mauser M98 Standard i 30-06. Kan dra innom fiskeutstyr butikken å hente ammo. Passe kraftig til polske griser med Norma Oryx og Canadiske bjørner fra jakttårn med Barnes eller Hornady GMX . God plass i hylsa til alle moderne kuler. (Kan ta en Sako 85 istede).

4: Mauser M98 Standard i 375Ruger (frykter at magnum låskasse har for god plass i magasinet og dermed blir kulene banket inn i hylsene). Tipp topp til alt i Alaska/Canada og godt nok til alt i Afrika.

5: Mauser M98 Standard i 416Ruger. Samme som nr 4 men tipp topp i Afrika og grenser til overkill i Alaska/Canada.

6: Sako Quad 17 hmr med demper.

 

 

Edited by Think!
Glemte første setning.
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1-BRNO mod 2. kopi laget av min far som eksamenoppgave på børsemakerskolen.

2-Sauer 303. (men kunne sikkert hatt en flott trestokk med tiden)

3-Blaser R8 med diverse løp fra lett til safari/langhold

4-Blaser eller Krieghoff Drilling med både vanlig og rifledrilling løpssett

5-Beretta A400 Xplor Unico. + 61cm løp i tillegg til det jeg har nå.

6-Beretta SO10 EELL 20-76 til fuglejakt på Totenåsen.

 

Grønne har jeg, resten venter på lottogevinst :P

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tror jeg har den nå. Med unntak av hagla som er i bestilling.

 

1)Ruger M77 Hawkeye, 308 win., stainless med laminatskjefte. Fått ettermontert regulerbar kolbekam. Løp kappet til 46cm, gjenget og påsatt en Hausken std 228 lyddemper. Har også en snerten liten rekylbrems til denne som kan monteres i stedet forlyddemper. Toppet med en Swarovski 2,5-10x56 med opplyst retikkel. Dette er sjølvaste hjortevelteren og den rifla jeg bruker desidert mest.

2)Remington 700 sps stainless, 300 win mag. HS Precision Thumbhole-stokk og HS Precision Magasinløsning, 3 og 8 skudds løse magasin. (DRITDYR løsnong med stokk/magasin, kan ikke fatte og begripe at jeg kjøpte dette, men det ble jo usannsynlig bra når det kom på! ) Toppet med en Burris Long Range kikkert 3-12x56, opplyst retikkel, med turret ferdig innstilt til snusboksen på 100, 200, 300 og 400 meter med den ladningen jeg bruker, oppå en kvalitets picatinnyskinne. (Norma hylse/TTSX 180grs og 69grs N160) Denne brukes til hjortejakt der hold kommer mellom 200 og 400 meter.Samt langholdsplinking og kos.

3)Remington 700 Tactical, 223Rem, tykt løp. Ikke gjort noe særlig med denne, satt på en Bearskin kobeforhøyer og noen gode warne-ringer, samt en kvalitets picatinny skinne. Helt ok Tasco 3-12x56 kikkertsikte med opplyst retikkel. Brukes til rev, småvilt, plinking og avliving av villsau før slakt.

4)Ruger 10/22 med Archangel Tommelhullstokk, Tasco 4-16x50 kikkertsikte, en haug med BX-25 og andre magasinløsninger. Brukes mest til plinking og inneskyting på bane om vinteren, men ikke fritt for at en og annen kråke ryker til med denne.

5)Heym o/u dobbeltrifle med gode åpne sikter i 9,3x74R, original 30mm hurtigmontasje og en liten 3-9x44 skutt inn på 100meter. Safari sling, ettermonert kolbekappe i gummi, någet stram rekyl uten. Dedikert ettersøksrifle, brukes kun til ettersøk, men dras selvfølgelig med ved drevjakt eller på trane hjorteposter.

6)Winchester SXP Defender Marine, cal 12. En hammer som skal  brukes til alt en hagle kan brukes til.

 

Da er jeg rimelig fornøyd. Skal etterhvert få montert demper på både 300 winmagen, 10/22 en og 223'en, men dette tas ved anledning.

Link to comment
Share on other sites

Min ville sett slik ut (har realisert noe av det allerede):

Blaser K95 Black Edition 

Blaser R8 Pro Success just.kinn 

Blaser F16 Game

Blaser R8 Classic Sporter

Nye Mauser M98 magnum

Noe i .17 hornet. Evt en lever action

Edited by bback
Link to comment
Share on other sites

Mine Betraktninger om emnet.

Må ha en allrounder har i dag en rustfri Winchester M70 med synt stokk i .300 wsm toppet med en Vortex razor 2-10x40 veier i underkant av 3.7 kg noe jeg synes er bitte litt for mye.

Orginalstokken passer meg perfekt,løpet er 60 cm noe det bør være til wsm men det kunne godt vært 5 cm kortere.Godt fornøyd med denne.

Bør ha ei lettvektsrifle til aktiv jakt har i dag en rustfri Ruger M77 i .308 som veier 3,15 kg med en leupold vxII 2-7x28.Denne har 43 cm tynt løp og laminatstokk noe som ikke er ideelt.

Blir baktung ser etter en lettvektsstokk kan muligens få rifla en del lettere.Eller bytte til Kimber

Kjekt å ha snauflate/posteringsrifle,Har en Mark X mauser i 7x61 super med tykt løp og laminatstokk med en 3-15x50 Conquest.Denne veier nesten 4,7 kg og blir i meste laget å dra med seg på jakt men jeg skyter godt med den

Selvfølgelig må en ha en M98 har en med Brno låskasse utskutt Lothar Walter løp orginal avtrekk og enkel plaststokk i .30-06 med et lite rødpunktsikte for trange poster.Har ikke veid denne men den er ganske hendig med det lille siktet.

Dette er det jeg bruker i mi jakt som etter hvert har blitt bare storviltjakt er vel ikke perfekt,men ser ikke noen store feil og mangler.

 

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...