Jump to content

Fadderordning - Lokal hjelp til nye hjemmeladere.


nordlandsdrevern

Recommended Posts

  • 4 weeks later...
  • 4 months later...
  • 2 months later...

Hvis noen i Trondheimsområdet har lyst til å være litt fadder for en som enda ikke har kjøpt utstyr så send meg gjerne en pm :)

 

.308 er det jeg bruker.

 

Det jeg er interessert i er å se hvordan det foregår og det som er rundt hjemmelading samt litt tips til hva man skal kjøpe og hva man ikke skal kjøpe :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 months later...

Jeg driver nå å sliter ut bibliotekes eksemplat av ladeboken.

Planlegger å gå til innkjøp av ladepresse (enkeltstasjon) neste mnd, og kunne derfor trenge en fadder.

Jeg bor på Valderøya i Giske Kommune, men er villig å flytte på med (inntil visse grenser).

Kan noen hjelpe meg?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 4 months later...
  • 2 weeks later...
  • 5 months later...

- FYLKE: Nord Trøndelag

- FADDER: Stykkjunkeren

- KONTAKTFORM: pm

- HVA DU KAN HJELPE MED: Riflelading, røyksvakt og svartkrutt, enstasjonpresser og primitive teknikker.

- ERFARING: 15-16 år med mange forskjellige kaliber.

 

Har utstyr til å lade:

Normalkalibre. .222 .223 6,5x55 .308Win. .30-06 .32S&W Long. 8x57 (med og uten rand) 9,3x57 9,3x62 .375H&H .44Mag. .45-70.

Rariteter. 8x58RDansk 12x44R samt div.andre rariteter som blir improvisert på egen hånd.

Link to comment
Share on other sites

Fylke: Hedmark

Kommune: Ringsaker

Fadder: Hjortefot

Kontaktform: PM

Hva jeg kan hjelpe med: Lading av riflepatroner+.357 magnum på enkeltstasjonspresse

Erfaring: ca 10 år med lading av diverse riflepatroner

 

Har verktøy til å lade .222 Rem, .22-250 Rem, .243 Win, .260 Rem, 6,5x55, 7x57®, .308 Win, .30-06, .357 Magnum, .358 Win

Link to comment
Share on other sites

Fylke: Vest-Agder

Kommune: Lyngdal / Lister

Fadder: Rausheim

Kontaktform: PM

Hva jeg kan hjelpe med: Enkeltstasjonspresse. God erfaring med følgende kalibre: 32ACP, 9x19mm, .38/.357, .223, .308, 8x57IS, .30-30, .45ACP og en drøss til. Ellers en del småting som er kjekt for nye hjemmeladere å vite. Kan også det med kulestøping og sånt.

Kunnskapsnivå: 2 år (blir veldig mange timer pr mnd)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 7 months later...
  • 1 year later...

Drar opp denne tråden, så "faddere" kan rette eventuelle feil i opplysningene, og at nye "faddere" kan melde seg.

 

For mitt eget vedkommende, kan jeg gjerne ta med ei presse og litt tilhørende utstyr i bobilen, når jeg er på skytterstevner rundt om i Trøndelag og omegn. Send PM, hvis du vil ha litt hjelp!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 3 months later...
  • 4 months later...
  • 5 months later...

Av alle nye hobbyer jeg ikke har tid til å begynne med, så fremstår hjemmelading som den mest fornuftige. Fadderordningen her virker som ett fantastisk tiltak, men er det noen som arrangerer kurs i hjemmelading? Sånn bare for å få en grunninnføring. Jeg har aldri satt mine bein i ei ladepreese, å vil nødig plage en fadder til å dra hele lasset fra oppstart til selvhjulpen hjemmelader.

Først og fremst riflepatroner som er interessant, men pistol/revolver kan også være aktuelt.

Holder til i Trondheimsområdet

 

Link to comment
Share on other sites

Du lærer nok til å klare deg selv på en eller to kvelder.

 

Kurs, om en lager et helt basic kurs som får folk igang på enstasjonspresse, over tja-3 kvelder, tror dere dette er noe folk vil være intereserte i? Ingenting i verden er gratis, så vil folk være like intereserte om de må bla opp 500kr?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Youtube kan vere ein god venn. Har du veeeeeldig god tid og nokolunde engelskkunnskaper, så kan du prøve deg på «Johnnys reloading bench» sitt ekstremt lange introduksjonsvideoserie. Der holder han det rimelig low-level for nybegynnere som meg. 

Og fin humor.

 

Link

Edited by aresm
La til link
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har sett litt på videoene som @aresm anbefalte. Dette var passelig fremdrift for en nybegynner :) Men på den andre siden, hvis man skal jobbe og ha ett liv ved siden av, så vil det ta år og dag å komme igjennom alle videone O.o

Det første som slår meg er at dette er ganske utstyrs-heavy aktivitet. Fase 1 blir derfor en storstilt Finn.no aksjon for å rydde plass på hobbyrommet til nytt stæsj.

Jeg husket til alt overmål å ta med tomhylser hjem fra skytebanen i går, men dette er jo også ting som må lagres og loggføres. Ser antydningene av ett nytt og forbedret logistikkregime (som motvillig tvinger seg fram).

 

Skal ikke forkludre denne tråden mer nå. Om @Chiefen.v-2 pedagogiske evner faktisk biter på undertegnede og ferden videre blir interessant nok til å skrive om så blir dette mat for en egen tråd.

 

Edited by psAico
En av skrivefeilene
Link to comment
Share on other sites

31 minutter siden, psAico skrev:

Det første som slår meg er at dette er ganske utstyrs-heavy aktivitet.

Du trenger en ladepresse, en kruttvekt, ladedier, hylseholder(e) + forbruksmateriell som tennhetter, kuler og krutt. Da har du det grunnleggende. Så går du bananas etterhvert:D

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 5 months later...
  • 1 year later...
  • 1 year later...

Heisann!

Er relativt aktiv hjemmelader med lang erfaring, ca 30 år…

Har prøvd det meste innen både pistol, revolver og rifle, men etterhvert sluttet med håndvåpen og konsentrerer meg nå om rifle, standardkalibre i hovedsak, både jakt- og konkurranse-/treningsammo.

Skulle gjerne skaffet meg en god «lærebok» i indre ballistikk, hvor jeg kan lære meg mer konkret om beregning av trykk, trykkutvikling, volumgradienter, friksjon, energigradienter osv…

Gjerne med empiriske modeller for oppsett av differensialligninger osv…

PS! Det skader ikke om «læreboka» også inneholder en god del fakta og lærestoff omkring ytre ballistikk i tillegg.

 

Kan noen gi meg gode tips? Evt ISBN-nr?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
Stegil skrev (På 28.12.2021 den 21.33):

Heisann!

Er relativt aktiv hjemmelader med lang erfaring, ca 30 år…

Har prøvd det meste innen både pistol, revolver og rifle, men etterhvert sluttet med håndvåpen og konsentrerer meg nå om rifle, standardkalibre i hovedsak, både jakt- og konkurranse-/treningsammo.

Skulle gjerne skaffet meg en god «lærebok» i indre ballistikk, hvor jeg kan lære meg mer konkret om beregning av trykk, trykkutvikling, volumgradienter, friksjon, energigradienter osv…

Gjerne med empiriske modeller for oppsett av differensialligninger osv…

PS! Det skader ikke om «læreboka» også inneholder en god del fakta og lærestoff omkring ytre ballistikk i tillegg.

 

Kan noen gi meg gode tips? Evt ISBN-nr?

Jeg bruker Gordon Reloading Tool (GRT) programmet til beregning av trykk osv. Det kan brukes så avansert du ønsker.

Link to comment
Share on other sites

Stegil skrev (På 28.12.2021 den 21.33):

 

Skulle gjerne skaffet meg en god «lærebok» i indre ballistikk,

Har du "Allt om krut"? Den er ikke det du spør etter, men absolutt lesverig og lærerik for noen med de interessene du legger for dagen. Hvis du søker Amazon for "interior ballistics", så får du en del interessante titler, og så er det bare å begynne i en ende...

 

Ytreballistikk er enklere, les "Applied Ballistics for Long Range Shooting", og så evt følg opp med "Modern Exterior Ballistics".

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...