Jump to content

US Carabine M1


Fossekall

Recommended Posts

Politiet satt på store mengder carabiner og deler til disse så de kunne beholdt de i mange år til.

En av de viktigste grunnene for utskiftingen var at de følte de trengte noe nytt og mere upp to date.

MP5 er vel stort sett underlegen US på alle måter bortsett fra kulhetsfaktor og størrelse.

Gjennomtrengningsevnen går langt utenpå MP5.

Link to comment
Share on other sites

Likte US Carabinen mye bedre enn MP-5, men nå er jeg nok uten, som tjenestevåpen uansett.

Carabinen jeg hadde, skjøt jeg en gang i konkurranse 100 poeng med på halvmeter (æh, 60 cm skive) på 100 meter med. Alle skudda satt i nedre halvdel av 10er ringen, dvs under kl. 9 -3, så akkurat den samlett nok ganske nær 1", med de originale siktene. Hadde faktisk glemt ett, eller annet til min M-67 til et PM (Politi mesterskap) og brukte USen på 300m skytingen i stedet. Nei, jeg vant ikke :D

Ad farlige våpen, så aldri noe til dette og hørte heller aldri noen, som hadde opplevd det selv. Fikk følelse av at det var konstruert for å kunne argumentere for MP-5. Runde sluttstykker var helt klart en stor forbedring.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Det var visstnok noen få tilfeller av sprekkdannelse i sluttstykkene på politiets US-er, høyst sannsynlig var dette de originale flate sluttstykkene. Hvorvidt dette førte til personskade vet jeg ikke.

 

Jeg har tafset på et betydelig antall politibrukte US-karabiner som lå på lager og skulle sendes inn (for destruksjon muligens), noen få av dem hadde fremdeles flatt sluttstykke. Politiet hadde antakelig mangelfulle rutiner for vedlikehold og oppgradering av våpen før i tiden.

 

Skulle veldig gjerne hatt en slik selv, de virker som hendige små rifler. Liker siktene og avtrekket på dem, i forhold til MP5. Ikke at MP5 er dårlig heller, men kulebanen er litt i overkant krum...

 

Ammo som jeg har sett på lager til karabinen var standard helmantel, det meste sivilt produsert av nyere dato. Har også sett kassevis av ubrukte magasiner i cosmoline. Noen skulle fått på pukkelen for at dette høyst sannsynlig går til skrot!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Om du mener et ombygningsett fra M1 til M2 så er vel prisen nevn før I tråden av Hassel.

Om du blir tatt med dette så drar det påse noen tusen I bot og noen md. Frihetsberøvelse.

M2 har en veldig artig skuddtakt på auto men ikke hvert kostnaden.

Link to comment
Share on other sites

Siden denne gamle tråden er løftet frem:

Her er det jeg vet:

En annen forumbruker har på PM fortalt meg at to stykker i "fjor" (PM-utvekslingen var i januar, så 2012/2013 alt ettersom vedkommende husket årsskiftet) har fått deaktivert gassystemet hos børsemaker, fått dokumentasjon på det og omregistrert dem til rettrekkere.

 

Var det noen som fikk ordnet ombygging til rettrekker, og registrert børsa som jaktvåpen?

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Mener det har blitt løftet frem en del ganger i denne tråden at en slik ombygging ikke er så lett som det hevdes? Det finnes da andre lovlige våpen som også er veldig lette å "bygge om". Etter hva jeg har hørt kan en litt overivrig justering av avtrekket på en Walther GSP føre til helauto. Glock kan også gå i helauto med enkle grep.

Men det er jo heller ikke interessant. Helauto er ulovlig for folk flest og upraktisk. Jeg, og ganske mange andre, slik jeg har oppfattet, er interessert i et lett og hendig kal. 30 karabin til småvilt/rådyr og blinkskyting.

Link to comment
Share on other sites

Mener det har blitt løftet frem en del ganger i denne tråden at en slik ombygging ikke er så lett som det hevdes?

Ja og nei. Med et komplett M2-sett (avtrekkshus, hammer, bærer og disconnector) er det ren lego, men disse settene vokser ikke akkurat på trær.

 

Det finnes da andre lovlige våpen som også er veldig lette å "bygge om".

Hysj. Vi (og POD/Kripos) vet det, men velger å late som ingenting.

Link to comment
Share on other sites

Det ble argumetert for at US carabine skulel godkjenens på samme linje som garand i sist runde med godkjenninger av halvauto. Men det gikk ikek gjennom. For min del tror jeg årsaken til at den ikke godkjennes kan ligge like mye på løstagbar magasin, som på relativt enkel å konvertere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk prøve en US med innskyvbar stokk og alt som er fælt i dag. det var gøy! :mrgreen:

 

Håper den ikke var registrert på samling, for da har du gjort noe veldig ulovlig....( Hvis du med prøve mener skyte )

 

Fikk prøve en m14 for noen år siden, bør jeg gå og melde meg imorgen tidlig :roll: . Den står jo ikke på lista lenger

Link to comment
Share on other sites

Det ble argumetert for at US carabine skulel godkjenens på samme linje som garand i sist runde med godkjenninger av halvauto. Men det gikk ikek gjennom. For min del tror jeg årsaken til at den ikke godkjennes kan ligge like mye på løstagbar magasin, som på relativt enkel å konvertere.

 

 

I siste delen av innlegget her tror jeg egentlig årsaken ligger..

 

Spesielt hvis det er noen som har fulgt med på EU sitt lovforslag, så er jo dette med avtagbare magasiner litt "skummelt"..

 

Synd at det er slik, da jeg virkelig kunne tenkt meg en slik børse.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Viss det er så viktig at magasinet ikkje må kunna takast ut, så er det vel råd å sveisa det fast, når me først er inne på dette med å ta gassporten? Eg likar ikkje tanken, men betre enn på sikt å måtta plombera? Dei fleste av oss har vel sett femskots magasin som vil kunna gjera USen endå meir politisk korrekt. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hei sakkyndige medlemmer: Følger en tråd fra 2011 om US Carabin cal 30. Har mulighet til å erverve/overta registrert US + ei bøtte amo. Ser noen nevner det er mulig å bygge om til rettrekker. Bedre enn plombering spør du meg. Noe med erfaringer. Brukte våpnet selv masse på rådyrjakt på 80 tallet. Et fantastisk våpen til å skyte med. 

Link to comment
Share on other sites

De ble jo godt brukt til høstjakta, er jo derfor de ble forbudt og har en egen boks "Karabin" på våpensøknaden. Før i tiden når "alle" var med i HV og de faktisk avholdt øvelser, ble våpnene skutt, oljet og inspisert. Så kom jakta, ingen vedlikehold og når det var tid for øvelse 2 år etterpå, kom de med en rustklump som en gang i tiden var en US Karabin.

 

Fritt fra hukommelsen 😀

Link to comment
Share on other sites

Nja... Magasinvåpen var forbudt til reinsjakt fra lenge før noen hadde tenkt på US-karabin (1908) til lenge etter at forbudet mot samme våpen ble tatt inn i viltloven.

Forbudet kom nok heller som følge av Bernkonvensjonen.

 

Om tilstanden på privat oppbevarte MOB-våpen beskrevet av en som fikk sett over sånt ved en innlevering nå nylig; utrolig dårlig vedlikehold. Samme mann er ikke helt uskyldsren, i soveposen hans var det en mumifisert mus...

Link to comment
Share on other sites

Norge Har reservert seg mot kapasitet begrensningen i Bernkonvensjonen for jakt på rådyr, elg og sel/hvalfangst.

mtp på hva jeg har hørt pod gjør når de skal teste ombygging til fullauto så er det nok det den røyk på. (herping av disconnector etc)
synd er det uansett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...