Jump to content

US Carabine M1


Fossekall

Recommended Posts

Spørsmålet jeg stilte er veldig enkelt, jeg kan gjenta det: hvilke praktiske* grunner finnes det for å gjøre en US karabin lovlig?

 

* våpenet har funksjonalitet andre våpen ikke har, den er vesentlig bedre på visse måter enn andre våpen, den er teknisk sett overlegen pga...

 

"trivsel", "historie", er ikke praktiske grunner - det er affeksjon. Enklere å lade skudd... hadde vært et gyldig argument hvis ikke Tulammo eller Wolf produserte verdens billigste 7,62x39

 

Grunnen til hvorfor AR-15 er tillatt er fordi det er den eneste skikkelige konkurranseriflen som finnes, i hele verden. Bokstavelig talt creme-de-la-creme av konkurranserifler til IPSC, med ingen ved siden av. Grunnen til at Mini-14 er tillatt og ikke US carbine er at den sistnevnte kan modifiseres temmelig lett till full auto.

 

Så igjen - hvis dere har vesentlige, gode, praktiske grunner vil jeg gjerne høre de.

Link to comment
Share on other sites

Det er alltid mulig å stille et spørsmål så en får det svaret man ønsker. Man kan jo spørre om hvorfor vi skal bruke krutt når det er teknisk mulig å lage en sport ut av laser-våpen.

 

Det er uansett en lett og hendig rifle, fremdeles finnes det overskuddsammo som er rasende billig, og om man ønsker å lade selv er 30US mye enklere enn riflepatroner. Det er jo ikke gitt at billigste russiske bråta går bra i ditt våpen. Ikke alle er ute etter å vinne for en hver pris, og en US burde en kunne få for langt mindre enn en AR eller mini.

 

Når det gjelder konvertering til helauto, hvor mange slike sett har du kommet over? Og det er uansett enklere å konvertere en AR enn en US.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt -det finnes en Mini-30 for de som absolutt skal ha en "sakteskytende" patron, og riflen er "lett og hendig", i tillegg til å være mer moderne og ha mange flere deler/opsjoner til den enn den urgamle carbine.

Et annet, enda billigere alternativ er em bolt/bøylerepeater i .357 mag.

 

Jeg prøver ikke å kverulere med deg Erlend eller med andre, jeg prøver å påpeke at det finnes mange gode alternativer, og den eneste virkelige grunnen til hvorfor noen ønsker en US carbine er egentlig affeksjonsverdi. Det er også grunnen til hvorfor forespørsler til POD har gang etter gang gått på en mageplask - for ingen klarer å hoste opp en viktig og veldig rimelig grunn til hvorfor en burde tillate US carbine. Norge er per dags dato en "may issue state" når det kommer til å tillate semiauto våpen, og det nytter lite med å si "liten, hendig, masse billig ammo".

Link to comment
Share on other sites

2alfa: Du spør feil spørsmål. Når man kan kjøpe ting som Mini14 og AR15, hvorfor skal da en US være forbudt?

Svaret er faktisk veldig enkelt - Ingen ba om å få US carbine inn på lista når den kom. Det blir litt feil og si at den er forbudt... (Det er jo i og for seg alle halvauto våpen) men den er bare ikke godkjent, slik som ruger mini serien og noen AR15 modeller.

Link to comment
Share on other sites

Ja, sukk, Jeg hadde en Mini 14 i ca 20 år. OK den, men den tapte litt av glansen da jeg gikk fram til skiva. Høla var akkurat like store som etter ei salongrifle! Jeg lånte en US carabin, derimot. Der var høla 7,62. Mye morosammare! Dette må da være en av mange praktiske grunner? (Lettere å se høla med spottekikkert). Men for meg er det med historie og kultur viktigere.

Om jeg hadde fått kjøpe en US carabin hadde ikke den blitt solgt, nei!

Link to comment
Share on other sites

Hvilken historie og kultur? Har carbine vært utbredt i norske jakt/skytterkretser, eller har du bukt en slik da du stormet strendene i Normandie?

 

Der var høla 7,62. Mye morosammare! Dette må da være en av mange praktiske grunner? (Lettere å se høla med spottekikkert)

 

Du synes dette er en praktisk grunn? Jeg kommer til å huske dette neste gang om jeg skal søke rifle i .50 bmg, skal skrive på våpensøknaden "hull så store en fremmed sivilisasjon kan se de fra Alpha Centauri"

 

Det eneste gyldige svaret og som pigadø bør være god nok grunn: Fordi vi vil ha en.

 

Gyldig kun in USA eller i ditt hode, i Norge er viljen til hva som helst ikke lik en "innvilget" stempel.

Link to comment
Share on other sites

Av useriøsitet så bør du ta deg en bolle eller to og skaff deg noen år på nakken før du uttaler deg og gjør opp en mening som ikke bærer preg av å kopiere de som like å fremstille seg som "korrekte", det blir bare falskt ellers.

 

2alfa: Historien er helt irrelevant og de fleste rett og slett liker den børsa av sine egne grunner, gjerne estetiske for ikke å glemme barndomsminner. Om vi skal spille historiekortet så er det helt greit at det mest brukte våpenet på dette berget tilhørte fienden mens det som ble brukt av våre skal vi helst ikke se på banen en gang?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil aldri si noe mot affeksjonsverdi, siden det er en følelse absolutt alle kan føle. Men følelser, ilag med andre grunner er ikke "behov", det er ønsker. Jeg ønsker f.eks. å eie en PTRS eller PTRD, kun av affeksjonverdi, men det er til like lite nytte, og det er hele poenget mitt: man vinner ikke fram hos POD med ønsker og affeksjon. Og det er nok grunnen til hvorfor ingen klarer å skaffe en US carbine.

Dermed er det meningsløst å diskutere affeksjon, og heller se på de nærmeste godkjente alternativene, og rent teknist sett kommer man ikke nærmere US carbine enn Mini-30. Evt en 14 omkamret til .300 blackout.

Link to comment
Share on other sites

man vinner ikke fram hos POD med ønsker og affeksjon. Og det er nok grunnen til hvorfor ingen klarer å skaffe en US carbine.

 

Nei, grunnen til at det ikke er lov å kjøpe US carbine pr dags dato er at ingen har giddi å levere inn til godkjenning.

Link to comment
Share on other sites

Hovedgrunnen til ar M1 Carbin ble forbudt var at den var relativt enkel og bygge om til auto.

M2 satser som er hva man trenger pluss en liten utsparing i stokken til selektorstangen er alt man trenger.

På tross av hvor enkelt det er så har jeg gjennom 40år som skytter sett kun en US som er ombygget på denne måten.

Menn når delen er der og konstruksjonen er som den er så er jeg rimelig sikker på at løpet er kjøpt for ytterligere erverv i riket.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Av useriøsitet så bør du ta deg en bolle eller to og skaff deg noen år på nakken før du uttaler deg og gjør opp en mening som ikke bærer preg av å kopiere de som like å fremstille seg som "korrekte", det blir bare falskt ellers.

 

Hvis du tror jeg skriver det bare fordi "alle andre sier det" så tar du feil..

 

Dessverre, men det finnes ikke noen saklige grunner for at SLK skal være lovlig til jakt eller "plinking" som du er så glad i. Jeg kunne gjerne tenkt meg en selv- nettopp fordi de ser hekkan så tøffe ut. Men det er fortsatt ingen gyldig grunn til erverv ;)

Link to comment
Share on other sites

Finnes det noen saklige grunner til at noen kjøper seg en Blazer til 30K?

Finnes det noen saklige grunner til at folk skyter med pistol?

Finnes det noen saklige grunner til at vi i det hele tatt skal ha våpen i privat eie?

 

Skremmende å se at ungdommen har blitt så indoktrinert at alt skal være 100% byråkratisert og rasjonalisert for at det skal være lovlig :roll:

Når jeg vokste opp var "moro og så lenge det ikke skader/plager andre" en gyldig grunn til å holde på med noe.

Link to comment
Share on other sites

Hva i all verden er greia? Indoktrinert? Ja, sant.. jeg pleide å syns det var tøft med 1911 og dessertøgle når jeg var 14 jeg også, men så fant jeg ut at en P210 eller opphoret Pardini faktisk er mye bedre egnet til pistolskyting..

 

Jeg trives faktisk med norske våpenlover. Jeg syns godt at jaktvåpengarderoben kunne blitt utvidet, og å måtte søke for hvert våpen er noget tungvindt og unødvendig, men det er likevel greit nok for meg slik som det er.

 

-Folk kjøper en Blaser fordi de vil ha en rettrekker av hva enn grunn de vil ha det for, de vil jo kanskje ha en presis og hendig jaktrifle. Hvorfor det er et problem at noen bruker 30 lapper på en rifle forstår jeg ikke!

-Folk skyter med pistol fordi det er en svært utfordrende og svært givende idrett, hvor mange har det gøy, mestrer en sport, treffer folk og får venner for livet samtidig som de stadig utvikler egne evner og kunnskaper.

-Jakt og viltstell er nødvendig, skyttersport har vært en del av norsk idrett svært lenge.

 

Gi meg ÉN kvalitet SLK har som gir ervervsgrunnlag.

("Plinking" har aldri vært et gyldig ervervsgrunnlag i Norge)

Link to comment
Share on other sites

Ingen av svarene dine er mer saklige enn andre svar på hvorfor noen vil ha en M1 Carbine :winke1:

 

Mitt beste råd til deg er å gi blaffen i hva andre folk skyter med, hvordan de skyter og hvorfor de skyter. Og om M1 Carbine ble tillatt ervervet til jakt, så pris deg heller lykkelig for en eller annen gang dukker det opp et våpen som du selv har lyst på, men som ikke er godkjent til jakt og da vet du at muligheten er der :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Svjv kan .30US jages opp til rådyr.

 

Neppe.

 

Hovedgrunnen til ar M1 Carbin ble forbudt var at den var relativt enkel og bygge om til auto.

M2 satser som er hva man trenger pluss en liten utsparing i stokken til selektorstangen er alt man trenger.

 

tilgang til WorldWideWeb, en EDB-maskin og et betalingskort så får du dropp-inn fullauto deler til AR15 levert av DHL på døra...

Link to comment
Share on other sites

Blandet med noe annet da, samme det.

 

Poenget uansett når det gjelder US Carbine: Hvorfor ikke?

At det allerede finnes noe som dekker behovet fra før er ikke gyldig grunn. Skal vi tenke i de baner så holder det med kun rifler i 308 og gjøre alle andre kalibre ulovlig, for det er jo lov til alt på kongleberget.

Link to comment
Share on other sites

det har ikke ingenting med hvor egnet den er på jakt å gjøre. :roll::roll:

Så jeg venter fremdeles på hva det er som gjør Camp Carbine i 9mm egnet på jakt mens M1 Carbine ikke er det...

Til nå virker det mer som argumentasjonen egentlig er: "jeg har ikke noen interesse i en SLK og derfor trenger ingen andre en slik heller..."

 

Forøvrig har man "noen timer" kan man konvertere en Camp carbine også...

Link to comment
Share on other sites

De fleste halvautorifler kan bygges om til full-auto, dog uten omstiller. AR15 er jo nevnt også som noe som kan bygges om til family. Men i bunn og grunn er ikke FA noen big deal, heller ikke i et spørsmål om samfunnssikkerheten. Men dette er heller ikke det du driver å proklamerer med, du mener jo at sålenge det finnes noe egnet fra før av så har vi ikke behov for noe nytt. Med dine holdninger herr "du som ikke kan gjemme seg" så hadde vi fremdeles benyttet oss av spyd til jakt siden de, ja, allerede er egnet til jakt iom at de ble brukt i sånn 50K år :roll: .

 

Så ta grep da og betal det det koster å få den på lista-verre er det ikke.

Skulle gjerne gjort det, men er ikke gira på en :)

Link to comment
Share on other sites

Ett problem man får med å få den godkjent, er det samme som med en M1 Garand; hvilket merke skal man sende inn?

Den ble jo produsert av flere og i Norge blir det jo en spesifikk rifle som blir godkjent. Feks. Inlanf M1 carbine eller Rock-Ola M1 Carbine.

Å bare få inn "M1 Carbine" på lista slik at man kan velge, har jeg ikke mye tro på man klarer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg eier og har eid flere US carabiner blant annet en original m2. Jeg har også eid en Ar15 og om noen sier at det er enklere og bygge om en M1 til fa enn en Ar15 så er de rett og slett kunnskapsløse. Det er ganske mange saker som må gjøres og mange deler som må skiftes for og gjøre om en M1 til M2 og det viktigste er at det er ulovlig. Før det kommer spørsmål så ja M2 var lovlig registrert og alle de andre også.

Link to comment
Share on other sites

Hjelp! Noen har skutt med en US! Ring CIA, ring FBI, ring kammerpolitiet!

 

Kan jo absolutt ikke tenkes tenkes at vedkommende som lot andre prøve den enten er såpass gammel at det gikk fint an å kjøpe disse den tida eller at det var i regi av samlerforeninga :roll:

Link to comment
Share on other sites

Begrepet "behov" har to tolkninger: Det behovet man selv føler og det behovet som forvaltingen anerkjenner. Begrepet er derfor egentlig ganske meningsløst, det eneste som gjelder er hva forvaltningen tillater og betingelsene de setter. Så kan vi selvfølgelig diskutere hva som burde vært tillatt, men når alt kommer til alt er vår tolkning av "behov" verdiløs.

Link to comment
Share on other sites

Kjekt lite kaliber til småvilt samt at rifla ikke er stort større enn ei 10/22. Svjv kan .30US jages opp til rådyr.

Og en Mini-14/30 kan brukes til samme formål, uten noe "oppjaging".

Og ang:

Skremmende å se at ungdommen har blitt så indoktrinert at alt skal være 100% byråkratisert og rasjonalisert for at det skal være lovlig

Det som er virkelig skremmende er at du har misforstått meg totalt. Jeg er nok mer amerikansk i mine syn på eie og bruk av våpen en du eller noen andre her er. Jeg ser (filosofisk sett) på av våpen som et menneskerett, med en bred spekter av prakiske og ikke så praktiske formål med å eie/bruke våpen. Men det er til lite nytte siden jeg og oss alle bor ikke i USA men i Norge, der vi må ha anstendigheten til å respektere landets lover og nok forståelse for lover at man slipper å stå med det liksom-uforstående blikket, deriblandt kunne sette seg i tankegangen til POD og prøve å forstå hvorfor bla.a. carbine er ikke lov å kjøpe etc. Det er rikets lover og rikets tilstand vi snakker om her, ikke hypotetisk fantasiverden der våre personlige synspunkter er det eneste referansepunktet man trenger. Dette er realpolitik, hvis man kan kalle det slik - og ja kjedelig byråkratisk rasjonalisering.

Med mindre du vet en annen teknikk for å sette seg inn i prosessen til PODs godkjenning av våpen er du velkommen til å dele din mening med oss.

Link to comment
Share on other sites

Hovedgrunnen til ar M1 Carbin ble forbudt var at den var relativt enkel og bygge om til auto.

M2 satser som er hva man trenger pluss en liten utsparing i stokken til selektorstangen er alt man trenger.

Fakta opplysningen er i og for seg korrekte, har sett M2 deler til salgs i tyskland for litt over 400 euro...

Men det har ikke noe med hvorfor US carabin ere "forbudt" (som nevnt tidligere er alle halvautorifler forbudt i Norge, det er bare noen som har blitt tillatt via unntak/disp)

 

Det har vært en stand i ervev at US til JAKT, som vistnok har opprinnelse i at det var mye stygg skadeskyting på ca 60tallet med US. Noen ville spare penger og satset på at halvauto og fullt magasin med FMJ, i stedet for å kjøpe en jaktpatron med blyspiss. Derfor et forbud om erverv til jakt. Men alle disse reglene ble endret når godkjenningslista kom - og der er ikke US fordi den Ikke er innlevert eller bedt om å bli godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk prøve en US med innskyvbar stokk og alt som er fælt i dag. det var gøy! :mrgreen:

 

Håper den ikke var registrert på samling, for da har du gjort noe veldig ulovlig....( Hvis du med prøve mener skyte )

 

Vet du... jeg spurte ikke om den var registrert en gang jeg, fikk prøve den mens vi ventet på et NROF stevne av en HV løytnant som nok var langt overgått gyldighetsdatoen på frivillighetskontrakten... men skyte, det kunne han.

Link to comment
Share on other sites

US Carabin var i sin tid blandt diverse våpen som var forbudt ved navn til bruk på jakt på Svalbard (FOR 1997-06-18 nr 622: Forskrift om jakt- og fangstutøvelse på Svalbard)(muligens også i den "vanlige" jaktforskriften fra samme tidsrom), denne er nå opphevet.

 

Men våpenet i seg selv har aldri vært forbudt som sådan og det er antagelig bare å søke om å få det på listen, som nevnt tidligere i tråden.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Artig å lese om interessen for og historie om US Carabinen!

Selv har jeg bare prøvd den en gang. Det var engang tidlig på -70tallet, da ting ikke var så alvorlige som de er nå.

Det var en kompis som hadde fått tak i en US, og den var selvfølgelig ikke registrert, hvor den kom fra vet jeg ikke. Men det var mye krigsetterladenskaper i omløp på den tida. Han hadde fått tak i noen esker ammusjon og, så da måtte vi jo skyte litt. Vi dro inn i Maridalen (Oslo) en ettermiddag, og fant oss en fredelig, usjenert plass. Satt opp noen 2"x4" planker til blink, og på 25 meters hold hadde vi vår fulle hyre å treffe planken. Og de skudda som traff, gikk jo ikke igjenom planken engang, så vi vart ikke så imponert av den.

Men morro var det :D

Link to comment
Share on other sites

Har hørt det samme. Og ledt føer steder at sluttstykket får sprekker etter 4-5000 skudd og dermed muligens kan løsne ved skikkelig uflaks. Slik jeg har forstått det er det en av grunnene til at det ble produsertt og levert store mengder med ekstra sluttstykker etter ww2

Link to comment
Share on other sites

Satt opp noen 2"x4" planker til blink, og på 25 meters hold hadde vi vår fulle hyre å treffe planken. Og de skudda som traff, gikk jo ikke igjenom planken engang, så vi vart ikke så imponert av den.

Men morro var det :D

Det må ha vært med noe ammunisjon som ikke virket som den skal, eller verdens mest solide 2x4... En .30 US plystrer lett igjennom det der. Ikke er det vanskelig å treffe heller, iallefall ikke om de er ca like høye som brede. US'en er langt ifra noe dårlig sak. Stusselig kaliber der en trenger litt energi, men ellers en trivelig liten sak.

US_inn_zps6e818812.jpg

Inn i første fra venstre, gjennom den i midten og inn i 2x8 til høyre.

US_ut_zps09fd6d9d.jpg

Ut av de samme. Gjennom alle tre. Riktignok "bare" på 15m og bare C24 klasse plank, men ti meter til gjør ikke at den ikke går igjennom en engang.

Link to comment
Share on other sites

Problemene med sluttstykkene ble stort sett løst når det runde sluttstykket (ofte kalt M2 sluttstykke) kom.

De gamle flate ble byttet ut i stor stil ved gjennomgang av våpnene av våpenteknisk under krigen.

Etter krigen ble alle US Carabiner overhalt av diverse aktører før de ble stuet bort, enten i USA eller andre steder i verden.

Et av punktene ved overhalingen var og bytte ut bolten til rund utgave.

Alle overhalte våpen er forøvrig merket, med hvem leverandør som utførte overhalingen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...