Jump to content

US Carabine M1


Fossekall

Recommended Posts

Jeg har i mange år vært i besittelse av en registert US Carabine. Brukte denne tidligere på rådyrjakt, men de siste årene har det kun blitt øvelseskyting.

Tenker nå å overføre denne til min sønn (18 år) da han har hatt mye glede av denne for å trene opp sine skyteferdigheter.

Med bakgrunn i de skjerpede bestemmelser som er innført ved kjøp av denne type våpen, lurer jeg på om noen har tips om hvordan jeg bør gå fram for å få aksept for dette hos politiet ?

Link to comment
Share on other sites

Er vel pr dags dato blitt ulovlig å erverve dette våpen. De som hadde disse tidligere fikk beholde dem men ikke lov å selge.

Det står ikke på den berømte listen til POD, og du kan ikke bruke det på jakt lenger da dette er definert som et våpen av militær karakter. Litt synd, kunne tenkt meg et selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke denne paranoiaen for US Carabinen hos våre myndigheter. En wannabe rambo vil vel alltid velge en Mini14 eller en av de andre lovlige og mye mer effektive våpnene som står på POD godkjent liste. Den eneste grunnen noen kan ha for å ønske seg en US Carabin , må jo være nostalgien i denne børsa. Sunn og god grunn i mine øyne...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke denne paranoiaen for US Carabinen hos våre myndigheter. En waanbe rambo vil vel alltid velge en Mini14 eller en av de andre lovlige og mye mer effektive våpnene som står på POD godkjent liste. Den eneste grunnen noen kan ha for å ønske seg en US Carabin , må jo være nostalgien i denne børsa. Sunn og god grunn i mine øyne...

 

Helt enig der. At US Carabinen er så mye farligere en f.eks en Mini14 forstår jeg ikke. Tidligere ble denne riflen brukt i NROF-regi men siden denne ble forbudt, kjøper folk heller en Bushmaster. Det er lov.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Om jeg forstår det riktig er det Våpenforskriften av 11.07.2008 som gjelder - se link;

http://go.startsiden.no/go/e/content_re ... =14633&1=1

 

Det er flere interessante forhold her, se bl.a. mulighet for å dispensere i § 11 samt i §20 vedr. arv/affeksjonsverdi.

Vet ikke om disse bestemmelsene kan anvendes fullt ut i mitt tilfelle, men er helt klart verdt å sjekke.

Andre som har sjekket ut dette ?

Link to comment
Share on other sites

Lensmannen i min hjemkommune søkte om å få arve en slik etter sin far. Blankt nei.

 

En bekjent av meg søkte om å få arve etter sin far, som var i Milorg. Blankt nei.

Og den sistnevnte ble avslått med begrunnelse: "Ikke sjelden nok modell."

Hvor mange av hans type finnes det registrert i Norge? -7- Siger og skriver: SJU!

 

Som sagt, hold på den så lenge du kan, og vent i stillhet på at ting vil forandre seg.

Link to comment
Share on other sites

Ikke bare en skam.

Men det strider imot de tre grunnprinsippene (mine tre ihvertfall) som "voksne" folk bør benytte seg av.

 

Er det saklig?

Nei. Det er ikke lagt fram dokumentasjon, ikke som jeg har funnet, som entydig viser at dette er et våpen kriminelle benytter seg av, eller dette er et våpen som er spesielt farlig.

 

Er det logisk?

Nei. Ikke så lenge f.eks. mini-14 er tillatt på jakt.

 

Er det fornuftig?

Nei. Hvis jeg kan ha en mini-14, så er det ingenting i veien for at en ung mann kan arve en USC fra sin far. Forøvrig, se de to forrige punktene.

 

Det er tøv, tant, fjas, tullprat, svada og alt som ligner når noen har bestemt at dette våpenet er forbudt.

Link to comment
Share on other sites

Det er brukt flere argumenter for og forby dette våpnet.

 

Hovedgrunnen er at den er lett og konvertere til helauto, med og montere en M2 sats.

Den er ikke godkjent til jakt lenger.

Det er ingen organiserte skyteformer med dette våpnet lenger. Lingeklubben NROF DFS og HVPF har hatt program en stykke tid tilbake, men ikke lenger.

Er enig at det er synd at vi ikke får overdratt våre karabiner til våre arvinger når den tiden kommer, så derfor får de brukes opp før den tid kommer 8)

Link to comment
Share on other sites

Nattsikteversjonene av US-karabin er litt uoversiktlig, ikke minst hva nomenklatur angår. Slik tror jeg det er:

 

1943: Et IR siktesystem ble utviklet og fikk betegnelsen Sniperscope, T120. M1 Carbine ble modifisert til å ta T120 og fikk betegnelsen T3.

 

1944: T120 ble viderutviklet til Sniperscope, M1.

 

1945: Sniperscope, M1 ble videreutviklet til Sniperscope, M2. Noen ganske få T3 Carbine m/M2 sikte ble benyttet under slaget om Okinawa.

 

1950: Et helt nytt sikte med det klingende navnet Sniperscope, Infrared, 20,000 volt, Set No. 1 så dagens lys (NPI). Dette kunne monteres på enhver M1- eller M2 Carbine vha et monteringssett og en karabin med et slikt sikte montert kalles M3 Carbine. M3 ble brukt under Koreakrigen.

Link to comment
Share on other sites

Ok, jeg hadde litt rett og litt feil. Lar det seg gjøre og dokumentere at en M1, eller M2 med natt optikk har blitt brukt under WWll i Norge? Om det kan dokumenteres og man ikke får medhold i erhverv i POD, eller Justis, bør vel saken framlegges for historiske myndigheter.

Føler vel egentlig at spes POD sine avgjørelser burde kunne ankes videre til KUD og ikke Justis, for mye dreier seg om idrett og historie, som ikke er hverken POD, eller Justis dept. sin avdeling.

Link to comment
Share on other sites

De var på så tidlig stadie så noe dropp våpen var det nok ikke. Nattsikte ble nok først brukt av Tyskrene WWII På noen MP 44

Da med store baterikasser på ryggen. Utviklingen er lik mobiltelefonen. Men at noen har det i en privat samling, ja det er nok mulig. Jeg skulle likt og sett bilder. Og husk her snakker vi om store ting. Ikke som dagens sikter.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tar opp en gammel tråd her i håp om at det er noen her inne som har vært borti justeringer for subladninger til 30 us'en...?

 

Holder på å hjelpe en av gamlekara her i bygda med subladninger til gobørsa hans og er forsåvidt i mål med selve ladningen. Lader 110gr Hornady RN med 4 gr N310 og får 315 m/sek.

Problemet er at den ikke lader selv pga det lave trykket. Har tenkt å prøve å få tak i en svakere fjær, men lurer på om motstanden i hanen er for stor til at en slubladning greier å skyve den bak?

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du kommer til å få den til å mate med slike ladninger. Det er en gas pistong, som gir impulsen for at sluttstykket skal vandre bakover. Får å få nok trykk til at pistongen slår/skyver hardt nok, må det være tilstrekkelig trykk ved "porten". Det oppnår du ikke med svake ladninger og spesielt ikke med hurtig krutt. Tror ikke du klarer få trykk nok ved porten med så mange krutt typer, men med et mye saktere krutt enn H110, vil antagelig trykket være en del høyere ute i løpet ved porten og kanskje det da er høyt nok til å gi nødvendig impuls, men svært lite sansynlig med ladninger, som gir sub hastighet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Noen som kan gi meg kvalitetssikrede svar på følgende:

 

1) Hva er lovgivers begrunnelse for å forby U.S. karabin til jakt ?

(Noen som har tilgang til lovforarbeidene eller har en referanse/lenke til disse)

 

2) Ved å plombere gass-kanalen og ekspansjonskammeret vil U.S. karabinen i prinsipp omgjøres til en mer eller mindre ordinær rett-trekker-rifle. Finnes det noen saklige grunner til å forby et slikt modifisert våpen brukt til småviltjakt?

Link to comment
Share on other sites

1) Hva er lovgivers begrunnelse for å forby U.S. karabin til jakt ?

Det ble aldri levert inn en til godkjenning.

 

2) Ved å plombere gass-kanalen og ekspansjonskammeret vil U.S. karabinen i prinsipp omgjøres til en mer eller mindre ordinær rett-trekker-rifle. Finnes det noen saklige grunner til å forby et slikt modifisert våpen brukt til småviltjakt?

Nei, det har faktisk blitt gjort nå i det siste.

Link to comment
Share on other sites

Ved å plombere gass-kanalen og ekspansjonskammeret vil U.S. karabinen i prinsipp omgjøres til en mer eller mindre ordinær rett-trekker-rifle. Finnes det noen saklige grunner til å forby et slikt modifisert våpen brukt til småviltjakt?

Nei, det har faktisk blitt gjort nå i det siste.

 

KAN JEG FORSTÅ SVARET DITHEN AT JEG KAN HA FORHÅPNINGER OM Å FÅ TILLATELSE TIL ERVERV AV EN SLIK MODIFISERT US KARABIN FOR BRUK PÅ SMÅVILTJAKT?

 

FINNES DET EVENTUELT KONKRETE SAKER Å VISE TIL I.E. PERSONER SOM HAR FÅTT INNVILGET SLIKE SØKNADER?

Link to comment
Share on other sites

Her er det jeg vet:

En annen forumbruker har på PM fortalt meg at to stykker i "fjor" (PM-utvekslingen var i januar, så 2012/2013 alt ettersom vedkommende husket årsskiftet) har fått deaktivert gassystemet hos børsemaker, fått dokumentasjon på det og omregistrert dem til rettrekkere.

Og selv om jeg som mod nå skulle gitt deg en skrape for å bruke CAPS LOCK som en åttiåring, så forstår jeg deg godt... Er på utkikk etter en sjøl. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dette høres ut som en god plan! Men da må det noen bedre siktemidler til?

Da tenker jeg ikke på nattoptikken:P Vakker er den nok ikke, ei heller smekker, men stilig!!

 

Det må da finnes noen sikter som, om ikke annet virke autentiske?

 

Sett på synth-stokk Leaibolmmai! Sett på en Zeiss Conquest og på med en Harris-tofot, samt en liten a-tec Maxim på den!

Da er den HELT ødelagt;)

 

Da er den nok MER ødelagt enn om den ble plombert!

Link to comment
Share on other sites

Har den løpslengde på/over 400mm og totalengde på/over 840mm er den innenfor § 2 i våpenforskriften (Rifle og ikke pistol).

Det kan søkes om mindre totallengde/løpslengde, men om det innvilges er en annen sak.

 

Eventuell foldekolbe å festes i utslått posisjon (Ikke nødvendigvis sveises, det holder med en skruløsning eller om man vil at det trengs verktøy for å folde den inn). Den blir da ulovlig å oppbevare foldet eller med demontert foldestokk (Grunnet pistolgrepet, som i seg selv muligens er ett problem).

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Og overføre dette våpenet til din sønn må du nok dessverre bare glemme. synd dessverre, det er nok noen sportskyttere/ selgere som bidro til dette i 2000/2005,

da de så at en del personer i Trøndelag som kjøpte us carabin til praktisk i stedet for og kjøpe AR-15 fra en del forhandlere som hadde direkte linje til POD.

3 dager etter det tragiske på utøya så fikk jeg tlf fra våpenkontoret da skulle de ha redgjørelse for hva min us carabin og garand ble innvilget til.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...