Jump to content

Howa 1500, japansk skrot?


Arrowmaker

Recommended Posts

Her om dagen tok jeg på meg å bedde ei Howa 1500 rifle for en kompis. Jeg har meget begrenset erfaring med Howa rifler. Om dette kommer av manglende markedsføring fra forhandlere eller gamle fordommer som ligger i underbevisstheten mot japanske varer er jeg ikke helt sikker på.

Jeg er dessverre så gammel at jeg under oppveksten fikk en inngrodd holdning til at alt japansk var billige kopier av europeisk og amerikanske varer.

 

Fordommer er ikke bra, men lette å få. Jeg dykket en gang på en fransk designet og bygd oljeplattform. Å finne fram på denne var som å svømme i en labyrint designet i rødvinsfylla. Total mangel på logikk og etter det hadde jeg et inntrykk av at franske designere var gale.

Men i dag kjører jeg fransk bil og er fornøyd med det.

 

At japanerne kopierer er nok så, en kjenner igjen detaljer fra Sako, Remington og Winchester i dette våpenet, men fordommer til side, og realistisk sett, burde det jo bli et ganske så bra resultat av å mikse disse tre sammen.

 

Howa fabrikken startet opp i 1907. Før og under WWII var de involvert i produksjonen av Arisaka rifler (den eneste rifla på denne tiden som var sterkere enn Mausers M98). Siden har de produsert både militære og sivile våpen. Det er vel også kjent at Howa produserer Weatherby Vanguard og Smith & Wessons mod 1500.

 

Rifla jeg har er nok noen år gammel, men tilpassinger og finish på stålet er utmerket.

Hvis vi begynner bak, så er bakre tange på låskassa kliss lik Sako. Hele profilen på kassa kan være slenglik på Sako bort sett fra de intergrerte kikkertmontasjesporene på Sakoen. Her har Howa valgt Remingtons runde profil og jeg mener kikkertmontasjene er de samme som på Remington.

 

Når jeg tar ut bolten, boltstoppen er på venstre side og i prinsippet den samme som på Winchester, og ser inn i kassa er løpsenden forsenket. Boltens to låseknaster er trukket litt tilbake på bolten, og nesa på bolten passer inn i løpets forsenkning. Dette medfører at patronen er omsluttet av en ring av stål. Hørt det før? Jo da, dette er samme systemet som på Remington 700. Vel, egentlig bare nesten, for Howa har valgt å montere en type M16 ekstraktor. Dette bryter jo egentlig ringen av stål, men er en populær ombygging av Remington bolter. (Brownells lister tre forskjellige produsenter av deler for en slik ombygging, eneste forskjell er at ekstraktorene er mer lik Sako enn M16, men prinsippet er det samme). Utkasteren er den fjærbelastede bolten som vel egentlig alle med dette systemet har.

 

Låsekassa har et hull for gassventilering foran på venstre side og bolten har tre 5mm hull som vil ventilere gass ned i magasinet. Videre hviler bolthåndtaket i en utfresning i kassa og dette utgjør en ekstra sikkerhet. Bolthåndtaket er etter min mening pent utført og med pæreformet kule. Bolten demonteres for reingjøring på samme måte som Sako. Vri boltmuffa med klokka og muffe med hane og tennål kommer ut.

 

Avtrekket er et direkte jaktavtrekk og justerbart. Sikringen har to posisjoner, og låser bare avtrekket. Sikringen på denne rifla er i hvert fall lydløs ved avsikring. På denne rifla låser ikke sikringen bolten, men jeg mener at på nyere modeller så er det montert en 3 posisjons sikring som også låser denne.

 

Låsekassa er flat under med en solid integrert rekylskulder. Her er det stort areal for en stabil og solid bedding både foran og bak så dette bør bli bra.

 

Underbeslaget og avtrekkerbøyle er i aluminium. Rent følelsesmessig trekker det litt ned i min bok. I praksis har det ingen betydning og dette er jo noe Howaen også deler med mange andre og dyrere rifler.

 

Og konklusjonen på det hele? Jeg får skamme meg litt og feie ut tvilen og fordommene til japanske produkter en gang for alle. For dette gir et godt inntrykk og må være et kjempekjøp, prisen tatt i betraktning.

 

Bilder av sedvanlig dårlig kvalitet og uten tekst følger. Håper de er selvforklarende nok. Teksten hopper opp og ned på maskina mi og jeg gidder ikke krangle mer med den.

 

10ddxc9.jpg

acjee.jpg

id9dw8.jpg

2ec2j2g.jpg

5xvs6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fine bilder. Japanerene står nok ikke tilbake for noen hvis de vil. Enkel og solid, ville heller hatt Howa framfor enkelte andre tullekonstruksjoner. Rekylklakken på Howa er fin. Sako skulle holdt seg til den, de var kansje drita når de bestemte seg for den detaljen :)

Link to comment
Share on other sites

einaste problemet med howa slik jeg ser det er avrtekket som står på våpenet fra fabrikk,kast det orginale og kjøp et timmy avtrekk så er våpenet like bra som mye dyrere våpen,min er i cal 223 og er litt kresen på kuler over 52 grain men med kuler fra 30-52 grain går våpenet mitt 5 skudd på under en lapp fra benk,men det pussige er at 53 grain fra barns x går stygg godt i rifla mi,så hvorfor ikke 55 grainere av standard konstruksjon?????????? :?

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en howa 1500 i vår, og alle som har prøvd den spør " koster den virkelig så lite?? så kikker de forundret på den.

 

min er en kortet 47cm løp .308 med hausken std. min første rifle, har skutt ca 250skudd med den, så er bare nybegynnern men har igjen problem å samle 3 skudd på 1 eller 2 klistrelapper.

 

Men avtrekket er dårlig, har justert mitt men skal bestille et timny avtrekk nå. også er den lighting (billigste) stokken veldig myk, med 2fot på legger den seg mot løpet så er må det freses eller beddes.

 

Er kommet 2 ny howaer i gjengen i løpet av sommern å ene som kjøpe i sommer syns de fort får rust på seg, men jeg har ikke hatt noe problem med det, oljer vært gang den har vært fuktig.

 

Morro er det også å la Blaser eiere prøve, de blir overasket over pressisjonen i noe så billig, spes når de skyter bedre samlinger med lånt howa enn med sin gull forgylte Blaser :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke få skrytt nok av Howa. Har en houge i 308, og en Churchill (samme som den eldre typen Howa med bare 2-trinnssikring) i 338WM, og presisjonen på begge er helt fantastisk. Med 308'en har jeg skutt 10 mm samling med sierra palma match på 200 meter, var kanskje heldig, men den neste testen var ikke mye dårligere, ca 20 mm. Med 338WM'en har jeg skutt samlinger på 20 mm på 100 meter med Woodleigh 250 grs kuler og Hornady 250 grs interlock, men den krever selvfølgelig mer mot og selvkontroll for å skyte veldig gode samlinger. Men jeg er bare så strålende fornøyd! På 308'en har jeg justert avtrekket selv til ca 1 kg og der finnes det ikke kryp så det er mulig å få de orginale avtrekkene bra. På den andre har jeg ikke gjort så mye annet enn å justert det til ca 1,5 kg, men der er det litt kryp. Skal prøve en gang til å justere det sånn at det blir brukbart

Link to comment
Share on other sites

må bare henge meg på,nå er vel howan min gjort alt med så reint billig er den ikke,men den går stygg godt. wiken børsemaker verksted bygde den opp for meg for tja 5-6 år siden. tyrestubben stokk- rettet og lappa kassa og lothar walter pipe som er fluta i 7-08. og selvsagt har jeg timny avtrekk, avtrekket som er orginalt er nok det eneste som trekker ned orginalt blir nok aldri så jeg bytter bort jappanern for noe anna. og om en ser på prisen så kan en jo bruke noe penger og like vel komme billigere ut en mye annet.det er også mye custom deler som magasin skinner osv og få kjøpt

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp innvestert i ei Howa 1500 6,5x55, blånert. Ser at det er mange som har gode erfaringer med howa. Hvordan har dere gjort det når det gjelder å "brekke inn" et nytt løp? Jeg har lest opp og i mente her på forumet om emnet og funnet ut at det er omtrent dobbelt så mange meninger om dette som det er skyttere (hver skytter har minst to meninger).

Men til dere som har erfaring fra Howa 1500: forsiktig innskyting og puss mellom hvert skudd eller er det bare å fyre i vei med litt puss inni mellom (hvert 10-15 skudd)?

Link to comment
Share on other sites

Har ei Howa 1500 lighting i 223, den er jeg kjempe fornøyd med :) kappet løpe til 40 cm og monterte på en viking demper. Orginal avtrekke på denne var ikke så værst heller :wink: eneste probleme jeg har hatt med denne er at det er kommet litt rust i skriften på løpet. Vurdere en Howa til men da i cal 308 og rustblånert løp.

 

skattebo, jeg bruker Game king 55 grain og har en kjempe presisjon, har bedre presisjon med GK en jeg har med v-max i 35 grain. (men det er ikke stor forskjell)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp innvestert i ei Howa 1500 6,5x55, blånert. Ser at det er mange som har gode erfaringer med howa. Hvordan har dere gjort det når det gjelder å "brekke inn" et nytt løp? Jeg har lest opp og i mente her på forumet om emnet og funnet ut at det er omtrent dobbelt så mange meninger om dette som det er skyttere (hver skytter har minst to meninger).

Men til dere som har erfaring fra Howa 1500: forsiktig innskyting og puss mellom hvert skudd eller er det bare å fyre i vei med litt puss inni mellom (hvert 10-15 skudd)?

 

Jeg bruker fremgangsmåten som ligger på sidene til den amerikanske importøren.

 

http://www.legacysports.com/products/howa/howa_breakin.html

 

Har tidligere hatt en i .223 men har nå 1 stk varminter med tommelhullstokk i .22-250 og ei lettere i SS i .243. Fornøyd? - ja :D

Link to comment
Share on other sites

Har ei Howa Hogue i 6,5x55. Har bare testet den med Norma rekruttammo og hjemmeladet 160 grs. woodleigh. Har satt serier på 5 skudd i sentrumen på 100 meter med begge deler. Med andre ord går disse patronene godt i børsa mi :) (Rakk ikke noen "stortest" av børsa på grunn av at den kom i hus 2 dager før jakta startet.)

 

Ellers er jeg såre fornøyd med Howaen. Billig, presis, stokk som er god å holde i og som er behagelig å skyte med, sikring som låser hevearmen (i motsetning til Remington.)

Link to comment
Share on other sites

Er det bare jeg som ikke får Howaen min til å gå heeelt som jeg vil? Jeg har en i 22-250 med heavy barrel og boyds laminatstokk. Har hatt den i et par-tre år nå, men har enda ikke klart å reprodusere de samlingene som enkelte får med sin Howa. Den går ikke direkte dårlig, men ligger på noe under snusboksen med femskuddssamlinger på 100 meter. Børsa er søylebeddet.

I tillegg er ikke basene helt rette. Den første kikkerten min sto i spenn, så jeg har shimset opp den ene basen nå. (Kan jo forklare litt av presisjonsproblemene...)

 

Børsa er mekanisk bra og godt skrudd sammen, kanskje litt for godt. Å få ut løpet er jo nærmest umulig... Må enda si at det var et godt kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Snusboks på 100m , det hadde jeg ikke vært fornøyd med på 200m engang. Hvilke kuler og ladninger har du prøvet ?

 

Nå er det ikke akkurat sånn hver gang. Det glimter til med en og annen bedre samling, og de verste ligger UNDER snusboksstørrelse. Det er "helt ok" samlinger jeg presterer med denne, men ble litt skuffa siden jeg forventet kjempepresisjon. En avtrekksjobb hadde kanskje hjulpet en del. Har prøvd v-max i alle konfigurasjoner, berger og speer. Bruker VV krutt, har prøvd både 150 og 140.

Link to comment
Share on other sites

To av kameratene mine har Howa. Den ene i 3006. Den går veldig bra. Den andre har en i 6,5x55, en sporter. Den går også bra, men bare med tunge kuler. (Ca 155-160 grs). Det hadde jo ikke gjort så mye om den først og fremst skulle brukes til jakt, men siden jaktfelt var hovedbruksområdet for denne er det dumt at den ikke samler godt nok med lettere kuler. Antagelig er vel riflestigningen for krapp. Men bortsett fra denne kombinasjonen riflestigning/lette kuler, er jeg enig i at dette virkelig er topp børser. Som nevnt før i denne tråden har de virkelig kombinert det beste fra flere moderne konkurrenter.

Link to comment
Share on other sites

Den har hendt at det har vært tungt å få opp hevarmen med std Nato, men ikke nevneverdig, for å si det slik.

Har foresten også skutt endel 110 grs v-max (940 m/s), med minst like pene samlinger.

Også brukt A-frame 150 grs i ca. 780 m/s. Ikke fullt så gode samlinger med den, men fremdeles innenfor en "fem-kroning"

Virker som Howaen liker litt fart.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hogue stokkene som er på en del av Howa sine rifler skal være gode saker.

Blir man lei av plastikken så har man jo:

 

http://www.accurateinnovations.com/howa ... stock.html

De har utstyr for lasergravering, så de kan levere stokker med det.

 

Disse har ikke bare til Howa, men litt ellers også.

http://www.staffs-synthetic-stocks.co.uk/custom.shtml

http://www.staffs-synthetic-stocks.co.uk/firearms.shtml

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk endleig testet min Howa 1500 i kal .223 i helga! Skjøt inn først liggende, ble vel stor spredning... Fikk så assistanse av en som kan dette (har jobbet 20+ år i forsvaret, siste 12 som skarpskytter, men alt er hemmelig..) Han la seg ned med støtte og lagde kun ETT hull med 3 skudd... Så forklarte han meg hva og hvordan og jeg la meg ned med støtte, da ble det 3 hull innenfor størrelsen på et kronestykke.. han var imponert over presisjonen, men litt bekymret for at jeg ikke pusset løpet mellom hvert skudd i og med at rifla var ny. Men jeg er strålende fornøyd med rifla! Hadde da på A-Tec CTM-4 demperen. Skøt da uten hørselsvern og det var uproblematisk..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Neste oppgave for meg er å teste de to Sako 75'ne mine (30-06 & .375 H&H) og se om de sammler like godt.... Jeg håper virkelig det!

Howa'n hadde forresten nydelig avtrekk, rett ut av esken. Ikke noen grunn til å gjøre noe med det for min del i allefall.

Link to comment
Share on other sites

Eg kjøpte meg en Weatherby Vanguard for noen dager siden dette er samme børste som Howa 1500 har eg lest 100 steder :)

Og eg er megafornøyd lå på 100meteren og skøyt inn siktet mitt (nikon monarch 2.5-10x56 m/lys)

Og fikk veldig gode resultat etter innskytingen og litt lunk i løpet hadde eg en 10 ksudds serie alle skuddene var over 10 poeng og flere innertiere alle skuddene var ani hverandre på skjermen så eg er utrolig fornøyd :)

Link to comment
Share on other sites

Er det forskjell på dagens avtrekk og tidligere års avtrekk på Howa'n? Er ikke så erfaren med rifler, men kjøpte meg en Howa for et par uker siden og kan ikke finne noe feil/dårlig med avtrekket. Ikke noe kryp og et krispt og direkte avtrekk.

Så jeg gjentar spørsmålet; er det forskjell fra gammelt kontra dagens, kan man "være heldig", eller er det bare uerfarenhet fra min side som rett og slett ikke merker noe?

Link to comment
Share on other sites

Ja, tipper det blir så jeg prøver meg selv først, men ender med å kjøpe timmney.

 

Litt OT; Hører så mange snakke om Timney avtrekker. Hva er greia med dem? Har jo selvfølgelig skjønt at de kan være bedre enn original, men noen som kjapt kan forklare meg forskjellen? Gjerne på PM så vi ikke gjør dette om til en timney-tråd

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ser i 2011-katalogen til J&F at de har KKC-stokker til Howa/Vanguard. Er det noen som har info om disse?

Vet at det var nevnt i en tidligere tråd at KKC ikke hadde noen planer om å levere stokker til Howa/Vanguard.

Er disse kkc-stokkene noe J&F har tilpasset selv i fra "blanks" eller har kkc begynt å produsere stokker tilpasset til Howa/Vanguard?

Link to comment
Share on other sites

En flink og litt tålmodig børsemaker får Howa-avtrekkene helt fantastisk. Det må understrekes flink.. Og det tar mer enn 5 min!

Howa avtrekket mitt er etter min mening bedre enn Sauer'en etter kyndig bearbeiding.

Skal man betale en fair timepris for arbeidet er det sikkert like billig å kjøpe seg et "aftermarket" avtrekk fra nær-forestående-konkurs-industrien over dammen. Om det står Timney, Jewel ++++ er egentlig ikke så viktig.. De er slettes ikke værst :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...