Jump to content

Brygging av maltøl på Morgedalsvis


HB

Recommended Posts

Man må jo selvsagt ha eget øleskap i kjelleren.

IMAG0077.jpg

 

 

 

Det skal være fullt av øl. Hjemmebrygget sådan.

IMAG0078.jpg

 

 

 

Tappingen pågår. Dette er spillolje av en annen verden (Extra heavy Imperial Stout)

IMAG0079.jpg

 

 

Klar til å nytes. Halvt glass holder, tro meg. Man blir susete av denne. ;-)

11% beregnet.

IMAG0080.jpg

 

 

 

Ølet ble som sagt brygget for 3 år siden en kveld jeg fikk et innfall av å brygge et kraftig julebrygg.

10% brent malt, Brewers Gold smak og aroma, lakrisrot, og sikkert en hel del annet jeg ikke husker i farta.

 

PS! Man skal ikke være opptatt av alkoholinnhold når man brygger selv. Da er det smak og sluttprodukt som gjelder.

HEr har jeg balansert den søte alkoholsmaken med en ibu = 120,

Link to comment
Share on other sites

Man må jo selvsagt ha eget øleskap i kjelleren.

IMAG0077.jpg

 

 

 

Det skal være fullt av øl. Hjemmebrygget sådan.

IMAG0078.jpg

 

 

 

Tappingen pågår. Dette er spillolje av en annen verden (Extra heavy Imperial Stout)

IMAG0079.jpg

 

 

Klar til å nytes. Halvt glass holder, tro meg. Man blir susete av denne. ;-)

11% beregnet.

IMAG0080.jpg

 

 

 

Ølet ble som sagt brygget for 3 år siden en kveld jeg fikk et innfall av å brygge et kraftig julebrygg.

10% brent malt, Brewers Gold smak og aroma, lakrisrot, og sikkert en hel del annet jeg ikke husker i farta.

 

PS! Man skal ikke være opptatt av alkoholinnhold når man brygger selv. Da er det smak og sluttprodukt som gjelder.

HEr har jeg balansert den søte alkoholsmaken med en ibu = 120,

 

Steike :):winke1: tøft men har det ikkje blitt gniarsmak på juleølet frå 2008? :?

 

Sjøl har eg den erfaringa at ølet holder seg ganske bra på øl fat 9-10 månader men då må dei vera fulle!

 

Fine bilde du har av anlegget ditt, du må poste bilde neste gang du bryggar!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Me leverte inn ølet me brygga til Norbryggs julekonkuranse i klassen spesialjuleøl ,me blei nr 17 :shock::shock::? av 36 deltagerar!!

Ikkje så veldig godt fornøgd med det,i alle fall til me las dommen, hadde me hatt korkmaskin så hadde me nok hatt 10 plasser bedre!!!! 8)8):mrgreen:

Og her er dommen me er øl nr 60

http://norbrygg.no/index.php/alt-om-juleolkonken/698-dommerskjema-

Link to comment
Share on other sites

Eg ville ikkje vera så missfornøyd med det nei.

 

Eg hadde heilt glømt å nevna ølet du sendte til meg i summar. Det minna svært mykje om det me tradisjonelt sett kallar spissøl. Savna litt kullsyre ellers var det forfriskande.

 

Me har og brygga til jul. Oppskåka er i dag. Skal og brygge med mitt eige småbryggeri i måro :)

Link to comment
Share on other sites

Da er det den tiden igjen. Det er meldt drittvær til helga, så jeg kan putre ned til naboen med god samvittighet, medbringende et par sekker finkløyvd ved og godt pågangsmot. Naboen begynner å fyre under gryta i grua i 7-tiden om morgenen, jeg kommer litt senere og koker einelog på grua ute. Vått blir det, men einelog må til. I år har jeg tenkt å lure naboen litt, fyre litt mindre i den øvre delen av meskestigen, så blir ølet forhåpentlig litt mindre søtt. Han har altfor mye sukker oppi, men siden jeg er en junior på bare 42 år så har jeg ikke tenkt å prøve å lære gamle hunder nye tricks. Har noen et godt forslag til å få ølet til å gå bedre ut etter oppskåka? Er det vingjær som skal til?

Link to comment
Share on other sites

Da er det den tiden igjen. Det er meldt drittvær til helga, så jeg kan putre ned til naboen med god samvittighet, medbringende et par sekker finkløyvd ved og godt pågangsmot. Naboen begynner å fyre under gryta i grua i 7-tiden om morgenen, jeg kommer litt senere og koker einelog på grua ute. Vått blir det, men einelog må til. I år har jeg tenkt å lure naboen litt, fyre litt mindre i den øvre delen av meskestigen, så blir ølet forhåpentlig litt mindre søtt. Han har altfor mye sukker oppi, men siden jeg er en junior på bare 42 år så har jeg ikke tenkt å prøve å lære gamle hunder nye tricks. Har noen et godt forslag til å få ølet til å gå bedre ut etter oppskåka? Er det vingjær som skal til?

 

 

Bukken, du vill få eit knall sterk øl :| og vill tru med sprit smak :forvirra: , eg hadde heller villa og droppe delar av sukkret, (me har hatt i 3 kg kandis på 150l meske), men i den seinare tid har me droppa kandis totalt, for me synest att me får eit sterk nok maltøl ca 6% 8)

Vill du ha eit sterkare øl så kjøp ei flaske 60% og slå oppi ølet!!!! :forvirra::forvirra::mrgreen:

 

Legg ut bilde av brygginga, moro og sjå korleis dikkån gjer det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bukken

Meiskar du på lægre temperatur enn 66 grader Celsius så får du mykje gjærbart sukker.

Når vørteren er blitt kald, under 26 grader, tilfører du oksygen. Lettast måten å gjera dette på er å nytta ei akvariepumpe med slange til akvariestein. Dette blir gjort før du set til gjæren. Du treng alltid rikeleg med gjær. 300 l vørter treng minst 100 gr tørr ølgjær. Brødgjær er bannlyst! Det første gjæren gjer, er å ta til seg oksygen og nitrogen som fører med seg gjærcelledeling i stor målestokk. Når oksygenet er slutt, startar gjæren produksjonen av CO2 og alkohol. Nokre opplever at ølet går oppatt etter oppskoka. Dette kjem av forlite gjærceller og oksygen. Ved oppskoka får det grøne ølet tilført oksygen, noko som fører til at nye gjærceller blir produsert. Fleire av dei gamle er gått til ro eller daude. Desse nye cellene går på med friskt mot sjølv om dei er få, - for få.

Sukker, - brunt eller kvitt, kvifor ikkje nytta karamellmalt?

Kvitt og brunt sukker, mais og ris, er teikn på dårleg handverk. Jamfør den tyske reinheitslova frå 1516 som blei norsk lov i 1857.

Ønskjer du øl sterkare enn 8 % så kan du nyta vin-/sjampanjegjær.Vanleg ølgjær gir seg ved 8% alkohol. Meisk på 65 grader og ta ut vørter med høgt sukkerinnhald, 1 del malt til 2 deler vørter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil helst ikke ha ølet for sterkt, men jeg klarer ikke å snu naboen. Helst ville jeg reddet ølet unna både sukkeret og brødgjæren, men det får jeg ikke til. Så det handler om å redde stumpene, og få min andel noenlunde drikkbar.

 

Edit: Når naboen bruker sukker og brødgjær på den måten han gjør, er det fordi han vil ha ølet slik det da blir. Dette har jeg all respekt for, jeg har bare en annen smak.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Ja då har det godt ganske nøyaktig, 5 månader sidan me brygga jole maltølet!!!, og som exsperiment til erfaring så tappa me opp ei 1 1/2 liters flaske helt full av øl i høst , og så skulle me smake forsjellen på den kontra eit glass øl på fat!!!! og smake om det hadde blitt gniar smak på det!!!!.

Konklusjonen blei som følger er att, flaske ølet hadde ein kraftig gniar smak og var nesten ikkje drikanes!!! :oops: , det hadde fat ølet og men det var godt drikanes og så lenge det hadde stått i ro på fat og var godt med CO2 på det kan det holde seg i 9 måneder!!! og fremdeles vera drikanes!!! :wink::ugeek:

normal_Ol_01~0.JPG

 

Lærings målet med dette prosjektet er at øl kan lagres på fat i minst 5 månader ,og fremdeles vera drikanes!!!! :mrgreen::idea:

Link to comment
Share on other sites

Lærings målet med dette prosjektet er at øl kan lagres på fat i minst 5 månader ,og fremdeles vera drikanes!!!! :mrgreen::idea:

Kanskje kan ein legge til læringa om at det er enno betre å drikke det opp før ein treng å lure på om det er drikkande eller ikkje :?::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

For oss som ikke kan språket. Hva menes med gniarsmak?

Brygger øl sjøl, og vet at et brygg kan veldig lett infiseres og sette usmak dersom man ikke er

ekstremt nøye på desinfisering og renhold.

Er det det dere mener?

 

Ja nå er det slik att maltøl som er brygga på det tradisjonellet viset, skulle ha 8 forsjelige smaker(det blei nøye undersøkt på oppskåke!!! :mrgreen: )

det var Ølsmak,Maltsmak,Humlesmak, Søtsmak,Røyksmak,Brisksmak ,Meirsmak :wink: og til slutt den fæle Gnarsmaken!!! :?:

Det er øl som har blitt for gamalt,(det er fult drikkanes men det har blitt ei syrleg gamal smak på seg!!! :cry::evil:

Det heiter gniarsmak for ølet er gamalt og då har ein vore gjærrig på ølet og det var sefølgeleg ei stor skam og servere slik øl :oops::roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Då var susle laget i arbeid att,etter ein lang vinter, og med joleøl som har ein sterk gniarsmak :moresarcasm: , så måtte me til og brygge sommar ølet 8)

Me valgte og brygge stort, :overrasket: så me bruka 50 kg med pale ale, 25 kg med pils malt og så hadde att ca 15 kg med munkjer 2 malt frå jule brygginga.

 

normal_Brygging_01.JPG

Her er eg i gang med og røre i gryta, dette er vel ved siste temp på 78 grader.til venstre på bilde ser me briske gryta på kok!!

 

normal_Brygging_04.JPG

Her er all vørteren klar klar til gjæring! :wink: ca 270l med vanleg malt øl og ca 60 liter med lettøl.

Gjeng det som normalt så skal det vera klart til og smakast på om 4 dager :):D og då veit me om det blir drikkanes eller ikkje 8) 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 5 months later...

Jada så var suslelaget i gang att med joleølet!!!!,

Som vanleg brygga me på ca 90 kg malt og det var 50 kg med pale ale, 25 kg mynkjner 1 ,og så bruka me 12 kg med mynkjer 2 malt!! + 2 kg ryøkmalt og 1 kg med sjokolademalt!!!

Detta var for og få ein annen farge og smak enn sommar ølet som er betydeleg lattare brygga!!!

normal_Jol_0.JPG

Me bjønda kl 0630 i fint måneskin men kalt var det -6,3 så me bruka litt lengre tid med og no fyste temp på 62 grader!!!

 

normal_Jol_02.JPG

Og fjosnissen i suslelaget er i gang med røringa !!!!!!!!! :wink::wink:

 

normal_Jol_03.JPG

Koking av brisk/brakje må til !!!

 

normal_Jol_05.JPG

Detta ser ut til og bli eit mørk joleøl!!!!

 

normal_Jol_07.JPG

Og fjosnissane i suslelaget er i gang med meskinga!!!

 

normal_Jol_08.JPG

Frå meskinga !!!

 

normal_Jol_09.JPG

Nedkjøling til 24 grader då me kan seta til ØLgjær

 

normal_Jol_02~0.JPG

 

normal_Jol_03~0.JPG

Detta frå oppskåken !!!!! naboen hadde hjelp suslelaget, så me måtte gjeva han 1kasse me øl!!!!!!!!!!! :D:?:?:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Suslelaget er i gang med brygginga av sommarølet!!! :wink::wink:

Denna gången ville me ha eit lyst og lett sommarøl,så me brygga på 50kg pale ale og 25 kg kveite malt.Kveite hadde me ikkje prøvd før ,men det skulle gjera ølet friskt og lett syrleg,men detta veit jo alle ølkjenerar som har drikke kjeiteøl!!!!! 8)8)

 

Bilde er frå kvelden før brygging,me legg maltet i bløt

 

Malt_02.JPG

 

På leting etter mus i meskekara!!!

 

Malt_06~0.JPG

 

Detta er frå oppskåka !!!!! :?:wink::wink: ,me sette 275 liter til gjæring,og når me hadde tappa opp på fata,sat me att med ca240 liter!!!

Det vill sei att det forsvant 35 liter til englene under gjæring,men det er nå ikkje meir enn rett og rimeleg att dei skal ha sin del!!!! :roll::roll::|

 

Malt_09~0.JPG

 

Det er somregel aldri noko problem og spørje gode naboar til hjelp under oppskåk. :wink::wink::angel:

 

PS:Ølet blei lett og friskt i smak det, og eg kan anbefale og bruke kveitmalt :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Ja så var Suslelaget i gang med joleølet!! :D:P

denna gången brygga me på 50 kg pale ale,25 mynkjner 1 og 12 kg mynkjner 2 0,5 kg sjokolade malt og 2 kg karamelt malt.

her er nokon stemnings bilde frå helga!

Malt_01~2.JPG

 

Detta burde det bli eit mørkt og kraftig joleøl av! :?:?8)

Malt_02~0.JPG

 

Her er det kortreist mat og drikke!!!!

Gris_og_malt_01.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg er øldommer i Norbrygg og har holdt på med bryggerifaget i noen år. I tradisjonssammenheng har denne tråden vært spennende lesning.

 

Desverre, (og jeg mener absolutt ikke å fornærme noen nå) er de fleste fremgangsmåtene slik de er beskrevet her katastrofale hvis man ønsker et øl med kvalitet. Enkelte tradisjoner er desverre moden for historiens skraphaug.

Når det er sagt er det fullt mulig å lage et bra norsk tradisjonsbrygg (fks. vossaøl eller stjørdalsøl) men da bør man bruke mer vitenskapelige fremgangsmåter. Har man kontroll over prosessene kan man gjenskape samme øl hver gang og finjustere slik at man får ølet akkurat slik man ønsker.

 

Det viktigste fokusområdet for et vellykket brygg er renhold. Det nest viktige er gjærstamme og gjærbehandling, inkl. gjæringstemperatur. Det tredje viktigste er ingredienser og sammensetning av disse.

 

Det finnes ellers mange gode råd på norbrygg.no dersom man ønsker å lære mer.

Link to comment
Share on other sites

Me i suslelaget blir absolutt ikkje fornærma av kritikk av ølet eller framgans måten me bryggar på! :roll:

Me er fulstendig klar over att du kan få eit bedre resultat viss du bryggar på eit lite kjøkken bryggeri,(50literl) men så kjedeleg det er og få samme smaken heile tida!!!!!!!! :lol::lol::lol:8)8), til opplysing så fekk me 5 plass i nordbrygg sin joleøl konkuranse , eg trur det var i2009 etter det har me ikkje sent inn øl .det gjelder og gi seg mens ein er på topp!! :shock::shock::wink:

 

Men detta er måten me har valkt og brygge på, og trivast utmerket med.Det viktigaste er 3 ting: renhold ,renhold og renhold.

 

Til nye brukerar som har tenkt og bjønde og brygge er eit lite kjøkken bryggeri noko av det beste ein kan bruke,og Norbrygg har mange tips og koma med.

(Men så kjedeleg da :angel::angel: :crazy: :silent:

Link to comment
Share on other sites

Me er fulstendig klar over att du kan få eit bedre resultat viss du bryggar på eit lite kjøkken bryggeri,(50literl) men så kjedeleg det er og få samme smaken heile tida!!!!!!!!

 

Bak syltetøyglasset kan mitt lille 50L kjøkkenbryggeri skimtes. Selv om det ikke er all verdens stort i antall liter, så ser jeg i loggen at 630 liter er blitt tappet på flasker de siste 6 månedene. Den største fordelen med dette bryggeriet, er at det mesker og regulerer temperatur selv, derfor er det mye mindre jobb. Er ikke uoverkommelig å brygge to 50L brygg på rappen samme dag (alene) og samtidig f.eks passe unger og lage middag.

11188_10153442433630383_773106493_n.jpg

 

Jeg er ølnerd.. vil ha full kontroll over hva jeg har laget og hva som gjør at smaken ble slik den ble. For meg er det den viktigste delen av hobbyen og interessen, derfor knotter jeg sirlig ned i en slik logg;

hb2.jpg

 

Det er mange måter å lage øl på. Slik jeg ser det, er tradisjonsbrygging egentlig forbundet opp mot tradisjonen med å brygge ølet. Ikke oppskriften eller selve bryggemetoden, som jo er basis måten man lager øl på.

Det er derfor ikke så unaturlig at vi som er ølnerder reagerer på en del av det som tradisjonsbryggerene gjør og biter oss litt i tunga når Idun tørrgjær, einer og ukjent humle fra apoteket kommer inn i bildet.

Link to comment
Share on other sites

 

Bak syltetøyglasset kan mitt lille 50L kjøkkenbryggeri skimtes. Selv om det ikke er all verdens stort i antall liter, så ser jeg i loggen at 630 liter er blitt tappet på flasker de siste 6 månedene. Den største fordelen med dette bryggeriet, er at det mesker og regulerer temperatur selv, derfor er det mye mindre jobb. Er ikke uoverkommelig å brygge to 50L brygg på rappen samme dag (alene) og samtidig f.eks passe unger og lage middag.

11188_10153442433630383_773106493_n.jpg

 

 

Ser at det er fleire Speidel-bryggere her ja, fantastisk redskap. Har ikkje angra eit sekund på innvesteringa.

Må sei meg enig i at noko med det beste med slikt utstyr er at ein kan få eit repeterbart resultat, finn ein ei oppskrift som ein likar så blir det likt kvar gang.

 

Ellers trur eg ikkje det var størrelsen på bryggeriet Erlendso sikta til når han snakka om litt dårlige framgangsmåtar....

Link to comment
Share on other sites

At jeg understreket størrelsen på bryggeriet var en liten sleivkommentar tilbake på "eit lite kjøkken bryggeri,(50literl)"

Brygget på kjølevannet fra første brygg får man lett til 2x50L på en dag OG tid til gullrekka på TV'en ;)

 

Det er faktisk i største laget for meg, derfor har jeg også ett kort maltrør som gjør at jeg kan sette 25 liter. Like mye jobb.. bare mindre resultat.

 

Repeterbarhet er viktig for oss ølnerder..

Blir på ett vis litt som å lade patroner. Man er petimeter når målet er konsis og presis ammunisjon, ikke selve ladeprosessen eller smellet.

Men er likevel spent når jeg smaker på resultatet, ikke skjelden bommer jeg på noe.

Link to comment
Share on other sites

Har bestilt 40 kg pilsnermalt og 10 kg munchenermalt og skal bryggja til helga. Blir tradisjonelt vossaøl som med mesking på omtrent kokepunkt og kveik frå ein kompis, som utgangspunkt, blir øl av det også, sjølv om eg veit godt at det aldri blir optimalt. :-)

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder "moderne" hjemmebrygging så hører det med til historien at man som regel ikke lager nøyaktig samme øltype hver gang. Snarere tvert imot. Poenget er at man kan reprodusere øltypene i bryggerens portefølje relativt enkelt når man har full kontroll på oppskrift, gjærmengde, og prosesser.

 

Med alle de bra gjærstammene som er tilgjengelige i dag kan man lage akkurat den øltypen man vil, alt ifra belgisk, engelsk, tysk, tsjekkisk, og amerikansk. Alt kommer til syvende og sist an på gjærstammen.

En populær misforståelse er at malt og humle-sammensetning definerer en øltype. Men det er altså gjær og gjærbehandling som åpner himmel-porten.

 

Derfor får jeg veldig vondt i hjerterota når jeg ser bruk av Idun-tørrgjær. Denne er i beste fall egnet til brød. (Til nød Pizzabunn.)

 

Kveik derimot er interessant. For noen år siden ble kveik fra Voss sendt inn til en gjærlab i Storbrittania og analysert. Kveiken viste seg å inneholde noen særegne gjærceller, sammen med mye annet. Kanskje hvis man isolerer gjærceller fra kveik i en petriskål og dyrker opp koloniene vil man kunne få spennende resultater.

Link to comment
Share on other sites

Neidå, det blir lite med melonhode av brygging på den temperaturen. Frå gamalt av, skulle kveik tilsetjast på mellom 35-39 grader, aldri over 40 grader, hvis eg ikkje husker feil.. Eg har prøvd å bryggje med mesketemperatur på tett oppmot 70 grader og brukt Whitelabs og ein annan gjær, har brukt fleire typar malt meeeen falt i grunn tilbake på standard brygging. Men i fjor brukte me ca 70 grader på mesken, kanskje me gjer det i år også.

Ja kveik er ofte gjær som går i generasjonar, at ølet blir prega av gjær er det ingen tvil om, eg brukar å lukte og smake på ølet som er i lag med kveika, er eg ikkje fornøyd med den, so går telefonen til neste mann med kveik.. :-)

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ja kveik .

ja i gamledagar ,når høvdingen og dei andre naboane brygga på bruket her,var det kveik som gjalt. :overrasket::shock::?

Kveik var gjær som dei tok vare på år for år.

Kveik var slik att dei tok ein ring med bjørgelauv og la i meskekaret og lot det stivne,og henkte kransen på buret til tørk.Kunne då bruke den året etter.

 

Me i Suslelaget har brukt overgjær bestandig,og er heilt enig med med Erlendso att brødgjær det er kun til bruk i brød og knapt nok det!!!! :?8)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Då kan ein vel sei at eg har gjort mitt for og få julestemningen i boks her på garden :?:mrgreen::mrgreen:

Me hadde oppskåk for ei veke sida og ølet blei eit fyldig godt joleøl om eg skal skryte litt av kån sjave!!! :winke1:8)8):thumbup:

Her er nokre bilde av seansen!!

 

01.JPG

 

Tradisjonen tro hadde me invitera naboar og venner på oppskåk :D

god stemning var det,og mange verdensproblem blei løst, der framfor bålet.

(er oppskåka vellykka skal det gå med 10% øl :forvirra::forvirra::?:?:mrgreen: )

 

02.JPG

 

Suslelaget blei spude om å halde kurs i ølbrygging nå før jol ,noko me gjorde sefølgeleg, :wink:

Det var 6 elevar og dei fekk med seg ca 25l kvar,noko dei var veldig godt fornøgde med!!!! :wink::winke1:

 

03.JPG

Er det nokon av kammerbrukarane som kjenner att plassen det blei brygga på??

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...