Jump to content

Ca. pris ved hjemmelading?


M695

Recommended Posts

Har aldri ladet noe selv, men ser at dette er noe jeg kan ha litt morro av.

Klarer jo å lese meg til det meste om lading regner jeg med? Hører ladeboken er et must her.

Hadde vært greit om det var noe å spare på å lade selv også.

Til mitt bruk blir det standardkal. som 30-06 og 6,5x55.

Hva vil det ca. koste for en ferdigladet FMJ i 30-06?

Link to comment
Share on other sites

Har ladet litt treningsammo til 308 WIN i det siste og da ble Partizan 168gr Match kuler brukt. Dette pga av at de var en av de billigste kulene jeg kom over på nett da. Betalte da 1,50 kr pr stk. Kun 110 grs fmj kuler har jeg funnet billigere, disse kostet 1,16 kr pr stk

 

Da ble regnestykket:

Kule: 1,50 kr

Krutt: 1,00 kr

tennhetter: 0,30 kr

Sum: 2,80 kr

 

Så ca 3 kr skuddet for 30-06 ettersom den bruker litt mere krutt enn 308'n

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Kuleprisene er på full fart oppover. En treningskule (30, 6,5) vil snart koste 2kr pr stykk. Men selvfølgelig øker også prisen på kjøpe ammo.

 

Om en tjener noe på hjemmeladning styres ofte av:

 

- Hvor mye skyter du? (b.l.a. utstyret må skrives av)

- Skal en rekne overtidslønn på den tiden en bruker på å lade? (er en jobb om en har gjør det kun for økonomiens del, og har 0 interesse for dette forøvrig)

- har du en krok du kan sette av til ladning?, hus prisene i dag tilsier at hver kvadratmeter fort koster titusenvis av kroner.

- Kommer du til å holde deg til kun nødvendige komponenter etter at du har kjøpt utstyret - vil du teste ulike typer krutt og kuler blir det fort dyrt. (kjøpte en boks med n540 og ga 420kr for den her om dagen, får litt skytterlags ammo for den prisen).

 

Jeg pleier ofte å si at en må ivertfall skyte over 500 skudd i året om hjemmeladning skal lønne seg på noen som helst måte. Dette varierer selvsakt med hvor billig kjøpe ammo en får tak i. Rekrutt elit til 6,5 koster under 5 kr smellen.

Link to comment
Share on other sites

Du kan skreddersy ammunisjon til rifla di, forske deg frem til ladninger med go presisjon. Ladde flere kuletyper som går likt, ska du skyte en kråke stapp inn v-max, sitt tiurn der stapp inn helmantel uten å tenke på å legge hit å dit.

Å dra inn huspriser å timebetalt er vel drøyt selv om jeg skjønner poenget. Tro hvor mange dyre lakser det er rundt om i landet, kott til å sette stanga i, plass til å bitte fluer osv :roll:

Å lade sjøl er en fin hobby som har lært meg mye.

Link to comment
Share on other sites

Mange prøver å vri det bort fra det å spare penger på ladning, men jeg tror dette også er en positiv faktor om man skyter mye med ammunisjon som er dyr å kjøpe ferdig.

Å kjøpe ferdig ammunisjon til 30-06 og 300 WM er dyrt. Min pappa har begge disse, og regner med å spare litt på å begynne å lade. Skyter dog en del med disse riflene.

Ladningen lønner seg vel bare mer jo særere kaliber man skyter.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Å dra inn huspriser å timebetalt er vel drøyt selv om jeg skjønner poenget. Tro hvor mange dyre lakser det er rundt om i landet, kott til å sette stanga i, plass til å bitte fluer osv :roll:

Å lade sjøl er en fin hobby som har lært meg mye.

 

Jeg valgte å kun vinkle dette mot hva en faktisk tjener på å lade selv. Ser en bort i fra de skytterne som skyter svært mye eller har spesielle (dyre) kaliber, tror jeg mange taper på å lade selv totalt sett. Selv om en ikke tar med prisen for det arealet en dedikerer til dette. Som nevnt får en kvalitets 6,5*55 trenings ammo til under 5 kroner.

 

At det kan være en fin hobby blir en annen sak.

 

Edit: God kjøpe ammo til 30-06 koster ca 6 kr smellen

http://www.norma-skytterlag.net/index.p ... mmo/gt.htm

Link to comment
Share on other sites

Har ladet litt treningsammo til 308 WIN i det siste og da ble Partizan 168gr Match kuler brukt. Dette pga av at de var en av de billigste kulene jeg kom over på nett da. Betalte da 1,50 kr pr stk. Kun 110 grs fmj kuler har jeg funnet billigere, disse kostet 1,16 kr pr stk

 

Da ble regnestykket:

Kule: 1,50 kr

Krutt: 1,00 kr

tennhetter: 0,30 kr

Sum: 2,80 kr

 

Så ca 3 kr skuddet for 30-06 ettersom den bruker litt mere krutt enn 308'n

 

John-A

 

Blir ca halv pris i forhold til fabrikkladet da. Betalte 5,50 for skuddet i .308 med Partizan her om dagen.

Og sikkert veldig gøy å drive med. kunne tenkt meg å prøvd hjemmeladning. :|

Link to comment
Share on other sites

Har ikke ladet selv på aldri så lenge, for noe må jo kompisene gjøre, dersom de skal ha ettersøkshund?

 

Men har et spørsmål. Har en gammel Redding-presse (aner ikke modell og slikt) men det er vel mulig å skaffe dier til 9,3 x 62 for denne vel?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig, hovedargumentet mitt for ålade selv er på ingen måte å tjene penger.

Det er fordi:

-Det å lade ser ut til å være et trivelig tidsfordriv

-Man finner den beste ammunisjonen til de ulike typene jakt.

-Man finner en kombinasjon som børsa presterer bra med.

-Man kan selv bestemme hvor hardt man lader, f.eks til Krag-rifle eller feltstevne.

 

Mener en pakke American Eagle i 30-06 ligger på ca 180-200kr.

Det gir en stk-pris på snaue 10 kr smellen.

Da er det mye mer trivelig å vite at man kan lade like god treningsammunisjon til kanskje 3-4 kr skuddet?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke mange presser som har properitære dier, eneste jeg kommer på er Dillon Square Deal og noen "håndpresser" samt diesett/presser for 12,7mm.

 

Tipper det bare er å kjøre på med ett diesett eller flere og sette opp Reddingen med det, eventuellt kan du jo låne ett sett av en kompis for å sjekke at de går i gjengene ?

Link to comment
Share on other sites

Fant ut at jeg måtte sette opp ett regnestykke for å se hva ladinga totalt koster meg. Og for min del er det liten tvil om at det lønner seg.

Ladeutstyr inkl diesett til 2 kaliber ca 4000,-. Eller omregnet til 2000,- pr kaliber. Pressa er en enstasjons LEE, kjøpt brukt for en billig penge. Har supplert med diverse ting og tang som jeg har kjøpt direkte fra LEE. Sparer mye på det.

Kuler : 180 grain Sierra MK, kjøpte kasse på 1000 kuler for 1,50 stk hos Jaktdepotet. Tennhetter ca 25 øre/stk.

Krutt : Bruker kun N150, det koster vel omtrent 420 pr kg. Omtrent 1.20,- pr patron. Får omtrent 350 patroner pr kg.

Hylser : Jeg har tatt utgangspunkt i de billigste patronene i 30-06 hos Jaktdepotet. Federal Poweshok til 7.75,- stk ved kjøp av 200 stk. La oss si at hver hylse kan lades om ca 5 ganger, da blir prisen pr hylse 1.55,-

Så ved å lade opp 350 patroner ( 1 kg krutt) blir utgiftene som følger :

 

Krutt : 420,-. Kuler : 1.50,- X 350stk = 525,-. Tennhetter : 0.25,- X 350stk = 87.50,-. Hylser : 1.55,- X 350stk = 542.50,-. Totalt : 1575,-. = 4.50,- pr stk.

 

350 patroner Federal Poweshok x 7.75,- = 2712.50

 

"Fortjenesten" på 1137.50,- kan brukes til avskriving av ladeutstyr. Så etter å ha ladet opp alle 350 hylsene 2 ganger, har jeg faktisk en reell fortjeneste på noen få kroner. Selvfølgelig må det kjøpes inn nye hylser innimellom, men totalt sett er det lønnsomt. Iallefall for meg.

Link to comment
Share on other sites

Etter snart 20 år som hjemmelader må jeg bare innrømme at jeg ikke har tjent en krone på å lade selv, men har derimot skuffer og skap fulle av dingser og kjekt og ha:-)

Unntaket er lading av 45acp, skulle jeg handlet alt jeg skyter med denne hadde kontoen vært tom midt på -90tallet engang:-)

Link to comment
Share on other sites

såfremt du har tid, plass og ork til å lade så sparer du penger og det er flott.

 

hr du ikek de tre tingene, blir det værre......

 

jeg sparer 15 000 i året på å lade selv. kjøper kansje ladeutstyr for 1/5 av den summen i året....kansje. så la oss si 12 000 i pluss pr år. har ladet siden 1993. 15X12 000= 180 000....... say no more.

Link to comment
Share on other sites

Er så heldig å ha noen tusen engangsskutte 308 og 30-06 hylser liggende.

Vurderer å skaffe meg 308 bare pga hylsetilgjengeligheten :)

Med gratis tilgang på hylser, og over 1000 runder med 30-06 i året, tror jeg nok ikke det gåre mye i minus.

Og dette er ett av kalibrene jeg bruker.

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg ser her er det få som faktisk regner med en timepris for å sitte å lade. (nå vet jeg at hobby er hobby, og en hobby blir ofte dyrere enn først tenkt 8) ).

 

Synes at man må legge inn en alternativkostnad for tiden man bruker foran ladepressa, og da ser regnestykkene til de aller fleste "småladere" annerledes ut. Prosessen fra tom hylse til ferdig ammo, med alle prosesser hylse til skuddklar ammo går gjennom, tar endel tid. Kostnaden på dette VS. å stikke innom sporten på vei til banen eller kjøpe ei pakke ammo fra skytterlaget kan fort bli jevnere.

 

Nå skal ikke jeg argumentere for eller imot hva som lønner seg, men prøver å dra inn et argument som en kanskje ikke tenker over når en regner over hvor billig ammo man kan lage selv.

Og som nevnt, hobby er hobby :D

Link to comment
Share on other sites

Hvis man legger vanlig timelønn til grunn for tiden man bruker på lading blir det kanskje ikke store besparelsen, men hvor mange kan egentlig velge om de vil dra noen runder i furtebua eller jobbe et par timer ekstra? Ofte blir det et spørsmål om hva en vil bruke fritiden til, og det er et langt mer ullent regnestykke. Skal du lade ammo til treningen eller male/klippe plen/gå en tur/være sosial/se på Lost etc. For oss som er ladeentusiaster er det ikke noe stort problem, jeg liker å lade og gjør heller det fremfor å kope foran TVn. Og sortering av hylser og trimming kan jeg jo gjøre foran TVn likevel :wink:

 

Dessuten får en med hjemmelading som regel mer enn det fabrikkammo tilbyr, så å legge den prisen til grunn er heller ikke helt riktig. Skal jeg kjøpe ammo som går like bra som det jeg produserer selv holder det ikke med billig S&B eller Federal Classic. Og hvor mye hadde feks subladninger i 30-06 kostet om det i det hele tatt var tilgjengelig?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Dillon 550 stående med alt ferdig innstillt til 308. Bruker samme ladning til alt enten jeg lader til trening , rådyrjakt eller elgjakt. Bruker 123 eller 150 gr Lapua til trening , 150 gr. Ballistic Tip til rådyr og 150 gr. Barnes x til elg (nå har jeg andre ,mere velegnede kalibere til elgen , så det er bare som reserve)

Ta treningsammo først 1,50 til krutt ,1,65 til kula(Lapua) hette 0,25 og hylsepris ved gjennomsnittlig 8 omladinger - ca 0,40 tilsammen 3,80.- Det er billig , veldig presis treningsammo.

Rådyrammoen er det bare kula ( 5,0.-)som er forskjellig så den kommer på ca 7,20.-

Elgammo - Barnes X (8,50.-) ca 11.- til sammen

Fabrikk ammo av ca samme kvalitet:

Trening - Lapua Trainer 8,95.-

Rådyr- Lapua Mega 150Gr 16,95 (Jaktdepotet)

Elg - Federal Fusion 165/180 gr 13,50.-

Som vist er det treningsammoen jeg tjener penger på og jeg bruker ca 1000 skudd i året til trening og jaktfelt, de andre går det max 50 skudd av til oppskyting og jakt.

Selv om jeg legger inn en timepris på ladingen på 300.-pr time og jeg lader ca 300 i timen blir det en kr pr patron i tillegg ,så tjener jeg noen tusen allikevel.

Og så morro det er å lade da gitt :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Det står sikkert andre steder, men hvor kjøpes 30-kaliberkuler billigst? Skal nå begynne med lading selv, og har ikke forsket noe på dette med pris ennå.

 

Lenger oppe i tråden nevnes det Lapua Trainer til 1,65kr/stk, Partizan 150grs til 1,50kr/stk og det er sikkert andre også. Vet at XXL har Nosler hullspiss til 1,69kr/stk, men bare i 168grs.. Og jeg tenkte meg 150grs til trening.

 

Så hva er det beste stedet å bestille kuler til trening??? (som sagt, i kaliber 30. Skyter 30-06)

Link to comment
Share on other sites

Nagant 762, hvordan går du frem for å handle direkte med Lee? Fant kun henvisninger til dealers på hjemmesiden deres.

 

 

http://www.factorysales.com , raskt, billig og serviceminded.

 

Sikkert et utrolig dumt spørsmål. men på det kitet her? Inneholder det alt man TRENGER for å lade? Eller må man kjøpe mer i tillegg for å kunne få et ferdig produkt? Tenker ikke da på kuler og krutt.

Link to comment
Share on other sites

Her er det billige kuler:

 

http://www.norma-skytterlag.net/index.p ... /kuler.htm

 

Skal du ha gratis frakt så må du bestille for over 15 000.

 

Synes det er greit å bestille en gang i året, så har man kuler gjennom sesongen. Legger man litt penger til siden så går det greit. For oss som skyter 6mm så må vi tydeligvis gjøre slik, da det har vist seg å være meget vanskelig å få tak i match-kuler til en grei pris ellers.

 

Jeg lader 6.5 x 55 og 6mm BR til drøyt 4 kr skuddet. Er litt dyrere kuler i 6mm, men den bruker mye mindre krutt og hylsene varer nesten evig, så prismessig koster det, det samme å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Vil tro det ja. I de kalibrene jeg har prøvd, har S&B og Partizan aldri gitt like bra presisjon som ordentlige matchkuler fra Sierra/Lapua eller Norma. Når det gjelder kuler så får man stort sett det man betaler for. Bruker noe HPBT Partizan i 6.5, til trening, men å kalle dette ei matchkule er å skryte den opp.

Link to comment
Share on other sites

Her er det billige kuler:

 

http://www.norma-skytterlag.net/index.p ... /kuler.htm

 

Skal du ha gratis frakt så må du bestille for over 15 000.

 

Synes det er greit å bestille en gang i året, så har man kuler gjennom sesongen. Legger man litt penger til siden så går det greit. For oss som skyter 6mm så må vi tydeligvis gjøre slik, da det har vist seg å være meget vanskelig å få tak i match-kuler til en grei pris ellers.

 

Jeg lader 6.5 x 55 og 6mm BR til drøyt 4 kr skuddet. Er litt dyrere kuler i 6mm, men den bruker mye mindre krutt og hylsene varer nesten evig, så prismessig koster det, det samme å skyte med.

 

Hei, ser at 3006 kulene her koster 6,05 ferdigladet.

Bruker disse "vanlige" norma hylser?

Om en skal kjøpe nye norma hylser koster jo disse en plass mellom 9-10 kr,-?

Noen som har tips til forhandler med gode priser på kun hylser? eller lønner det seg å kjøpe litt ferdigladet treningsammo for så å bruke disse til hjemmelading i neste omgang?

Link to comment
Share on other sites

Det tror jeg ikke jeg hadde sett på som noe problem... På denne tiden av året er det så mye hylser på banen, og de aller fleste er nok engangsskutte for hjemmeladere tar jo med seg hylsene sine hjem igjen... Unntaket er jo hvis de sprekker, men de tar jo ikke du med deg heller....

Link to comment
Share on other sites

Enig i at det er penger å spare. Men ser at det ikke taes med pris på hylse.

 

Å lade for under 2 kroner smellen får ikke jeg til i hvert fall, må i så fall plukke hylser på banen (og det gjør jeg kun om jeg kjenner historikken til hylsa).

 

Krutt er blitt betraktelig dyrere i det siste, kjøpte N-150 i dag (i Trondheim) til 515 kroner, dvs det blir ca 1,70 bare i krutt til 30-06

 

Prisen blir slik jeg ser det:

 

Kule (partizan): 1,10

Krutt: 1,70

Fenghette: 0,35

Hylse: 0,80 Kjøpte jaktmatch på XXL for ca10 kr per stk, som jeg regner med å lade om 10 ganger.

 

Ender da på 3,95 per smell.

 

Det det er mest å "tjene" på er premiumkuler. Kjøpte Oryx-kuler for 5,85 i fjor, da ender Oryx'en på 8,70 Og den koster vel nærmere 30 kroner per stk nå for tiden....

 

Selv lader jeg ikke bare for å "tjene"/spare penger, men for å få den ammo jeg ønsker meg.

 

 

Tips til de som sogner til Trondheim: G-sport i Munkegata skal avslutte våpenavdelingen sin, de kjører nå stor rabatt på kuler for tiden. Kjøpte noen 222-kuler (Nosler 55 grs, SPT BA) til halv pris i dag.

Link to comment
Share on other sites

Mine kostnader for treningsammo:

Kule: Partizan 1,10 kr

Krutt: 41 grs N-540: 1,41

Tennhette: 0.31

 

Totalt: 2,82 per smell

Hylser plukker jeg opp etter andre.

 

Mine kostnader for jaktammo:

Kule: Rhino Solid Shank 180 grs: 11,88 kr

Krutt: 45 grs N-150: 1,50 kr

Tennhette: 0,31 kr

 

Total: 13,69 pr smell.

Tror fabrikkammoen av Rhino ligger på ca 35 kr pr smell

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Tar opp igjen denne gamle tråden fremfor å lage en ny. Ser at prisene på det meste av ammo har steget en del siste 6-7 årene. Bortsett fra den åpenbare fordelen med å tilpasse egen ammo, er det noe økonomi i å lade FMJ, eksempelvis ala Jaktmatch (eller andre, f.eks Lapua Mega 155gr) selv i 6,5x55 dersom man får kjøpt Jaktmatch til 8kr/skuddet (Eller Megaen til 19kr/skuddet)? Ser da bort fra avskriving av utstyret. Eller har krutt og kulepriser steget tilsvarende som ferdigammoen?

Link to comment
Share on other sites

Det har vel blitt noe dyrere med hjemmelading men så har jo også patronprisen steget en del. Tror det blir dyrere å starte fra bunnen av med hjemmelading ettersom prisen på ladeutstyr også har gått opp. Kruttprisen har steget kraftig synes jeg og så er det de som vil ha gullpris for tomhylser som er med å drive prisene opp. Heldigst er da de som kjøpte ladeutstyr da det var greie og "fornuftige" priser og som har tomhylser for lange tider.

Link to comment
Share on other sites

Kruttet ser ut til å ha blitt Ca 15% dyrere enn i 2009 ser jeg. Kuler har nok fått opp noe mer da metall generellt har steget mye i pris de siste åra. Om en skal sammenligne fabrikk med selvladet ammo må en iaf sammenligne priser på ammo med komponenter på samme kvalitetsnivå. Blir etter min mening ikke helt riktig å sammenligne PPU med hjemmerulla med Lapuakomponenter, men om hovedsaken er at det smeller så kan jeg se att hjemmelading kanskje ikke er særlig "butikk".

Link to comment
Share on other sites

Om du vil vite om det lønner seg: lag en formel med kjøpesum ladeutstyr, pris komponenter, antall skudd du ønsker lade, det du mener er verdi på tid du bruker til dette pr time, antall timer, verdi på det arealet du benytter til å oppbevare, montere opp ladeutstyret, så får du en pris på det antallet skudd du har tenkt å lade.

 

For de som ikke gidder dette så er det så enkelt som at om du skal lade lite så lønnes det neppe, om du skal lade mye så kan det lønne seg i forhold til å kjøpe fabrikkammo.

Link to comment
Share on other sites

Tror du må regne pris over tid. Det vil ta litt tid å spare inn. Kjøpte ladeutstyr på midten av 90-tallet, et Lyman sett som er veldig solid.

Litt forskjellig hvor mye jeg lader. I fjor jobba jeg skikkelig, så i vinter skal jeg bare etterfylle litt. Rense hylser og sortere osv. Kjøpte også mye kuler i fjor, må se om jeg trenger en boks krutt i til vinteren.

Skyter litt varierende, men opptil 600 skudd de beste årene.

 

Skyter ikke 6,5X55 eller 308Win, men litt mer sære kalibre. Har ikke undersøkt hva en 270 Win med Barnes kule koster, men jeg tipper oppimot 50 kr.

Ei Barnes 140 gr fra Alvestad koster 9,5 + krutt + tennhette. Hylser har jeg herfra til evigheten. Har mye originale hylser, samt at jeg presser om Norma 30-06.

 

338-06 A-Square med Barnes tror jeg ikke jeg får tak i ferdigrulla i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Tid er ikke en faktor. Du må regne på hvor mange skudd du har tenkt å lade innen en overkommelig tidshorisont om du skal vite noe om pris pr skudd. Det er vel det som er temaet her, ikke hvor fin hobby det er, hvor givende det er for noen å finne ut ting andre har funnet ut før osv.

 

Om du derimot tar dette på "hobbykontoen" og sier at det koster det det koster så kan man si at man skal lade i 50 år osv. Men da koster det nøyaktig det det koster.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...