Jump to content

Høringsuttalelse-forskrift om forbudte og halvauto våpen


Tron

Recommended Posts

Det er jo en del av problemstillingen som MÅ belyses. Å ramme en ex (eller kommede ex) med falske anklager er ikke uvanlig, men for en skytter som rettsperson er konsekvensene så voldsomt større. Da havner man i en situasjon hvor det girpes inn skytterens liv, uiten at det forewligger noen dom eller etterforskning på at det skal være grunnlag for inndragning. Det er nok ikke så galt, i og for seg - men problem et oppstår når saken er oppklart. Det har vist seg at det ikke alltid er like greit å få ut ting, spesielt våpen og relatert utstyr, etter slike besalg. Og i hvilken stand og hvordan har det blitt oppbevart???

Link to comment
Share on other sites

Nå har det allerede (nylig) kommet direktiv om svært lav terskel for tilbakekall av våpenkort( og beslag) i situasjoner med turbulente forhold relatert til mulig "kvinneovergrep"(også mulige trusler, skremmende plagsom adferd 390a ).

Slik våpenrutinene tolkes nå( POD / Politimesteren) vil mange slite med å få sine våpen tilbake på sikt etter slike saker, også der forhold henlegges.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på hva man gjør hvis man legger beslag på våpnene til en som er tilknyttet våpenbransjen og som har tilgang til ett lite arsenal av våpen og ammunisjon i forbindelse med en ex og bekymringsmelding.

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det blir dessverre i overkant naivt å tro at vi som særskilt interessegruppe skal få særskilt positiv behandling.

 

Var den myntet på meg?

I tilfelle hvor har jeg gitt utrykk for å være i overkant naiv, samt å tro at jeg skal få særskilt positiv behandling?

Link to comment
Share on other sites

Interessant innlegg fra Nooby.

Enig at vi har en fornuftig våpenlov så langt, og det er sikkert noen punkter som kan forbedres.

Men jo mere makt politiet får jo større utfordringer blir det for rettsikkerheten.

Kapasiteten kan jeg aldri tenke meg blir utvidet tilsvarende et utvidet regelverk, langt mindre kapasiteten til behandling av klager.

Til hvem eller hvor skal privatpersoner søke hjelp ved en ev. feil behandling/overivrighet fra politietaten uten at personlig ruin er garantert?

Man kan jo tenke seg hvor viktig f.eks. Forbrukerrådet er for rettsikkerheten til forbrukere som en parallell.

Sikkert er det at uten konsekvenser vil overivrige tolkninger fra politiets side fortsette, og ren flaks vil ha betydning for den enkelte våpeneier.

Link to comment
Share on other sites

Det blir dessverre i overkant naivt å tro at vi som særskilt interessegruppe skal få særskilt positiv behandling.

 

Var den myntet på meg?

I tilfelle hvor har jeg gitt utrykk for å være i overkant naiv, samt å tro at jeg skal få særskilt positiv behandling?

Nei, ikke deg spesielt, men alle som tror at politi og påtalemakt vil endre seg vesentlig til det beste for oss som betaler lønna deres de neste årene.

Link to comment
Share on other sites

b) Der det ble brukt lovlige håndvåpen ( pistol /revolver) var gjengangeren en tidligere "aktiv"" skytter som hadde "droppet" ut av klub /miljøet----> Hva kan klub/miljø gjøre med dette...tankevekker?

 

c) Ved turbulente samlivsbrudd der det er mistanke om "vold/ trusler" skal våpen inndras for minst -2- år.

b) "Drop-outs" virker ofte veldig planlagt. Gjengangeren er at folk dumper innom klubben, tar sikkerhetskurs, skyter i 6mnd, blir medlem i den lokale NSF-klubben, kjøper fire gigapanger og forsvinner fra banen som "passiv" medlem. Svært ofte ser vi hvem som vil forsvinne allerede på sikkerhetskurset. Så lenge skytteren betaler medlemsskap og kan dokumentere aktivitet for politi, kan disse personene operere under radaren og dukke opp for å utføre våpenrelaterte illgjerninger. Prosentandelen håndvåpen-drap utgjør 64% av alle skytevåpen-drap siste 10 år. Jeg finner ikke tallene for sivile skytevåpen fordelt på type, men jeg opplever tallet problematisk høyt. Mitt inntrykk er at skyttere flest skyter rifle, og derfor er mengden håndvåpen-drap det aller største enkeltproblemet for oss å ta tak i.

 

I denne gruppen finner vi også medlemmer som er månedlig innom klubben og prater skit i klubblokalet sammen med oss andre, men som nesten aldri skyter våpnene sine. Jeg finner ikke disse å være noe problem, men kan likevel ikke saklig differensiere mellom disse og de førstnevnte som aldri viser seg i klubben.

 

I sin tid gjorde NSF seg lekre for NIF (Norges idrettsforbund) og ble tatt opp som underforbund. Dette medførte at den interne kontrollfunksjonen i klubbene ble pulverisert. Politiet forventer kanskje at vi fortsatt outer folk som ikke oppleves som skikket fra klubbene, men det har vi ikke lenger lov til, dermed har vi et kontrollvakuum. Før kunne klubbene nekte uønskede elementer adgang. NIF gjør det umulig å løse et slikt problem på lavest mulig nivå gjennom sitt regelverk. Idretten skal ikke utestenge noen.

 

Et alternativ er at alle håndvåpen-klubber fører digitale trenings-/konkurranselogger, og jevnlig sender oppdaterte lister til politiet. Politiet kan i sin tur gjøre kjappe spørringer i denne databasen, og finner dermed den faktiske aktiviteten til hver skytter, uavhengig av hvilken klubb aktiviteten har funnet sted i. Dette vil gjøre at vi som skyttere slipper å skule mot hverandre og mistenke hverandre for å ikke være aktive nok - og dermed potensielle terrorister. At det blir vanskeligere å slippe unna radaren, gjør også at flere vil komme på banen, miljøet vil styrkes og skytesporten vil revitaliseres.

 

c)Mistanke er et mye for tynt grunnlag å gjøre slike inngrep som beslag på. Mistanke er kort sagt: A sier at B har gjort det. Politiet hanker B inn for avhør. Konklusjon: Våpen inndras for minst to år? Uavhengig av alvorlighetsgrad? Det er på det rene at dette er en fornedring av rettssikkerheten til folk. I alle saker ellers hvor det gjøres beslag, får de pågrepne automatisk status som siktet - hvorfor skulle våpenbeslag være annerledes? Skal man frata folk eiendom i den hensikt å forebygge, skal "siktet"-status foreligge, forholdet bør ha en strafferamme på minst 6 mndr, og hvis saken ender med "intet straffbart forhold" eller henleggelse, må inndratte våpen umiddelbart leveres tilbake til eier.

Link to comment
Share on other sites

Er enig det meste her tror jeg, og uten en uavhengig av staten organisasjon som kan realistisk hjelpe enkeltindivider i våpenspørsmål går det til hel.... tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 11 months later...
  • 1 year later...
  • 4 weeks later...

En rapport som stadfester at våpen kan gjøres halvautomatiske ved å bytte magasin (Gjørv-rapporten) bør, som alle skjønner, ikke tillegges vekt i denne forbindelse. Og jeg tolker signalene fra justisministeren som positive, han sier at "lovendringen i minst mulig grad bør ramme sivile skyttermiljøer" (parafrasert, husker ikke nøyaktig ordlyd).

 

Og historien etter 22/7 viser jo også at det er ingen grunn til innstramming. ABB var en one-of, en slags norsk Guy Fawkes.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Sitat

Justis- og beredskapsdepartementet føreslår ei ny lov om våpen, skytevåpen, våpendelar og ammunisjon (våpenlova). Lovframlegget vil avløyse våpenlova frå 1961 og lovfestar sentrale reglar som i dag er fastsett i forskrift, som mellom anna reglane for erverv av skytevåpen til jakt, sportsskyting og samling. Lovframlegget vil også implementere EU sitt reviderte våpendirektiv, som Noreg er bunden av gjennom Schengen-samarbeidet.

 

Neivel?

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, 32-40 Win. skrev:

Løp å kjøp vaskebjørn. Det værste som kan skje - er at om noen år kan det bli vanskeligere for noen andre å få tillatelse til å kjøpe den av deg. Men det er vel ikke med tanke på videresalg du kjøper den?

 

Det tror jeg også at er det verste som kan skje. At det blir vanskelig/umulig å få erverstillatelse, som da i praksis blir et omsetningsforbud. Og at det kan bli forbud mot å selge/erverve/overdra magasiner for mer enn fem eller ti patroner. At allerede lovlig ervervede våpen og magasiner vil bli inndratt har jeg liten tro på.

Link to comment
Share on other sites

Er nå dette like sannsynlig denne gangen? Ved tidligere innstramminger har det vel ikke vært press fra EU med nytt direktiv, begrunnet i flere nylige terrorangrep i hele Europa. Justisministeren sto på Nrk nyheter for et par timer siden og rettet fokus mot Mini-14 spesielt. 

Edited by FredrikW
Link to comment
Share on other sites

Er det noe som bør forbys er det overformynderi på måten POD og PST holder på med. PST visste godt hva et visst krapyl holdt på med, bl.a. innkjøp av RC-fuel, kunstgjødsel, og også at han hadde og søkte om våpen, men valgte å ikke gjøre mer med det.

 

Artig at nettopp etaten hvis fjerning var noe FrP gikk til valg på er den som stikker spaden i gjorda først, med klapp på skuldra fra JM.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

POD har alltid hatt foten så langt opp i ræva på justisministeren at når POD krøller tærne så bukker JM med hodet. Dette har vi sett siden Storberget hadde jobben. Og de to FRP-statsrådene er dessverre ikke noe unntak. Men alt som kommer nå, har vi visst om lenge, så trekk pusten dypt alle sammen, og ro ned. Dette vil koke ned til å få minimale konsekvenser for dagens våpeneiere.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

"Forbudet vil dermed ikke omfatte de halvautomatiske rifle- og haglemodellene som opprinnelig er konstruert for jaktbruk, med et tilpasset våpenmagasin på rundt fem skudd. Forbudet vil heller ikke ramme pistoler.
I den nye loven er det foreslått unntak for sportsskyttere, våpensamlere og andre som kan dokumentere et særlig behov, med presiserte krav til god vandel og bred sikkerhetsvurdering.
– Vi har sportsskyttere i verdensklasse, og det skal vi fortsette med! Den eneste forskjellen vi gjør er at vi forskriftsfester krav i loven som allerede praktiseres i skytterklubbene i dag. Det betyr at sportsskytterne kan fortsette som før", avslutter statsråden.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...