Jump to content

Speking av Rådyrlår / bog


alovset

Recommended Posts

Skal prøve for første gang og speke ett av låra og en bog.

har søkt og lest i div andre tråder her, men er fremdeles litt usikker såå lurer på :

 

Lurer derfor på hvor lenge dere bruker å la de ligge i saltet,(tørrsalting)

Skylle av eller vanne ut etterpå? eller holder det å bøste av saltet?

Til slutt, gjør det noe om de henges ut i minusgrader?

 

På forhånd takk for gode råd :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også ett lår liggende i tørrsalt nå.Det er ikke så veldig stort,er fra 1 1/2 år gammel bukk.Det kommer jeg til å la ligge ca 4 døgn i saltet.Deretter vanner jeg det ut i rennende vann i en liten times tid.Etter jeg har tørket godt av det med kjøkkenpapir,så henger jeg det i taket over ovnen natta over.Da får det en fin tørkehinne,så går det rett ut i vedboden etterpå.Kuldegrader gjør ingenting.Det er bare fint at det er tørt og kaldt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Hvor lenge bør rådyr bog/lår henge før det er ferdig speket?
I gamle dager pleide man å si at spekekjøttet var ferdig når gjøken gol. Da ble det gjerne hengt opp i slaktetida og hang på stabbur uten varme. Et rådyrlår, eller enda "verre", en rådyrbog er mindre og magrere enn et lammelår og vil nok være ferdig noe før den tida. Men skikkelig speking tar tid, ikke vær for utålmodig og ikke prøv å speede opp prosessen. Da får du salt tørkakjøtt istedenfor spekekjøtt.

 

Jeg for min del går og ser til spekekjøttet sånn dann og wann, godsnakker med det og stuller litt med det, men jeg ville ikke regnet med å ha det ferdig før godt utpå ettervinteren/våren. Tida varierer med hvor tørt det er der det henger.

 

Ungdommen i dag, de er så utålmodige. Speking er litt sånn der Zen... 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Bør gå greit det. Oppskrift tørrsalting jeg har brukt. 4 døgn pr kg+ 1 døgn. Husk også salt under. Utvannes i 12 timer i stort kar, iaf 50 l. Henges 1 uke før evt røyking. Greia med utvanning er å få jevnt med salt gjennom kjøttet. For at det skal saltes greit helt inn, blir det oversaltet ytterst og det må derfor trekkes ut noe salt igjen. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...