Jump to content

Reveglugga di..?


galaxy

Recommended Posts

Jakter rev hjemmefra. Skjærte ut en firkant av en sort plate (isolasjonsplate av en eller annen sort) som passet åpningen i vinduet akkurat. Malte på "sprosser" på utsiden og skjærte ut et lite hull i nederste ene hjørne, kanskje 30x30 cm eller noe deromkring. Hengte også over en svart tøybit med et par stifter over skytehullet. Slipper du også at det trekker så jævlig inn i huset når du ikke sitter på post. Så passer jeg på at våpnet ligger noenlunde klart i riktig retning. Så er det bare å sette seg godt til rette med en god kaffekopp. :D

Link to comment
Share on other sites

Komfortglugga er den gamle loftsstua her. Sitter sjelden lenger enn 20-30 min om gangen. En lunk i rommet gjør det levelig. :D

Skytebenken gir rom for stødige skudd på lengre åtehold. Glugga er verandadøra.

IMGn_0236.JPG

 

IMGn_0235.JPG

 

Utsikt mot de to åteplassene jeg har fra loftet. Begge er opplyst med lys:

DSCn02176.jpg

 

Den skikkelige glugga er i ei jaktbu på innpå fjellet. Kaldt, spennende område og langt fra folk. Utfordrende plass på mange måter.

IMG_4685.JPG

 

IMG_4666.JPG

 

IMG_4687.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Glugga mi er badevinduet

Til Madam Mims store fortvilelse til tider :D

Jeg har hengt opp egene gardiner..ikke pent,men praktisk. Ikke blir det kaldt heller,da di er stiftet fast med tegnestifter..

Mine hånduker er av ymse farver,så litt Woodstock 68 fealing får jeg :mrgreen:

Det eneste jeg har å klage litt på er lenestolen..den er litt hard..å mangler ryggstøtte.

En AEG Turnamat fra 86..men krute god :)

Skulle gjærne lagt ut bilder av den,men som tiligere nevnt..tungvindt måte å gjøre det på her på kammeret.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Glugg nr. 3 er enda ikke åta inn. Ligger 150 m unna gården. Nær skogen og med oversikt over et par skjulte atleger. Blir nok med tid og stunder at jeg ordner åteplass der også. Har forsåvidt allerede gjort det kommer jeg på. Skjøt 3 reveunger og grevling der tidligere i høst. Nå er den lille åtegropa 60 m unna tom.

IMGn_1051.jpg

 

Innvendig. Plexiglass fra campingvogn stifta fast med traktorslange. Lydløst.

IMGn_1032.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gluggene mine er begge fra en låve. I den ene sitter jeg i en gammel stressless fra ekornes :D og skjært hull i låveveggen. Har planer om å bygge ei isolert bu der til neste år. Ser jo ut til å bli kaldt fremover.

 

Den andre er ut av et skyve vindu, sitter da hardt oppe på masse rør :( Ikke så behagelig, men en bra plass. Er hos en sauebonde.

Link to comment
Share on other sites

Hei Mork.

 

Flott jaktbu, men sånn for moro skyld lurer jeg på hva den skråstøtten er godt for (den som går fra venstre hjørne og til treet). Er det for å holde treet i vater? Hehe..

 

Inspirerende med så flotte bilder. Her må penn og papir frem og ny "hochsitz" planlegges.

 

Bård

 

 

 

Glugg nr. 3 er enda ikke åta inn. Ligger 150 m unna gården. Nær skogen og med oversikt over et par skjulte atleger. Blir nok med tid og stunder at jeg ordner åteplass der også. Har forsåvidt allerede gjort det kommer jeg på. Skjøt 3 reveunger og grevling der tidligere i høst. Nå er den lille åtegropa 60 m unna tom.

 

Innvendig. Plexiglass fra campingvogn stifta fast med traktorslange. Lydløst.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

på tide att jeg får ut bilder av vidunderet vårt

2011-02-11213220.jpg

 

bygget den inne i ett nedlagt fjøs!!

 

2011-02-11213544.jpg

 

egentlig bare noen paller vi lasket sammen og isolerte med 25 cm

 

2011-02-11213255.jpg

 

2011-02-11213308.jpg

 

insiden av glugga

 

2011-02-11213357.jpg

 

bygget den for to med tanke på opplæringsjakt.. men har blitt mye til att vi sitter to og to.. sosialt

 

2011-02-11213338.jpg

 

 

 

2010-11-18024708.jpg

 

vi har to åter ett på rundt 50 m og ett på 100 detpå hundre ligger nede på den øya dere ser i bakrunn, der ligger det to rådyr og

240 kg kylling filette. på 50 m ligger det mengder med ribbein kappet i småbiter og endel fisk fra pilking i tilleg er det spred hunderfor over det hele

 

2011-02-11213411.jpg

 

11 av de 12 revene vi har denne sesongen

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg og min onkel har 2 felles åter..

 

Den ene sitter vi inne i en garasjen med eget rom til varmanstanker osv til hyttene rundt. Der har vi tatt ut glaset og puttet inn isopor og skåret et lite hull til hagla.

Vi har også noen panelovner der. En god stol, dyner og pledd osv til en hel flyktingsleir..

Det kaller vi kosegluggen.. Der sitter man fint og godt og varmt.. Fort gjort å sovne, men vi sliter med å få inn mye rev der.

 

Den andre er ei liten bu på 2 m2.

Som vi også har på fjellet. Vi bruker den til rev og jerv. Der har vi puttet inn en propanovn osv.. En god stol og ei lita seng som er 30cm bred.. akk nok til og sove.

Vi pleier å gå inn (som regel på ski) nokså tidlig fordi vi må gå gjennom hele terrenget.

Der er det mye rev. Vi har skutt noen, men latt noen gå viss vi har visst det har vært jerv i nærheten.

20-30 rever tipper jeg har blitt skutt der. 1 stor hannjerv har blitt skutt. Onkel bomskaut på for en mnd side..

 

Eller har han ei glugge hjemme. På et lite kott i huset hans.

Rev varsler. Han sitter aldri og glugger der, men han sover til det piper. Så må han liste seg ned. Dørene i huset må da stå oppe i tilfelle lyder.

Der har det blitt skutt 100++ rev til sammen.

 

Men jeg har en hjemme på låven, men siden vi har en hard vinter på 25- i gjennomsnitt så er det ikke ofte jeg sitter der, men holder på og søke til min far om og få ha i en "ventil" på loftet ved siden av rommet mitt.

 

Ingen bilder siden jeg ikke har vært hjemme på en mnd nå og heller ikke skal i nærmeste framtid...

Link to comment
Share on other sites

Holder på å bygge hus. Har planlagt hvor åta skal ligge og hvor reven skal skytes fra :D

Rydda skog rundt huset i dag. Såg revespor på atlega rett nedom huset. Er ganske sikker på at reven har et trekk langs steingarden som ligger der. Der blir åta plassert på ca 70-80 m hold fra glugga.

IMGn_0367.jpg

Link to comment
Share on other sites

sitter i vinduet på rommet til minstemann :lol: så må benytte sjangsen nå som ho mor å minsten er borte. Ellers så må han sove sammen med oss i vår seng.....å da kan man jo likegodt sitte oppe å glane etter han mikkel :D

går fortsatt å venter på den reve varsleren jeg kjøpte på ebay.....begynner å bli litt skeptisk nå. Beløpet er trukket fra kontoen, men ingen ting annet har skjedd. Mente jeg så en plass der inne at dem ble å sende en mail når produktet var sendt. Å det er snart 14 dager siden det ble trukket :evil:

Noen andre her inne som har erfaring fra slikt??

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fikk en hvilebrakke her om dagen. Måtte bare hente den. Det gikk fint med trakor og henger. Er jo litt som må gjøres for å få den klar for revejakt, skal prøve og legge ut litt bilder i denne tråden etterhvert som jeg får gjort noe med brakka. Men for all del, jeg skal ikke bruke den før til vinteren så jeg har god tid. Har lyst til få inn et vindu/skyteluke og kanskje en vedovn, og en sofa/seng så man kan ta en lur.

 

 

2mrw8yf.jpg

 

Brakka er trygt fremme på gården.

 

30kr48k.jpg

 

Slik så den ut før jeg gjorde noe med den

 

acwtuq.jpg

 

Reiv ut benker og bord, satte inn sofa.

Link to comment
Share on other sites

Glugga mi er i en gammel sommerfjøs

DSC00929.JPG

 

Åtet ligger 20-25 meter fra glugga

DSC00928.JPG

 

Setet, med underlag og sovepose til å tre underkroppen i.

DSC00926.JPG

 

Fletchmatic har klipt en ekstra glugge i bølgeblikkveggen. Sitter på toppen av en vedstabel 8)

DSC00925.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har fått gjort en del med brakka i det siste. Har ikke fått gjort noe utvendig, men innvendig har det skjedd litt. Har fått to luker på siden nå. En til kameraet og en til børsa. har også laget en luke i det store vinduet. Ny midlertidig dør har også kommet på plass.

 

 

2w6zz2e.jpg

 

2lc1mko.jpg

 

rh3kmd.jpg

 

o6edqw.jpg

Link to comment
Share on other sites

Om den ene naboen her tillater det, skal jeg bygge meg ei bu inne i uthuset vårt å ta motorsaga og sage høl i veggen.. Laga bua av vanlig 48x98 med asfaltplater å isolasjon. Har i hele vinter lengta etter et orntlig sted å få jakta åte på, men har ikke funni noe.. Har liggi på et par tepper oppå noen gamle potetkasser ved et åte det har vært bra med trafikk på, men uansett hvilke tidspunkt jeg kommer dit (dette er 300m unna bebyggelse/folk) så virker det som om det alltid har vært rev der før jeg kommer.. Irriterendes.. Men har observert en del revetrafikk rundt her jeg har tenkt å ha åtet mitt til høsten igjen, så da får vi se hvordan det blir.. Hadde ihvertfall vært knall å fått til ei lita bu på 2x1,5m eller noe.

 

 

Forresten, hvor store glugger bruker dere? Å hva slags glugge? Kan til tider være kaldt her jeg bor så derfor skal bua isoleres å ha på asfaltplater, men det hjelper jo lite hvis det trekker igjennom ifra glugga når jeg ikke er der? Går jo an å legga noen tepper der også men det trekker jo igjennom det å.. Har planer om å bruke en ovn der også å det nytter jo ikke hvis all varmlufta forsvinner ut.. Noen som har noen forslag?

Link to comment
Share on other sites

Som du ser på de siste bildene jeg la ut i denne tråden har jeg laget 2 luker i samme "vindu/glugge". En utvendig og en innvendig. Den utvendige tar jeg opp når jeg kommer om kvelden. Den innvendige forblir nede helt til det evt. står rev på åtet. Da lønner det seg å ha rifleavstand til åte. Og at du klarer å få opp luka lydløst. Som noen andre har gjort lenger opp i tråden har jeg brukt en gummimatte/sykkelhjul-slange som hengsel. Dette er lydløst. I går kveld hadde jeg 22 grader i brakka. Da var den utvendige luken åpen og den innvendige igjen. Jeg har 10 cm glavaisolasjon i veggene. Jeg foretrekker et vindu/glugge som det er litt bredde på. Trenger ikke å være så mye høyere en det våpenet er. Størrelsen på viduet/gluggen avhenger mye av terrenget mot åte.. Det er jo stor sett åte du skal se, men alltid kjekt og se litt ut til sidene også.

Link to comment
Share on other sites

Min "reveglugge" består av glugge på løe for haglejakt fra en gammel lenestol, 20 meter til åtet. Ellers sitter jeg inne fremfor tv/pc og lar denne sørge for overvåking http://prozeed.no/hjem/driveway-patrol/. Ser den er på tilbud nå, står 70m fra huset + en vegg og fungerer upåklagelig.

 

Den står i en spylervæske kanne med fronten skjært vekk for å holde den unna vær og vind.

 

Belysning blir besørget av en slik på 120w http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=158628642 med et skumringsrele http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=156773914, som også er plassert i en spylervæske kanne.

 

Rimelig og så langt funker det snus.

 

Bedagelig anlagt og ingenting er bedre enn å minimere arbeidet med uttaket men vil vel ikke gå så langt og kalle det jakt, er vel mer "målet helliger midlet" :)

Link to comment
Share on other sites

@Ole Jørgen; Ser ut som du foretrekker litt luksus :mrgreen: Ville garantert hatt en slik jaktbu om jeg skulle laget meg en, så veldig grei denne ;)

 

Var vel ganske heldig da jeg fikk denne brakka gratis. Ei seng er kjekt og ha. Men samtidig satt jeg inn en sofa i stede for seng. Da er det ikke sikkert jeg sover like godt for jeg må ha huet oppå armelenet. Da kan jeg stå opp i blandt og skue ut over åte. Men drømmen er en revevarsler der. Brakka er hel og fin innvendig, men er litt småplukk utvendig. Er noe panel som må byttes, lister rundt dører og vinduer, samt vindskyer..

Link to comment
Share on other sites

Om du skaffer deg driveway patrol så har jo du gode greier, du kan legge deg til å sove å så bli vekket av patrolen. Men da må det være lydtett. Skal kjøpe meg driveway patrol til neste sesong.

 

Er vel det som er problemet, må nok ha en varsler som ikke lager lyd. Da måtte det hvertfall blitt en Mikkel-Revevarsler med øreplugg. Eller bare en Spypointvarsler som vibrerer eller lyser. :D

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt å bygge meg ei lita hytte og begynne å jakte rev. Planlagte plassen er tett ved ein hovudveg ( 50-100) meter. Det er eit lite berg som hytta skal stå på slik det blir oversiktleg, og vil ikkje dette gjere at reven kjenner mindre lukt?? det er ei open myr der åte ligger.

Nokon formeiningar??

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Når det gjelder lys som står montert på husvegg, hva lys er det folk bruker ? Og hvordan har dere laget det til med batteri og av og på knapp? Eller står det på 24/7 ? Og på hvor langt avstand ligger åtet fra lyset/husveggen ?

Har ei lite jaktbu ståendes 50-70 meter fra åtet, kan jeg montere lyset på jaktbua ? Er litt skeptisk til det lyset, da jeg er redd reven ikke vil tørre å gå bort på åtet siden det er opplyst. Men er jo lurt å ha det om driveway patrolen lager lyd og det er bekmørkt ute :stortsmil:

Link to comment
Share on other sites

om det er bekmørkt ute, så nytter det lite uansett hvor mye piperen piper om du ikke har lys så du ser :D

Beste er om du har et privet gatelys eller noen annen lyskilde som står permanent slik at du kan bruke dette lyset. Om ikke så får du laget et "eget" gatelys eller "gårdslys".......Heter seg jo at disse skal være fastmontert på vegg, men hvem har sett et gatelys som står på veggen ????

Med en passe liten pære i dette eller noe over lyset som dimmer det betraktelig, så får du godt jaktlys.

En annen ting jeg har tenkt på å fixe til vinteren er en dimmer på lyset. Da jeg bruker en tusenmeter er det en enkel sak å sette på en 12w dimmer innomhus før ledningen går til lyset. Da kan jeg øke eller dimme alt etter som. Å tror ikke mikkel vil reagere så mye på om det blir litt sterkere lys eller ikke. Den er mest skeptisk før den kommer på åte og til bevegelse.

En annen ting jeg har merket meg er at om lyset står så midt mellom deg å åta som mulig, så kikker mikkel mindre mot glugga di. Dette for at den mister nattesynet da.

Link to comment
Share on other sites

Sitter i et vindu inne i huset jeg, så ikke problemer med strøm :D

Men var jeg deg, så ville jeg prøvd å lagt ut kabel før det ble frost til vinteren slik at du kunne koble rett på 220w om du ikke er for langt unna huset. men regner med du ikke er det siden du bruker "piper"

Link to comment
Share on other sites

Sant, sant, men saken er at bua ikke er vindtett da det er ei dokkestove som ikke er i bruk lenger. Men jeg har sittet ute i -28 å jaktet rev før, så jeg kler på meg en hel del, varm kaffe er også fint å ha med :D

Men jeg skal få tak i skjøteledning og veggmontasje, så skal dette bli bra. Takk for svar igjen ;)

 

Fant denne på ebay, når jeg skal bestille DP så kommer nok denne med i handlevogna også :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...