Jump to content

300 WinMag tråden


KnuteriK

Recommended Posts

skulle ønske jeg hadde tilgang til en plass der jeg kunne testet ammoen min i fred og ro.

går til en viss grad her på leir siden jeg er i forsvaret, men da krever det at jeg MÅ ha med et befal. og siden ikke de alltid har tid er det ikke lett.

også har vi jo logistikken, med rifle i nord, ladesett i sør, fly ekspriment ladninger, begrensa med perm og betalte flyreiser :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har drevet og lada noen runder med 185 grs Scenar i det siste, og har nå kommet frem til en grei ladning, det er verre med sjåføren, men det kommer seg etterhvert. :)

Har også dreia ned ekspanderen på dia med 2.5 hundredeler, da jeg synes jeg hadde dårlig hold i halsene mine, og det hjalp betraktlig. Har hatt opp i 40 m/sek variasjon i hastighet tidligere, på det beste har jeg nå kommet ned i 1 m/sek, idag hadde jeg 3 m/sek variasjon, men med uveide hylser.

 

Fikk knotta litt med PCB på skytebanen, og sendte avgårde noen skudd mot ei 30x30 stålplate jeg har hengt opp på ca 600 meter. Første skuddet gikk over, men som alltid ved kaldt løp, så har jeg høy hastighet på første skuddet, så jeg tror det kan være årsaken. Skudd nr 2 og 3 satt i plata, som takka for seg ved å falle ned. Må nok bruke kjetting og ikke kroker. På det siste skuddet, skyter jeg på plata som ligger i snøen, og om man hører etter, så treffer jeg den, og den ligger nesten flatt. Hehe.

 

Har lagt ut en liten snutt på Tuba, men den er litt dårlig da jeg prøvde å bruke digital zoom istedet for optisk. I tillegg hopper kameraet pga sjokket fra bremsen. Men det er nå det det er. :)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er børsa i hus. Jeg har tidligere skrevet at det er en T3 Tactical. Det viste seg at det var feil, det er en Super Varmint. Forretningen jeg kjøpte av hadde vært litt unøyaktige i annoneteksten. Jeg har fått gjenga opp munningen slik at den er klar for både demper og rekylbrems.

Siktet ble av typen Millett 6-25x56.

 

Har ikke fått skutt med børsa enda. Må lade et par testladninger først. Har 200 og 180 SMK kuler til disp. Har også N15 krutt. Hylser har jeg av typen Lapua og Federal(fornikla). Noen som har erfaring med slike hylser. Er det f.eks vesentlig forskjell på innvendig volum på disse kontra andre merker? Jeg vet at på 6,5 er det forskjell på Lapua og Norma hylser på innvendig volum(hylsetykkelsen).

 

Jeg er litt usikker på hvilke startladninger jeg skal legge emg på, og hva COL jeg skal bruke på disse kulene. Kan jeg f.eks bruke samme COL på begge? Så for meg ca 84-85 mm.

Hva med kruttvekt? Tanken her var å starte på 72-73. Her er jeg også usikker på om samme kruttvekt kan brukes på begge kulene.

Kom gjerne med tips. Jeg er fersk med dette kaliberet, men har lada noen tusen 6,5. Så jeg er ikke helt fersk med hjemmelading.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny børse, da ble det samme som min :)

 

Du kan nok trygt starte med 74 grs n15 til 180 grs kuler. Jeg bruker 74 grs til både 185 grs Scenar og 200 grs SMK.

Jeg har satt col til 88.5mm, men da går de ikke i magasinet. 84mm er vel maks i magasinet tror jeg.

 

Ang det med hylser, så er jeg litt usikker, jeg har Norma og Federal, og Norma hylsene er betydlig lettere enn Federal, jeg bruker samme kruttvekta i begge, men har ikke forsket så mye på forskjellene. Jeg ligger lavt hva trykk og hastighet angår, så sparer jeg litt løp, siden jeg skyter mye. Kula kommer frem enten man sender den ut med 860 m/sek eller 900 m/sek. Er vel bare vinden som rekker å kødde litt mer med den treigeste ;) Og Millet'n har jo 150 MOA høydejustering, så jeg blir overrasket om du ikke klarer å kneppe deg ut til sub hastighets avstanden.

 

Men om du har tilgang til Ladeboken av nyere utgave, så er det vel litt ladeinfo der, samt at Norma har vel daglig oppdatering på sine Lot'r på sine sider, der finner du nok også tabeller, har faktisk ikke sjekka der selv ennå. :)

 

La høre fra deg da.

Link to comment
Share on other sites

Nå leser jeg ladedata til øyet blir stort og vått.

Og blir egentlig mer og mer "forvirret". Har lest at det er flere som bruker N15 til dette kaliberet. Samt at Høgger`n også omtaler dette kruttet i tråden/artikkelen om skytterlagskrutt. Der konkluderer han med at det kan sammenlignes med Norma sitt MRP krutt.

Det som bekymrer meg litt er at kruttvektene som oppgis av MRP på f.eks Norma sine sider avviker en god del fra de kruttvektene flere her bruker med N15. Norma sier f.eks max 68,4 med 200 grains SMK kule med MRP krutt.

 

Jaggu forvirrende å kjøpe rifle i nytt kaliber gitt. :-)

Link to comment
Share on other sites

hei gutter!

da har jeg vært å kjøpt meg ei 300WM jeg også :D

ei rem 700

179879_1848355213060_1366098763_2082047_7920044_n.jpg

kjøpte den på jaktdepotet avd Fauske. løpet er gått 400-500 skudd

børsa ble bygd i 2006 av Arild Nordbotten

 

Låsekasse: Remington 700 BDL

Kaliber: 300 Win Mag

Løp: Shilen 58 cm med 15x1 gjenger(kommer rekylbrems)

Avtrekk: ukjent men mest sansynlig originalt

Stokk: Mcmillan A3

Kikkerør: falcon menace 7x50 mm.klikk( Swaro z6i 3-18x50pBT er på vei)

Skinne: 20 moa picatinny

sako utdrager montert av Ragnar Hansen

 

da fikk jeg også det rette sparket til å begynne å lade :D

kjøpte ladesett hos jaktdepotet avd Fauske på fredag og satte opp ladebenk og ryddet ut av gutterommet mitt på lørdag. på søndag klokka 1100 var jeg ute for å prøve mine første hjemmelade skudd. :D hadde kun 155grs scenar som jeg hadde kjøpt for å lade i 308w, men idag kom endelig kulene fra Hjemmelading.no :D

 

lurte derfor på om det er noen som har ladninger til 240grs sierra match king med Norma MRP?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny Sendero.

 

Det var nå en veldig tung kule du har valgt, har du kjapp nok stigning i løpet til å sende den avgårde med noen lunde resultat?

ang ladevekt, så har jeg ikke studert til den kula, men rundt 70 grs tror jeg skal være i området. Jeg skriver TROR, men vi bruker 74-75grs på 200-210 grs kuler.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

jeg har ikke peiling på hvilken riflestigning løpet har, så jeg kjøpte både 210grs SMK og 240grs SMK for å se hva den taklet best.

 

jeg skulle egentlig måle riflingen når jeg var hjemme i helga, men det ble glemt mellom all ladingen :P

tror jeg begynner på 68-69grs og arbeider meg oppover derfra?

 

har til nå bare ladet 30 skudd, så er helt fersk hjemmelader(har lest både ladeboken utgave6 og alt om krut & lite till før jeg kjøpte utstyr, så litt veiledining har jeg :D )

 

fikk rekylbremsen fra leon i går, ser kjempebra ut og gleder meg til å se om den funker etter forventningene :D kikkerten pjusket meg litt VELL kjærlig i panna med 155grs scenar, men ikke så det gjorde vondt ;) (feil skytestilling?) kommer til å prøve uten rekylbrems med 240grs SMK bare for spenningens skyld :twisted:

 

nå sitter jeg og rister som ett lite barn på juleaften i påvente av en Swaro z6i 3-18x50 p BT som jeg skal smelle fast på børsa :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært og prøveskutt "vidunderet". Det ble en litt blandet fornøyelse. Gleden var selvfølgelig stor for endelig å få testet den. Men presisjonen er jeg ikke fornøyd med. Jeg hadde kun Fusion fabrikkammo tilgjengelig.

Hadde montert på rekylbremesen for sikkerhetsskyld. :-).

Slet lenger enn nødvendig før kikkerten var sånn noenlunde innskutt. Oppdaget at bremsen var løs. Prøvde å skru den av. Med det resultat at "innmaten" satt igjen på løpet. Fikk omsider alt av. Tok så 3 skudd for å teste presisjon uten brems. Den var forferdelig!!! Holdt knapt 9`ern på 100m vil jeg tro.

Skrudde så på bremsen igjen, og testet nye 4 skudd. De samlet mye bedre. Holdt fint sentrum på 100m, men ikke hull i hull akkurat.

Selv om noe sikekrt kan skyldes skytteren er jeg ikke i ekstase over presisjonen. Spesielt uten brems var den fryktelig.

Konklusjonen får bli at det må skytes og testes mer. Og bremsen må jeg få skikkelig til.

 

P.s noen som har forslag til rekylkappe? :-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bruker du brems, eller demper, ser du skriver både brems og demper?

Har aldri hørt om at innmaten på en brems er løs, mine bremser er laget av ett stykke stål.

 

Jeg vil tro at grunnen til dårlig presisjon uten demper/brems, er rekylopptaket ditt, den sparker passe i skuldra, og det påvirker skytinga, er samme med min. Jeg har forøvrig hatt veldig god presisjon med Fusion, og høy hastighet. Du kan sikkert lette avtyrekket litt, jeg har gjort det på min, da jeg synes 1.5kg er mye. Mitt er nå på 800 gram.

 

Ellers må du nok bare bruke den endel, så kommer nok samlingene etterhvert :)

Link to comment
Share on other sites

...

Har aldri hørt om at innmaten på en brems er løs, mine bremser er laget av ett stykke stål.

...

 

På Vektor-bremsen jeg har er det en gjenget hylse inni. Denne har gjenger som passer på rifla innerst, og er gjenget til bremsen på utsiden. Så er det to settskruer som skrus inn i gjengene i innsatsstykket som indekserer bremsen, slik at den blir rett. Så det kan være denne han tenker på.

Link to comment
Share on other sites

Gal mann: det skal være brems. Rettet det nå. Jeg er nok litt uvant med rekylen ja. DFS og 6,5 er ikke det samme. :-) Er forberedet på å måtte bruke en del skudd på å bli vant med borsa og kaliberet. Jeg tror egentlig ikke presisjonen er dårlig i børsa.

 

 

Lars_o: det er Vektor brems jeg har ja. Trodde jeg hadde montert den riktig første gang. Men den løsnet som sagt.

 

Hjortefot: Limbsaver er notert. Vet du om forhandlere i norge, evt nettbutikk?

 

Takk for tipsene alle sammen. Jeg gir meg ikke. Ny runde på skytebanen til helga er planen.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med vektor-bremsen er at de umbrako-skruene til indeksering måtte dras til ganske hardt for å få de til å sitte. Mye mer enn jeg trodde var nødvendig. Har sikkert noe med at de bare går inn i gjenger, og trenger litt kraft for å lage seg et lite spor.

 

Har også samme erfaring at rifla går bedre med brems enn uten, men tror nok dette har mest med skytteren å gjøre, ja.:)

Link to comment
Share on other sites

da er jeg hjemme igjen etter ei lang helg på laderommet :D

fikk testet 240SMK, 210SMK og 150 nosler balistictip :D

i magasinet mitt har jeg plass til patroner på 92mm

de fleste kulene jeg har ladet har blitt satt til COL 89,5

 

fikk ikke til å stabilisere 240SMK, ikke så overaskende, hullene i skiva ble VELDIG avlange. kanskje det går ann å prøve ett annet krutt?

210SMK gikk kjempe bra, ikke noe super presisjon enda, men har noen grain igjen før jeg skal nå max.

 

nosler BT fikk jeg god fart på, og veldig god presisjon. denne blir med på seljakt når været tillater det! :D

 

plagdes også litt med kronografen, den påsto jeg fikk 998ms med 240SMK! og 1206ms med nosler BT! :shock:

snakket litt med jaktdepotet på fauske om det, og han mente det var påga for lite lys. skal prøve å feste to hodelykter på skjermene neste gang jeg er å skyter :)

 

fikk forøvrig også endelig satt på rekylbremsen fra Vektor! kan bare ikke skryte nok av den! Ufattelig effektiv! :D ble mindre rekyl med 240SMK enn 6,5x55 med 140grs kuler og demper! SINNSYKT!

 

er det noen som har erfaring med relativt tunge kuler som ikke ekspanderer på gås?

Link to comment
Share on other sites

tenkte mer på en kule jeg kan bruke på stål på opp til 1000 meter og tåler mye vind. så slipper jeg lade så mange forskjellige kuler (og innskyting)

 

tenkte jeg kunne bruke 210grs SMK, men som noen har skrevet i tråden tidligere så kan de ekspandere og vil tro at det ikke blir så mye å spise på gåsa da :shock:

men lurer på om kula går så lett gjennom gåsa at den ikke ekspanderer?

noen som har prøvd HPBT kuler på gås?

Link to comment
Share on other sites

Det er 2 kuler jeg har prøvd i min 300. Det er 200 grs SMK og 185 grs Scenar.

Har skutt hjort med en SMK'n, og det funka helt gull, og jeg vil tro at den ikke vil overekspandere i en liten gås, det er jo bare å prøve. Scenaren er nesten halve prisen av SMK, og 210 grs SMK ser jeg er dyrere enn 200 grs SMK, så hvorfor ikke skyte med 200 grs'n? Den tåler greit med vind, jeg skyter ikke i kuling uansett, iallefall ikke på hold over 200 meter. Og kula flyr fint og har bra presisjon utover 1000 meter. Føler jeg har hatt bedre presisjon med 200 SMK enn med 185 Scenar, men ved forrige skyting med sistnevnte stod de hull i hull de oxo. Så det er mulig det er dagsformen som har lurt meg. Men føler at 200 SMK har en liten fordel fremfor 185grs Scenar på lange avstander, uten at jeg kan bevise det, men tungt føles bedre, til en viss grad.

 

Håper å få testa 185 grs'n på 1000 + utover våren, da prisen er langt hyggeligere på denne kula. Så får vi se etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

ja, var vist stor prisforskjel på 210 og 200 SMK 3,98,- vs 7,30 per kule er ganske mye.

 

blir nok å bestille 200 å teste den :D

185 scenar er allerede bestilt hos den lokale pusheren :D tror han tok 240 for 100 kuler :D

 

blir å bruke det jeg får best presisjon med.

 

hadde forøvrig trodd at jeg kom til å få bedre samlinger med rekylbrems enn uten, men jeg kan ikke si jeg merket noen forskjell med 150grs norma jaktmach...

Link to comment
Share on other sites

Min personlige mening er at 150 grs kule i 300 win mag er litt tullete. Men det er nå så. Blir jo liten rekyl med så lett kule,men jeg vil tro at farta sliter litt løp. Hva angår presisjon med og uten brems, så hadde jeg oxo samme presisjon uten brems, men jeg slet med å finne igjen gongen i siktet da børsa hoppa mye. Med brems så er "blinken" i siktet hele tida, og det er lett å følge med på hva som skjer. Og så er det jo behaglig å slippe rekyl synes jeg da.

Link to comment
Share on other sites

spørs jo bruken, mine 150 grainere kommer bare til å bli brukt på seljakt, rev og kråke. det blir ikke mange skuddene i året.

spesielt på seljakt vil jeg ha flatest mulig kulebane for å slippe å tenke så veldig mye når jeg endelig har sel i siktet :D

tviler på at 50-100 skudd i året har så mye å si på slitasjen.

 

men at folk regelmessig bruker 150grainere i 300wm syns jeg er merkelig :roll: ser da bort fra TSX

Link to comment
Share on other sites

leser på nettet at amerikanske sniper team bruker 220 grains SMK ladd til rundt 869 m/s

 

men på Norma sine hjemmesider oppgir de maks ladning 73 grs mrp til å gi kun 842 m/s

og ser at en uverifisert på reloaders nest med Alliant Reloader 25, 76 grs ladning og utgangshastighet med 26 toms løp til 870 m/s. men 76 grs ladning og 220 grams kule synes jeg virker i overkant heftig.

 

og det er jo 3 grs over maksladning med Norma MRP.

 

hjelp jeg er forvirret :P

Link to comment
Share on other sites

nå begynner jeg å få tegn til skikkelig presisjon i børsa.

testa noen ladninger med 210 smk og 150 Nbt og trengte bare en klisterlapp på 3 skudd @ 100meter :D

fikk på nysiktet i går (swaro z6i 3-18x50p bt) og gleder meg som en unge til å få skutt med det til helga :D

har også vært å handlet stålplater 10mm hardox 40x40 og 55x55, må bare lage noen stativer.

tror jeg kan få hold på litt over 1000meter på banen min :D

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg omsider fått testa litt hjemmelada ammunisjon til børsa. Som tidlgiere nevnt slet jeg med rekylbremsen og presisjon. Denne gang gikk det bedre. Bremsen holdt seg på plass, og skytingen gikk bedre.

Hadde lada opp noen testskudd for å teste samling og hastighet. Nå viste det seg at batteriet i cronografen var dødt, så det ble dårlig med måling av hastighet.

Valgte likevel å teste samling, samt se om det kom trykktegn.

Lada med 200 grains SMK og N15. Starta på 70 grain og økte med 1 grain til 74 gr. Samlingen var best med 74 grain. Selv om ingen ladninger var direkte dårlige.

Samlingen var ikke "hull i hull", men holdt sentrum på 100m.

Jeg er fremdeles ikke helt vant med smell/rekyl fra børsa, og vil anta samling kan krympes mer med mer trening.

Var spent på hvordan børsa ville reagere på ladningene mtp trykk. Fikk hverken problem med hevarmsløft, flate hetter eller andre trykktegn med noen av ladningene.

 

Neste gang skal jeg ta med en cronograf som virker, samt lade opp litt mer ammo. Kanskje jeg øker ladningene met et grain eller to også.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

i dag har jeg vært å hengt opp en stålplate på 40x40cm på 615 meter. og endelig fått prøvd børsa mi på mer enn 200 meter :D

 

måtte stille 43 klikk opp med 200 grs SMK med 71grs mrp bak... hadde mye vind bakfra ca. 10ms.

 

var bare sykt skøy å se treffet også kom lyden ett sekund senere :D

Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut :)

Er alltid digg når ting fungerer som det skal, og treffa ramler inn.

Jeg er på jobb ennå, og får ikke skutt før om en snau mnd, men da skal det skytes på 1000 meter eller lenger, og jeg skal filme og legge ut hvordan jeg bruker Shooter, og så får vi se hvordan den virker, og om den er rett.

 

Jeg testa den med 300'n forrige uke, og da var den helt rett på 608 meter. Shotter forenkler mye av dillet med knepptabeller, da man har den i lomma og kan ved få tastetrykk endre avstand til målet, feks om det beveger seg (et dyr) og om vinden varierer eller snur. Men jeg skal filme hvordan den fungerer, for de av dere som ikke har den.

Link to comment
Share on other sites

Etter en periode på 80 tallet med 300 Weatherby har jeg holdt meg til standardkalibre. Nå fikk jeg igjen dilla og kjøpte en Blaser R8 Lux i 300 Winmag. Har fått kutta løpet til 58 cm. Har en A-Tec Maxim med titaninnmat montert. Hvor mye hastighetstap må jeg regne med fra standardlengden på 65 cm. Har ikke fått skutt med rifla ennå. Tenkte å pusse mellom hvert skudd på de første 5 og så pusse etter hver 3 skudd x 5. Er det en OK innskyting av løp?

Link to comment
Share on other sites

knall fornøyd med dagen i dag :D

LT'en plasserte ut en figur på ukjent avstand.

jeg bedømte avstanden til 830 meter, og bedømte den lille vinden helt rett og satte 4/5 skudd i 10'ern på helfiguren :D

tredje skuddet satt til høyre i kanten på 9'er ringen.

 

strålende fornøyd med dagen ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Da er det en stund siden sist, har jobbet endel og hatt ferie, så det har vært en tørkeperiode.

Men nå har jeg fått i hus noen snasne Berger VLD kuler, 210 grs Hunting, og disse har nå fått testet seg på diverse hold.

I dag var turen kommet til litt langholdskyting på 1010 meter, og selvfølgelig filma jeg det hele. Kun noen få skudd, siden onkel blå ikke har godkjent skyting her ennå.

 

Enjoy.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Yes, takk for sist KnuteriK, morro å være på LH Hornindal i desember.

Vel, nå har jeg tatt til fornuft. Ser ut til at jeg nå kjøper Lothar Walther løp til Tikka/Sako i .300WM!

Må prøve å få litt oppgraderinger, som du nevnte brosjing av kammeret fra 30-06 til .300wm.

Kikkerten lurer jeg litt på, meopta meostar r1 3-12x56 som står på nå, er vel kanskje ikke heeelt ideel til langhold. Anelse om noe fornuftig som jeg kan bytte ut med?

Lurer evnt. å sette på en 20MOA skinne.

Nå går sikkert visakortet varmt, hylser,krutt,kuler,dier,løp,kikkert og ja alt det andre som er "kjekt å ha",

Noen fornuftige kuler/ladninger som fungerer okey på hjort (Som ikke vrenger dyret fullstendig)?

Kjempeflott tråd!

 

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hey hey. Så du har gitt etter for presset?? :)

Jeg synes iallefall at 300 win mag er et meget bra alternativ til langhold og jakt. Kulene er jo de samme som du bruke i 30-06'n, men du kan med fordel gå for noe litt tyngre. 200 grs synes jeg er veldig greit. God fart, grei BC, og grei tilgang på diverse nettbutikker. Ikke er de spesielt dure heller.

Om du ikke allerede har bestilt pipa, så prøv å få deg ei med iallefall 1:10 twist, gjerne 1:9. Da stabiliserer du greit de lengste kulene, noe som kan være hendig når du skal ut på langtur over 1000 meter.

Om du gidder å bære litt tungt, så få gjerne ei lang pipe, iallefall 68cm. Selv skal jeg opp i 76 cm når jeg skal skifte pipe til sommeren. Tykkelse blir en smaks sak.

 

Hylser er litt dyrt i begynnelsen, men om du tar vare på de, varer de lenge, og prisen pr skudd går drastisk ned. Klarer du 10 omladinger, så er du langt under 5 kr pr skudd. jeg har kjøpt engangs skutte hylser til 5 kr stk. Ikke ille det.

Jakt kuler jeg ville satsa på er 180 grs Accubond, 200 grs Accubond eller 210 grs Berger VLD.

Til trening er 190 grs Nosler Custom Competition veldig bra i min børse, og du får dem hjemsendt for kr 1.91 pr stk, inkl frakt, ved kjøp av tusen, og da har du en stund. 2 mnd iallefall ;)

Krutt, uten tvil, Norma 15, og federal large magnum 215.

 

Da er du klar. :)

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for gode tips, er ikke sikker på stigning på løpet, får sikkert mer info snart. Har fått tipset om løpet fra en børsemaker.

Får ta meg en runde på diverse butikker mtp på kuler,krutt og hylser. Lengde ja, blir vel kanskje å finne en mellomting. Om riggen veier littm er egentlig ikke noe stort problem, har et gevær ment for jakt i fjellape landskap.. :lol:

Har vel engentlig det jeg trenger av ladeutstyr forruten dier, Necksizer du eller helpresser du hylsene?

Er litt spent på hva jeg skal gjøre med optikk, lurer litt på å bytte ut i noe annet.

 

Optikk, så vurderer jeg å skaffe noe som er litt enklere til langhold, bytte/selge meopta'n.

MIL/MIL er vel å foretrekke?

 

Kjøttskader med de kulene du nevner, åssen blir slaktet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...