Jump to content

300 WinMag tråden


KnuteriK

Recommended Posts

noken som vil dele ladedata på 210 grains vld kula?

 

Jeg brukte 73grs N165 det lille jeg fikk testet før jakta, gikk som en strek. Disse kulene er nok myke og har tynn mantel så de tåler litt mer krutt enn solide premiumkuler i tilsvarende vekt. Men start for all del lavt som alltid.

 

Har ladda opp og chronografert 73grains lading i dag. Men har ikkje skutt på skive enda så har ikkje sjekka presisjonen. Eg fikk ca 840 m/s med denne ladinga. Har ikkje lappen her. Kva har andre fått? Eventuelt kor hardt kan denne ladast? Var ingen tegn til overtrykk på denne ladinga med meg.

 

Skal ut og skyte inn rifla seinare i kveld. Må berre lade opp litt meir skot. Og så blir det ut og skyte hjort med denne kula etter det.

 

Går rundt om 10 hjorter og beiter nedpå bøen i perfekt måneskinn :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har skutt inn rifla og vld kulene ser ut til og samle bra. Når eg skaut inn var det i måneskinn med lys forran skiva så var vanskelig og få ett godt treffpunkt. Men likevel gjekk det nesten hull i hull bortsett fra en slenger. Tipper att desse kulene kjem til og gå hull i hull neste gang eg får testa i skikkelig dagslys.

 

Ellers så skaut eg hjort i går med denne kula. Funka meget bra og lite ødeleggelse av kjøttet. Ser ikkje forskjell på denne kula og andre eg har brukt tidligare.

 

Dette blir nokk den einaste kula eg kjem til og bruke i 300winmag rifla mi framover.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har jeg kjøpt meg video kamera, og idag, endelig, fikk jeg tatt en liten tur ut for å teste kameraet og skyte litt på langt hold.

Kameraet er en Panasonic SDR-T50, med 78x optisk zoom.

Det ble skutt på 815 lasermålte meter, på is. Brukte ei 200 grs SMk kule @ 854 m/sek målt ved 7 +grader. Idag var det 4+ grader. Måtte stille 23.5 MOA på Sightronen.

 

Link to comment
Share on other sites

Forbanna bra Gal Mann. Og bra skutt. Vet ikke hvor store "roser" 300en lager i isen, men etter .223 er de kun en neve store, så om de er det her så er det jo stødig.

Veldig bra å zoome ut etterpå også, gir veldig godt inntrykk av avstanden - og med 5-6 skudd med tydelig spor og innslag på konsekvent sted - imponerende, og noe av det beste jeg har sett av slik filming.

:? Nå fikk jeg lyst på en 300WM :roll:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for fine ord, M67.

Jeg synes det ble bra jeg, og jeg brukte ca 40x zoom. Men jeg ser at fra 40x til 78x, så skjer det ikke så mye. Var ikke de beste lysforholdene idag, men det får jeg ikke gjort så mye med. Skal prøve igjen i morra, og strekke meg litt lenger da, om jeg finner noe is å skyte på. Tok tid å lokalisere isen jeg skjøt på idag, da det er endel snø som ligger oppå. Hadde det ikke vært så mye snø, skulle jeg ha gått frem til isen og filma innslagene etter skytinga, men tar det igjen seinere.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært ute igjen. Var ikke de beste forholdene i dag, og jeg skulle kronografere 5 skudd. Veldig høy hastighet på det første, er vel normalt ved kaldt løp, men Chronyen klikk 2 ganger, så det ble ikke rare målingene, men tipper jeg ligger rundt 858-860 m/sek, med 74 grs N15 bak 200 grs SMK.

 

Vinden er stygg i dag, og lurer meg litt til å begynne med, men jeg klarer å få inn noen treffere som sitter noenlunde sammen. Er ikke lett dette her. :)

 

Her er filmen.

 

" target="_blank Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Idag fikk vi skutt litt på 750 og 950 meter. Jeg hadde bare 168gr SMK denne gangen, men syns ikke det ble så hakkandes galt på 950 meter som disse har rykte på seg for å gå etter ca 800 meter.

Synser meg til ca 20cm "samling" på 950m om jeg tar bort et par skytterfeilskudd. Litt dårlig rekylopptak og man sveiver fort en 20-30 cm på knappe km'en.

 

Forhåpentligvis legger Gal Mann ut film av skytingen her senere ikveld, vi får se... :)

DSC_0094-1.jpgDSC_0091.jpg

 

DSC_0093-1.jpgDSC_0092.jpg

 

Edit: La inn noen bilder.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har sittet og fiklet litt hylser i kveld, har pressa og satt tennhetter og polert for hånd, alle tomhylsene jeg har til 300'n.

Da jeg var ferdig med det, tok jeg frem den nye digitale kruttvekta mi, og for morroskyld, begynnte jeg å veie 50 ferdig ladede patroner. Alle er Federal hylser, med 74 grs krutt og 185 grs Lapua Scenar.

Da jeg var ferdig, måtte jeg bare sitte og tenke litt. Ingen av hylsene er sortert, ei heller kulene. Jeg har peisa oppi krutt direkte fra Uniflowen, og det skilte 0.6 grs mellom den letteste patrona og den tyngste. DET må man vel kunne si er helt utrolig bra?

 

Husker ikke i farta hvor mange grs de var, men det var rundt 570 ett eller annet, 576grs kanskje.

Uansett, disse blir med ut i feltet i morra, skal teste kneppa på siktet mitt, siden PCB er sterkt uenig med mine tall fra skytinga forrige uke. Så da må jeg finne feilen.

 

Så det er mulig at det blir skutt på over 1000 meter, skal klare ca 1100 meter iflg PCB, med de kneppa jeg har tilgjengelig nå, men skal skimse 0.3mm til i bakkant. Da burde jeg klare 1300, som er den maksimale avstand jeg har terreng til, uten å skyte over offentlig vei.

Det kommer film. :)

Link to comment
Share on other sites

Litt skyting idag også.

 

Fikk testa kneppa på siktet, og der var alt som det skulle.

Tok så og skjøt noen runder på 870m med 185grs Scenar, 900m/sek.

 

Her er film fra det:

 

Så forflytta jeg meg litt, og fant noe is dypt inne i en kløft, avstandsmåleren sa 1184 meter, så da ble det til at jeg prøvde på det.

Resultatet ligger her:

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk artig lesning! :D

Selv har jeg ei i 6,5x284 m/6-24x56 Zeiss, bygd av Roger Hansen. Har pga mye jobb ikke testet. Knapt skutt pusse skudda!

Begynner å lure på om jeg har valgt "feil" kaliber! :oops:

Er det noen mulighet for å ta meg en tur og prøve holda dine?

Jeg har "kun" 540m privat bane i utkant Molde.

Har en skytegal kompis i omr med 300WinM, også bygd av Roger'n. Hadde vøri artig å se en sammenligning!? :D

 

Keep mup the good work, we all enjoy! :D

Link to comment
Share on other sites

Tror nok ikke du har valgt feil kaliber, iallefall ikke om du bare skal skyte på blink på lange hold. Jakt på hold over 800-1000 kan nok kanskje bli litt "artig" med 6.5, selv om jeg tror det går fint.

300 Win Mag, er i mine øyne, er fint allround kaliber, ikke spesielt dyr i drift, og har power nok til det meste. Den er samtidig lett å skyte bra med, sånn jeg erfarer det. Jeg har jo også en 6.5x65RWS, som er i samme gate som 6.5-284, kanskje litt kvassere, men pga feil snurr i løpet, har ikke denne vist seg å være god på hold over 600 meter, med nytt løp på vei inn i den nå, blir det spennende å se om den holder tritt med 300'n sånn presisjonsmessig, noe jeg tror den gjør.

 

Det skal nok la seg ordne å komme ned, akkurat nå er det en liten stans, men jeg kan send deg en PM når det er klart igjen.

Link to comment
Share on other sites

110 grs er iallefall en veldig lett kule, og en må vel ha et rimlig raskt krutt for å få sendt den avgårde.

I mine 308 dager sendte jeg 110 grs kuler avgårde i 1040 m/sek.

 

Er ikke sikkert du får så mye mer ved å bruke en 300 WM, jeg tror ikke kruttet rekker å brenne opp, og farta blir ikke hinsides. Men om du prøver, må du legge ut resultatet :)

Link to comment
Share on other sites

Hei Knut Erik!

Du er ikke bare en "Gal" mann, men også en dyr mann. :-)

Jeg har jeg fulgt begge trådene dine med stor interesse.

Og til slutt var det ikke vei utenom. Rifle i kaliber 300 winmag er nå bestilt. Det ble en Tikka T3 Tactical. Jeg har ikke noe særlig erfaring med langholdsskyting. Ser vekk fra 30 år med DFS feltskyting. Det blir jo rene kortholdsskyting ifht hva du driver på med.

Har fulgt diverse tråder om lhs med stor interesse, og denne tråden var den som gjorde utslaget. Her viser du hva som er mulig med et "normalt" kaliber.

Ja, jeg kunne bygget om en 200 STR med 6,5x55 og fått en helt kurant rigg. Men det er jo ikke noe gøy, så dermed ble ny rifle innkjøpt.

Tanken er å ha 2 "oppsett" på denne. En for jakt og en for lhs. Med 2 forskjellige kikkerter, og med demper og rekylbrems på hhv jakt og lhs. Om det blir den endelige løsningen vet jeg jo ikke. Må se dette prosjektet litt an. Kanskje en ide` å lære seg de mest elementære tingene rundt lhs først. Uansett, dette skal bli moro.

Link to comment
Share on other sites

Hei, og gratulerer med ny børse. Det er jo gøy at jeg har inspirert folk til å begynne med langhold. :)

Tactical er vel nesten identisk med Super Varmint, er vel picatinny skinne ferdig montert på din.

 

Uansett, 300 WinMag, er et artig kaliber å skyte med, og det har jo tidligere vært en favoritt til 1000 yards skyting i USA, og blir vel brukt mye ennå. Jeg støtter deg i tanken på å ha 2 muligheter ang jakt og LH, selv vil jeg bruke min 300 til morgen, dag og kveldsjakt, med rekylbrems og Sightron siktet, som den står i dag, så vil jeg bruke 6.5'n med 72 Zeiss'n og lyddemper utelukkende til måneskinnsjakt, og selvfølgelig langhold.

Jeg får etterhvert en 338 Lapua Magnum også, denne har jeg meget store planer for, så det blir spennende utover sommeren. Det blir nok en dyr rigg det oxo, etterhvert.

 

Jeg har i dag kjøpt nye montasjer til 300'n, Millett original montsjer, hos den lokale G sport sjappa, helt utrolig at de hadde. Så da fikk jeg montert på tilta Picatinny skinne, den er 0.8mm høyere bak enn fremme, og Sightronen skal skytes inn på nytt i morgen. Blir spennende å se hvor mange knepp jeg får frigjort, målet er å kunne kneppe til 1200 meter, iallefall.

 

Om jeg bruker data fra PCB, som stemmer overens med felt resultatene jeg har, og jeg får 240 knepp, så har jeg til 1400 meter. Kula mister lydhastigheten ved 1250 meter ca. Men jeg tar data fra PCB med en klype salt. En ting jeg kommer til å gjøre i morgen er å kronografere på 100 meter, så skal jeg kryss sjekke med PCB da. Så da får vi se, skal poste resultatet. :)

Link to comment
Share on other sites

Var på skytebanene i går og fikk skutt inn 300'n på nytt.

Jeg nullstilte siktet sideveien, 2.5 runde, og brukte skruene på den bakre montasjen til å få siktet 100% sideveien. Måtte kneppe 2 knepp. Greit at siktet er midtstilt sideveien.

Etter at det var gjort, konsa jeg om høyden og den kom innpå etter 6 skudd. Så når alt nå er nulla ut, har jeg 65 MOA å gå på i høyden, noe som tilsvarer ca 1400 meter. Dette er i følge PCB, etter å ha lagt inn de verdiene jeg har fått fra skyting på is.

 

Så nå er det bare å vente på at flere kuler dukke opp i posten :)

 

Litt lademusikk, for de som liker rock.

 

" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

Hei! Har et spørsmål angående 200 str og 300 win mag. Jeg har en sauer 200 str med løp i 6,5x55 og 7,62x51, men angret på 7,62x51 løpet rett etter jeg kjøpte det da jeg ser at det er 6,5x55 som kommer til og bli mest brukt. Så mitt spørsmål er om det går og brotsje om til f.eks 300 win mag, eller noe annet kaliber? Men kravet er at rifla også skal fungere uten problem med 6,5x55. noen forslag/tips/råd.

Link to comment
Share on other sites

Spinn drift:

spinndrift påvirker kula på to måter.

I rifler med vridning mot høyre vil kula trekkes opp og mot høyre.

mine kuler 190 grs Sierra Matchking vil i teorien trekkes 22,8 cm mot høyre på 1000 meter, ikke så mye men det er jo litt.

 

hvor mye kula påvirkes av spinndrift er en sammensatt faktor av lengden på prosjektilet, vekten på prosjektilet, riflestigningen i løpet og hastigheten på prosjektilet.

VLD kuler vil påvirkes mer av spinndrift pga lengden på prosjektilet enn vanlige kuler.

 

ifølge Isnipe vil kulen jeg skyter på banen her jeg er, i den retningen målet er på 1000 meter trekke kula 22,8 cm mot høyre som tidligere nevnt.

men det er medregnet spinndrift, magnuseffekten og coriolis effekten som oppstår av jordas rotasjon og retningen prosjektilet avfyres i.

og med 78% luftfuktighet, med 1 varmegrad 73 meter over havet :P

Link to comment
Share on other sites

@Trondheim: Da vil du iallefall måtte ha to sluttstykker, for ræva på 300'en er betraktelig feitere enn 6,5'en. 300Win Mag har nesten 13.5mm bunn mens 6,5'en har ca. 12.2mm.

 

BTW, kronograferte et par ladninger idag:

 

200gr SMK, Federalhylser, 215 Federalhetter og N15 som drivmiddel.

74 gr N15 med COL 89mm gir 919 m/sek i snitt med 610mm lang pipe, 75gr N15 gir 926 m/sek, men da begynner jeg å få trykktegn.

Syns dette var betraktelig mye mer enn Gal Mann får med samme ladning...mener å huske han får 858 m/sek på samme ladning, men med 84-85mm COL.

 

Hvorfor får vi så forskjellige hastigheter? Jeg har 3cm lenger pipe, men 60 m/sek mer??

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Brukte ei 200 grs SMk kule @ 854 m/sek målt ved 7 +grader. Idag var det 4+ grader. Måtte stille 23.5 MOA på Sightronen.

 

vil man kunne benytte enda tyngre kuler (eks 220 grains SMK), eller gir 200 SMK typisk maks COL med T3 SV i 300 win mag?

Link to comment
Share on other sites

Hei Origo, jeg måtte bare bryte inn her.

 

Jeg kjøpte en brukt Tikka Tactical 300 WM i fjor, og er meget fornøyd med denne. Den er litt vanskelig for meg å temme da jeg "bare" er vant med 308.

Jeg fikk med lyddemper og flammedemper, og de begge reduserer rekylen meget bra. Brukte den sist høst som reserverifle på elgjakt, men glemte demperen og hørselvern hjemme. Det angrer jeg på ennå. Jeg regner med at jeg må være preget resten av livet på grunn av den elgen som kom til min post. 200 db rett i øregangen er ingen spøk og jeg hadde summetone i 3 dager etter det smellet.

Jeg kjøpte en brukt Leupold mk4 4,5-14 x 50 som er grei nok. Liker ikke MOA greiene, men det funker.

I tillegg, så lader jeg ammo selv og brukte 200 grs Oryx og 72,3 grs Norma MRP som elg ammo.

Jeg må nok bruke mere tid på bane og "leke" mere med denne dama, for hun kan virkelig sparke.

 

Ønsker deg lykke til med valget og håper virkelig at du får det til og at du blir fornøyd.

Det er et meget flott våpen som du sansynligvis får stor glede av.

Link to comment
Share on other sites

Hei Origo, jeg måtte bare bryte inn her.

 

Jeg kjøpte en brukt Tikka Tactical 300 WM i fjor, og er meget fornøyd med denne. Den er litt vanskelig for meg å temme da jeg "bare" er vant med 308.

Jeg fikk med lyddemper og flammedemper, og de begge reduserer rekylen meget bra. Brukte den sist høst som reserverifle på elgjakt, men glemte demperen og hørselvern hjemme. Det angrer jeg på ennå. Jeg regner med at jeg må være preget resten av livet på grunn av den elgen som kom til min post. 200 db rett i øregangen er ingen spøk og jeg hadde summetone i 3 dager etter det smellet.

Jeg kjøpte en brukt Leupold mk4 4,5-14 x 50 som er grei nok. Liker ikke MOA greiene, men det funker.

I tillegg, så lader jeg ammo selv og brukte 200 grs Oryx og 72,3 grs Norma MRP som elg ammo.

Jeg må nok bruke mere tid på bane og "leke" mere med denne dama, for hun kan virkelig sparke.

 

Ønsker deg lykke til med valget og håper virkelig at du får det til og at du blir fornøyd.

Det er et meget flott våpen som du sansynligvis får stor glede av.

uff uff uff. smellforsterker er ikke til å spøke med. Sikkert tøft å sånn 8) , men det smelle er unødig høyt. Ikke noe særlig å ligge ved siden av noen på banen heller å skyte , når "naboen" ligger å skyter med det. lua fyker nesten av. :lol: klarer ikke konsentrere meg heller.

Link to comment
Share on other sites

Tactical er vel nesten identisk med Super Varmint, er vel picatinny skinne ferdig montert på din.

 

 

Jeg har hatt min Super Varmint litt over 1 års tid nå, og den ble levert med picatinny skinne ferdig montert. Ser også i katalogen til Tikka, at den leveres med picatinny.... eneste forskjellen jeg ser nå, er ferdig gjenget for lyddemper og blånert løp....

Link to comment
Share on other sites

uff uff uff. smellforsterker er ikke til å spøke med. Sikkert tøft å sånn 8) , men det smelle er unødig høyt. Ikke noe særlig å ligge ved siden av noen på banen heller å skyte , når "naboen" ligger å skyter med det. lua fyker nesten av. :lol: klarer ikke konsentrere meg heller.

 

Riflas forrige eier fortalte at da han var på bane med rekyldemper, så stoppet all annen skyting opp inntil han var ferdig. Vi alle har vel opplevd sjokkbølger fra sidemannen. :shock::o

Jeg prøver å finne meg private områder hvor jeg kan eksperimentere litt med ammo i fred og ro. Da har jeg med kaffe og virkelig koser meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...