Jump to content

Ølbrygging


kløften

Recommended Posts

Med Farin får du eit alkoholsterkt øl som har spritskak som ettersmak!!! :?:?:?

Men er ein på jakt etter alkoholen og ikkje den gode ettersmaken, så er det bare og bruke farin,bruk heller kandis eller brunt sukker vis ein vill ha ølet sterkare!!!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 139
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Farin gir ikke spritsmak til ølet. Farin gjærer som sagt helt ut og gir ikke smak på ølet. Farin brukes bl.a i Belgiske trippeløl.

Kandis og sirup mm gjærer ikke ut og gir smak. Mange oppskrifter har med begge deler. Hvis ølet ditt har spritsmak, så har alkoholstyrken blitt for høy i orhold til restsødme, bitterhet og fylde.

Jeg tok et raskt oppskriftssøk og fant at ølet som vant nm i 2007 (47 av 50 poeng!)inneholdt farin som eneste ekstra sukkertilsetning i tillegg til malt selvsagt

Link to comment
Share on other sites

Nå bryggar me maltøl på gamalddags vis, :D og synest det blir sterkt nok uten bruk av verken kandis eller anna søtstoff!!! :?:?8)

 

I min grønne ungdom, laga eg pøbeløl :lol::lol::roll::mrgreen: ( av brisk 2 boksar maltexstakt kjøpt på bui ,4kg sukker og1 fl tomtebrygg dette blei vel ca 25l) og det smakte jævlig.

om det var sukkret eller det andre som gjorde att det fekk sprit smak veit eg ikkje, men sterk blei det og fulle vart me, og grusomt dårlege dagen etterpå!!!! :mrgreen::mrgreen:

Vill ikkje anbefale den oppskrifta 8)8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også tradisjonsbrygger og brygger maltøl med lokalt røykmalt. Maltet melter vi selv og tørker i egne såinnhus. Vi er litt stolte av at vi har klart å holde denne tradisjonen ved like ubrutt siden tidenes morgen. Ordet såinn er utledet av keltisk og henviser til røykhus kelterne brukte på de britiske øyer. Her fyrte de imidlertid stor sett med torv, mens vi bruker oreved. Imidlertid har jeg i de siste åra også henfalt til moderne brygging. Julølet derimot holder vi tradisjonelt. Pøbeløl tror jeg ikke jeg skal prøve med på, den så litt hårete ut. Med 4 kg sukker på 25 liter, så skjønner jeg godt at dere ble dårlig :mrgreen:

 

Poenget ditt med at man skal være forsiktig med farin, og at man ikke bør sikte for høyt i alkoholstyrke uten at resten av komponentene i ølet matcher, er jeg forøvrig helt enig i :D

 

Her satser vi på flasking av juleølet over helga. Da har det gått i 16 dager. Skål!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også tradisjonsbrygger og brygger maltøl med lokalt røykmalt..... Julølet derimot holder vi tradisjonelt. ...

 

Dette må du lære meg en gang ;)

 

Jeg har bare prøvd meg på ølsett (fra petit agentur).. tappet det på flasker idag med litt sukkerlake for å få futt på ølet, det lukter godt, men et kjedelig på smak, håper det kommer seg til jul

Link to comment
Share on other sites

Det må vi kunne ordne :D

Du vil nok oppdage at smaken endrer seg endel etter karbonering og noen få uker på flaske. Blir sikkert bra.

Det er fullt mulig å brygge godt øl basert på ekstrakt. Noe spesialmalt i pose sammen med ekstraktet er et godt tips som kan heve det ytterligere. Fersk gjær, gjerne flytende og en gjærstarter er også lurt. Gjæra som er med ekstraktsettene er ofte gammel og dårlig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da kommer ett innlegg om den andre enden av ølbrygging. Hvilken? En gammel klassiker, velkjent i de mange hjem fortsatt.

Tomtebrygget!

Har forståelse for at noen kan ha vansker med å oppfatte dette som ordentlig øl, jeg har det. Mye av det vassne industrifremstilte pisset som selges i butikkene her i landet er ikke særlig mere øl det heller.

 

Det hadde seg slik at vi var hos 'svigers' i Jul og Nyttår. Og det ble ikke anledning til svenskeinnkjøp før Jul, det skar seg helt på tampen. Da var det madammen sa 'bonanza', jeg kjøper Tomtebrygg.

Husk å ta med et par pakker ekstra sukker da, sa jeg. Og jeg kjøper en flaske vørter ekstra for å ha oppi, svarte hun.

Det viste seg at jeg var tiltenkt jobben med Tomtebryggingen, og satte i gang. Kokte vann, avkjølte, helte på ekstakt og gjør, og lot det stå i omkring 24 grader borte ved kaminen.

 

Steike kor det gjæra! Gjæreimen fylte hele huset ei tid. Prøvesmakte etter 5 dager: faktisk ikke verre enn mye ølpiss på boks fra kolonialbutikken. Pga. den ekstra værterølen synes jeg vørtersmaken ble for fremtredende. Det skulle endre seg til det bedre etter kvart.

Smaken ble bedre dag for dag, og da gjøringen avtok tømte jeg på 2 kg ekstra sukker løst opp i 4 liter lunkent vann.

Det gjæret og det rakk, og prøvesmakingen økte i hyppighet og omfant etterkvart som smaken ble bedre.

 

Etter 14 dager var det slett ikke verst, fullt brukbart matøl på hverdager.

Men helt det samme som realt øl blir det ikke.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I går åpnet jeg en relativt fersk American Brown Ale jeg brygget for omlag 1 mnd siden Ble veldig god og blir nok bedre om et par tre måneder.

Det ble kanskje vel mye sjokolademalt, samt at utbyttet ble bedre enn forventet. Resultatet ligger vel derfor svært nær en porter. Neste brygg blir trolig en Engelsk Amber i retning Spitfire

 

normal_American_Brown_Ale_2011.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Fortsetter på denne tråden i stedet for å starte en ny...

 

Jeg har fått en varmtvannsbereder med et 2kw element som jeg har tenkt å bruke til brygging. (har styrt lenge med kokeplater og 2 store gryter..)

Som regel holder det lenge med 40 liter ferdig øl så det blir som regel ikke mer enn 50-55 ltr i gryta.

Det ene jeg lurer på er om et slikt element direkte i mesken vil svi hele stasen og ødelegge ølet. Det andre jeg lurer på er om det holder med 2kw innebygget element og isolering av karet for å koke opp vørteret innenfor rimelig tid?

Noen som har prøvd?

Link to comment
Share on other sites

Fant meg en vraket gassgrill med "sideburner", litt kapp og fix, borret opp hullene i brenneren til 2,5mm,og vips-krabbekoker:-) (bruker den til blysmelting jeg da)

 

Netthandelen har krabbekokere, gryte, sil/rist og brenner-går som oftest for rundt 700kr, en slik kunne sikkert vært brukendes til ølbrygging! http://www.netthandelen.no/product/108914

 

Holder meg til å "brygge" et og annet ølsettet (bruker ikke farin men spraymalt og/eller sirup, og bytter stort sett ut gjæren med Safeale av passende type), men frister å prøve å brygge fra malt.

Link to comment
Share on other sites

Hald deg unna kvitt sukker! Det passar til å lage dunder og sats.

 

Vel, farin er et trygt og godt alternativ for å justere original gravity. Farin gjærer helt ut og gir ingen smak til ølet, så slik sett har du rett, men det brukes like fullt i mange øl. Spesielt relativt alkoholsterke og lyse øl.

 

 

Vanlig farin er bleket og rester av dette blekemiddelet hevdes å kunne gi sitrus/appelsin-smak er det blitt meg fortalt. Aner ikke om det stemmer?

Link to comment
Share on other sites

Fant ut at 3500w var tilstrekkelig for å koke opp 60 liter einelog på litt over en time. Brukte en Glava vintermatte som isolasjon og la lokk på. 2000w var tilstrekkelig til meskingen. Jeg mesker på 70 grader i to timer.

I dag stakk Fattern innom med 12 meter kobberrør og tappekrane til tanken så nå mangler jeg bare malten som er på tur nordover as we speak :D

540546_10150811684271977_635346976_9909250_1026650190_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ølet ditt blei sikkert godt når du meska slik du gjorde men ein kan få så mykje meir ut av brygginga ved å sette seg inn i kva som skjer i mesken ved forskjellige temperaturer. Måling av OG og FG er og ein god ide då ein kan styre meir nøyaktig kor kraftig ølet blir.

Link to comment
Share on other sites

I dag kom malten og jeg begynte 0830 i morges med å koke einelogen og meske malten og nå er endelig vørteren ferdig kokt og står til avkjøling.

Nå husker jeg endelig hva OG og FG er. Henta frem Oechslevekta for å måle, men jeg har aldri brydd meg om annet enn at den skal vise ca midt på det gule feltet før gjæring (ca 1050 ser jeg nå) :)

Link to comment
Share on other sites

Hvilken temperatur målte du ved? Det er viktig å måle på den temperaturen oechslevekta er kalibrert på, vanligvis 20 grader. Det har ganske mye å si, hvis du for eksempel måler 1050 på 70 grader vørter er den reelle vekta 1071 dersom Oechslevekta er kalibrert på 20 grader.

 

Hvis du har målt ved 20 grader så ligger du an til å få eit øl på ca 4,5% alkohol gitt at det gjærer ut til rundt 1012.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat målt. Ventet til vørteren lå på 21 grader som vekta er kalibrert for og resultatet ble overaskende 1070.

Jeg tok utgangspunkt i en ny oppskrift som vistnokk skulle gi 6% alkohol med 13,5kg malt og 2 kg kandis på 40 liter ferdig øl. Jeg kutta kandisen og plussa på 1,5kg malt i stedet og regna med det kom til å bli litt svakere.

Greia er vel at jeg prøvde meg på mesking i tre trinn i stedet for 2 timer på 70 grader(som sto i oppskiften og var litt av grunnen til at jeg ville prøve den). Eller så er det noe galt med vekta...

Link to comment
Share on other sites

Med OG på 1071 skal du optimalt enda på FG 17,5.

Det avheng av kor mykje gjær, kva slag gjær og at du fekk inn nok oksygen i vørteren når den var kjølt ned til under minimum 28 grader Celsius. Oksygen må gjærcellene ha for at det skal bli celledeling. Når gjærcellene har brukt opp oksygenet,- då set dei i gang med å lage alkohol og CO2.

Dette ølet er meiska på høg temp, 70 grader, som tilseier mindre gjærbart sukker. Altså, søtare øl og svakare. FG skal såleis enda høgare enn 17,5, kanskje 23?

Tips

Ved overgjæring er det klokt å halda temperaturen under 20 grader Celsius.

Og, - sukker er ein uting i øl.

Link to comment
Share on other sites

Dette ølet ble mediet i tre trinn, ikke på 70 grader direkte som jeg har pleid. Kjølte ned mesken til 20 grader og forsøkte i alle fall å pisket inn luft. Brukte safbrew s33, og i skrivende stund det kommet godt i gang, ca 10 timer etter at gjæra ble tilsett.

Link to comment
Share on other sites

Akvariepumpe og akvariestein er ypperleg til å få oksygen inn i vørteren att.

Akvariesteinen klarar å dele oksygen i smådeler som blandar seg mykje lettare med vørteren enn fiskeaugeboblane ved pisking/røring.

 

Einelog kan lett gje garvesyre viss ein kokar spraken med borken på.

Prøv utan bork.

 

Legg merke til at enzyma under meisking ikkje tåler temperatur over 76 grader celsius.

Ved einstegsmeisking ligg temperaturen gjerne mellom 66 - 68 grader, alt etter kva øl ein vil ha.

Link to comment
Share on other sites

Har pumpe, skal definitivt få tak i en akvariestein.

Ølet ble i dag målt til 1030 oechelgrader og smaken er snart slik jeg vil ha den. Jeg bruker ikke kvist med mye bark, kun småkvist og skudd der barken ikke lar seg fjerne. Sukker bruker jeg ikke. Jeg vil ha lite eller nesten ingen kullsyre i ølet. Til helga går ølet over på 5-litersfat og inn på kjøla. Passer bra med at jeg drar ut på havet for en mnd på tirsdag. Gleder meg til å sitte i solveggen med et stort krus heimøl.

Link to comment
Share on other sites

Akvariepumpe og akvariestein er ypperleg til å få oksygen inn i vørteren att.

Akvariesteinen klarar å dele oksygen i smådeler som blandar seg mykje lettare med vørteren enn fiskeaugeboblane ved pisking/røring.

 

Einelog kan lett gje garvesyre viss ein kokar spraken med borken på.

Prøv utan bork.

 

Legg merke til at enzyma under meisking ikkje tåler temperatur over 76 grader celsius.

Ved einstegsmeisking ligg temperaturen gjerne mellom 66 - 68 grader, alt etter kva øl ein vil ha.

 

 

Eit spørsmål til Sjur! me brygger jo maltøl på gamlemåten i store mengder :roll: , vanleg att me set 250l til gjæring ( på 90 kg malt)

Me har aldri opplevd at me må bruke akvarie pumpe,virkar som ølet har nok oksygen!me bøttar nå vårteren ned i gjæringkara og på den måten får me i oksgen i vårteren,

Vill du alikevell anbefale att me skal bruke akvariepumpe?

Link to comment
Share on other sites

Det er ein stor fordel med oksygenmetta øl då gjæren får ein mykje lettare jobb tidlig i prosessen. Med tanke på villgjær osv så er det ein stor fordel å få ein pangstart med rett type gjær.

 

Her i fjorden er det normalt når ein brygger etter gamlemåten å kun gjære med ein striesekk eller tørkle over karret, men då er oppskoka allerede 2-3 dagar etterpå, så for oss som nyttar gjærlås så er det absolutt fordel å ha tilstrekkelig oksygen ved gjæringstart.

 

Eg sjølv gjærer altid første døgnet uten gjærlås for så å sette den på. Oksygen til ølet får eg med ein liten "venturi" i slangen fra pumpa.

Link to comment
Share on other sites

Bakterie

Bakterie er klar for å infisera ølet frå 65 grader og nedover.

Bakteriar jobbar generelt åtte ganger raskare enn gjærcellene.

Ølgjær skal ein bør ein ikkje setja til vørteren på høgare enn 24 grader ved overgjæring.

Det er derfor utruleg vikktig å få vøreten raskast mogleg kjølt ned frå 100 grader til starttemperatur.

 

Oksygen

Under koking av vørteren så vil oksygenet forsvinna og proteiner klumpa seg saman.

Optimalt kan ein få inn at 8,5 mmgr per liter oksygen i vørteren. Til det trengs det rein 100% oksygen. I luft er det normalt 21 % oksygen. Heimebryggjarar nyttar vanlegvis oksygen som er i lufta.

Temperaturen må vera undeer 28 grader, gjerne lågare, for å få mest mogleg oksygen inn.

For gjærcellene brukar opp alt oksygenet til å produsera fleire gjærceller. Mykje oksygen,- fleire gjærceller = rask start med mange gjærceller.

 

Villgjær = dårleg hygiene

Før, under og etter bryggeprossen er svært god hygiene meget viktig.

 

Oppskåka etter 2 - 3 døgn. He he!

Oppskåka er ein gamal kulturtradisjon der ein drikk øl som ikkje utgått slik at ein får renska tarmane.

Ein god sats med litt maltsmak.

Råhuka = drikk oppskåka og MÅ akutt drita. Ned med broki elles går det...............*

Tuntrippa = må berre MÅ pissa. Føtna nitrippar medan eg dreg i, - "Kest e den delen til å dra ned glidelåsen?"

 

Primærgjæring tek fire til fem døgn ved overgjæring på 18 - 20 grader.

Sekundærgjæring om lag 14 dagar på 6 - 10 grader.

 

Til HB

Prøv akvariepumpe med lang akvariestein.

Gamlemåten og gamlemåten. Når tid var det?

Før eller etter termometeret, før ein viste om gjærceller, at hygiene er alfa omega eller, ingen kunnskap om enzym og protein i bryggeprossesen.

Jau, øl blei det! Kvalitet?

Link to comment
Share on other sites

Sjå der ja, ein mann som har kontroll på sakene.

 

No skal det seiast at eg jobbar svært så moderne når det gjeld brygging, men eg meiner og at ein ikkje skal kimsa av "gamlemåten".

Dei fleste som beskriv gamlemåten i dag snakkar vel om ein hybrid mellom termometer og f.eks kveik (gjær tørka på krotakaker). Men det spørst om det er så mange så klarar seg så godt uten moderne hjelpemiddel som rustfritt, termometer, kjøpegjær.. Ein kan jo altids gå den belgiske veien og spontangjære det, men det krever sin kunskap det og.

 

Beste kjøpet eg har gjort når det gjeld brygging er ialefall platekjølar.

 

Her er ein liten bileteserie frå mitt garage bryggeri: http://bilete.kvitekrist.com/#5.0 Skal seiast at det har blitt eindel modifikasjonar etter desse bileta var tatt.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerar KviteKrist.

Dette er guten sin som veit kva ein skal gjera med gamle varmtvasstankar og kan handverket sitt.

Nydeleg anlegg.

mmpok7.jpg

Øverst og fremst er Whirpoll´n. Under kjøling.

Bakanfor to 600 liters mjelketankar, øverste til primærgjæring og nederst til sekundærgjæring.

Her kjem bilete av vørteren som kokar i grua.

2urbknl.jpg

Så er det 400 literen med skyllevatn til meisken og meiskebidne.

16lmzc6.jpg

Vanlegvis bryggjar me 1 på 5. Det vil sei 100 kg malt til 500 liter vørter som gir OG på 1056.

Link to comment
Share on other sites

Du som har stukke av med alle ståande 600L mjølketankar rundtom altså :mrgreen:

 

Flott anlegg det skal du ha.

 

Sån utenom garagekokeriet så brygger me i eldhus med moderne vri. Standaren er 2x200 +/- alt etter OG såklart. Det er noko med eldhus som er ekstra tiltalande. Vedfyrt såklart.

 

 

Har tilgang på plenty liggande tankar, men dei er både for store og for uhanterlige. Ikkje er det lett å bygga dei om heller.

 

 

Fint bryggeri det der!

 

Takkar, etter litt prøving og feiling så begynner eg å bli nøgd!

Link to comment
Share on other sites

Nydeleg anleg du har kvitre! :wink:

Sjur har meire eit anleg som eg og naboen har, me og bryggar ute,men gjæringkara stend inne under kontrolera temp.(eg har jo lakt ut X antal bilde på maltøl tråden min!!! :roll: )

 

Så det er jo feil av meg og sei att me bryggar på gamlemåten,me brukar jo rustfritt stål og kjøler til og kjøle nen vørteren på, og termometert sefølgeleg,men me følger jo ei gamal oppsrift (dDr Sopp)bare me bryggar med moderende hjelpe middel :wink:

Nå me brygga sist så hadde me brygga sammen 15 ganger, og har ikkje ennå fått dårleg øl (som vill gjær og anna svineri.)

Eg trur det er fordi me er exstremt nøye på renhold,det er som Sjur seier att reinhold er utruleg viktig for og få eit bra øl.

Eg har nå sett på det gamle utstyret som høvdingen og dei andre brukte i gamledagar,med tre kjær og bare fingane til og måle tempen på vørteren :oops: ,det lot jo vørteren stå natta over for ett den skulle koma ned på temp til og seta på kveiken(og mange ganger hadde dei dåreg kveik og).

Det er klart att dei måtte få vill gjær , men dei drakk nok det fordi!!!!!!! :forvirra::forvirra:

men godt var det nok ikkje!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Da e vi igang med ølbrygginga t jul her i Stjørdal. Kjøre en enkel utgave i år me posebrygging.

18 kg malt i en strisekk å opp i kobberkjelen med det, varme på det i ca 6 tima før

æ tar ut sekken å koke opp det for å tilsette sukker+candis.Regner med ca 50l øl av 18 kg malt.

Ventetiden under brygginga fylles med åtejakt på skjære og kråke.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Har noen erfaring med slike ølbryggesett man får kjøpt, hvor man brygger fra maltekstrakt? Bør man her koke opp vørteren når humlen allerede er blandet inn? Og gir slike sett, for eksempel de fra bryggeland.no, et ok resultat?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...