Jump to content

Ølbrygging


kløften

Recommended Posts

Detter har kanskje ikke så mye med mat i forhold til jakt og gjøre, men jeg kjøpte et ølsett på europris og har nå kokt sammen smørja og satt det til gjæring. Jeg fikk et tips om at det var lurt og bytte ut sukkeret med malt ekstrakt, så jeg gjordet det. På pakken så står det at det skal stå i et rom som holder 18 - 23 grader. Når står øllet i et rom som holder 19 - 21 grader. Problemet er bare at det ikke har begynt og gjære enda. Det har nå stått snart i 24 timer.

 

Er det noen som vet om dette er rett?

Bør jeg sette det på en varmere plass?

Er det noe annet jeg bør gjøre?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 139
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei!

 

Det er noen som sier at man kan få litt sitrus- eller cidersmak ved å benytte rafinert sukker i stedet for malt eller maltekstrakt. Det er forskjell på energimengden for de ulike produktene og at de ulike produktene er målt til samme vekt.

 

Selv benytter jeg følgende kalkulatoren/ webapplikasjon for å få beregnet BG/ FG/ vol. % osv.

==> http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Har brukt mykje raffinert sukker til brygging av øl, men aldri merka noko til sitrus smak av ølet..

 

Men du vil nok få fyldigere smak på ølet ved bruk av maltekstrakt. :)

 

Ellers så er det eit par tråder her om ølbrygging :

 

Vossaøl http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=5&t=436

 

Morgedalsøl http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=5&t=4560

 

Brakeøl frå Tysnes http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=5&t=128

Link to comment
Share on other sites

Hei, du!

 

Hjemmebrygging er artig, og jeg hadde et ølsett fra Europris som første brygget.

Byttet ut sukker med ME, og det ble helt brukandes.

Sukker gir alkohol, og lite smak.

ME gir alkohol og smak.

 

Nybegynnere er ofte veldig interessert i alkoholstyrken, og at den skal være høyest mulig. Var også selv der på andre brygget.

Dette blir fæle greier.

Det du har nå blir sterkt nok til en kveld. :wink:

 

Jeg har brygget på malt et par år nå. Det sterkeste jeg har ligger på 12% Det har jeg fortsatt på fat. DEt er en Russian Imperial Stout (Også kjent som spillolje).

Denne ble laget for ett år siden, og er nydelig.

Grunnen til at denne er så god er at den er godt balansert med alkoholstyrke, humle (IBU på 120 en plass :mrgreen: ) og smakskraftig malt. Men ett glass holder for meg. :roll:

 

Ølbrygging er en vitenskap, og du vil bli overrasket over hvor mange variabler man kan ha. Alt ifra maltvalg, mesketemp, mesketid, og til og med valg av gjær har vanvittig mye å si for sluttresultatet.

Se http://www.bryggeri.net" target="_blank

Gutta der inne er knallgode.

Blir du hekta, sitter du der med Speidelen din og brygger mens du nyter et glass hjemmebrygget. :D

 

Lykke til!

Ta gjerne en titt på hjemmesiden min. Har en del om hjemmebrygging der. Bla hvordan jeg har laget mitt bryggeri.

Link to comment
Share on other sites

Det smarteste du gjør er å kjøpe fra netthandlere, petit-agentur, maltbua eller vinogbar, de har det du trenger. Min erfaring er tørket maltekstrakt gjærer ut bedre enn flytende (Moss maltekstrakt er ikke best egna til ølbrygging, men fungerer a, leste engang grunnen hvorfor, men husker det ikke lenger)...

Link to comment
Share on other sites

Dette har kanskje ikke så mye med mat i forhold til jakt og gjøre, men jeg kjøpte et ølsett på Europris og har nå kokt sammen smørja og satt det til gjæring.

 

På pakken så står det at det skal stå i et rom som holder 18 - 23 grader. Når står ølet i et rom som holder 19 - 21 grader. Problemet er bare at det ikke har begynt og gjære enda. Det har nå stått snart i 24 timer.

 

Noen kjensgjerninger først:

Sukker gir kun ren alkohol, ingen smak i seg selv.

ME gir maltsmak.

 

ME med humle (eng. hops) gir smak og behagelig bitterhet.

''Ølsettene' du får kjøpt i metallbokser med fra 1,5 til 1,8 kg humlet maltekstrakt kan gi godt øl.

 

Jeg har hatt godt resultat med de litt mørke øltypene, som 'Real Ale' og 'Stout' (Coopers, Australia).

Noen butikker selger lignende ølsett i metallboks med en skotskrutet etikett, som gir et øl med ikke fult så god smak, etter min gane.

(Coopers ølsett koster i Sverige ned mot 60 % av prisen i Norge).

 

En link om ølbrygging: http://www.mamut.net/hellaagentur/subdet13.htm" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Maltekstrakt er overraskende vanskelig å få tak i over disk i større kvanta. De dyre småglassene fra Moss er uegnet.

Butikker for vin og øl hadde tidligere poser med tørket ME på ca 500 g. Nå er det tomt, ser det ut til.

 

IDUN Fabrikker har maltekstrakt på 15 kg-dunker i sitt sortement. Men de ser ikke ut til å være interessert i å selge til til privatpersoner. Synd.

IDUN Industrier: http://www.idun.no/dav/71cdbaedc8.pdf" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

På side 11 finner vi:

30119 Maltekstrakt lys 15 k. spann Flytende malt. Gir smak og aroma.

 

AT gjæring ikke er kommet i gang etter 24 timer er ikke så uvanlig med de temperaturer du refererer. Men etter 48 timer bør det ha kommet i gang.

For å få igang gjæring raskt, og hindre uønsket villgjæring som kan sette usmak på brygget, kan du bruke en 'gjærbooster'. Det er en delvis forgjæret sukkerrik flytende blanding du heller ned i brygget.'

 

Tilsetter du sukker for å heve alkoholprosenten, bør du etter min mening la blandingen gjære noen døgn kun med det sukkerinnhold som er i settet, før du tilsetter mer sukker (sukkeret da blandet i vann med temp. ca 23 - 25 grader C.).

 

Godt øl laget med enkelte av de bedre ølsettene gir en smaksopplevelse som langt overgår de industrifremstilte øltypene som er vanlige i dagligvarebutikker her i landet.

Og det til en MYE lavere pris.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Håper du blir bitt av basillen og tar den helt ut til ekte maltbrygging.

Har en eller annet gang ett eller annet sted fått det inn i hodet mitt at gjærede maltblandinger må ha HUMLE for å kunne kalles riktig øl.

 

Humle er blitt dyrt de siste årene.

Noen som vet om rimelige kilder for humle i kvanta på 1/2 kg og oppover?

Link to comment
Share on other sites

Låner denne tråden litt :)

Fikk lyst til å prøve å lage "Brakeøl frå Tysnes"...

I den forbindelse skulle jeg hatt en stor kasserolle. Ser petit agentur selger slike, men det koster jo en formue :shock:

Må jeg regne med å betale "flere tusen" for en kasserolle som er over 20l eller finnes det billigere alternativ?

Jeg har en liten varmtvannstank liggende som kanskje kan brukes, men da må jeg bruke gassvarme ettersom jeg har induksjonskomfyr.

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje handla slikt anna enn frå Maltbua. Det kjem moms i tillegg på både frakt og varer viss deklarasjonen fortel om ein verdi på over 200 kroner. Ein mail gir sikkert svar på kva frakt dei foreslår. På den andre sida kan det vera verd nokre kroner å få prøvd nokre av monsterhumlene deira, med 17,9% AA Columbus så kan ein kanskje ha litt mindre i enn med tafatte EKG. Spreke saker.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om det går, men det er kanskje en mulighet om man setter en jerngryte eller en eller annen jernkladd oppi alukasserollen og dermed "lurer" induksjonstoppen.

Det vil da evt. være jerngryta som varmes opp og overfører varmen videre til mediet (ølet).

Tar ingen ansvar om det går til helsike, men kanskje noen har testet ?

Link to comment
Share on other sites

Nei det er godt mulig det, men eg hadde ikkje satsa mine penger på det.. Det er jaggu ikkje mykje som skal til, før tapet er ganske kraftig.. Hvis alupanna er veeeeldig tynn bunn på, så kanskje ikkje det hadde gått så galt, men for kvar mm med mellomrom/gap frå varmekilden, til det som skal varmes opp, vil effekten avta ganske mykje.. :)

Link to comment
Share on other sites

Varmekilden i dette tilfellet vil være jerngryta.

Det eneste jeg kan se kan svekke effekten er om avstanden fra jerngryta til spolen i koketoppen blir så stor at selve magnetfeltet svekkes så mye at det ikke avgir nok energi i jerngryta.

Blir avstanden for stor vil neppe toppen godkjenne gryta og dermed ikke slå seg på.

Link to comment
Share on other sites

Søk her http://www.norbrygg.no/ og du vil finne ut alt du lurer på om ølbrygging og utstyr.

 

Plastdunker med innmontert varmeelement fra vannkoker et et alternativ mange bruker. Disse kan f.eks monteres i 30 liters roste/meskekar som http://www.petit-agentur.no/ leverer.

Sistenvnte butikk anbefales på det varmeste. Ring og bestill varer, da får dere en trivelig prat pluss god hjelp på kjøpet

 

Selv har jeg vedfyrt kjelringovn, samt et gasselement som leverer 8,5kW

 

Edit skriveleifer

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har lest om ølbrygging nå til øyet har blitt stort og vått. Kjøpte meg et sett, Coopers Real Ale, bestilt humle og spraymalt, samt en pose med gjær. Det står ikke noe entydig om hvorvidt innholdet i boksen skal kokes sammen med spraymalten eller ikke. Noen steder står det ja, andre steder nei. Hva blir riktig?

Link to comment
Share on other sites

Kokes?

Mulig jeg har misforstått, men jeg lar blandingen trekke opp til høy temperatur, men ikke til koking.

 

Hvis jeg ikke husker rav ruskende feil inneholder Coopers ølsett maltekstrakt med TILSATT HUMLEEKSTRAKT. En pose tørrgjær (en bra gjær, det) og brukerveiledning (med styrketabeller...) ligger under plastlokket som sitter på den ene enden av boksen.

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg all verdens erfaring med ekstraksbrygging, men så lenge settet har humleekstrakt holder det nok med et oppkok. Dette skal være spesifisert i framgangsmåten. Skal du imidlertid tilsette ekstra humle for å øke bitterheten (bitterhumle), så er det vanlig å koke vørteren i 60 min. Da er all aroma kokt bort. Skal du tilsette humle for smak og aroma (aromahumle), så kan denne trekke i noen minutter. Det fins et helt lass med ulike humletyper, som igjen har meget ulik smak, lukt og alfasyreinnhold. Det fins formler tilgjegelig for å beregne dette eksakt, samt andre parametre som farge og alkoholstyrke. Se blant annet her: http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi

Brygger du med sett er det anbefalt å kaste den medfølgende gjæren, og heller kjøpe en god tørrgjær eller aller helst en typeriktig ferskgjær.

 

Igjen vil jeg vise til norbrygg sine sider. Her finner man meget utfyllende artikler om både ekstraktbrygging og maltbrygging, samt hvordan man kan sette sammen sitt eget bryggeri. Et medlemskap i Norbrygg koster 200,- og da får man også tilgang til mer informasjon på siden.

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg all verdens erfaring med ekstraksbrygging, men så lenge settet har humleekstrakt holder det nok med et oppkok.

Ja. Jeg gjør det. Og ølet mitt fra ølsett har da blitt rimelig klart også. I alle fall klart nok for meg som av og til er litt uklar i utgangspunktet.

Skal du imidlertid tilsette ekstra humle for å øke bitterheten (bitterhumle), så er det vanlig å koke vørteren i 60 min. Da er all aroma kokt bort. Skal du tilsette humle for smak og aroma (aromahumle), så kan denne trekke i noen minutter.

Jada, det er slik jeg hadde en vag anelse om at det var også.

Link to comment
Share on other sites

En annen viktig faktor for klart øl er en rask nedkjøling, og således en effektiv cold break.

Om dette skal følge med i gjæøringskaret strides de lærde om ift. om dette er god gjærnæring.

 

Jeg pleier å whirlpoole vørteren for så å la den setle en times tid. Da får du som oftest klart øl.

 

For min del brygges det mest stout og whit, og da er ikke klart øl et tema. :mrgreen:

Whit skal være uklart, og blir uklart pga den store mengen umaltet hvete. RIS er svart som natta. 8)

Link to comment
Share on other sites

Der var det godt utvalg.

Prisene pr lbs helt ned på 8 dollar er fristende.

Har du forsøkt å handle fra denne produsenten?

Vet du hva tollsatsen er på slikt?

Freshops seier på mail at eg kan få eitt pund kvar av Cascade, Amarillo og Zeus/Columbus for $56,80. Så kjem flyfrakt på $31,80 på toppen. På totalsummen kjem sannsynlegvis moms i tillegg. Då er me komne oppunder femtilappen for 100 g. Det er det same som Maltbua tek for Challenger og Centennial. Skal ein ha store mengder Amarillo eller Cascade så kan det vel vera noko å spara. Førebels vil eg heller betala litt meir i Haugsvik enn å spara nokre tiarar på eigenimport.

 

Edit: Tollsatsen er 0,08% på heile humler, 4,5% viss dei er pressa i pellets, sjå http://www.toll.no/templates_TAD/Tolltariffen/Chapter.aspx?id=183932&epslanguage=no&bk=12.10#12.10 Trur neppe dette blir inndrive for små kvanta. Momsen er 25% uansett.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei Kløften

Ølsett har ofta gamal gjær som er øydelagt.

Kjøp ny ølgjær og lag ein gjærstartar på vørterøl.

Dessutan er det eit godt råd å oksygere vørteren når den er kommen under 28 grader C.

 

Det første gjæren gjer er å ta til seg all oksygen som og fører til at den utviklar fleire gjærceller.

Konklusjon: Lite oksygen - få gjærceller. Mykje oksygen - mange gjærceller.

Mange gjærceller = mange celler til å ta del i arbeidet med å lage alkohol.

Få gjærceller = få celler til å lage alkohol og snart trøytte, kanskje daue.

 

Hald deg unna kvitt sukker! Det passar til å lage dunder og sats.

Link to comment
Share on other sites

Er det oppgitt nokon AA% eller type på apotekhumlene?

Nei, det kom i en nøytral eske påklistret en etikett der det kan leses: lupulus fructus (ikke Humulus lupulus), og at det er 500 g,

Samt pakkedato og holdbarhetsdato. Litt snaut.

 

Ca kr. 500 for en halv kilo, det blir 1000-lappen pr kilo det. (Hva er sølvprisen nå?).

Tørket humle er svært lett i vekt, og posen var nokså stor. Bruker en god neve til en kagge med 20 liter øl. Den halve kiloen humle holder til svært mange kagger. Kan tenke meg at en 'god neve' kan være omkring 30 - 50 gram.

 

Og @ Sjur Dale: din 'gjærstartar på vørterøl' tilsvarer det jeg i et tidligere innlegg i denne tråden har kalt 'gjæringsbooster'. :wink: Et godt råd for å få rask fart i gjæring der gjæren er blitt 'treg'.

Link to comment
Share on other sites

Hei Kalstad

Humle kjøpt på bua eller apoteket kan vera grei den.

Kjøper du frå maltbua.no, Rune Midtun, så får du fersk, vakumpakka og kontollerbar humle.

Nokre humlesortar passar betre til overgjæra øl og andre er best til undergjæra.

Nokre humleparti er så svake at dei ikkje blir nytta til bitterhumle.

Det er derfor greitt å få opplyst humletype og alfa%.

 

Nyttar du pelletshumle så ha den i ein BH-pose under kokinga i vørteren.

Slik hindrar du at humlen flyt i kring i vørteren og berre småtteri kjem ut.

 

Tips

Sjekk denne linken: http://www.howtobrew.com

Link to comment
Share on other sites

Takk for råd.

Jeg bruker humlen slik at jeg først lager et avtrekk av humlen i varmt vann (uten koking) på noen liter, siler dette, og tømmer det så, etter avkjøling, i gjæringskaret.

 

Det står en 20-litring på badet nå, takandes til Jul.

20 liter, det tilsvarer j...u 40 bokser det. Det blir JUl i huset i år også. :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hald deg unna kvitt sukker! Det passar til å lage dunder og sats.

 

Vel, farin er et trygt og godt alternativ for å justere original gravity. Farin gjærer helt ut og gir ingen smak til ølet, så slik sett har du rett, men det brukes like fullt i mange øl. Spesielt relativt alkoholsterke og lyse øl.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...