Jump to content

Zombie loads, et eksperiment i fler kalibre.


Hassel

Recommended Posts

Nå har det altså vært alt for lenge siden jeg har skrevet en "kose" tråd på kammeret. Men skal endelig få tusle i gang med en prosjekt jeg har hatt i tankene lenge.

 

Nå har jeg jo endt opp med å ha ymse håndvåpen, flest revolvere i ymse kalibre. Og det er jo i og for seg greit, selv om tante politio til stadig vekk ser ut til å mene at jeg har passert mer en nok... Nu vel.

Tanken var å se om jeg kunne finne en adning, dvs ytelse som gikk nogenlunde likt og bra i de fleste av de grovkalibrede våpna. En sånn på passende nivå til når Zombiene kommer, og med det kriteriet at de skal holde Major kravet i NFPS. (minst 170 i PF)

De aktuelle kalibrene som da ideelt skal ende opp med samme PF og treffpunkt i våpen med og uten stilbare sikter... er 45 ACP, 45 Colt, 44 magnum og 44-40.

 

Sistnevnte har standard kulevekt på 200gr, og det er favoritten min til .45 ACP også, så da er det den kulevekten jeg vil ta utgangspunkt i. Videre vil da utgangshastighet måtte ligge på ca 900 f/s som bør være greit oppnåelig i de nevnte kalibre.

 

I dag skal jeg starte å lade en... tja... skal vi kalle det en Zombie 44 mag ladning på mellomkraftig nivå (Zombier tåler jo ikke så mye) Starter med en 215 gr (Ja jeg vet... men hadde 500 liggende av den også) SWC fra Clarry Haglund. (Skal også bli spennede å e om den mater i marlin rifle) Utganspunktet vil bli rundt 9 gr med N340 og en kraftig crimp i kryperillen på kulen.

Så får vi se om den vil gå greit i et av .44 mag våpna mine... eller fler :wink:

 

HAr noen gjort noe lignende? Jeg er spent på om det lar seg gjøre å lade ladninger som føles likt, yter likt og treffer bra i forskjellige våpen/kalibre.

Link to comment
Share on other sites

korti kommer zombiene da??

Det er det som er det skumle med Zombier... du vet aldri når de kommer. I det ene øyeblikket er livet fint og alt lyserosa og greit, I det neste gnager de vanndøde hordene seg inn i huset ditt for å jafse i seg hjernen din...så det er best å være klar! :wink:

Nu vel, første ladning ut blir da 215gr SWC fra Clarry, med 9,3gr N-340- Ladd i en FC merket hylse og med kraftig ktymp i krymperilla. Jeg har foresten klart å ødelegge noe nytt og spennede på den ene dilon 650'n, som nå har sluttet å auto indexere... men ca 70 skudd er klare for å testes i morgen. For ta med en blanding av ruger revolverer med forskjellige mekanismer og løpslengder. Får ikke kronografert i morgen, men om kulene går rumpe så er jo ikke krono så viktig.

Mitt gjett er at disse skuddene vil ha 900 f/s + men ikke mer en 1000 f/s.

Link to comment
Share on other sites

Starter med en 215 gr SWC

 

Helt feil valg. Zombier er allerede døde, så det er liten nytte i å lage et par ekstra hull i en allerede markspist kropp. Skal man komme noen vei må man i praksis fjerne så mye materie at de går i biter. Dette dreper de riktignok ikke, men en haug med vrikkende kjøttbiter på bakken er ikke farlig, bare usedvanlig ekkelt.

Link to comment
Share on other sites

(si meg, lærer mann ingenting i skolen lengre :? )

 

Kan jo henge direkte sammen med alle gærningene i skoleverket :lol:

 

Synes for meg som at et av kriteriene dine er at prosjektilene skal være billige også? Jeg merner, bør ikke zombieladninger ekspandere?

Link to comment
Share on other sites

Panserbrytende ammo er såvidt jeg husker ulovlig for sivile å inneha, så som lovlydige borgere av staten Norge driver vi ikke med denslags.

Dessuten trenger man ikke panserbrytende ammo mot zombier. Det man trenger er velrettede headshots ;)

Link to comment
Share on other sites

Status så langt:

Dro på skytebanen lørdag med 3 stk 44 magnum revolvere og litt ymse andre greier.

Vant klubbstevne level 1 NFPS rifle

Vant Klubbstevne level 1 NFPS production (pistol)

Skutt inn 2 stk AR15, samt funskjonstestet n Mini 14 (Nå er jeg sikker på at den ikke virker, siden skruen til den justerbare gassblokken forsvant midt i beta maget...)

Funnet ut at min ultra feige CAS 38special ladninger (3,4 N320 125gr kule) Bare går sånn middels dårlig i GP100'n (Men de går bra i .357 Black Hawker)

Skutt 1 Skudd med kammerlader (Takk for lånet smallfarmer)

skutt 6 skudd med en original S&W Model 3 (tror jeg) i 32-44 (?) (Takk for lånet smallfarmer)

Skutt 6 skudd 416 Rigby (Medium ladet, Takk for lånet smallfarmer)

:mrgreen:

Og konkludert med at 44 mag ammoen sto igjen hjemme på ladebenken... :|

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Blander jeg med dracula nå, eller det faktisk en søvlkule som skal være riktig medisin for zombier? :lol:

Hallo! Du er jo helt på jordet (nok et farlig tilfelle av manglende kunnskap på kammerert)!

Sølvkuler er medisin imot varulver det vet jo alle.

Uansett ikke noe problem, de har det hos Brownell's:

 

 

 

 

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Og for vampyrer lader man haglepatroner med spissede trestaker. Disse blir desverre for lange til å fungere i magasinhagler, så det brukes sideligger.

 

 

det enkleste er å tømme ut hagla og døtte i en bit av et kosteskaft, river som juling og har en fin punch... trenges ikke å kvesses, og kuttes jevnt med hylsa og pakkes igjen. da går de i både pumper og halvauto-hagler hehe :twisted::twisted:

Link to comment
Share on other sites

Da har prosjektet faktisk rullet litt videre :D

Eter tips fra Herret så er en burk med N32c Innkjpt og eksperimentert med. Det ble litt baluba men det ser ut til at jeg nå faktisk har fått det til å fungere i ladepressa sånn nogenlunde.

(For mer infor om Krøll med "Tin Star" kruttet: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=16&t=45429&p=525831#p525831)

 

Det gjenstår enda å faktisk få skutt noe, men jeg har da fått på plass 5 forskjellige ladninger som skal testes 8)

Link to comment
Share on other sites

Er selvforsvar mot zombier gyldig ervervelsesgrunnlag for håndvåpen??

man har jo:

§ 19. Erverv av skytevåpen til beskyttelse

Tillatelse til erverv av skytevåpen til beskyttelse gis bare hvor det foreligger et påtrengende behov for våpen av den art det søkes om.

 

Vet ikke hvor "påtrengene" zombibeskyttelse er....

Link to comment
Share on other sites

Spennende prosjekt!

Og det er åpenbart at zombiefaget ligger med brukket rygg i det Norske skolevesen. Denne wikipedialinken er informativ http://en.wikipedia.org/wiki/Zombie

Når det gjelder forskning på utryddelsesmetoder er det relativt bred enighet i fagfeltet. Siden zombier er døde kan de ikke drepes. De kan bare ødelegges, og for å få det til må man ødelegge hjernen eller kappe av hodet, men brenning og eksplosjon er også nevnt som alternativer. Se her for eksempel http://www.portlandmercury.com/portland/Content?oid=32136&category=23483.

Når det gjelder metoder for å ødelegge hjernen er skytevåpen nevnt eksplisitt av flere, denne forskeren anbefaler også å slippe en obelisk i hodet på zombien http://www.associatedcontent.com/article/2327370/how_to_kill_a_zombie_ten_best_ways.html?cat=2. Sikkert en interessant måte å gjøre det på, men et håndvåpen er dog noe lettere å bære med seg enn en obelisk.

 

Dersom du velger å hoppe over obelisk-i-hodet metoden har du altså belegg i forskningen på at du bør utvikle zombie ladninger. De må altså kunne ødelegge hjernen eller kappe av hodet. Hva slags Joule er det behov for da Hassel? Jeg renger med at energikravet skal måles på 100 meters hold? Har departementet noe krav her?

Hvordan har du tenkt å teste dine ladninger Hassel, for å sjekke at de holder zombiekravet?

Link to comment
Share on other sites

Jada Kammerherren, sølvkuler vil jo fungere. Det vil også en obelisk, en traktor, eller et grantre. Så lenge de brukes til å ødelegge den dødes hjerne ved å smadre eller kappe av hodet. Det er imidlertid likegyldig om obelisken, traktoren eller treet er av sølv! Derimot er det velkjent at varulver ikke kan avlives ved dekapitering alene, man må bruker sølvremedier.

 

Jeg foreslår altså at du slutter med dumhetene, og lar hele sølv-teorien avgå ved døden i stillhet. Hassel har ikke spurt etter tullekommentarer, men har en alvorlig tråd om zombie loads. Sølv er helt klart et sidespor her.

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk! Du har festet en zombie på standplass her, ikke sant, og så testet ladninger? Den på bildet var jo hypereffektiv! Ser nesten ut som om du har skutt på vann eller mel, og ikke en zombie! Hva slag kule bruker du her?

 

Siden trådstarter leter etter relle ladninger er det kanskje fint om du skriver hva du har brukt?

Link to comment
Share on other sites

Tja en zombie er jo nærmest en grønnsak å regne, så det nærmeste æ kom var en vanmelon.

 

kula er ei JRNHP på 185 grain 2280ft/s

 

 

 

edit..må presisere at kalberet er 0.452 , altså samme som 45acp, 45colt og 454casull, skutt i en 460S&W Magnum.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

zombifiserte kokosnøtter:

 

Man trenger:

så mange kokosnøtter man orker å slepe med seg hjem i fra butikken.

boremaskin og 15mm bor.

Gele i friske og fine farger, jeg anbefaler grønn.

ymse kokeutstyr

en passe stor trakt

 

Sånn bærer man seg ad:

Grip boremaskinen og borr hull i kokosnøtta, sånn at en får tappet ut kokosmelka ( kan tas vare på og blandes med rom for innvortes bruk)

kok opp en skvett vann og løs opp gelatinpulveret i dette.

oppløsningen tømmes i den tomme kokosnøtta, denne settes til avkjøling.

Når innholdet har stivnet medbringes kokosnøtta på skytebanen og brukes som blink.

 

Skulle tro at v-max samt hulespissprosjektiler skulle ha en god effekt.

Link to comment
Share on other sites

Nu vel, nå forholder vi oss til zombieladninger på moderat nivå. Jeg tror uansett helauto er å skyte seg selv i foten. man bare bruker opp ammo uten resultater. (Nå har jeg jo skutt en god del helauto, i motsettning til mange som snakker om det... :twisted: )

For å fokusere litt på saken. Antagelsen er at de levende døde ikke er regulert av jaktidsbestemmelsene eller i det minste er å regne som mårhund, altså uønsket i Norsk natur. Videre antar vi at det som må til er enten såpass mye ødelegelse at det ikke er noe "drift" igjen i kroppen eller at man kobler ut sentralnervesystemet (Det som er igjen av det) slik at momentum stoppes.

Gjenomskyting er bortkastet energi, så det vi snakker om er medium ladninger for grovkalibrede revolvere som holder Major kravet (170 pf) i NFPS. Videre er det en tanke at ladbningne skal gå nognelunde likt og oppføre seg / Føles likt i forskjellige kalibre og våpen. Slik at man kan bruke tilgjegelige jern om hverandre og forvente nogenlunde likt treffpunkt ...

Link to comment
Share on other sites

Ikke annet enn at jeg minimerer kruttsortimanget i skuffa mi til å bruke vihtavouri n340 i 32acp, 38spes, 9mm, og 45acp. n110 i 357mag, 44mag og lette kuler i 460s&w mag, n120 i heavy duty loads i 460s&wmag, n130 i 45/70 og n140 i 6,5x55, 3030win, 308win og 3006

 

I gammelgønneran bruker jeg Wano PP i både korte og lange tuter.....

 

mest for å samkjøre og minimere plassbehovet for drivmiddel i reolene mine, slik at når man kjøper ei flaske krutt, kan man lade den tom i assorterte kaliber.....

Link to comment
Share on other sites

1. Siden zombier ofte opptrer i flokk vil jeg tro at (over)penetrasjon av Zombie er like ønskelig som størst mulig anti-zombieeffekt. Da kan man slå flere zombier med én smekk :)

 

2. Helauto er stort sett totalt bortkastet. Zombier opptrer ofte i flokk og man må konservere ammunisjonen. Velrettede skudd vil være mye mer effektivt enn spray&pray. Et halvautovåpen á la AR15 er mitt heteste tips.

 

3. Hvordan går det med ladingen, Hassel? Vi venter spent på relevante resultater.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...