Jump to content

Kajakkjakt-tråden


mS

Recommended Posts

Edge-serien har alle egenskapene til en havkajakk - foruten lengden og ustabiliteten

Så jo ut som en grei kajakk, men jeg reagerte på teksten. Jeg har padlet nokså mange kajakker, og og har til gode å sette ræva mi nedi en ustabil en. Konkurransekajakker (ala OL) er kritisk ustabile, men havkajakker er ikke det. De har ofte lav primærstabilitet, men de aller fleste har en nokså stødig sekundærstabilitet, og har et merkbart "stopp" ca der vannet når cockpitkarmen.

Til jakt på sjøen så vil en typisk havkajakk være noe av det beste en kan ha (etter mitt syn) - ulempen er bare prisen. Kan en ikke padle en gjennomsnitts havkajakk, uten å få velteangst, så bør en kanskje øve litt. Havet i november mener alvor...

Her er ca. det jeg oppfatter som en havkajakk:

http://www.kajakk.net/nor/shop/pakketilbud/havkajakk.p/seabird-designs-r-scott-lv-diolen-fiberglass-core-pakke

 

En annen ting, ikke kjip på åre. Kjøp ei lett og stiv åre. Ingen ting er så irriterende som ei gummiåre som bare bøyer seg når du drar på - bortsett fra ei åre som er så tung at du blir sliten av å holde den oppe...

 

Forøvrig vurderer jeg å selge den jaktbåten jeg bygde. Etter at ungene også ble "kajakkføre" så blir den nesten aldri brukt - og det påstås at det skal en seilbåt inn i rederiet - så noe må ut. Robåter er geniale i og med lastekapasiteten, og trygg/tørrheten (selv om en god padler i en god kajakk er ekstremt sjødyktige) men ulempen er ryggen fram, og vri ihjel nakken problematikken når en skal holde utkikk framover.

IMG_4412.jpg

 

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Såklart. Det var ikke meningen å anbefale akkurat den kajakken - bare å peke på hvordan en slik kajakk kan være. Plast har store fordeler til jakt, og de trenger ikke være så tunge heller. Lange kajakker er gode å padle, men også ofte tunge, så det er kompromisser hele veien.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes egentlig jeg har truffet mitt bruk fint med Aquariusen min.

Jeg er ikke så mye turpadler. Noen småturer men ikke milslukende padleøkter ute på havet.

Kajakkbruken min er primært jakt og fiske.

Da synes jeg Aquariusen min med høy primærstabilitet på bekostning av noe lettpadlethet er til å leve med. Jeg holder greit følge med familien allikevel når vi er på tur.

Den økte primærstabiliteten øker "leveligheten" i kajakken under jakt og fiske. Jeg padler heller aldri med spruttrekk. Må jo ha tilgang til kikkert, kopp, termos, sjokolade, røyk, lighter, vannflaske og ammo til enhver tid. Har hatt på spruttrekket på meg et par ganger da det blåste opp endel, men dro det aldri rundt cockpiten. Var forresten på den turen det er bilde fra over hvor kajakken er oppe fra vannet. Inn til land igjen så dro det opp litt. 12 m/s ifølge værmeldinga. I regnværet den dagen var det litt surt. Men jeg padler med tørrdrakt og da er det ikke så ille allikevel.

 

Den økte primærstabiliten gjør at jeg har litt større tabbekvote også. Var ute å jaktet med en kompis i hav/tur-kajakk. Han rota litt med avtrekkerne når han skulle skyte en ærfugl og dro av begge løpa på hagla. Etter det var det bare kjølstripa på kajakken hans jeg så en stund før han dukka opp.

Jeg snur meg fint og ser bakover, skyter på tvers, fisker makrell kontinuerlig med to stenger når jeg finner stimen, plukker østers på 40 cm dyp.

Jeg synes den rett og slett passer mitt bruk veldig bra.

Kjøpte med meg en hagle/stangholder som synes på bildene, som jeg synes fungerer fint.

 

Eneste aberet med kajakken er det tåpelige kamuflasjemønsteret på dekk. Men det klarer jeg å leve med.

 

Denne kajakken er i herdeplast, med glass- og karbon fiber. Veier omtrent 20 kg og det er greit håndterbart, selv med ryggen min.

Ok, kanskje jeg må reparare med litt gelcoat ellernoe etter et par år til, men det er det verdt. Da slipper jeg et sånt termoplast dråg på over 25 kg.

Link to comment
Share on other sites

Bølgene på bildet var på le sida av en øy, var ikke aktuelt å ta bilder når jeg runda øya da jeg brukte mobilen til å ta bilder med. Heldigvis var det nordavind (Bamlekysten og altså fralandsvind) så bølgene rakk heldigvis ikke å bli så store. Men det kan godt hende at Gislefoss "snakka litt romslig" :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 years later...

litt halvgammel tråd... er det noen planer , eller nyere inspill etter 2016? har selv tutlet litt med kayakk og kano men ikke løst skudd fra disse på 10 - 12 år nå.har  begynt å få å klø litt i gjen på denne jaktformen. flere som har slumret og beg å få lyst til jakt i kano/kayakk i gjen?

Link to comment
Share on other sites

var akkurat det jeg selv også tenkte... tiden...jeg har fått klar beskjed om at det dreier seg om prioritering da.. men ser jo at jo lengre tid det går jo sløvere blir man. har kommet så langt  at jeg har skrubbet mose/grønske av kayakken og sett at padlevesten såvidt går på 😨.. baikalen som var med på turene fikk alltid en god klissete omgang med sagkjedeolje før sjøen ble erobret. padling er litt ferskvare selvom jeg har hatt  noen timer ombord før. tenker jeg begynner med litt padletrim først. alder er så smått begynt å gjøre sitt til at motorikk/balanse/kondisjon må skjerpes først. selvom jeg ikke er eldstemann hær så er kano/kayakk bedre enn tung ryggsekk nå.

Edited by mp18
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hva er deres erfaringer med å snike jeg innpå siland?

 

Jeg syntes den letter med engang den ser meg, ofte på 100-150 meters hold.

De gangene jeg har klart å komme på skuddhold er når jeg har klart å komme på den slik

at den blir nødt til å fly forbi meg for å komme seg vekk. Som inne i trange viker osv. 

Men det krever flaks å treffe på dem slik. Blir vrient å posisjonere kajakk rett når de stikker samtidig som jeg oppdager dem..

 

Har vurdert å spraylakkere tørrdrakten til en mer kamuflasjeaktig farge, da den er knall rød nå.

Går selvsagt ut over sikkerheten dette da ..

 

Tips og triks?

Link to comment
Share on other sites

Siland synes jeg er ganske greie, ikke at jeg tar alle selvfølgelig. Altså, jobb med vinden, ikke gå rett på men i sikksakk pg vær tålmodig. Gressender derimot, der har jeg et stykke igjen.

Av andre, mindre relevante tips, så har jeg god erfaring med pedaldrevet kajakk (Native). Virker som at fuglene blir mindre slemt når det ikke er en padleåre. Har fått flere sjanser på fugl etter at jeg gikk over til propell, sammenlignet med åre. 

Link to comment
Share on other sites

Hatt noen turer i kajakk i høst. Kjøpte inn tørrdrakt før siste tur for å kunne utvide sesongen frem til jul. Stokkanda er etter min erfaring den vanskeligste fuglen å komme inn på. Skarv er normalt vare også, men der er kunsten å ta det heeelt rolig. Brukte 50 minutter på å bare drive inn til den forrige jeg tok. Ble til slutt et enkelt skudd på kort hold.
 

Jakt fra kajakk synes jeg kanskje er noe av det gøyeste og mest utfordrende jakten. Det er en stor fordel å gjøre seg kjent med terrenget både mtp skuddretning, men også fordi man gjennom mange år etter hvert vet hvor fuglen sitter samt når og hvor den trekker.  

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ja det er en stund siden jeg selv har vært uti kajakken, etter at hunn-ærfuglen ble fredet her i Telemark så ser jeg mindre til jaktbart vilt her i fjorden. Har erfart at det å postere etter fugl med oppankret kajakk har sine utfordringer da man har begrenset skytesektor når først fuglene kommer inn, og de kan komme fort fra alle vinkler.

Edited by nooben
Link to comment
Share on other sites

Dersom man er litt kjent i området og jakter på trekk, så kommer oftest fuglene fra en retning. Jeg bruker mye oppankret kajakk og lokkefugler, fungerer riktig så godt på stokkanden. I fjor brukte jeg vanlig kamuflasje, men basert på DKwai sine erfaringer tenkte jeg å gå for svanekamuflasje neste sesong. Bruker forøvrig en sit-on-top kajakk, som nok gir litt større skytesektor sammenlignet med sit-in. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Må si det samme som nooben, selv om jeg var ute et par turer i fjor. Det ble ikke skutt noe, siden vi kun hadde skuddsjangser på hunnfugl, og det var for mye vind til langholdssniping av skarv. Men som Ranger#44 skriver kan det godt fungere med postering, men vel så godt på andre andearter - som f.eks. stokkand. Jeg blåste faktisk en "perfekt" situasjon med det i høst, da jeg ikke hadde sett den nærmeste anda - og den sendte selvsagt hele gjengen til himmels.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kom ikke så langt før jul da det ble kaldt men får prøve igjen til høsten. Egentlig hadde det vært best å få sitte på land, men grunneiere er mange steder ikke så vennlig innstilt, så da er det lettere med kajakk, så kan man følge tidevannet når man posterer og. Satser på å bruke en åpen fiskekajakk, da kan jeg få plass til hunden bak, og slipper styre med å forlate posisjon for å hente skutt fugl. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg jaktet ikke fra kajakk høsten 2019, fordi jeg oftest får ærfugl fra kajakk og de får jeg ikke til å smake annet enn tran. Og da er det meningsløst å skyte dem. Jeg har forsøkt å flå ut brystbiffene med en gang, melk og eddikvann, men det smaker ... ikke godt. 

Jeg har hatt suksess med andejakt oppunder jul når det er frost i innlandet og endene trekker ut i åpent hav. Men stort sett blir det ærfugl. 

 

Link to comment
Share on other sites

Jakta mye alke fra kajakk midtvinters på Talgsjøen utafor Kr.Sund.N. Dette var på 60tallet- med en seildukskajakk jeg hadde arva etter en onkel.. Hadde dette skjedd i dag hadde vel foreldrene blitt anmeldt for omsorgssvikt...😉 Men jakt fra kajakk kan absolutt anbefales !

Edited by Gillen
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På 10.3.2020 den 14.33, Skaubjønn skrev:

Jeg jaktet ikke fra kajakk høsten 2019, fordi jeg oftest får ærfugl fra kajakk og de får jeg ikke til å smake annet enn tran. Og da er det meningsløst å skyte dem. Jeg har forsøkt å flå ut brystbiffene med en gang, melk og eddikvann, men det smaker ... ikke godt. 

Jeg har hatt suksess med andejakt oppunder jul når det er frost i innlandet og endene trekker ut i åpent hav. Men stort sett blir det ærfugl. 

 

 

Anbefaler å lage viltgryte. Da får du kokt ut transmaken. Hadde noen over på middag og serverte dykkand, den ene ble helstekt i ovn, og den andre brunet jeg bryststykkene og laget viltgryte. 
Den helstekte anda smakte så jævlig fisk og tran at det var nesten så den gikk i søpla, gryta var derimot helt perfekt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Følgende er også postet i "Beverjakta 2020". Tenkte det kan ha litt interesse her også.

 

Jeg var ute med kajakken og Benelli Supernova'en i dag tidlig. Vannet jeg jakter i er to kilometer langt og mellom 200 og 300 meter bredt. Utenfor beverhytta, som ligger nær det nord-østre hjørnet av vannet, var det en liten nysgjerrig tass rundt og svømte, men fikk ikke skuddsjanse på den. Jeg padlet sørover, langs østsiden for å se etter flere. Siden jeg er høyreskytter kan jeg bare skyte fra ca rett fram og til ca 90 grader mot venstre (babord 🙂). Noen hundre meter sørover plasket det i vannet mellom kajakken og land. Det hadde kommet en svømmende, som jeg ikke hadde sett kjølvannet av ,på grunn av vinden og bølgene. Den svømte under vann, og dukket opp litt bak meg. Jeg svingte ut fra land og padlet forbi beveren på god avstand, før jeg svingte inn til land, mot beveren igjen. Jeg skjøt den med Remington Wingmaster HD, 12/76, 42 g, US 2 på litt under ti meters avstand. Den fløt fint og noen sekunder etterpå kunne jeg løfte min første hagleskutte bever opp på kajakken.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Hej,

 

Idag drog jag ut på min första sjöfågeljakt i kajak, något som gav mersmak. Det framstår som en väldigt trevlig jaktform, där man själv är aktiv istället för att sitta stilla och frysa på pass. Det skadar inte heller att ha fri tillgång till jaktområden, och man får njuta av fin natur i tillägg (skärgård Sörlandet). 
 

jag fick träff på en kvinand med stål 2, som var den (ickebly) ammon jag hade hemma eftersom jag i utgångspunkt tänkt jaga ”ålakråkor” (skarv). 

 

fick god träff, men trots att jag letade i alla fall 20minuter så hittade jag inte fågeln. Det verkar som att den sjönk med detsamma. Jag var inte långt undan där den föll men efter att det träffade vattnet såg jag den aldrig. Det tycker jag inte något om… ska jag döda något så ska det tas tillvara.

 

Är det vanligt att skjuten fågel sjunker?

sköt jag sönder den med stål 2an så att den sjönk..?

hur undviker jag detta bäst i framtiden? 
 

 

Link to comment
Share on other sites

Chiappolini skrev (8 timer siden):

Hej,

 

Idag drog jag ut på min första sjöfågeljakt i kajak, något som gav mersmak. Det framstår som en väldigt trevlig jaktform, där man själv är aktiv istället för att sitta stilla och frysa på pass. Det skadar inte heller att ha fri tillgång till jaktområden, och man får njuta av fin natur i tillägg (skärgård Sörlandet). 
 

jag fick träff på en kvinand med stål 2, som var den (ickebly) ammon jag hade hemma eftersom jag i utgångspunkt tänkt jaga ”ålakråkor” (skarv). 

 

fick god träff, men trots att jag letade i alla fall 20minuter så hittade jag inte fågeln. Det verkar som att den sjönk med detsamma. Jag var inte långt undan där den föll men efter att det träffade vattnet såg jag den aldrig. Det tycker jag inte något om… ska jag döda något så ska det tas tillvara.

 

Är det vanligt att skjuten fågel sjunker?

sköt jag sönder den med stål 2an så att den sjönk..?

hur undviker jag detta bäst i framtiden? 
 

 

Sjøfugl er fra naturens side så godt impregnert at de flyter som en kork, så har aldrig opplevd at sjøfugl synker. Derimot er skadeskutt fugel utrolig gode til å dykke og komme seg langt avgårde på kort tid. For å  unngå skadeskyting hjelper det å trene litt på skytebanen 😉 og passe på at det ikke blir for langt hold.. Kvart choke og haggel nr 4 kan være passende på fluktskyting.

Edited by Gillen
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Chiappolini skrev (9 timer siden):

fick god träff, men trots att jag letade i alla fall 20minuter så hittade jag inte fågeln. Det verkar som att den sjönk med detsamma. Jag var inte långt undan där den föll men efter att det träffade vattnet såg jag den aldrig

Skjøt du den på vannet? Selv om de flyter godt (de synker IKKE) så er det forbausende lite and over vannflata, og veldig lett å skadeskyte med hagle selv om en "treffer godt". Spesielt meg hagl nr. 2 som omtrent ikke har dekning. Finere hagl gir langt større sjanse for å treffe noe vitalt. 

 

Det som skjer ved skadeskyting av slike er svært ofte at de dykker, og svømmer inn i noe tang, stein, whatever som de gjemmer seg i. De er litt kamuflerte, og kan flyte lavt, og går i ett med bølger og resten av skjærgården stort sett.

At en fugl, enten den er skadeskutt eller ei, blir borte i skjærgården kommer en uansett til å oppleve. En må være forberedt på å lete en stund.

 

Jeg har både lett i en halvtime, og mistet fugl som var "beviselig død" - husker godt en som min datter skjøt for et par år siden, som demonstrerer dette. Jeg var på spotteskopet, og kunne se kula gå både inn og ut av en skarv, komplett med "pink mist" og alt... - den gjorde et sprang, og trilla ned fra svaberget sitt, og ble liggende og flyte. Vi hoppa i båten, og rodde bort - og av blodet på berget, liten tvil om at den var ferdig. Men å finne den... Samme en annen, samme året. Den datt ikke engang ned fra berget sitt, men det tok meg sikkert en halvtime å finne den (det var blankstille og den var ikke å se i sjøen) nedi ei klipe i berget på holmen den satt på. Myten om at de svømmer til bunnen og biter seg fast i tangen så de ikke skal flyte opp er nok oppstått for en grunn...

 

Hagle på sjøfugl er også litt "sådær". Myten her har jo blitt delvis "at haglene preller av på fjærene". Det gjør de ikke. Stålhagl kanskje, på allerede alt for langt hold? Problemet er skudd som ikke treffer helt, og dårlig dekning, og for langt hold (og derav dårlig dekning). 

 

Gillen skrev (2 timer siden):

For å  unngå skadeskyting hjelper det å trene litt på skytebanen

Skudd på sjøfugl i flukt har jeg gitt opp for mange år siden. Det er igrunnen ikke for hvem som helst, når en tenker på den farta de kan ha, ihvertfall om det ikke er rett forfra/ bakfra. Sideskudd krever en relativt god hagleskytter, ihvertfall langt over nybegynnernivå.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag sköt den i luften på 10-15 meters avstånd (från sidan), den gick rätt ner i vattnet och det kom en mindre svärm av fjädrar. Så något träffade jag iaf.. Tyckte mig vara nöjd med skottet, men baserat på vad ni skriver så skulle jag kanske letat ännu längre tid och i ett större område. Jag är förhållandevis ny som jeger, och försöker öva på farvannet leirduebane så mkt som vardagspusslet tillåter..

 

havflaten var nästan spegelblank och jag inbillar mig att jag hade sett den om den simmade på ytan, men det var overskyet och det började blir mörkare.. så överestimerar säkert hur gott jag kunde se..

jag var så övertygad om att det var dödligt skott också att jag inte letade längre bort än 20-30 meter.. och mest i den retning som strömmen trakk.. om den dök och simmade så letade jag kanske i fel riktning..

 

jag ska öva mer, och testa med nr 4..

Link to comment
Share on other sites

Chiappolini skrev (4 minutter siden):

Jag sköt den i luften på 10-15 meters avstånd (från sidan), den gick rätt ner i vattnet och det kom en mindre svärm av fjädrar. Så något träffade jag iaf.. Tyckte mig vara nöjd med skottet, men baserat på vad ni skriver så skulle jag kanske letat ännu längre tid och i ett större område. Jag är förhållandevis ny som jeger, och försöker öva på farvannet leirduebane så mkt som vardagspusslet tillåter..

 

havflaten var nästan spegelblank och jag inbillar mig att jag hade sett den om den simmade på ytan, men det var overskyet och det började blir mörkare.. så överestimerar säkert hur gott jag kunde se..

jag var så övertygad om att det var dödligt skott också att jag inte letade längre bort än 20-30 meter.. och mest i den retning som strömmen trakk.. om den dök och simmade så letade jag kanske i fel riktning..

 

jag ska öva mer, och testa med nr 4..

De svømmer alltid så langt de kan under vann. Det er like overraskende langt hver gang... Man må nesten regne med at det vil være noen en ikke finner. Jeg har brukt varmekamera/ termisk kikkert, og det gjør det en hel del raskere, men ikke 100% allikevel.

 

Fugl tåler SVÆRT mye juling før de ligger. Har mange ganger sett skarv og ærfugl fly 20-30m etter "midt på" treff med rifle. Rifleskudd som legger rådyr "på stedet", men litt større fugl, skarv og gås f.eks. de skal noen meter nesten uansett, sålenge man ikke regelrett blåser dem i filler.  

 

Hvor er det du jakter? 

 

K

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, M67 said:

Hvor er det du jakter? 

 

K


Jag tog en kort tur på östsidan av Flekkeröya, och har väl planer om att fortsätta jaga sjöfågel längs med kusten, Søgne - Arendal. Är boende i krs. 
 

tycker som sagt det verkar vara en utmanande, spännande och givande jaktform. Jag gillar förvisso skytte med kula, men fågel som bytesdjur och tillgång och närhet till jaktmöjligheterna på sjön och själva formen gör detta hela attraktivt. även om man får en bommtur så har man iaf fått en fin(?) paddletur. Det är win win. 

Edited by Chiappolini
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Chiappolini said:

Jag sköt den i luften på 10-15 meters avstånd (från sidan), den gick rätt ner i vattnet och det kom en mindre svärm av fjädrar.

Kanskje du skjøt av den stjerten? 10-15 meter er nært.
 

11 hours ago, M67 said:

Sideskudd krever en relativt god hagleskytter, ihvertfall langt over nybegynnernivå.

Det er ikke vanskelig å skyte sideskudd, man må bare komme seg bort fra trapbanen og over til skeet og sporting. Da finner man fort ut at det stort sett bare handler om en ting, fokuser på målet og ikke sikt…

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, M67 said:

Var det ikke ca det jeg sa ;) ?

Nei, du sa langt over nybegynnernivå. Nybegynner skyter nesten like bra som andre bare de skjønner konseptet -«ta ballen». Problemet er at alle står på trapbanen og sikter. Trap gir en nybegynner alle forholdene tilrettelagt for sikting.

 

Jeg er rimelig sikker på at jeg skulle fått deg til å se hvor enkelt det er å skyte skeet i løpet av en liten halvtime. Og jeg tror du hadde tenkt helt annerledes etter det.

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag går och funderar på att skaffa en kikare som ska fungera i kajaken. Jag upplever det är nyttigt med kikare för att identifiera arten jag ser på avstånd innan jag närmar mig.
 

Är det nån som har tankarnas vad för kikare man bör ha? Jag antar att 10x är för skakigt att använda i kajak, gäller det 8x också? 

Link to comment
Share on other sites

Chiappolini skrev (3 minutter siden):

Jag går och funderar på att skaffa en kikare som ska fungera i kajaken. Jag upplever det är nyttigt med kikare för att identifiera arten jag ser på avstånd innan jag närmar mig.
 

Är det nån som har tankarnas vad för kikare man bör ha? Jag antar att 10x är för skakigt att använda i kajak, gäller det 8x också? 

Mulig en 8x25 som enkelt kan puttes innefor jakka?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...