Jump to content

Kajakkjakt-tråden


mS

Recommended Posts

Har farge på kajakk noe å si i jaktsammenheng? Er rød f.eks bedre enn gul med tanke på hvor godt fuglene seg båten?

Eller koker det hele ned til at fuglene ser godt og ser deg samma pokker?

 

Driver å graver i kajakk jungelen etter en brukbar båt og tror kansje jeg har funnet en grei en :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet iallefall at jeg ikke ville gått for annet enn rød eller gul, nettop fordi de galingene som er dritings bak roret i 40 knop skal se meg.

 

Gult synes litt bedre i skumringa. Men både rødt og gult ser man veldig godt på sjøen, det vet jeg av egen erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Nydelig tråd! Lenge syslet med tanken om å kombinere jakt med kajakk, og endelig gikk jeg til innkjøp av farkosten: en Hasle excursion 520.. :D Har aldri padlet kajakk før, så har vært mye utprøving på grunt vann, iført badeshorts de siste dagene ;)

 

Jeg har tenkt å forsøke meg rundt Stord i høst. Noen erfaringer herfra? Har sett mye skarv her!

 

Min Star Baikal mp153 er duracoatet og klar til dyst! Blir dedikert salgvannshagle.

 

Håper tråden fortsetter i samme lage som før, for dette er morsom lesning! :)

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaringer fra Stord, men skarven her på Østlandet er svært sky. Ikke lett å fa fatt i fra kajakk i det hele tatt. Tok vel to forrige høst, den ene var skadeskutt/for tung/ikke flygedyktig og den andre var uheldig og dukket opp nær farkosten. Men du kan jo bruke kajakken som transportmiddel til øyer og skjær og postere!

 

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Blir nok til at eg får kjøpt meg en og før jakten begynner.

Skal ut å prøve padle en viking kajakk i morgen med en som selger disse her på øyen. Ser frem til det, vist det bli en viking så kommer eg til å gå for en predator 440. Så bli mulighet å få felt litt mer fugl en det eg normalt pleier å felle. Og kommer til å jakte mye etter måse og kråke. Så skal bli artig å få tatt opp den jakten igjen:)

Link to comment
Share on other sites

i tillegg til predatoren, jeg finner at den er litt mer fleksibel når det gjelder å få plass til utstyr omord.

 

Jeg har med pumpehagle, rifle i vanntett og flytende futteral, fridykkerutstyr, mat og skift.

 

Det er også mulig å prute med Adrian...

 

Lykke til.

 

Mvh

 

Jon

Link to comment
Share on other sites

Er vel mulig at skarven lærer litt og eller? Smeller det fra kajakken et par ganger, så skyr de kanskje den..?

 

Er forbanna lite holmer å gå i land på, på den delen av stord hvor jeg tenkte å jakte. Men bevares, kan jo kjøre litt bil :) Hadde bare vært så digg å padlet rett ut fra hytten ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt til det... Har kjøpt inn GoPro Hero 3 silver.. Har testet montering med sugekopp, og det fungerte fint. Men mulig jeg installerer et permanent feste. Da trolig litt på siden av kajakken.

 

Nå skal det sies at GoPro har såpass vidvinkel at den er dårlig egnet til å fange jakt-situasjoner. Så blir nok heller mer dokumentasjon av selve skytesekvensen og opplukking av skutt fugl.. Den skal være veldig nær for at du skal se noe særlig av fugelen.

Link to comment
Share on other sites

Fester du det bak deg får seeren se hva du opplever, gjorde det i filmen jeg lagde i fjor. Funket bra det, da ser du også fuglen brukbart. Er vel ikke stor forskjell på contour som jeg bruker og gopro, jeg tar opp med 120 grader vidvinkel.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste keg vet, nooben, er at du får det til veldig bra. Og istedenfor å kommentere i bloggen din gjør jeg det her, nå. Både blogg og film fra deg er veldig interessant, og informasjon og inspirasjon fra deg gjør at jeg kommer til å jalte sjøfugl så fort jeg har mulighet! Så fortsett med det! Jeg gleder meg til å følge med når sesongen begynner igjen!

Link to comment
Share on other sites

Er vel mulig at skarven lærer litt og eller? Smeller det fra kajakken et par ganger, så skyr de kanskje den..?

 

Er forbanna lite holmer å gå i land på, på den delen av stord hvor jeg tenkte å jakte. Men bevares, kan jo kjøre litt bil :) Hadde bare vært så digg å padlet rett ut fra hytten ;)

 

Jeg kommer ikke innpå skarven fra kajakk. Har hatt en eller to sjanser på fugl som sitter slik at de ikke ser meg, men stort sett sitter skarven høyt og med god utsikt. Jeg skyter ærfugl fra kajakken, og eventuelt skarv med rifle dersom jeg gidder pakke med en in skottet, og gidder gå i land for å skyte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd at skarv slår seg ned på de samme plassene dag for dag selv om det jaktes i området. De virker ikke særlig skremt og har sine faste steder. Jeg fikk en skarv i fjor og måtte være ute av syne til jeg kom på skuddhold. Den satt på et skjær i vannskorpa ved en liten holme, jeg så den på lang avstand og padlet en lang runde rundt holmen slik at jeg nærmet meg holmen på motsatt side av der skarven satt godt utenfor rekkevidde. Jeg fikk holmen på venstre side, og hadde fart nok til å sitte med hagla klar da jeg fikk øye på den igjen. Skuddhold var ca. 20 m i god vinkel til venstre for baugen. Om ikke man er skjult letter skarven godt utenfor skuddhold.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...

Om jeg forstår regelverket rett, så er det tillat å jakte fra kajakk fom i dag på diverse arter, som gås osv.

 

Er det noen områder på østlandet hvor det er noe vits å sjøsette kajakken og prøve seg? Syns det er greit om det er litt vekk fra folk, da denne regelen kanskje ikke er noe alle vet om..! Setter ikke ut i drøbaksundet mellom småbåter og vindbrettseilere for å prøve lykken ;)

Link to comment
Share on other sites

Det går an å prøve seg langs telemarkskysten, der er det områder fra Langangen til Kragerø både utaskjærs og innaskjærs som egner seg bra. Her er det og områder hvor fylkeskommunen har gitt tilatelse til sjøfugljakt fra land, og dette har pågått i flere år. Da er heller ikke de fastboende særlige skvetne av seg og nå er det ikke mye hyttefolk å ta hensyn til.

Link to comment
Share on other sites

Gåsa har dratt med Charter Svein til syden leeenge før det er åpnet for fri jakt på den på havet...

Hehe,

Det er nå sant det du sier, men jeg har regelmessig sett ei og anna gås langt utpå høsten (er mer gås i Søgneskjærgården nå enn det er elg i enkelte elgvald jeg vet om). Det er imidlertid få av dem, og de er ikke lette hverken å finne eller komme inn på. Ikke noe jeg ville kalle grunnlag for å dra på jakt. Men MÅ man jakte, så kan man godt "jakte" gås på havet, de er der, bare ikke i mengder.

Her er det nå mange plasser MYE ender av ymse slag på sjøen, men de liker å flokke seg i store grunne viker og det er ikke mange store grunne viker på sørlandet som ikke er så fulle av hus (eller er fuglereservat, ornitologene er flinke) at det neppe går an å jakte der uten å bryte både lov, forskrift, og ikke minst folkeskikk. Men noen plasser fins..

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Noen observasjoner etter årets første tur med hagle og kajakk....

1) Er det fint vær 1. oktober er det så mange hummerfiskere ute at det er plundrete å få skuddsjangser som ikke utgår pga hummerfiskere i sikkerhetssonen.

2) Når det er ett år siden sist man tok i en kajakkåre er det lite nytte å hente i at man har trent på alle andre måter: muskler jeg ikke har kjennt siden i fjor blir stive og vonde etter en tur

3) Når det er ett år siden jeg tok i en hagle sist så går det fremdeles utmerket å skyte svømmende ærfugl på 15m avstand

4) Hummerfiskere med ett fjell av teiner i båten og med en soloppgang i fjeset ser ikke en kajakk (eller noe annet)

Edit: og nummer 5

5) neste gang må jeg huske kamera

Link to comment
Share on other sites

Observasjon etter første tur med 17 HMR i kajakk

Selv om det var "helt stille" på fjorden i dag var dette noe av det vanskeligste jeg har forsøkt. Ikke i nærheten av å klare å treffe fugl på vannet.

Tror det blir med denne ene gangen dersom jeg ikke kan krype på land...

Link to comment
Share on other sites

Rakk en liten padletur etter jobb i går i og med at jeg overnattet på hytta, resultat ett skudd en ærfugl med hjem etter kun 10min på vannet :)

Fantastisk spennende opplevelse da jeg til nå har jaktet fuglen fra land.

Hørte flere smell i området rundt Brekkestø, så jeg var nok ikke alene :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det spørs jo hva man mener med godt :-P

Jeg har ikke fått den til å smake grandiosa, kamskjell, eplekake eller svinekotelett, men å få bort tran og blod/lever smak er egentlig ganske lett. Hemmeligheten er først og fremst tilbehøret, det er ikke sikkert at fløtesaus, poteter og kokte grønnsaker er det beste.

Link to comment
Share on other sites

Men, er det noen som har fått ærfugl til å smake godt...?

Jada, det er ikke noe problem - dersom man liker ærfugl. Jeg synes både ærfugl og skarv er godt, når de er slik de skal være. Men det er stor forskjell fra fugl til fugl, problemet med dem er først og fremst "lotterifaktoren" - plutselig er det en der med skarp transmak. Når ungene er i ulage så er det uansett bare pannekaker og pizza som er godt - men man kan smugle elgkjøttdeig oppå den..

Om en skyter kun unge fugler, så smaker de også bedre enn de voksne.

 

Å få familen til å spise ærfugl har vært vanskelig, og vanskeligere etterhvert, og det ble ikke bedre etter at min mor var på besøk (hun er nordfra) og holdt et flammende foredrag om at ærfugl spiser man ikke :roll:

"Man" spiser heller ikke steinbit, makrell, krabber og skjell... Reker til nød. Noen påstår dessuten at man blir like syk av å spise ærfugl som har spist dårlige skjell, som av å spise de dårlige skjellene - og ærfugl spiser visst mye dårlige skjell, iht. enkelte.

 

Du kjenner framgangsmåtene for å redusere risiko for unødig transmak, og resten er tilbereding. Jeg har hatt suksess med å steke sammen med litt flesk, surret inn i flesk, med masse paprika og chili, sammen med hval, og for den del i fløtesaus også. Skill fuglene, ikke lag gryte, uten å smake først, og lukt nøye på alt - man kan tildels lukte at det kommer til å smake tran. Det jeg ikke har fått spiselig er canadagås.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hamsun2,

 

Kajakker er veldig forskjellige, hva erfarne folk oppfatter som en god nybegynnerkajakk er forskjellig, hva nybegynnere oppfatter som en god kajakk er forskjellig, folk er forskjellig, og setet i kajakken er viktigere enn mange tror - det er også åra. Jeg holdt på å drepe med på en liten tur i sommer i vind, med en liten stiv kajakk og ei plastikkåre på en 4kg :roll:

ror, ikke ror, kjøl ikke kjøl.

Mitt råd, uten at jeg er pansererfaren padler (har padlet regelmessig i mange år, men det er ikke hivedhobbyen min)

- Prøv flest mulig kajakker, og flest mulig årer, og snakk med folk som padler mye - irl. Les padleblader, det kan også hjelpe, og gi deg en forståelse av hva en kajakk skal og ikke skal. Og padl, lån en kajakk, ut på sjøen, finn ut hva du liker. Ikke kjøp kajakk uten å ha sittet i den.

 

K

Link to comment
Share on other sites

En viktig faktor er hvor høy og tung du er. Jeg som er 196 høy og veier rundt 105kg hadde ikke så fryktelig mange alternativer. Jeg endte på en Hasle Excursion og er fornøyd.

 

Du må og spørre deg om du vil ha plast eller fiber. Selv foretrekker jeg plast, da jeg med god samvittighet kan kjøre inn i steiner ol. Noe som fort blir veldig aktuelt på jakt. :)

 

Er fryktelig mange kajakker på finn.no, så om du finner en du liker, kan det være verdt å sjekke der.

 

Fredrik

 

 

Sent from my iPhone

Link to comment
Share on other sites

Nettopp fortært tirsdagens ærfugl, og det var blandt de mer vellykkede.

metoden var som følger:

Velg en ung fugl (unge hanner er lette å kjenne igjenn)

Flå fuglen og la den ligge 2 dager i kjøleskapet

Skjær ut brystfileene og la de ligge på benken til de har romtemperatur

Stekes i ukristelig varmt meierismør i 3 minutter på hver side

(støpejerns)pannen settes til side med lokk og roer seg i 10 minutter

Serveres med grønn salat, rømme og råkost av 1 del pepperrot og 3 deler rødbet. Ovnsbakt mandelpotet hører også med.

 

Edit: raspet rødbet og pepperot kan være "litt" hissig, så spis sakte og kontrollert.....

Link to comment
Share on other sites

God kveld, takker for svar, jeg er vel 189 cm høy og 105 kg av vekt.

 

Jeg har kikket litt rundt både på finn og ellers, jeg fant en kajakk som jeg falt litt for, siden den er åpen og da genial for meg til innlandsfiske og for å ha med bikkja på sommerturer.

 

Men siden jeg ønsker å bruke den på havet også på denne tiden av året så er det en forutsetning at den er egnet for den slags også.

Her er den jeg har sett på: http://kajakk.net/nor/shop/pakketilbud. ... rman-pakke

 

Så en youtube-video hvor den ble testet og den fremstår temmelig stabil. Ser at det ikke er ror eller noe sånt på den.

 

En fordel med denne er at det er hull for fiskestang, og det følger jo med spruttrekk som ser ganske genialt ut.

 

Kan dette være noe?

Link to comment
Share on other sites

Hehe,

 

Det der er en pram :wink: . Men til jakt og fiske i skjermet vann, og med en utrent padler, er den nok mere egnet enn en kajakk, litt avhengig av hvor langt fra land en tør i den der, så er den nok super. Jeg har f.eks. en 14' superlett rosjekte som jeg har jaktet litt fra, det er utrolig mye greiere enn en kajakk - selv om kajakken har mere rekkevidde og fart - og er enklere å hanskes med på land.

 

K

Link to comment
Share on other sites

At jeg vil si den er uegnet for åpent hav sier sikkert mer om meg enn om kajakken. Jeg ville ikke vært på åpent hav i en Hasle Excursion heller. Det er mye jeg ikke ville vært på åpent hav i. En god kajakk derimot, er noe av det mest sjødyktige som fins.

 

Men nå bor jeg rett ved havet og ser hva det kan finne på. Sist jeg var ute og padlet i "finvær", hadde vi 1 1/2m bølger skrått bakfra på vei hjem, som brøt... da er det jævlig greit å ha en kajakk. Da er det moro, å surfe i 8 knop, å kjøre baugen nedi grønn sjø til langt opp på magen, å ha godt tak med knærne under dekket, at vannoverflaten er 45° på horisonten betyr ikke at kajakken er det, , jeg tror ikke det er like moro i den fisherman-greia, men ja, jeg tror.

Men sålenge vannet er flatt, og holder seg flatt, og du ikke skal langt, så tror jeg den prammen er helt utmerket.

 

Jeg skal ikke si noe bastant om padling hverken på åpent hav eller flatt vann - utover at du bør sette deg inn i det du skal til med. Og det særlig om du skal ut på "åpent hav", havet er ikke som fjellet, at man kan sette seg ned og hvile litt når det blir for jævlig...

 

K

 

"Keep the boat on the ocean, and the ocean out of the boat"

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Akkurat Hasle Excursion la jeg grundig for hat under en padletur for flere år siden. Det verste var vel at jeg satt forjæævlig vondt - men også at jeg padlet "sammen med" (les bak) en med en "ordentlig" havkajakk, en Nelo Amassalik, i akkurat litt for mye sjø og vind.

Der og da så var den et tregt dråg, roret var noe dritt, går ikke an å trekke opp, jeg hater ror, jeg satt SÅ jævlig, og endene flyter alt for godt, alt for stabil (jævla flytebrygge), og og... kunne ha brent den opp.

 

Det var et dårlig eksempel, for det er faktisk veldig mye jeg ikke vil være ute på havet i. Og det er vel en stabil og grei kajak for den som er redd for å krenge litt. Robust, rimelig, romslig, og tar svære folk? Tror jeg igjen.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...