Jump to content

Tinnitus


Marlinman

Recommended Posts

Etter konstant piping/summing i venstre øyret dei siste 3 vekene byrjar konklusjonen å bli klar: Tinitus.

 

Det som skjedde var følgjande: Eg var standplassledar under skyteprøven og ein skyttar sa noko til meg som eg ikkje oppfatta. Utan å tenkja meg meir om letta eg på øyreklokka over venstre øyret og akkurat i same sekund small det frå skyttaren på nabostandplassen. Eg kjende med ein gang at dette "slo", men rekna med at det skulle gå over etter nokre timar. Etter 3 veker har det framleis ikkje gått over.

 

Det er omtrent same lyden som når du har fått ein mygg, eller knott inn i øyra, konstant... Det vert verre etter at eg har vore utsett for høg lyd over ein periode som til dømes ein fest med litt høg musikk, men går attende til normalen etter ei stund. Eg merkar ikkje så mykje til det i "normal" støy, men når stillheten senkar seg i huset så dukkar Hr. Tinitus opp...

 

Når ein veit at det er store sjangsar for at eg må leva med dette resten av livet så er det utruleg iriterande å veta at blant alle duppedittar som havesykja har ført med seg, så var ikkje elektoniske hørselsvern blant dei.

 

Sordin Supreme Pro-X er no bestilt, men det følest litt som å lata att stalldøra etter at hesten har stukke av.

 

SÅ TA VARE PÅ HØRSELEN DIN, DU HAR BERRE EIN: BRUK HØRSELSVERN NÅR DU UTSET DEG FOR STØY, ALLTID!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også "investert" i litt tinitus, hørselslegen min sa at det er de skuddene du er uforberedt på som er farligst, dvs et slikt som du opplevde var vist det værste en kunne bli utsatt for. Egne skudd var vist hørselen bedre forberedt på av en eller annen grunn, men er jo ikke noe grunn til å skippe hørselvern når en skyter selv da...hehe.

Link to comment
Share on other sites

Bruker aktivt hørselvern på både trening og jakt, men har nå på de siste treningene opplevd flere " overraskende" skudd uten hørselvern, av ymse kalibre. Det piper kraftig med det samme, og blir like bekymret hver gang for at pipingen ikke skal forsvinne. Men det gjør den.

 

Skal bli bedre på dette området, å oppleve skudd på skytebanen uten hørselvern er idiotisk. Dessuten har jeg også aktive hørselvern.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner utmerket godt hva du mener. Når du legger deg til å sove kommer det en "mygg" inn i det ene øret.

Trøsten er at 3 uker ikke er lenge, det kan gå over.

For meg tok det 4 år før jeg var kvitt det.

Vær veldig varsom med høye lyder den nærmeste perioden, det øker sjansen for at dette kan ordne seg av seg selv, og vær oppmerksom på at dette er et tegn på permanent hørselskade. Du er mer utsatt nå enn du har vært før. Ikke hør på folk som mener at skudd under jakt ikke er farlige for hørselen.....

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Tinitus eller mygg i øret, en kan kalle det hva en vil. Selv har jeg hatt det i snart 15 år. De første årene var det helt for Jævligt. Frekvensen jeg" hører" varierer veldig i styrke og tone. Konstant og døgnet rundt.

Det kan hjelpe å ha en klokke radio helt svakt på når en legger seg om kvelden. Selv er jeg blitt vant til susen, pipingen og har lært å leve med den på et vis. Men jeg er forbannet nøye på å ta vare på det jeg har igjen av hørsel. Det er bare en ting dere som ikke har fått gneldre kjerringen i øret ennå må huske på,

Bruk hørselsvern. koster ikke mange kaloriene å bruke. Og du sparer deg for lange søvnløse netter.

Men gi opp skyting for det?? NEPPE!!!!

Link to comment
Share on other sites

I skrivende stund har jeg mygg i øret sjøl. Dumme dyret tok omtrent livet av hørselen under en duejakt i august i fjor. Smart å ikke bruke hørselvernet når det henger rundt halsen... Det kom plutselig noen duer fra intet, så da rakk jeg ikke å ta det på før det smalt. Var nesten døv i et døgn - skikkelig tunghørt. Heftig piping, men det gikk gradvis nesten over, men så hadde jeg en tur i skogen og bommet på et par skogsfugl. Det hjalp heller ikke på, så nå er det piping ja... Det har heldigvis avtatt endel, men det varierer litt. Takk skaperen for at det ikke er så høy lyd lenger. Kan se ut som om det kommer til å gå over og plages ikke så mye av det lenger - er vel en slags vanesak og.

 

Men det var en som bestilte seg elektronisk hørselvern ganske kjapt etter "bomturen." Roser det hørselvernet opp i skyene (Sordin Pro). 1500 - 1600 kroner er ikke mye når en tenker på å bevare hørselen.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Dette diskuterte vi ganske ingående på SL, men jeg gjentar det her og. Pass på hørselen dere som er unge spesielt. Da jeg var yngre og skøyt i det lokale skytterlaget så var du "sos" hvis du brukte hørselværn. Og gid jeg hadde vært det, jeg har sånn piping i øra enkelte ganger, særlig når jeg er ekstra sliten så jeg har spørt kona om hun kunne høre det hvis hun la øret inntil mitt. Har lært meg og leve med det, men det er fryktelig ubehagelig. Kan skjønne dem som avslutter livet pga dette noen ganger, det er helt forferdelig. Så mitt budskap er da (nå skriker jeg) PASS PÅ HØRSELEN !! Spander heller noen ekstra kroner på ett bra hørselværn enn en tur på byen en lørdag, for det er ikke gratis. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt tinnius siden jeg var 17 år. Ungdoms-HV, AG3, standplass med blikktak, uten noe støydemping. Lyden ble reflektert ned på oss skytterne. Jeg husker at det stakk i øra. Den gang, tidlig på 70-tallet var det "ingen" som brukte hørselsvern. Noen brukte en type bomull i øra, men de hjalp lite eller ikke noe. Nå sitter jeg i et rom med en del gamle datamaskiner, og jeg hører den lyse pipingen høyere enn jeg hører datamaskinene. Om kvelden hender det at jeg spør kona om det er vaskemaskinen som står på eller om det er brummingen i øra mine....

 

Faren min var ivrig skytter, og tung å snakke med. Han hørte blandt annet ikke fiolintoner !

 

Jeg har sluttet å gå på resturang/pub hvor de spiller musikk. Jeg kan ikke kommunisere med mennesker når musikken står på.

 

Ganske sjenerende, men jeg har valgt å ignorere det.

 

Jeg er derfor veldig nøye med alltid å bruke hørselsvern, også når jeg snekrer. Jeg kjenner i øra at selv snekring innendørs er for mye lyd for mune skadete ører. Jeg har tenkt å kunne prate med eventuelle barnebarn når det blir aktuelt, så hørselvern er alfa og omega for meg.

Link to comment
Share on other sites

Det der er en helvetes plage å leve med. Det finnes hjelpemidler, noen har nytte av en spesiell pute med lyd i. Lyden stiles inn slik at den har samme frekvens som pipingen, og "nuller" ut suset i øret.

Det er forresten en egen brukerforening som virker oppegående, blant annet med tips om hva man kan gjøre. Se her: http://tinnitus-tips.no/gup/links.php?lng=no

 

Bent Storå

Link to comment
Share on other sites

Hører til "piiiip" menigheten jeg og , og jeg har vel gjort det i snart 15 år nå. I tillegg blir det mye "hæ?".

Jeg har kommet forbi dette at jeg tenker på det. Pipingen er der bare , og akkurat som drittvær er det ingenting å gjøre med det.Nå altså. Det mest konstruktive som kan komme ut av en slik tråd som denne, er at ungdommer som leser den kan tenke seg å lære av andres feil. Og at de ikke insisterer på å gjøre samme feilene selv. PASS PÅ HØRSELEN!!!Du får den ikke tilbake når den er borte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk det i en ganske likens situasjon på skytebanen, men for meg det var en som rappet ut tre 9 mm skudd før jeg klarte å få på hørselsvern. Etter ca. fire år er piping nesten borte, men jeg har vært VELDIG påpasselig med hørselsvern i mellomtiden. Jeg bruker Peltor Optime 3 hørselsvern (bra for pistol - kanskje litt klumpete for gevær) og nøl ikke å bruk ørepropper i tillegg når jeg skyter magnumfelt.

 

Pass på hørselen!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jeg gjennopptar denne gamle gamle tråden, men jeg har ett stort dilemma.

 

Tilhører denne "heldige" gruppe mennesker jeg og.

Jeg fikk det uten videre enn kveld for ca 1,5år siden, jeg satt bare i ett stille rom foran PCen.

Hadde hatt en hektisk "tur hjem fra jul" husker jeg, så noen leger mener slike stressgreier kan gjøre det.

 

Men over til problemet.

 

Jeg skyter Håndvåpen, og liker det veldig godt egentlig.

Jeg skøyt aktivt før "lyden", men etter lyden kom har det dabbet litt av.

Jeg må rett og slett bare si jeg er blitt veldig paranoid og redd.

 

Jeg ønsker ikke mer, og er redd for at skyting(selv om jeg bruker heftig ørevern) kan gjøre det værre.

 

Derfor tenkte jeg å søke litt "råd" fra andre her.. Kan jeg fortsette med aktiv skyting uten å være i "faresonen"?

 

Jeg bruker pr dags dato formstøpte ørepropper som skal redusere 35db, i tilegg over der bruker jeg Peltor Optima(?) 3 som skal redusere ca 35db.

Når jeg sjekker peaklyd på en 9mm(som jeg skyter mest) ligger det på 160db ca. Så da tenker jeg: 160 - 35 - 35 = 90db, som skal være "safe" som jeg kan forstå.

Det skal i hvertfall være over 8timer med 90 før det kan skade flimmerhårene står det.

 

 

Jeg er veldig i tvil, og ja, jeg er litt paranoid og muligens litt redd også.

Jeg bruker proppene mine overralt om dagen. Fotballkamper, hagestell etc etc, så det sier litt om hvor paraonid jeg har blitt :(

 

 

Takker

 

 

T3X4C0

Link to comment
Share on other sites

Du trenger nok ikke å være bekymret nei. I tillegg til at lydstyrken har noe å si, så må man også se på hvor lang tid man er utsatt for støy.

Jeg er dog ingen Øre Nese Hals ekspert, men med klokker og propper er du garantert trygg.

 

Å si 35db + 35db blir også litt feil, jeg skal ikke begi meg ut på det regnestykket der, men husk på at 3db demping av lyden er halvering av lydstyrken.

Dessuten når en ser på hørselvern er dempe effekten avhengig av frekvens også, de demper ofte mer på høye frekvenser.

 

Jeg er enn så lenge vært heldig å slippe tinnitus, har vel ikke noe særlig mer enn det som er normalt, men er livredd for å få det, samt og svekke hørselen. (Driver litt med stereo/hjemmekino som hobby i tillegg til skytingen)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ekstremt nøye med hørselen også på jobben på bilverkstedet. Der blir det ofte høye lyder av muttertrekkere, hamring, banking, sliping etc. Jeg vil påstå at jeg bruker hørselværn 70% av dagen. Har lagt det til en vane å ha hørselværna "rundt hodet" når jeg ikke bruker dem og så snart det blir høyere lyder enn radioen så tar jeg dem på meg, rett og slett en meget god vane. De andre på jobben bruker omtrent aldri hørselværn, prøver å fortelle dem hva som kan skje for hamringa av en muttertrekker er abslutt ikke behagelig. På skytebanen bruker jeg alltid dobbelt hørselsværn, propper og peltor klokker. Har demper også, men jeg bruker ikke den så alt for mye. Jeg er veldig redd for hørselen min så den tar jeg så godt vare på som jeg kan. Gjør hørselsværn til en vane, ikke bare under skyting! Jeg har aldri hatt piping i ørene og det takker jeg vanen min for :D

Link to comment
Share on other sites

22år med piiioouup i øret.

 

Å passe på:

 

Hørselsværn på, hele dagen i støy soner. jeg mener hele dagen, 70% av tiden er kun 30-40% effektivt.

 

Ungå å opphold dere i støysoner i lengre tid, selv med propper og hørselsværn på. Støy ganger tid er en killer.

 

Skyting er normalt ikke noe problem for meg, men ett skudd inn uforberedt er svært farlig. Standplass disiplin er ekstremt viktigt.

 

Mag skyting, bør dubleres med propper. Da lydtrykket er heftigt mye høyere enn vanlig pistolskyting (blir mer som på bana med en 3006 og fulle jaktladninger ved siden av). Igjen er problemet støy ganger tid.

 

Ungå all lyd som oppfattes som ubehagelig (alt fra ungeskrik til forvrengt musikk), er det ubehageligt, så skader det deg.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Hei,

Jeg kan dessverre melde meg inn i klubben "tinnitus" jeg også. Har skutt en del opp igjennom årene, i ungdomsårene ble det skutt mye med hagle osv. uten hørselvern selvfølgelig. Det var jo dumt som f..... har jeg fått erfare, når du runder 45 kommer alderstillegget sakte sigende og øresusen øker på. har slitt med økende øresus i flere år nå.

Begynte med rifleskyting (223REM, 308Win) for 3-4 år siden, og har brukt store hørselvern hele tiden (Optime III), og av og til propper under. Har dempere på begge børsene, men skal skifte demper på 308win som jeg synes demper for lite (25dB). Har fundert på Hausken JD224 som jo skal gi mellom 31 og 37dB demping.

Av en eller annen grunn føler jeg at selv med hørselvern blir det ett litt ubehagelig "trykk" som forplanter seg i gjennom skallebenet når noen skyter på standplass uten demper, omtrent som noen slår deg i skallen med en hammer slik at det forplanter seg igjennom skallebeinet. Det føles rett og slett ubehagelig, så jeg må bare gå vekk. Spesielt føltes det ubehagelig når en satte seg ned og skjøt med en 300Win Mag. Jeg sto ca. 5m bak og til siden. En udempet mauser-smell kan vel ha rundt 165-170dB lydtrykk, så selv med 35dB demping i hørselvern er det trolig på grensen til skadelig allikevel. Prøvde en 6,5x55 uten demper en dag her, med hørselvern selvfølgelig, og trykket/smellen føltes veldig ubehagelig. Jeg ga meg etter en smell. Fikk masse øresus den kvelden, mye mer enn normalt. Hedigvis normaliserte det seg etter 2-3 dager. Blir irritert og oppgitt over denne susingen, dette er mye verre enn noen kan forestille seg.

Dessverre er en del av disse gamle standplass-byggene ganske dumt bygd, med en nedstikkende del i framkant av overbygget, der jeg skjøt stakk det ned en vegg ca. 1 m fra overbygget, og isolasjonsmattene var dessuten delvis borte. Siden den veggen stikker ned foran munningen på de som skyter, så blir jo lyden reflektert tilbake og ned mot skytteren, helt høl-i-hue konstruksjon.

Har nå blitt livredd for å få mer piping/susing enn jeg allerede har, men jeg lurer litt på om det er noe avhengig av stive, vonde nakke/hals-muskler etc. fordi susingen/pipingen kommer og går en del, og jeg er veldig stiv i nakken nå. Har skylt ørene med Revaxør (ørerens) etc. men det hjelper ikke. Skal ta en tur til doktoren så han får se om han finner ut noe, må vel sikkert til øre-nese-hals slik at de får sett på det, ev. ta en hørseltest osv. Faktisk føler jeg at jeg hører bra, men susingen er jævli irriterende, spesielt når jeg våkner om natten er det kraftig. Blir sliten av det.

Har bare bestemt meg for å unngå å stå i nærheten når noen skyter uten demper på standplass, og jeg kommer aldri til å prøve noen børse uten demper mer, jeg har blitt livredd for å få noe mer susing/piping enn det jeg har nå. Har også opplevd at rekylen fra 308win slår den oppbygde kolbekammen mot kanten av h. øreklokke, så det blir av og til en hard "kakk" mot øreklokka som skyver klokka delvis av øret. Redningen er da å ha ørepropper under.

Jeg hadde aldri trodd at skyting med hørselvern kunne gi mer øresus, men det er faktisk det jeg opplever. Men det kan jo være andre medvirkende årsaker som spiller inn også.

http://www.asha.org/public/hearing/Recreational-Firearm-Noise-Exposure/

................................................

Edited by 223man1
Link to comment
Share on other sites

Kommer til å bli flere i denne klubben, de populære hørselvernene med "aktiv demping" som flere og flere bruker på riflebaner er rett og slett for dårlige.

Ble vurdert innkjøpt på jobb som et hms-tiltak (mer behagelig, mulig å prate sammen i maskinrom osv), av alle på markedet var det 1 som matchet spesifikasjonene til Optime3, det var større og tyngre men dempet like bra. Skal prøve å finne igjen det vi laget til, en miniraport, og poste.

Ungdomen blir uansett kunder av Høreapparat as, går jo konstant med propper og noe de hevder er musikk på dugelig volum...

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Chiefen.v-2 skrev:

Kommer til å bli flere i denne klubben, de populære hørselvernene med "aktiv demping" som flere og flere bruker på riflebaner er rett og slett for dårlige.

Tja. Jeg tror det vil bli færre med tiden, rett og slett fordi folk nå bruker demper eller hørselvern når de tidligere skøyt uten. Veldig mange har trodd at de få jaktskuddene ikke hadde noe å si, det har mange fått angre bittert på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser på denne testen:

http://media.stalon.nu/2015/06/ljuddampartest-jaktjournalen-nr-6-2015.pdf

Mange av demperne gir ett lydtrykk på 140dB eller mer målt 3m vinkelrett ut fra munningen.

Våpenet var en Blaser i kal. 30-06 med pipelengde 52 cm. med Norma Jaktmatch 9,7 gram kule.

Det er store forskjeller ute og går på dempingen, og for min egen del vil jeg trolig gå for en Stalon W145, den gir omtrent 10dB bedre demping enn den demperen jeg har nå. Det er en stor forskjell i smell, da 3dB er en halvering av lydtrykket.

Prisen på denne er heller ikke avskrekkende. Jeg finner den til kr. 3590.- fra Norsk forhandler.

 

Link to comment
Share on other sites

Bruk propper i tillegg under Hørselvernet når du er på overbygd standplass. Det gjør jeg alltid. Spesielt om du har aktive hørselvern. De demper for dårlig på en overbygd riflestandplass, som en annen skriver. Og du har rett, noe lyd forplanter seg inn til øret via skallebeinet. 

Link to comment
Share on other sites

Finner denne store Tyske testen:

http://artikel.jagd-mit-schalldaempfer.de/2016_16_Pirsch_Ruhige Kugel.pdf

Lurer litt på hva verdien "Erst-schuss-knall" står for .... i dB(C). Noen dempere har ingen verdi oppgitt der.

Takk for innspill om aktive hørselvern, jeg har noen 3M Peltor Pro Tac II, og jeg lurer på om de vil være brukbare. Hvis jeg skal bruke dem, så skal jeg bruke ørepropper under så jeg slipper mer av den forbannede susingen i øra framover. Men de burde holde (uten ørepropper under) hvis jeg bruker en lyddemper som klarer rundt 30dB demping.

Som flere skriver er det stor forskjell på smellen om en skyter ute i det fri eller under ett overbygg (standplass), spesielt hvis det bare er blikktak uten dempematter osv.

Mitt råd til alle er : Vær forsiktige med å skyte uten lyddemper under slike overbygg som gir en mye værre smell for øra.

Tillegg: Som denne artikkelen viser er det selv MED lyddemper ingen reduksjon av den supersoniske smellen av kula foran skytteren. De har målt smellen 10m foran og 2m til siden for kula der den passerer.

http://guns.connect.fi/rs/308measured.html

Derfor vil det nok smelle brukbart selv MED lyddemper under ett overbygg som stikker ut mange meter foran løpsmunningen/demper-munningen, da kulesmellen vil bli reflektert fra vegger og tak og tilbake mot skytteren.

 

 

Edited by 223man1
Link to comment
Share on other sites

Det kan se ut som Protac II demper en del dårligere enn Optime 3 fra 400-500 Hz og oppover mot 6000-7000 Hz

Oppgitte data fra 3M Peltor:

Frekvens (Hz) --------------------------- 63 ----- 125 ------  250 ------ 500 ----- 1000 ------ 2000 ------ 4000 ----- 8000

3M Peltor Optime 3 (demping dB):  20,8 ---- 17,4 ------ 24,7 -----  34,7 ----- 41,4 ------  39,3 ------  47,5 ----  42,6

3M Peltor Protac 2 (demping dB):   ---xx----- 19,7 ------ 25,4 -----  31,0 ----- 34,6 ------  32,2 ------  38,7 ----- 42,1

Det er en god del mindre demping av tonene mellom 500 og 4000 Hz. 3dB økning i lydstyrke er som sagt en dobling av lydtrykket, men forskjellen oppfattes ikke så stor av våre ører.

Den supersoniske smellen fra kula på vei mot målet ser ut til å bre seg ut fra løpsmunningen lik en kon som beveger seg rett ut til sidene med lydens hastighet (selvfølgelig):

https://images.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fhearinghealthmatters.org%2Fwaynesworld%2Ffiles%2F2016%2F11%2FHyperbola.jpeg&f=1

Det vil jo være slik at denne "piskesnert"-smellen vil bli reflektert fra vegger og tak rundt der du står når du skyter. Lyddemperen kan jo ikke dempe noen ting av denne supersoniske smellen, og den kan jo bli veldig kraftig, derfor bør en passe på å stå så langt ut mot kanten av standplassbygget som mulig for å unngå refleksjoner av denne smellen mest mulig.

Jeg mener lydtrykket i dB burde måles nær skytterens ører når man tester lyddempere, det er mest interessant å vite hva sags lydtrykk som oppnås der. Det beste hadde vært å oppgi antall dB (140,5 f.eks.)  og ev. en frekvenskurve som viser hvilke toner som er de kraftigste.

 

Edited by 223man1
Link to comment
Share on other sites

Til SofaBamse:

Jeg tror nok du er ganske bra beskyttet med dine Protac II og haglesmeller. Harde mauser-smeller er nok potensielt mer skadelige i visse tilfeller. Faren med vanlige passive øreklokker er hvis noen sier noe til deg på banen og man letter på ene klokka for å høre hva som blir sagt, og i samme sekund så er det en som brenner av en smell like ved. Da blir det i hvert fall hørselskader etter hvert. men tinnitus (synging/hvesing/piping) er ofte helt jævli å leve med.

For min allerede skadede hørsel var det dessverre ikke tilstrekkelig med Optime III øreklokker når jeg skjøt med 6,5x55 uten lyddemper, under ett standplass-tak som reflekterte mye av smellen rett tilbake mot meg. Det var som om noen slo meg i skallen med en hammer, med etterfølgende synging i øra som ennå ikke har gitt seg etter 4 dager (med det varierer i styrke fra dag til dag faktisk). Jeg har forbannet min egen dumhet som ikke skjønte tidligere at å skyte med rifle uten lyddemper er noe jeg ikke skal gjøre. Men jeg tror at noen tåler det, andre ikke. det er forskjell på hvor mye smeller vi tåler virker det som.

Edited by 223man1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På 10.4.2017 den 16.12, 223man1 skrev:

Det kan se ut som Protac II demper en del dårligere enn Optime 3 fra 400-500 Hz og oppover mot 6000-7000 Hz

Oppgitte data fra 3M Peltor:

Frekvens (Hz) --------------------------- 63 ----- 125 ------  250 ------ 500 ----- 1000 ------ 2000 ------ 4000 ----- 8000

3M Peltor Optime 3 (demping dB):  20,8 ---- 17,4 ------ 24,7 -----  34,7 ----- 41,4 ------  39,3 ------  47,5 ----  42,6

3M Peltor Protac 2 (demping dB):   ---xx----- 19,7 ------ 25,4 -----  31,0 ----- 34,6 ------  32,2 ------  38,7 ----- 42,1

Det er en god del mindre demping av tonene mellom 500 og 4000 Hz. 3dB økning i lydstyrke er som sagt en dobling av lydtrykket, men forskjellen oppfattes ikke så stor av våre ører.

Den supersoniske smellen fra kula på vei mot målet ser ut til å bre seg ut fra løpsmunningen lik en kon som beveger seg rett ut til sidene med lydens hastighet (selvfølgelig):

https://images.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fhearinghealthmatters.org%2Fwaynesworld%2Ffiles%2F2016%2F11%2FHyperbola.jpeg&f=1

Det vil jo være slik at denne "piskesnert"-smellen vil bli reflektert fra vegger og tak rundt der du står når du skyter. Lyddemperen kan jo ikke dempe noen ting av denne supersoniske smellen, og den kan jo bli veldig kraftig, derfor bør en passe på å stå så langt ut mot kanten av standplassbygget som mulig for å unngå refleksjoner av denne smellen mest mulig.

Jeg mener lydtrykket i dB burde måles nær skytterens ører når man tester lyddempere, det er mest interessant å vite hva sags lydtrykk som oppnås der. Det beste hadde vært å oppgi antall dB (140,5 f.eks.)  og ev. en frekvenskurve som viser hvilke toner som er de kraftigste.

 

 

Finner disse passive klokkene fra 3M peltor (X5A) som demper bedre enn det meste ser det ut som, spesielt ved lave frekvenser:

 

http://solutions.3m.com/3MContentRetrievalAPI/BlobServlet?lmd=1403764334000&locale=en_EU&assetType=MMM_Image&assetId=1361805461417&blobAttribute=ImageFile

 

Frekvens (Hz) --------------------------- 63 ----- 125 ------  250 ------ 500 ----- 1000 ------ 2000 ------ 4000 ----- 8000

3M Peltor X5A (demping dB):          23,0 ---- 22,3 ------ 28,8 -----  39,7 ----- 44,2 ------  39,8 ------  43,0 ----  40,2

 

Koster rundt Kr. 420.- på nett ser jeg.

 

Til sammenlikning vil aktive Sordin Supreme Pro-X dempe betydelig dårligere:

 

Frekvens (Hz) ------------------------------------ 63 ----- 125 ------  250 ------ 500 ----- 1000 ------ 2000 ------ 4000 ----- 8000

MSA Sordin Supreme (demping dB):          xxxxx ---- 11,1 ------ 16,5 -----  23,1 ----- 25,0 ------  29,5 ------  35,5 ----  38,7

 

https://srstactical.com/pdf/supreme_pro.pdf

 

Spesielt er de lave frekvensene viktige å dempe, området 125Hz - 2000 Hz har det kraftigste lydrykket i følge denne testen:

 

http://guns.connect.fi/rs/308measured.html

 

 

 

308 rifle bang sound spectrum.gif

Edited by 223man1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...