Jump to content

Sakoklubben


shsorli

Recommended Posts

Driver med litt grublerier om dagen. Funderer på å avhende min kjære Brno Fox II .222 Rem og investere i en Vixen .222 Rem. Glaner derfor litt på annonser, både her på bjerget og hos broderfolket i øst. Må bare få avklart om ledelsen sier nei eller NEI først... :oops: Har nemlig tømt kontoen litt for ofte i det siste, så den bedre halvdel begynner å bli litt... eh... "halvutålmodig"... Nevnte på det i helga, og hun sa ikke noe. Det kan tolkes som et ja, men quinders taushet er ofte IKKE gull! :lol:

 

Har hørt litt ymse om Vixen med microrifler og tenker derfor på en med "vanlige" rifler. Ser av og til at det er noen som har Boforsløp. Er det disse som har microrifler?

Link to comment
Share on other sites

pipene som er merket Bofors Steel som er microrifflet. Jeg fant ut før jeg kjøpte min vixen at disse vist kunne være litt sære presisjonsmessig. Så langt ingen grunn til bekymring hos meg, går som en drøm med 50 grains v-max, 40 gr v max og 55 grains lapua fmj. alt hjemmeladet, og pipa mi er kappet på 42cm.

Link to comment
Share on other sites

Hei Sako-klubben.

 

Jeg har en gammel sako som jeg kjøpte brukt for ca 3 år siden. Våpenkortet sier 85 hunter. Kaliber .308w.

Min har ikke løst magasin, noe jeg ser hunter modellen har på sako sine sider.

 

Finnes det noen måte å finne ut hvor gammel den er?

Våpennummeret er AII 3306xx

 

DSCN1113.jpg

DSCN1114.jpg

 

Et par bilder av rifla.

 

Espen

 

(Edit: La til våpennummer)

Link to comment
Share on other sites

Det jeg merket var at jeg ser løpet inni kikkerten når jeg har på minst zoom er dette vanlig ? :)

 

Ser hva du skriver, men ser ikke helt problemet? :lol:

 

Jeg har ekstra lave optilock montasjer, som er senket ytterligere på min Finnlight, og en 1-4x22 kikkert på. Der ligger retiklet plant med demperen, en Hausken whisper.

 

nei er ikke noe problem bare lurte på åssen dette var for dere :) takker for svar.

Link to comment
Share on other sites

Melder meg inn :D

 

Fikk bygget en rifle hos Rafdal for noen år siden, og valgte Sako kasse.

Sako 75, i 22-250.

High tech stokk, og løp fra Shilen, 1:9. Demper fra Hausken.

På toppen står det en Swarowski 3-10 X 50, montert med ERA svingmontasjer. Planen var å få ett rødpunkt/ Docter etterhvert, men har ikke blitt realisert.

Uten demper så veier den 3,9 Kg.

Eneste problemet er en litt lav stokk/ høy montasje, så vurderer å høre om Rafdal kan fikse ett variabelt kinnstøtte.

 

Skal slenge ut ett par bilder når jeg får summet meg.

Link to comment
Share on other sites

Har en Sako AII i .308. Denne er fra 1980. Noen som har greie på om det går an å sette på en Sako 75 stokk på denne? Funderer på å prøve syntstokk, og har en gang hvert lysår sett slike stokker til salgs.

 

Hva er evt forskjell?

 

 

Lysår er en måleenhet for distanse, avstand :wink:

Link to comment
Share on other sites

Lovet å dele bilder... Ikke sikkert det er så stort for dere, men gjør det nå likevel.

 

Veldig fornøyd med helstokken som kom i dag. Ble toppet med en S&B 2,5-10x56 flashdot. Den er i 308. Har en Sako 75 LS med en Zeiss Classic 2,5-10x50 med lys. Veldig godt fornøyd med begge riggene :D

 

(beklager dårlige mobilbilder...)

 

182652_10150093782541687_628476686_6509028_5612044_n.jpg

 

181780_10150093782601687_628476686_6509029_3876483_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Er noe eget med den 75 modellen rustfri i trestokk... Derfor har jeg bestilt en slik stokk til børsa mi au.. Nydelig!

Har en 75 finnlight 308, og lurer på å kjøpe en ekstra stokk i tre. Får man tak i ny noen plasser? Kunne også tenke meg en pent brukt en, så har noen her en tilsalgs så si fra :)

Link to comment
Share on other sites

Etter siste kjøp synes jeg at jeg kan bli medlem med følgende i skapet

Sako 75 hunter 6,5*55,

Sako Vixen 222rem og siste innkjøp er en Finnfire 22LR.

 

Skal få lagt ut bilder når jeg er har gitt dem alle litt TLC

Link to comment
Share on other sites

Har ein Sako Quad Varmint i 17hmr med ein Hausken Kompakt lyddempar (for .223). Perfekt kombinasjon spør du meg.

Høyrer berre Tsjeee... og skjora dett...

 

Rifla er bort i mot det mest presise eg har vore bort i rett frå pakken. 10 skot eit stort rufsete hol på 100 meter (vindstilt med anlegg).

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Det er så mange pene sakorifler på denne tråden, og jeg har lenge vurdert å skaffe meg en selv!

 

Ser etter elgrifle og har fått tilbud på en sako 75 m trestokk i kaliber 9,3 x 62 med optilock ringmontasje og maxim demper. Rifla har gått under 200 skudd. Har fått et godt tilbud, ser ut som det blir denne ; )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da kan jeg endelig melde meg inn i sako klubben!

 

Ble i dag eier av en strøken sako 75 m trestokk i kaliber 9,3 x 62. Dette blir elgbørsa mi! Børsa kommer med a-tec maxim demper og optilock ringmontasje. På toppen har jeg planer om å sette en swaro 3-9 x 36, da terrenget jeg jakter elg på har en del større grupper og lengre hold.

 

Blir spennende å prøve den!

Link to comment
Share on other sites

Ser du ikke fikk tips om prisen, dessverre, men sånn litt på etterskudd, synes jeg at prisen var fin. Det er jo så godt som en ny rifle, og 75-modellen er også kjent som godt håndverk. Mange mener jo at den er bedre enn etterkommeren, 85, og anbefaler 75 fremfor 85. 85 koster jo fra ca 15 høvdinger, så under 10 for en strøken 75 høres bra ut og spesielt når det er med originalringer pluss demper. Røverkjøp... :)

 

Så, gratulerer med topp børse! Fint elgvelterkaliber og! :)

 

Du må for guds skyld ikke poste bilde da... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ser du ikke fikk tips om prisen, dessverre, men sånn litt på etterskudd, synes jeg at prisen var fin. Det er jo så godt som en ny rifle, og 75-modellen er også kjent som godt håndverk. Mange mener jo at den er bedre enn etterkommeren, 85, og anbefaler 75 fremfor 85. 85 koster jo fra ca 15 høvdinger, så under 10 for en strøken 75 høres bra ut og spesielt når det er med originalringer pluss demper. Røverkjøp... :)

 

Så, gratulerer med topp børse! Fint elgvelterkaliber og! :)

 

Du må for guds skyld ikke poste bilde da... :wink:

 

 

nei, jeg ser at de aller fleste på denne tråden er livredde for å poste bilder, så jeg vet ikke gitt... : PPP

 

takk skal du ha ko-stens! Jeg tror det var en ålreit pris, og rifla får jo så mye skryt, så den er nødt for å være bra! Prisen var nok ålreit også ; ) gleder meg til å prøveskyte!!

Som sagt er jeg veeldig spent på rekylen på 9,3 x 62, Har skutt en del med 8 x 57, men det er nok bare barnematen.. Forhåpentligvis kan maxim- demperen hjelpe meg litt med det : )

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

God kveld godt folk. Trenger ei lita pris vurdering.

Har en sako 75ss i 6,5X55 med kkc stokk og den orginale plasten den er gjenga for demper og orginal optilock montasje. 6 år gått 5-600 skudd

elles hel og pen rifle treffer alt fra mår til medalje hjort så det er ok persisjon på den.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ønsker med dette å melde meg inn i denne eksklusive klubben. Når jeg engang kommer hjem fra denne "stålholmen" ute i havet, så står en Sako Finnlight og venter på meg. Den er kamret for det eminente kaliber 308. og vil i første omgang toppes med en Leupold European 3-9x40. Kostnaden på denne lille saken er hentet fra en konto som "Ministeren for Indre Anliggender" ikke har tilgang eller oversikt over... :mrgreen::mrgreen:

Unødvendig å si at jeg gleder meg som en guttunge på julaften :D:D

 

S&S

Link to comment
Share on other sites

heisann!

Jeg har ei sako 75 hunter m tretstokk og lurer på å skifte til deluxe stokk. Jeg har som mange andre en forkjærlighet for treverk med liv i, og til ei kvalitetskasse som sako 75 tror jeg det blir fantastisk med en livligere stokk på rifla.

Har kammerfolket noen tanker om hva man må gi for en ny/pent brukt deluxe stokk til sako 75? kaliberet er 9,3 x 62, det er vel IV størrelsen som skal på..

http://www.berettausa.com/shop-by-depar ... .aspx?pg=2

 

er denne prisen gal på deluxe stokk til sako 75?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kan slenge meg med her jeg å :smile:

Har en Sako AIII finnbear i 9,3x62 toppet med Vortex 3-9x40.

Stokken var godt brukt når jeg kjøpte den,så med litt inspirasjon fra workshop tråden så har den fått en god ansiktsløftning.

Har blant annet lagt ned en del timer i nettskjæringen da den var så godt som borte noen steder.

 

_MG_8396.jpg

_MG_8401.jpg

_MG_8397.jpg

Link to comment
Share on other sites

Stokken var godt brukt når jeg kjøpte den,så med litt inspirasjon fra workshop tråden så har den fått en god ansiktsløftning.

Har blant annet lagt ned en del timer i nettskjæringen da den var så godt som borte noen steder.

 

Synes du kan være mer en godt fornøyd med ansiktsløftingen på stokken, jeg synes den var jækla fin i vertfall :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jøss , visste ikke at det var så celeber klubb på nettet.

Har en 9.3 laminat / stainless. De andre geværene har blitt støvsamlere i skapet etter at denne kom til gards.

Er det forresten noen som har synspkt på friflukten med Mega18,5 gram/ COL 82,3mm med denne rifla? Blir drøy synes jeg men det funker da helt greit.

Link to comment
Share on other sites

 

Synes du kan være mer en godt fornøyd med ansiktsløftingen på stokken, jeg synes den var jækla fin i vertfall :mrgreen:

 

Takk for det :smile:

Joda,begynner å bli fornøyd selv å,men kommer nok til å fortsette fram til jakta med olja klarer ikke gi meg helt ennå :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...