Jump to content

Sakoklubben


shsorli

Recommended Posts

På 22.8.2017 den 11.52, msteiro skrev:

Sikkert å banne i kirken, men noen som har prøvd å "fjerne" dovetailen, og drille hull til vanlig montasje.

Hvis jeg ikke husker helt feil, var det et amerikansk merke som lagde en customrifle basert på L61, hvor de modifiserte kassen til å ta R700 baser.

Beretta solgte Sakoer med konvensjonell rund topp som Berettarifler på 80-tallet(hvis jeg husker tidspunktet riktig)

Link to comment
Share on other sites

På 30.7.2017 den 7.26, Fjordajeger skrev:

Nye revebørsa klart til vinterens åtejakt? 85 stainless varmint i 204.ruger..

IMG_0109.JPG.c0dfa5d3b11548b59d328232c2fe4362.JPGIMG_0110.JPG.54ea884244d0e3dc808635204821ba44.JPG 

 

 

Jeg må innrømme at jeg fikk litt stålos på denne. Hvilken Zeiss modell har du krona vidunderet med ?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sako L579 forester .308 årgang(80 tallet?.)...

 

Ser etter ny stokk, har funnet ut at weatherby vanguard, howa 1500 er bygget med L579 som mal, lurer selvfølgelig på om andre er kjent med å bruke stokk fra howa eller Weatherby?. Det øker ihvertfall utvalget og åpner for lavere pris.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
15 timer siden, Zippaznip skrev:

Hei! Trenger hjelp fra sakoklubben. Jeg er i markedet for ei rifle i 6,5x55 med begrenset resurser. Primert til baneskyting med demper og tofot, men også en og annen tur på jakt. Hvilke modeller er det jeg bør se etter og hva er fair pris for disse?

Denne virker å være et bra kjøp. Både GRS-stokk og originalstokk. Demper og montasje følger med.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=104451666

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei
Tenker at jeg får melde meg inn i klubben da jeg akkurat har gått til anskaffelse av en Sako Finnbear i 30-06. 
Ut ifra det jeg kan se så er rifla fra midten av 70-tallet, (:shock:) så dette er en gammel traver... Men Sako er vel kvalitet uansett så alder har vel ikke så alt for mye å si..?
Uansett så ser jeg frem til det første smellet går av :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Da har jeg bestillt meg 2 stk Sako 85 og er spent på hvordan dette blir. Har jo hatt en 85 Finnlight tidligere som jeg har vært fornøyd med og som fungerte fint.

Men skepsisen ligger godt i minnet etter fruens problemer med utkastet på sin Finnlight og det ble ikke bedre etter å ha sett en filmsnutt av Thomas Ekberg der han skyter med en 85 Bavarian (30-06) og Kodiak (375) der hylsene klapprer så det synger i kikkerten. Irriterende! Riflene var forsynt med swarovski z6i 1,7-10x42 og 1-6x24.

 

Riflene blir å testes grundig med kikkert montert og repetering med tomhylse/klikkpatroner før den blir med ut fra butikken i alle fall:(

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, hunter boy skrev:

Da har jeg bestillt meg 2 stk Sako 85 og er spent på hvordan dette blir. Har jo hatt en 85 Finnlight tidligere som jeg har vært fornøyd med og som fungerte fint.

Men skepsisen ligger godt i minnet etter fruens problemer med utkastet på sin Finnlight og det ble ikke bedre etter å ha sett en filmsnutt av Thomas Ekberg der han skyter med en 85 Bavarian (30-06) og Kodiak (375) der hylsene klapprer så det synger i kikkerten. Irriterende! Riflene var forsynt med swarovski z6i 1,7-10x42 og 1-6x24.

 

Riflene blir å testes grundig med kikkert montert og repetering med tomhylse/klikkpatroner før den blir med ut fra butikken i alle fall:(

Har også hatt en Sako 85 Finnlight med tilsvarende utkaster problem.

2 av 10 skudd ble kastet ut. Resterende 8 satt igjen på halv åtte.

Heldigvis fikk jeg solgt den, og har overhode ingen planer om å noengang kjøpe Sako igjen.

 

Det er jo ingen vits å gamble når det finnes Sauer 😉

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både 202 og 404 fra før samt en Mauser M67. Så jeg vet hvordan ordentlige børser fungererB| Blaser har jeg hatt 3-4 stykk av (R93 og R8) men aldrig blitt helt dus. Mauser M03 er også et genialt våpen. Hadde to stykker av denne, men fikk byttet de inn å pengene tilbake etter at sluttstykke spente seg ned ved knall hard repetering. Var flere turer til Norma for utbedring uten hell.  Når kompisen sin rifle fikk samme problemet og en test med fabrikkny i en butikk ikke tålte å få litt stryk så ble det aldrig godfølelsen med denne. Har prøvd det meste av rifleprodusenter og det er stort sett Sauer, Schultz & larsen og Sako som gir meg  følelsen av at dette er rifler jeg vil ha og stoler på.

 

Det blir to stk for å fylle hver sin oppgave. Ett hundeførervåpen og et til postering. Det som jeg liker med Sako er hvor lettskutt og funksjonell den er når den fungerer. Enkelt system uten noe mikkmakk. Godt avtrekk, god sluttsykkegang, fin mating og en magasinløsning som er optimal, kryssmatet og umulig å miste. Skjønner ikke de som synes denne magasinløsningen er dårlig. Du skal være utstyrt med 10 relativt store tommler og en ubrukelig "prosessor" for ikke å beherske denne løsningen.

 

Er litt spent på akkurat dette utkaste naturligvis, så vi får no se om de forlater butikken. Skal gi en tilbakemelding når utstyret er blitt tatt en test på. Blir sikkert nok ikke før jul.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det er godt å høre, Mastodon!

Disse er tiltenkt brukt spesielt til elgjakt her i Norge og noe drivjakt i Polen etc. 85Black Bear til hundeførerarbeid og drivjakt, blir å sette på ein aimpoint micro H2 i optilock montasje og en 85SS med trestokk og plaststokk til postering og rufsevær med en Z6i 1,7-10x42.

Begge to i 338 Federal som i seg selv blir spennende å prøve. Interessant kaliber med mye kraft i kort låskasse. Skyver f.eks i veig 200- 230grs kuler i fra ca 800-760 m/s som er prima for denne type jakt. Riktig nok med krutt fra hodgdon da de nordiske ligger fort 30-40 m/s etter i hastighet.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Lettvekter har de vel hatt en stund nå, og vanskelig for å tro de gir opp optilock systemet sitt, men det er lov å håpe!

Blir evt første normalprisede rifle med integrert picatinny :)

 

Men veldig spennende når de melder om noe stort helt samtidig, for min del kan jeg tenke meg at de enten slår merkene mer sammen, eller at de lager et eget taktisk merke for Tac og TRG etc. Mellom seg begynner de å få litt vel mange modeller som overlapper.

Link to comment
Share on other sites

Spennende.... personlig håper jeg på picatinny og utkast av hylser litt mer til siden. Så slipper jeg å lure på om hylsene havner i kikkertsiktet eller ikke hvis/når jeg kjøper en carbonlight. Blir ønskene oppfylt, frykter jeg det blir løp og kjøp så lenge de ikke ødelegger noe annet.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Polardego skrev:

 

Synes egentlig bare at A7 og enkelte T3x overlapper. Det er ganske stor forskjell fra T3x og A7 til 85. 

 

Ikke at modellene er helt like, men teller man de opp, har de et ganske solid antall modeller, hvor noen feks har en stokk som bare lages til den ene modellen. Sånt koster penger. Og ettersom Tikka virker som et mer kjent merkenavn i USA, kan det være de vil spille på det.

 

Men dette er ikke en påstand om hva som vil skje, men ren gjetning. Ettersom begge merker annonserer store endringer så tett på helt ny T3X serie blir sluppet, tror JEG betyr at de skal slå noe sammen.

Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, Daniel L skrev:

Hei. 

 

Noen her inne som har tips til hvor jeg kan finne en Sako L46? Er det ofte disse havner på bruktmarkedet? 

 

Daniel :)

Bruker å være noen på Blocket.se av og til. Du kan jo sjekke på robsoft også, samt store svenske våpenbutikker. Hvilket kaliber tenkte du på? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hadde sako 85 SS i 30-06 med 50cm løp og Hausken JD184, lite rekyl men demper ikke så mye lyd. Nå har jeg handlet ny Sako 85 Finnlight i 308w for å få kort låsekasse med 51cm løp med 14X1 gjenger og A-tec Hertz119. Veldig fornøyd foreløpig  og den demperen demper en del mer, når jeg har prøvd begge 2 på samme rifle/kaliber:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...