Jump to content

Sakoklubben


shsorli

Recommended Posts

Hei

 

Jeg syntes egentlig det var litt rart at det ikke var noen Sako klubb her. Bare en klubb for Vixen eiere. Jeg skjønner jo at når man først har skaffet seg verdens beste våpen, så er det lett å bruke all forum-tid på å hjelpe Tikka klubben men å pønske ut hvor mange kilo plast det er i en T3 eller trøste Blaser folk som har brukt hele første jakt-uka på å krabbe rundt i lyngen å lete etter deler som har ramlet ut av kanonen, men JEG synes faktisk Sako bør ha en egen Klubb Tråd og begynner med et bilde av min 6.5x55 Finnlight.....

 

normal_IMGP4358-small.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Her er min Sako Finnlight i .308. Løp kappa på 47 cm. Hausken standard dempar og siktet er Meopta Meostar 3-12x56 med opplyst retikkel. Børsa er ny av året og enno ikkje vore på jakt. Men eit skikkeleg hendig våpen!

 

normal_11-2.jpg

 

 

Løpet vart kappa i flutinga, men dette vart veldig fint løyst synest eg:

 

normal_10-3.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Her er min Sako Finnlight i .308. Løp kappa på 47 cm. Hausken standard dempar og siktet er Meopta Meostar 3-12x56 med opplyst retikkel. Børsa er ny av året og enno ikkje vore på jakt. Men eit skikkeleg hendig våpen!

Løpet vart kappa i flutinga, men dette vart veldig fint løyst synest eg:

normal_10-3.jpg

Oi det var løst på en fin måte, hvem gjorde den jobben for deg?

Kunne tenke meg en finnlight i 6,5x55 med 50 cm løp, og tenkt lenge på hvordan det ville se ut med løpet kappet midt i flutinga, men det der var jo løst helt genialt.

Link to comment
Share on other sites

Da må jeg også melde min ankomst!

 

Vidunderet er en Sako AII Forester (L579) kjøpt av konas morfar i april 1980. Jeg fikk den i mitt eie av svigermor (ikke alle svigermødre er fæle! :D ) i vår da gamlefar gikk bort i januar.

 

Har pusset stokken og oljet den med ganske mørk stokkolje og satt på en Zeiss Conquest 3-9x40 som sitter i originale Optiloc-ringer. Baksiktet var fjernet, men pussig nok fant jeg det i en liten eske som svigermor kom med for litt siden.

 

Den skal få være original til evig tid. For øvrig har den gått under 1 000 skudd hittil. Tar treningsskuddene og storviltprøva og svært lite mer enn det. Bruker den nesten aldri på jakt, så det er mer pynt enn bruksvåpen faktisk! Har hatt den på lån i hele fem år før jeg overtok den og har tatt godt vare på den.

 

005-1.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Oi det var løst på en fin måte, hvem gjorde den jobben for deg?

Kunne tenke meg en finnlight i 6,5x55 med 50 cm løp, og tenkt lenge på hvordan det ville se ut med løpet kappet midt i flutinga, men det der var jo løst helt genialt.

 

Jobben er gjort av ein her på Kammeret frå mitt fylke. Han er ikkje børsemakar men ein meget interessert og dyktig "våpensmed". Er du interessert kan eg be han kontakte deg på PM.

Link to comment
Share on other sites

Endelig en fornuftig "toppklubb" her på forumet.

Jeg melder meg "sporenstraks" inn, og kona også selv om hun ikke vet det (eller kjenner kammeret.no's eksistens).

Kona tok jegerprøven mens hun gikk gravid i fjor høst, og fikk en Sako 75 Hunter i 222Rem med Swarovski 3-9x36, av godgutten sin (Meg :D jeg kan jo låne den litt).

Selv har jeg hadt mange Sako'er 7 eller 8 tror jeg, men har for øyeblikket bare en. En noe trøtt og sliten 75 Hunter med en ekstra Laukonen stokk, rifla synger på sin fjerde pipe, og har vert oppsatt med mye ulik opptikk gjennon årene. Nå sitter det en Zeiss 3-12x56 Victory som nylig har fått ettermontert lys på toppen.

Sitter i disse dager å venter på at eksporttilatelsen skal komme i orden i nabolandet så jeg kan hente hjem en Sako Hunter i 243Win med 2,2-9x42 Swarovski på toppen (kikkerten selges for 4000kr, send PM). Denne rifla skal få løpsbyttesystem alla Heen. Først på programmet står 358Win pipe (Lotar Walter emne, 1-12" stigning) 46cm, remmfeste på ommsluttende løpsbånd, åpene sikter, fluting (brutt der festene til siktene og løpsbåndet skal sitte), gjenging for demper (Hausken standard som stjeles fra min andre 358Win, en Ruger). Sort Packmayer 1" kolbekappe, Zeiss 2,5-10 Victory (som stjeles fra den samme Rugeren), QR Optilock montasjer (fra "skuffen med det rare i"), en ordentlig avtrekksjobb, og til slutt skal alt stål glassblåses og blåneres. Den orginale 243 pipa skal tilpasses, men ut over det har jeg ikke noen faste planer om flere piper fåreløpig (men tar gjerne i mot forslag :D )

Skal prøve å få inn noen bilder i dette innlegget etterhvert!

normal_IMG_4733.JPG

normal_IMG_4732.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bra så langt, men Vixen-eiere provoserer meg! :twisted: De må absolutt være så hensynsløse og vise frem vidunderet! Drømmebørsa mi! :lol:

 

 

Slike finnes det å få kjøpt veit du :wink:

 

Selv har jeg ei AII forrester lux kasse med SS shilen i 260 og HT stokk. Bygd av Rafdal, og både snasen og presis. Rett under 2,7 kg rein børse.

Link to comment
Share on other sites

Bra så langt, men Vixen-eiere provoserer meg! :twisted: De må absolutt være så hensynsløse og vise frem vidunderet! Drømmebørsa mi! :lol:

 

He he he :mrgreen:

 

p1000369f.jpg

Vixen enkeltskuddskasse kaliber 6mm PPC med HT skjefte og Swarovski i originale optilock ringer. Rifla har originalt match avtrekk (stillbart trykkpunkt avtrekk). Vekt ren rifle er 2,2kg :wink:

 

img39041nb7.jpg

Sako TRG-22 kaliber .308W med S&B PM2 og originalt tilbehør! En av de gamle gode TRG-22 modellene :wink:

Link to comment
Share on other sites

:D jaa da ska æ melde mæ inn med en sako fiinbear fra 1981 i 30-06 srg og en sako 75 stainless m treskjefte i 308 win .kjøpte den i 2oo6 , har skiftet løp i finnbearn i 2001 , han børsemakeren kay hansen på rogne våpen som gjorde jobben. måtte slipe inn klakkene på bolten da ,så begge vart rette,,, superfornøyd med begge børsene ja :mrgreen:
Link to comment
Share on other sites

Melder meg på her eg også med min Sako 75 hunter kal 3006, med A-tec Tmm5 demper. Kappa til 52 cm. Er UTRULIG fornøyd med dette våpenet. Behandler derfor våpenet som et barn. I fjor hadde eg eit stokkoljeprosjekt basert på oppskrifta til trollmannen, Raudnakke her på kammeret. Blei veldig bra!

 

Pusser også løpet ofte i jaktsesongen for å forhindre rust i vanlig vestlandsvær. Neste prosjekt på rifla er kinnopphøyder. Da er våpenet komplett :D

 

Noken her som kan anbefale en børsemaker på østlandet som kan kappe til kinnopphøyder til en fornuftig pris? Helst i Oslo området..

Link to comment
Share on other sites

Melder meg inn i klubben med en Sako m591 308win og en L691mag 338winmag.

m591 er strøken, kjøpte den i vinter som var av en butikk som har hatt den inne på lager siden den var ny :D

L691 kjøpte jeg av en kamerat i sommer som hadde fått til oppdrag av en bekjent og kvitte seg med rifla, ikke mye brukt den heller :)

kommer flere bilder etterhvert.

et bilde av m591:

P3190361.jpg

Link to comment
Share on other sites

Eg har lurt på å kjøpa ei brukt Sako Finnbear rifla i kaliber 30.06, med eit billig sikte (sikkert ikkje meir enn 1000-1500,- nytt). Pris er 4500,- for pakka. Våpenet skal brukes hovudsakleg til hjortajakt, men óg litt elg. Er det et bra kjøp? Eller er det noen som har erfaring med dette våpenet? Takker for alle svar

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Sako 75 kal .308

 

Nydelig våpen! Den er bare sykt presis. Var på banen i går morres og beste treskuddsserie på 100 meter var innenfor en klistrelapp. Praktisk talt samme hull. Helt utrolig. Virker som om presisjonen har forbedret seg etter jeg kappet løpet og monterte demper.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei !!

 

Jeg ble nysgjerrig da jeg så du hadde stilt dette spørsmålet. Har nettopp kjøpt en M591 i 308, men på låskassen står det AII. Da ble jeg litt usikker på hvilken modell det egentlig er. Har du fått noe svar på spørsmålet ditt ?

 

 

hey! ser etter veldig pent brukt sako rifler, og lurer på hva som er forskjellen på sako 75, sako all, sako m591 og sako finnbear?
Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg ble aldri fortrolig med sikringen på saueren.

Etter xxxx antall skudd med rifler og hagler med sikring på kolbehalsen, killte hjernen seg i litt hektiske jakt situasjoner med saueren. sikringen er plassert inne i avtreksbøylen som løftes opp med avtreksfingen.

Ellers synes jeg saueren var litt høy og tynn i låskassen, og med stor kikkert virker tyngdepunktet litt høyt.

Jeg har hatt det meste av rifler utenom Blaser, jeg kan si så mye at sako 75 finnlighten er den jeg er mest fornøyd med av dem alle.

Jeg har fått bygget meg en rifle i år, med utgangspunkt i en brukt lakelander. Denne virker også bra og går veldig presist, men den mater ikke like fint som sakoen.

Link to comment
Share on other sites

hey! ser etter veldig pent brukt sako rifler, og lurer på hva som er forskjellen på sako 75, sako all, sako m591 og sako finnbear?

 

Her står "alt" du trenger å vite: http://uk.ask.com/wiki/Sako

 

Eller, kort fortalt, om akkurat de modellene du lurer på:

 

Sako 75: Kom i 1997, erstattet M591.75 kommer av at Sako var 75 år.

AII: kom i 1979 og var en av tre: AI, med kort låskasse for bla .222 Rem, AII for medium, bla .308, og AIII for lang, bla .30-06

M591: Kom i 1992, erstattet L579 (forskjell i rekylopptak (?) og Tikka avtrekkersystem)

Finnbear: Het egentlig L61 og var laget for lange patroner, som feks .30-06. Kom i 1961

(Med forbehold om feil!)

 

Men bla deg nedover, og Sakoverdenen åpenbarer seg! :)

 

Liten godbit fra samme side, spesielt tilegnet dere HELDIGGRISER :twisted: som har Vixen...:

 

"The L461 has been very popular in Finland and Sweden, especially chambered for the .222 Remington cartridge and has an almost mythical status among aficionados."

Link to comment
Share on other sites

"The L461 has been very popular in Finland and Sweden, especially chambered for the .222 Remington cartridge and has an almost mythical status among aficionados."

 

 

Artig å se at jeg er en aficionado :wink:

Slenger meg herved inn i det gode selskab med en stk velbrukt L579 Forester i .308W, hvis stokk er mishandlet med sag og forsøkt podet med bøk av undertegnede.

 

Og så en L461 Vixen i .222Rem fra tidlig 70-tall da selvfølgelig :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...