Jump to content

Den store lommelykttråden


5,56

Recommended Posts

Med varmere fagetempraturer blir man ikke fullt så blendet, og jo varmere fargetempratur, jo bedre kutter det gjennom tåka. Littt pga øyet ikke er så følsom i den røde delen av fargespektrumet og litt pga den blå delen av lyset har en tendens til å gå i alle himmelretninger når det treffer mikroskopiske ting i lufta.

 

Himmelen er blå pga den blå delen av lyset spes i alle himmelretninger når det treffer atmosfæren. Når sola ligger i horisonten er sola rød for lyset går diagonalt gjennom atmosfæren, og alt blått ikke når fram til deg når lyset får lengre vei å gå gjennom atmosfæren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes det var litt flaut tidligere i diskusjonen så tar mot til meg spør.

 

Har denne laderen: http://www.nosmoke.no/nitecore-intellicharger-i2.html

Og disse batteriene: http://www.aliexpress.com/item/2-pcs-18 ... 76545.html

 

Laderen til disse tok kveld etter at jeg skrudde av taklysene som er på samme kurs hvor laderen var tilkobla. Batteriene later til å være ok.

Mitt spørsmål er: Er det trygt å lade de batteriene i den nevntè laderen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også par "dustespørsmål" til Mr jonilse...

På en kaputt pc jeg har er det også et batteri på 3640Mah, 6 stk 18650 som jeg antar er koblet parvis.

Jeg splitta pakka og batteriene er ikke merket, dette er en Toshiba bærbar.

Dele på 6 for å finne kapasiteten på hvert batteri?

 

Batteripakka har ikke vært ladet på 6mnd da den ikke har tatt imot lading.

De to første i par målte jeg til 2,35v

De to neste til 3,33v og de to siste til 3,65v

Står nå på lading og jeg har håp om at de to siste parene kan brukes.

 

Har bestilt batterier fra lyktemannen, men kjekt med noe i reserve tenkte jeg....

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes det var litt flaut tidligere i diskusjonen så tar mot til meg spør.

 

Har denne laderen: http://www.nosmoke.no/nitecore-intellicharger-i2.html" target="_blank

Og disse batteriene: http://www.aliexpress.com/item/2-pcs-18 ... 76545.html" target="_blank

 

Laderen til disse tok kveld etter at jeg skrudde av taklysene som er på samme kurs hvor laderen var tilkobla. Batteriene later til å være ok.

Mitt spørsmål er: Er det trygt å lade de batteriene i den nevntè laderen?

De skal være trygg å lade hvis de er li-ion. De er ialfall ikke 9800 mAh, og når dem lyver så fælt på kapasiteten, kan det tenkes at de lyver om hva slags kjemi batteriet er av. Har aldri sett noe info om det merket før :)

Link to comment
Share on other sites

Dele på 6 for å finne kapasiteten på hvert batteri?

Del på to.

Seriekobling dobler Volten, og paralellkobling dobler kapasiteten mAh. Slik jeg forstår det består pakken av to batterier som er paralellkoblet i par, og disse tre parene er seriekoblet. Hvis det er slik skal du dele på to.

Link to comment
Share on other sites

Altså..pakken har seks batterier der jeg antar at de er både serie og paralellkoblet.

Volten som er oppgitt på pakka er 10,8v og 44Wh mens det står 3640Mah i hjørnet..

 

For øvrig burde lykta komme på posten i morgen og jeg har noen krav til den.

Ledlenseren (T7) lyser opp huset bra på 150m og man ser godt lyset treffet huset på 200m

Veiskilt og brøytestikker lyses opp på flere kilometer.

Likevel håper jeg M22 er bedre på 100-200m, mer enn det krever jeg ikke.

At den er rå på 50-100m forventer jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes det var litt flaut tidligere i diskusjonen så tar mot til meg spør.

 

Har denne laderen: http://www.nosmoke.no/nitecore-intellicharger-i2.html" target="_blank" target="_blank

Og disse batteriene: http://www.aliexpress.com/item/2-pcs-18 ... 76545.html" target="_blank" target="_blank

 

Laderen til disse tok kveld etter at jeg skrudde av taklysene som er på samme kurs hvor laderen var tilkobla. Batteriene later til å være ok.

Mitt spørsmål er: Er det trygt å lade de batteriene i den nevntè laderen?

De skal være trygg å lade hvis de er li-ion. De er ialfall ikke 9800 mAh, og når dem lyver så fælt på kapasiteten, kan det tenkes at de lyver om hva slags kjemi batteriet er av. Har aldri sett noe info om det merket før :)

Om de ikke er Li-ion, vil de da kunne være trygge å lades? Li-Po trygt? Nicad skal laderen tåle, om jeg ikke tar feil.

Link to comment
Share on other sites

De er nok på rundt 1800mAh.

Gamle led lenser har rundt 14000 lux eller cd, M22 warrior har rundt 23000 lux/cd. Så Olighten skal ha noe ekstra rekkevidde. Hvor langt rekkevidden øker er ikke linært. Altså 20000 lux lyser ikke dobbelt så langt som 10000. For å doble rekkevidden må man 4 dobble lux. Men du skal lett kunne se forkjell på rekkevidden. m22 er en liten kraftpakke i forhold når man sammenligner både lux og lumen, så alt i alt blir du nok fornøyd :)

 

En annen ting er at når du bruker en lykt som led lenser i fokusert modus, så har du kun spot, og ingen flombelysning. Det er en liten fordel når man skal se ting som er langt unna. På lykter med reflektor har du begge deler samtidig, og flombelysningen ødelegger litt fordi øyet automatisk blender ned når lyset i forgrunnen blir for sterkt. Blir litt det samme som å se ut av vinduet når man sitter i en opplyst stue en mørk kveld. Ser ikke så mye før man skrur av lysene i stua og øyet får justert seg til mørket ute. Eller det blir mer som å ha spredere og langlys på samtidig, man ser litt kortere rett og slett fordi øyet blender ned når det blir mer lys i forgrunnen, og da blir det verre å se fotgjengeren på 200 meter. Rett og slett fordi fotgjengeren på 200 meters hold har kun noen få lux på seg, og veien rett foran bilen har tusenvis av lux.

Link to comment
Share on other sites

Om de ikke er Li-ion, vil de da kunne være trygge å lades? Li-Po trygt? Nicad skal laderen tåle, om jeg ikke tar feil.

Tror nok de er li-ion, og trygge å lade. Har som sagt aldri sett eller hørt noe om det merket.

 

Nitecore sine inteli ladere føler på spenningen og indre motstand i batteriet hva slags batteri den lader og justeres deretter. Det jeg TROR kan ha skjedd er at når du skrudde av lyset har noe forandret seg brått og laderen kan ha reagert med å tenke: Hva fa.... skjedde nå?? og kuttet en sikring for å være på den sikre siden. Putter man strøm i et li-ion på samme måte som man lader et nimh, så smeller det. Har en kompis som prøvde å lade et rc microhelikopter med en hobbylader for nimh, og det blåste helikopteret til himmels å svidde hull i gulvbelegget. Og det var et knøttlite helikopter med knøttlite batteri. Så man bør ha tunga rett i munnen når man lader litiumbatteri :)

 

Lader li-po og li-ion i samme lader så det burde ikke være noe problem. Bruker li-po på små monsterlykter da li-po karer å levere vanvittig med Ampere på kort tid. Noe som er kjekt hvis man skal lage en liten 500-1000 lumen lommerakett av en liten aaa lykt. Li-po har litt mindre kapasitet (mAh), så det er prisen man må betale hvis man trenger et batteri som kan levere masse Ampere på kort tid. :)

Link to comment
Share on other sites

Hentet og det lyser da. Godt.

På 200m lyser den opp huset (bruker det som avstand og referansepunkt) langt bedre enn T7.

På 100m inn mot skauen lyser den opp alt. Selv om den ikke har fokus blender den ikke.

Fulgte med to CR123 1500mAh, lyser en smule dårligere med de 18650 jeg har, men som jonilse har forklart er det pga lavere styrke da det er ca 1800mAh. Lyktemannen har juleferie så jeg regner med grombatteriene kommer rett utpå nyåret.

 

Om lykta er verdt 800.-?

Ja og nei.

Bruker man lommelykt mye så er den verdt det, den går fint i lomma da den er på omtrent samme størrelse som T7, men den lyser 5-6 ganger mer og på sikt sparer man penger pga T7 bruker mye strøm og funker dårlig med annet enn gode Alkaliske batterier.

 

Trenger man ei lampe til å hente ved, finne veien hjem fra puben eller naboen etc finnes det mye greit på Jula som dekker behovet.

Bilder kan jeg legge ut.

Link to comment
Share on other sites

Noen tips til ei bra lykt som lyser laaaangt?

Har mange brukslykter, men mangler ei søkelykt etter dyr ol.

Blir nok mest liggende i bilen og med på småturer, så størrelsen er ikke avgjørende, men greit den ikke fyller hele sekken.. Gjerne med 18650 batterier.

Link to comment
Share on other sites

Beklager mange poster, men får mye feilmeldinger,,

Vil bare si at jeg er storfornøyd med zebralight,

Har brukt H600Fw Mk II Floody 18650 nesten daglig i over 1 år nå, og er veldig fornøyd med hvordan den fordeler lyset, styrken og holdbarheten til batteriet.

Lykter med senterspott liker jeg best å ha i handa.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Olight SR52 Intimidator som jeg bruker for å lyse etter dyr. Denne ligger alltid i bilen så størrelsen er ingen bekymring. Den er forøvrig ganske kompakt, lyser bra ut over 500m og har usb lader, som passer fint til mitt bruk.

Mener jeg betalte 1100kr for denne, men er ikke så bevandret at jeg kan si om det er noe som gir mer for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Noen tips til ei bra lykt som lyser laaaangt?

Har mange brukslykter, men mangler ei søkelykt etter dyr ol.

Blir nok mest liggende i bilen og med på småturer, så størrelsen er ikke avgjørende, men greit den ikke fyller hele sekken.. Gjerne med 18650 batterier.

Se litt på lumintop sd75 du:) om ca 650-700m er nok, så er den grum, den lyser opp store områder, og støtter direkte lading:) i tillegg holder batteriene tett over 2,5timer på full styrke..

 

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ble litt gira de sene nattetimer og bestilte meg den olight sr52ut.

Gleder meg til å teste den!

Lumintop sd75 virker interessant, litt stor men, virker jo lovende!

Kansje jeg bestiller den senere hvis ikke kona finner ut av det..

Fordelen med olighten er at den passer i koppholderen i bilen;) jeg har en sr51..

 

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte Olight SR 52 intimidator på xxl på tilbud i forrige uke til kr 699.- Gikk innom lyktemannen og hentet noen batterier som skulle være veldig bra samt en lader. Hyggelig fyr! Var ikke klar over at det hadde kommet en ny utgave av lykta, den nye kunne lades via ledning koblet rett i lykta.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Så fikk jeg da pakke fra China, skikkelig monsterlykt med hele 3000 lumen!

Den kostet riktignok hele 19.- inkl frakt og jeg må nok surt innrømme at her ble jeg lurt gitt :lol:

Den bruker 18650 batteri og lyser infamt ræva, har ikke målt, men tipper rundt 50 lumen da den lyser en anelse bedre enn M22 på laveste trinnet.

Jo helt sikkert grei å ha hengende på en spiker i gangen dersom sikringen går, men hvordan de måler disse lyktene der nede vil jeg gjerne ha svar på... :lol: og skal sende en epost til selger for gøy.

 

Nå visste jeg at dette var bløff mht lumen etc, men likevel da..!

Direkte komisk.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken lykt er det du har kjøpt, Gullvingen? Jeg har en Trustfire TR-3T6. Tror jeg ga 185,- Nå koster den 250,- http://www.dx.com/p/trustfire-tr-3t6-xm ... oFDcLxhwUo

Den lyser noe hinsides. Har prøvd den ved siden av bilen med langlys på, og den lyser i hvert fall såpass. Lykta bruker pwm, og det er meget synlig i snøvær. Alle snøfnuggene lager stipla linjer på sin ferd mot bakken. Anbefaler egentlig ikke denne lykta, men målt i lys/kr tror jeg den er uslåelig.

Har en Zebralight hodelykt med ett AA og varmhvitt lys. Denne er langt mer behagelig å bruke. Det blir mye mer behagelige farger. Granbar blir grønt og ikke blåaktig.

Link to comment
Share on other sites

Hva den chinadriten heter husker jeg ikke, så glem den...var bare for moro skyld.

Så jeg handlet en Olight M22 og den er varmhvit, meget godt lys og det blir dessuten godt fordelt av reflektoren. M22 var vel etter hva jeg husker CC og gir et helt dønn stabilt lys.

Eter litt batteri, men har nok av oppladbare 18650.

Link to comment
Share on other sites

Det er nå moroa begynner. Greit at kina drit kan ha oppblåste spesifikasjoner, men de bruker somregels de samme cree led som alle andre. Og når de virker, så er det mye lys for pengene. Det er mest i driveren, og brytere, coatet glass osv de dyre forskjellene ligger. Tipper det er bryteren som har dårlig kontakt. Ofte er det bare å skru i smådeler og tørk rent alt, så funker ting som det skal. Skjer ganske så ofte at nye lykter trenger en god rens før de fungerer/ får god nok kontakt til å fungere optimalt.

For kjapp feilsøking av bryteren er det bare å kortslutte med noe.

http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... -lights%29" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Jo mulig det, men her er det kun en linse foran LED og resten av lykta er ikke stort sett større enn batteriet, dessuten ser man faktisk LED'n ved fullt uttrekk, altså den lyser en firkant og man ser LED'n skarp, ikke skygge, men lys. Bare drit, men funker helt greit til huslige ting.

 

M22 derimot er litt mer anvendelig ute i mørket.

Må få tatt et par bilder som viser Ledlenser T7, M22 og Chinacrap samtidig, da skjønner du hva jeg mener om vidunderet fra Ebay.

Link to comment
Share on other sites

Måtte invistere i litt lys her om dagen selv, hadde et gavekort som måtte brukes opp:)

Ble en Nitecore SRT6 (håndholdt) og en Nitecore HC90(hodelykt).

I tillegg ble det handlet inn en håndfull nitecore 18650 batterier og en nitecore D4 lader:)

 

Meget fornøyd med begge lyktene, lyser knallgodt! Eneste jeg savner er direktelading i SRT6'n.

Digg å endelig ha et par skikkelige lykter kjenner jeg, og blir mest sannsynlig ikke de siste:) tenkte jeg skulle kikke litt på de nevnt over i tråden her

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Fikk meg en ny liten krabat av kobber i posten i dag. Den heter Cooyou quantum. Har allerede en i titanium fra før, men likte den første jeg kjøpte så godt at jeg bare måtte ha en til mens den enda på markedet. Knøttliten, lades med micro usb, så den kan lades opp i bilen, hjemme, på jobb etc etc. Lav er 8, og max er 130 lumen. Har såpass mange lykter fra før at jeg ikke lar meg så lett imponere av nye lykter. Men denne er jeg virkelig imponert over. Fin-fin størrelse å ha på nøkkelhanken, og at den lades med usb gjør den enda bedre. Både titanium og copper versionen kostet rett under 350 kr, og gratis frakt, så går akkurat under tollgrensa. Finnes også i aluminiun og rustfritt stål, til noe lavere pris. Anbefales på det sterkeste :thumbup:

IMG_0383_zpshbfuvc6m.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jonilse; Jeg kjøpte noen sånne som julegaver i fjor høst, og er enig i dette er supre lykter størrelsen tatt i betraktning. Fargetemperatur er tilnærmet perfekt til bruk på nært hold.

 

Et par av dem var litt slarkete når de var skrudd av. Det ordnet seg med en litt tjukkere O-ring. Om jeg skulle ønske noe måtte det være klikkbryter på disse.

 

Absolutt anbefalt.

 

PS: Navnet er Cooyoo, så blir det lettere for andre å søke. ;)

Link to comment
Share on other sites

Yepp, blingset på navnet litt.. Med klikk bryter vil lengden øke betraktelig. Så det ville ikke jeg ha likt. Har en god del aaa lykter, er vel aaa lykter jeg har mest samlermani på. Har funnet ut for lengs at med klikkbryter kommer nøkkelringen fort i veien for bryteren når man har sånnt på nøkkelhanken. Blir fort knotete med kombinasjonen liten bryter, og en ring i veien :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei, registrerte meg på dette forumet nå, og fant tilfeldigvis denne tråden.

Bra vi er i den lyse tiden av året, sier jeg bare, ellers kunne veien til dopdealeren

på Majorstua (lyktemannen) blitt kort. Kjenner behovet øker når jeg leser her!

 

Jeg har

Zebralight H602 Flood

Zebralight SC600w Mk II L2

ArmyTek Wizard Pro XM-L2

SunwayMan V25C

Olight S20 Baton

 

Alle bruker 1 stk 18650 batteri.

 

Tja, jeg er kjempefornøyd med 602'en. Det er favoritten, særlig når jeg går med bikkja om vinteren.

Har med 600'en i lomma hvis jeg må se langt, blende en bilist eller annet.

 

ArmyTek -lykta blir veldig varm, ellers er den også ei god hodelykt, men ikke så mye brukt.

 

Den trinnløse justeringa på SunwayMan'en er fin. Ligger også bedre i hånda enn 600'en,

som jeg fort synes blir litt liten. Bra med stor knapp bak når man bruker hansker.

 

Olight Baton vet jeg ikke helt hvorfor jeg kjøpte. Altfor eksponert av/på -knapp, så den er nå

konvertert til sidemontert hodelykt som henger i boden. Reservelykt.

 

.. og vi gjør alle feil, så jeg har en Led Lenser slengende i bilen et sted. Har to stk. når jeg

tenker meg om, en håndholdt som er brukbar, og ei hodelykt jeg tror heter "SEO 5" som må

være det dårligste som noensinne er produsert. Skikkelig tabbekjøp. Drittlykt.

 

Jo.. En Tank007 tk-701 (AAA) fikk jeg av dansken, ligger på badet, og den er veldig fin når man skal klippe nesehår!

Man stapper den ganske enkelt opp i boret ved siden av, så hele pottiten lyser opp :D

Da er det enkelt å spotte de tjukke hårene som klør, og klippen er over på null komma niks.

En bruk av AAA-lykt dere ikke hadde tenkt på, eller hva?

 

Fortsatt fin lørdagskveld.

 

A

Link to comment
Share on other sites

At en led lykt blir varm er bare et godt tegn. Da vet man at varmen fra leden ledes bort, og ut av lykten. Zebra er kjempelykter. Favoritten min til det meste er en h600 fc III. Mye lys av den nye "quadcore" xm-l easywhite leden. Den trenger 6V, så lykten har en boost driver. Nydelig fargetempratur, og relativt høy cri. Blir nok å kjøpe ny hodelykt nå snart når zebralight begynner med xhp35 led i hodelyktene. Ikke fordi jeg trenger det, men mer pga jeg ikke har noen lykter med xhp35 led :)

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg har brukt H600Fw Mk II Floody 18650 XM-L2 Headlamp Neutral White

I 1.5 år nå og er storfornøyd med lykta, fargen og spredningen er veldig behagelig.

Hva er forskjellen på din lykt jonilse?

H600Fc III High CRI Floody Neutral White 18650 Headlamp

Høy cri? Hva betyr det?

Og kommer zebralight med oppgraderte lykter med ny led?

Såfall når?

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen er hva slags type led de bruker. Og siden en xm-l2 easywhite trenger 6Volt for å tenne, så

er driveren også anneledes. En vanlig xm-l2 trenger 3V.

xm-l2

http://www.cree.com/LED-Components-and- ... XLamp-XML2

xm-l2 easywhite

http://www.cree.com/News-and-Events/Cre ... L2EZWintro

 

Cri = colour rendering index. Kort fortalt hvor mye av fargespekteret leden kan gjengi. For eksempel så hadde eletrikeren på jobben store problemer med å se forskjell på en rosa og en litt lys lilla ledning hær om dagen. Han brukte en led lenser hodelykt. Klarte heller ikke å skille ledningene med den hodelykten han brukte, de så dønn like ut.. Når jeg lånte han min lykt med en høy cri led, så vi forskjell på ledningene med en gang :)

 

Vet ikke nøyaktig nårtid hodelyktene kommer ut med xhp35 led, men er nok like rundt hjørne. Den handholdte er kommet ut allerede.

http://www.zebralight.com/SC600w-Mk-III ... p_179.html

 

http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... I-18650%29

http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... -HI-BUY-IT!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kjøpte sånn en liten Cooyoo lykt, men hvordan lader dere denne?

Forstår det slik i bruksanvisning at den skal ha 100 mA ladestrøm.

De fleste ladere jeg har er på 1-2 A

Kutter denne lykta strømmen når batteriet nærmer seg "farlig" tomt?

Link to comment
Share on other sites

Plugger bare i usb, laderen. Min lader er på 2A, elertonikken inne i lykten tar seg av nok av resten. Hvis den ikke hadde hatt eletronikk som styrte ladingen, ville batteriet blitt ladet farlig fort. Full ladet på minutter, noe den ikke blir. Og batteriet ville ha fått 5V 2A konstantstøm, noe som ville ha fått batteriet til å eksplodere :) En kompis prøvde engang å lade et lite lithium-ion batteri med en nimh hobby lader. Det tok 5 min med konstantstrøm, så smalt det og han fikk et svimerke i parketten :)

 

Den kutter ikke stømmen når batteriet begynner å bli tomt. Så du kan tømme det helt og ødelegge batteriet. For min del er det ingen problem, er vant med å bruke ubeskyttede 10440 batteri i diverse aaa lykter. Bruker å avogtil se om det er forskjell på høy og lav. Når forskjellen blir mindre enn den bør være er batteriet på tur å tømmes, og bør lades (volten daler). Man ser det ganske lett på lys styrken når det er på høy tid å lade :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...