Jump to content

Den store lommelykttråden


5,56

Recommended Posts

Noen som kan anbefale en komplett lykt, altså med batterier og lader, i omtrent samme område som Olight SR95? Tenker å bruke ca 2000 på dette.

Mente XXL hadde denne modellen før, men jeg fant den ikke på nettsidene lengre.

 

Konemor er mørkeredd og hun må ha noe som lyser opp nabolaget når hun lufter hunden på baksiden av huset. :)

 

Takk for innspill!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Oppskriften på å lyse langt er stor reflektor. Større reflektor jo bedre. Hvis du ikke vil ha enorm reflektor på en (lomme) lykt. Bør du lete etter en lykt med liten led. Det er størrelsesforholdet mellom led og reflektor som fokuserer lyset til en tett lysstråle som når langt. Så hvis du ikke har lyst på en stor reflektor, trenger du å krympe leden.

Er et par folk inne på candelpowerforums som har spesialisert seg på å customisere standard lykter til å lyse ekstremt langt.

 

Vinhnguyen54

http://www.candlepowerforums.com/vb/for ... nhnguyen54

 

Eller saabluster.

http://www.onestopthrowshop.com/

 

Mye av det de lager konker ut en fenix tk75 med glans.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

De som er bevandret i lommelykt verdenen lukter som regels ikke på led lenser.

For stor, lite for pengene, ip64, pwm. Det finnes lykter med mer lumens, med mer lux, og som attpåtil har bedre byggekvalitet og er billigere :) xr21r2 er imponerende med 140000 lux under boost. Der holder til det meste hvis man skal se langt. Men sier heller ja takk til en custom bygd k50vn ( ca 6-700000 lux) til rundt 1500 kr. Vinhnguyen54 på candlepowerforums lager lykter med 140000 lux som man faktisk får plass til i lomma på dongeribuksa :)

Link to comment
Share on other sites

Men bare for å ha det sagt, så er ikke mer lux eller mer lumens alltid best. Er et gammelt ordtak inne på cpf at jo flere poster man har, jo mindre bryr man seg om å ha mest lux eller lumens :)

På samme måte er ikke alle jegere ute etter den riflen som spytter mest grain ut av løpet, eller har høyeste hastighet på knappenål kula. Alle ting har sine fordeler og ulemper. Bilfolk kjøper ikke en lastebil til å kjøre til butikken med bare pga den har mest hk, og mc folk kjøper ikke alltid en dragracer pga den har høyest toppfart. Hva som er "best" er alltid subjektivt, og må vurderes opp mot bruken til hver enkelte bruker :)

Vet av erfaring at de største lyktene blir liggende hjemme å samle støv. De minste er på nøkkelringen, og de jeg personlig synes er best ute i skauen, er sånn midt i mellom. Jeg fokuserer mest på byggekvalitet, fin og varm fargetempratur, lang batteri tid osv for tiden. Har vel et par bæreposer med dyrere lykter og velge mellom :oops: Og hva jeg synes er best av dem, kommer helt an på hva de skal brukes til.

Link to comment
Share on other sites

Hehe en god sammenligning. Tenker mest på ei lykt til å lyse på jordene med når en kjører rundt og speider. Og ei lykt til ettersøk på børsa evt på hode. Har ei billig 12 volts lykt i bilen, men kunne tenkt ei som lyste klarer, den er vel ei 50 watts pære i. Får sjekke litt rundt :)

Link to comment
Share on other sites

Hei, lenge siden jeg har vært aktiv her.

Gått meg litt vill i lommelyktverden for tiden,.

Kunne tenke meg ei ny håndholdt lommelykt, den må være slik at lysstrålen kan fokuseres.

Sett litt på led lenser m14x

 

http://www.magasinet.no/display.aspx?me ... odid=16270" target="_blank

 

Vil dette være et bra valg, eller finnes det bedre alternativer fra andre leverandører?

Kom gjerne med forslag:-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det er mye å velge i av lykter, selv har jeg blitt svak for Zebralight de siste årene. Solide lette lykter (og ikke minst fine hodelykter) som lyser bra, med lettvint justering av lysstyrke. Jeg hadde sett nøye på en Zebralight SC52w L2 Chiefen. Mulig den blir svak for ettersøk, da vil en SC62w sikkert være bedre med over 900 lumen, men den krever 18650 batterier, så du må ha lader til det i tillegg.

 

Ellers er jeg helt på vippen til å handle denne selv. Perfekt "jobb lys" uten hotspot. H502w L2. Jeg har forrige versjon av denne hodelykta, og den er mye brukt. Men har lyst på en oppgradering, mye pga lengre lystid på samme lumen, og høyere max lysstyrke noe som kan være greit å ha i bakhånd.

Link to comment
Share on other sites

Om en vil ha en "lommelykt" (jeg trenger ikke ha den i lommen, men er ikke ut etter håndholdt luftvernlyskaster..) som bruker AA-batterier og gir skikkelig lys; hva skal en kjøpe da?

 

Formålet er universalbruk-alt fra tur med hund via ettersøk til å lyse etter den he*****es mutteren som falt ned.

Tja. Kommer bare på noen få i farta. Du kan sjekke:

Sunwayman d40a

Nitecore ea41

Fenix tk41

Fenix ld41

Fenix e41

Link to comment
Share on other sites

Jeg er på utkikk etter ei lykt til å ha i bilen.

De krav jeg har er at den skal gi GODT lys for å se dyr ute på jordene (300m) og at den har mulighet for å lades via cigarettenneren eller annen 12v uten å måtte ta ut batteriene. Batterikapasitet ut over 1 time på full pupp er altså ikke nødvendig.

 

Byggekvalitet er ikke så ekstremt nøye ettersom den primært vil stå i holderen sin i bilen.

 

I bilen på jobb har vi LED-lenser (tror det er P17) med ladestasjon/holder og den er grei nok, men virker noe overpriset.

Pris er alltid en faktor.

 

Noen som har forslag?

Link to comment
Share on other sites

Olight har en lykt som heter SR52, som du muligens kan bruke.

Denne bruker 3 stk. 18650 batterier, som kan lades gjennom en mini-USB port, mens de er montert i lykten.

Lykten oppgis å ha egenskaper som kan passe med ditt bruk, max output 1200 Lumen i en stråle som når 500+ meter.

 

Se produsentens side for detaljer, og du finner også noen "Product Reviews" på YouTube.

 

Mvh Komla

Link to comment
Share on other sites

16340 er oppladbare CR123 celler.

De har en høyere spenning (3,6V mot vanlig 3V) og kan ikke brukes om hverandre uten at apparatet du skal bruke dem i tåler det.

 

Men i din lykt tolker jeg det slik at det går fint.

Er sikkert en spenningsregulator i lykta.

Link to comment
Share on other sites

Ikke lett å bestemme seg for hodelykt, og tar gjerne i mot tips. Ønsker en lykt med mulighet for lav input for å maksimere brukstid, men også med mulighet for skikkelig lyskaster til bruk når jeg skal ut på sjøen for å trekke teiner eller er ute for å telle hjort. Pris opp mot 2000 kroner. Har en led lenser h14 nå på 250 lumens, men trenger mer lys i enkelte situasjoner og spesielt på sjøen. Liker koseptet med zoom på led lenser og har kikket på h14r2 på 850 lumens. Magicshine MJ872 er også en kandidat, men det virker ikke som om den kan dimmes veldig langt ned. Kanskje er dette også en kandidat http://www.armytek.com/products/flashli ... xm-l2.html" target="_blank men er usikker på hvor sterk denne er på max i forhold til de to andre jeg nevner?

Noen innspill på disse tre eller andre som bør vurderes?

Link to comment
Share on other sites

Har du kikket på Zebralight H600w? Ikke den som lyser lengst, men har fantastisk godt lys til arbeid i båt og ved sjøen. Sikkert noen som kan fortelle hvorfor det er sånn, med CRI og forskjellig, men den er mye bedre enn mange andre jeg har prøvd i slike omgivelser.

En annen ting jeg liker er at du ikke får tunnelsyn med den; strølyset avtar jevnt utover, og du får ikke en definert overgang til mørket rundt.

 

Den kan dimmes laaaangt ned.

 

http://www.zebralight.com/H600w-Mk-II-1 ... p_117.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Både Armyteken og Zebralighten er garantert utmerket til det meste av det du etterspør, men jeg tror begge to vil komme litt til kort ved lysing etter hjort. Problemet med lykter som skal lyse langt, og jeg antar det er en fordel ved lysing etter hjort, er at de som oftest blir noen digre beist. Fordi det gjerne trengs litt størrelse på reflektoren for å få noe særlig lengde på lyset. Og da er de fort ikke så greie å ha på hodet lenger. Men til en totalpris på ca. 2000,- så får du jo både ei knall hodelykt, for eksempel den nevnte Zebralighten, og ei håndholdt som kaster langt. Hvis du skal ha enkel batterilogistikk så vil vel for eksempel Zebralighten sammen med, for eksempel ei Fenix Tk 32 være en kurant kombinasjon innenfor ditt budsjett.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tips. Ser fordelen med dimming på Zebralight og Armytek. Ofte greit å kunne dimme godt ned for å spare batterier og holde lysbruk på minimum. Fordelen til Led lenseren er vel at på max zoom lyser den ganske langt. Så grei ut den Fenixen med ulike farger!

Link to comment
Share on other sites

Trenger tips til lommelykt.

 

Krav:

Beltestørrelse (må fint kunne gå i en belteholder under dressjakke uten at det synes noe særlig)

Zoom

Høy og lav styrke (evt blits også)

AA eller AAA batteri

God lyslengde

OK levetid på batteriene.

MAKS 600kr + frakt

 

Fyr løs folkens!

Link to comment
Share on other sites

Ett tips. Dropp kravet om zoom. Det er vel nesten bare LedLenser som driver med det. Og selv om det kan se ut som de har kommet seg litt det siste året, så er det andre produsenter som gir lang mer for pengene.

 

Uten å foreslå konkrete modeller så ville jeg sett på noe fra Fenix, Jetbeam, Nitecore, Solarforce, Spark, Zebralight, eller lignende.

Link to comment
Share on other sites

Led Lenser P7.2 da, Helgemo.

 

Relativt kompakt, AAA, boost, høy og lav styrke, zoom med bra lysbilde både nær og fjern.

Oppgitt 320 lumen max, 260m rekkevidde og 175g vekt.

 

Vi bruker den på jobb på havet, og den er dønn solid; tåler mye juling og saltvann.

 

349 kr får du den for. Noe jeg mener den absolutt er verdt.

 

led-lenser-p7.2-LLP7.2-d6.jpg

 

ll880004_v2_specsx550.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du gjør selvfølgelig som du vil, men P7.2 er både relativt klumpete og gir lite lys og driftstid i forhold til størrelse. Men den lyser nok lenger enn de fleste lykter med et AA-batteri. Som kanskje vil være det mest nærliggende å sammenligne med i forhold til de fleste av dine krav. Om den er for klumpete for ditt bruk må du jo avgjøre selv.

Link to comment
Share on other sites

Et aa batteri, med zoom, relativt liten, belteclip. Den er lett. sipik68. Mer lykt for pengene finner du ikke.

Er såpass billig at man kan kjøpe en god del av dem og fortsatt holde seg under tollgrensa, og få fraktfritt levert på toppen. Koster vel like mye som en halv pølse med brød for den billigste med 1 lysstyrke. De med høy-lav-blitz koster vel noe som en hel pølse med brød. Hvis du ikke liker den, putt den i hanskerommet på bilen. Kan fort bli verdt mer enn en pølse :) Har en selv og har hatt den i atomer. Kan ikke fatte hvordan de greier å lage en lykt som fungerer så bra til noen dollar i utsalgspris.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg zebralight H600w Mk II

Og H600Fw Mk II Floody etter å ha lest mye bra om de.

 

Er veldig fornøyd med lyktene, spesielt sistnevnte.

Eneste jeg synes er at de spiser batterier..

Jeg bruker xtar 18650 - 3400mAh Li-ion batterier.

 

Hva slags batterier er de beste til disse lyktene?

Hva bruker dere andre?

Og hvor lenge klarer dere å kjøre lykta på max?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Panasonic NCR18650B Protected Rechargeable 3400mA. Lader er Nitecore Digicharger.

 

Jeg har aldri testet lykta med tanke på batteritid på full styrke, men jeg kan si at jeg med normal bruk der jeg trenger mye lys får omtrent 3,5-4 timer ut av et batteri før jeg uansett bytter batteri eller lader for sikkerhets skyld.

 

En annen ting jeg har oppdaget er at jeg ikke ser mye forskjell på H1 og H2. Noen som har samme erfaring?

Link to comment
Share on other sites

Hvis lykta er noenlunde bra regulert så er det da så lite strøm igjen på batteriene da at de bør byttes ganske kjapt. Billiglykter har ofte ikke regulering, og da blir det bare gradvis svakere istedet. Tror knapt det finnes noen lykter av anerkjente merker som ikke har regulering. men det vanlige er at når det er lite strøm igjen så slår de seg ned på svak innstilling, så vet man at man må bytte batteri.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...