Jump to content

Den store lommelykttråden


5,56

Recommended Posts

Jeg går litt den andre veien. Liker de små lyktene. De gangene jeg trenger lys, er det bare å stikke handa i lomma å hente opp en lykt.. eller to. Noen ganger kan jeg ha tre-fire ..huff.. men da har jeg som reglels glemt dem av i en lomme hær og en dær.

Netopp bestillt en "mako flood". Gleder meg som en unge over noe som er ca like kraftig som et stearinlys. Men da er det andre kvaliteter enn lumens jeg jakter etter :) Har også lekt meg med en mbi torpedo x (prototype) i noen uker nå, den kommer til å bli en liten råtass når den kommer i full produksjon :)

 

Litt bling i en minikoffert.

p3ed.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er i modus for en hodelykt til og ser at Zebralight anbefales, men hvillken modell? Kunne i utgangspunktet tenkt meg en på AA batterier, men ser jo at 18650 gir mye mer lys! Nå har jeg andre hodelykter for skiturer, denne er mer til hundelufting, jakt (ligge i sekken) og generell bruk. Er ulempene med 18650 batterier større enn nytten av mer lumen? Jeg husker jo at jeg fint klarte å gå på ski med hodelykt på 85 lumen, den gangen alternativet kun var svinedyre (etter mitt syn) orienteringslykter med sterkt begrenset batterikapasitet.

 

Spørsmål to er jo flood eller ikke og neutral eller cool white?

 

Takk

 

 

 

 

Edit: skrivefeil og litt utdyping

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du ser konturer og fargeforskjeller bedre mtp at varm hvit lys lyser opp fargene og forsterker de, blå-hvitt lys gjør alt gråaktig.

 

Blåhvitt lys på hodelykt er fint til når du trenger å lyse opp et stort område uten å se etter noe spesielt (Vanlig tur i marka, skitur etc)

 

Varmhvitt lys er fint når du søker etter personer, ting etc.

 

Jeg har en blå-hvit hodelykt og en varm hvit lommelykt

Link to comment
Share on other sites

Enig med at varm fargetemperatur passer best for skog og mark. Syns varm og nøytral passer best til det meste. De lyktene jeg kjøper som ikker er varm/nøytral blir som regels det ganske kjappt. så langt det lar seg gjøre.

 

img7139kj.jpg

 

Synes flombelysning er bedre egnet til å gå med enn spot. I skogen trenger du ikke rare rekkevidden. Er jo trær overalt, og en lykt som et tunet for rekkevidde er ræva å gå med. Man får fort tunellsyn og fokuserer øyene kun på den lille flekken foran deg med størst konsentrasjon av lys. Håndholdt lykt er heller ikke noe særlig å gå langt og lenge med. Når man begynner å bli litt sliten så begynner armene å peive, og da har man et lys som går opp og ned stien. Med hodelykt får du dønn stabilt "gyrostabilisert" lys i forhold. Og man kan pendle med armene mens man går uten problemer. Er litt rart for de gangene jeg vet jeg blir å trenge lys, tar jeg alltid med en hodelykt. Men når jeg får kjøpedilla, kjøper jeg mest håndholdte små lykter 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har flere som tar fra 1x16340 til 2x18650, det eneste som manglet var en stor kraftig lykt. Det som mangler nå er vel sånn sett en enda større og kraftigere lykt :forvirra:

Vil si at det eneste som mangler en en knøttliten aaa å ha på nøkkelringen. hehe synes cr123 begynner å bli stort :) Dqg tiny IV og preon p0 er de desidert minste i aaa klassen, og er ca like lang som en standard hus nøkkel når den henger på ringen. Klasker ikke i kneet når jeg kjører bil (noe som de litt større aaa lyktene gjør når de henger på hanken.) Lykta som henger på nøkkelringen er den som blir mest brukt. Uten tvil.

Muligens det neste å sikle på? Men jeg advarer deg. Knøttsmå lykter til hverdagsbruk kan være ekstremt avhengighets skapende :)

Link to comment
Share on other sites

Enig med at varm fargetemperatur passer best for skog og mark. Syns varm og nøytral passer best til det meste. De lyktene jeg kjøper som ikker er varm/nøytral blir som regels det ganske kjappt. så langt det lar seg gjøre.

 

img7139kj.jpg

 

Synes flombelysning er bedre egnet til å gå med enn spot. I skogen trenger du ikke rare rekkevidden. Er jo trær overalt, og en lykt som et tunet for rekkevidde er ræva å gå med. Man får fort tunellsyn og fokuserer øyene kun på den lille flekken foran deg med størst konsentrasjon av lys. Håndholdt lykt er heller ikke noe særlig å gå langt og lenge med. Når man begynner å bli litt sliten så begynner armene å peive, og da har man et lys som går opp og ned stien. Med hodelykt får du dønn stabilt "gyrostabilisert" lys i forhold. Og man kan pendle med armene mens man går uten problemer. Er litt rart for de gangene jeg vet jeg blir å trenge lys, tar jeg alltid med en hodelykt. Men når jeg får kjøpedilla, kjøper jeg mest håndholdte små lykter 8)

 

 

Nummer 4 fra høyre, care to give more info? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har flere som tar fra 1x16340 til 2x18650, det eneste som manglet var en stor kraftig lykt. Det som mangler nå er vel sånn sett en enda større og kraftigere lykt :forvirra:

Vil si at det eneste som mangler en en knøttliten aaa å ha på nøkkelringen. hehe synes cr123 begynner å bli stort :) Dqg tiny IV og preon p0 er de desidert minste i aaa klassen, og er ca like lang som en standard hus nøkkel når den henger på ringen. Klasker ikke i kneet når jeg kjører bil (noe som de litt større aaa lyktene gjør når de henger på hanken.) Lykta som henger på nøkkelringen er den som blir mest brukt. Uten tvil.

Muligens det neste å sikle på? Men jeg advarer deg. Knøttsmå lykter til hverdagsbruk kan være ekstremt avhengighets skapende :)

 

Jeg er ikke noen stor fan av aaa, men er klar over at det finnes et marked der ute som jeg foreløbig har klart å holde meg unna :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg har blitt stor tilhenger av AAA-lykter til hb(hverdagsbæring :wink: ). De er sterke nok til det meste av "spontanoppgaver" i det daglige og de tar ingen plass overhodet. Min erfaring er at et er diameteren, og ikke lengden, som er plagsom når en har lykter i lommen. Derfor er minst mulig diameter det som er avgjørende.

Dette er selvfølgelig en høyst subjektiv mening.

Jeg har endt opp med en 4Sevens Preon p1, eller en Fenix ld01 som fast følge i lommen. I tillegg ligger det gjerne ei Fenix hl10 i jakkelommen i hvert fall i den mørke årstida. Dette løser de fleste oppgaver greit. Skal jeg ut på noe jeg vet jeg kommer til å trenge lykt til så blir det gjerne oppgradert litt 8)

 

AAA-lyktene kjører jeg for det meste på Sanyo Eneloop-batterier.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har blitt stor tilhenger av AAA-lykter til hb(hverdagsbæring :wink: ). De er sterke nok til det meste av "spontanoppgaver" i det daglige og de tar ingen plass overhodet.

 

 

Helt enig! Jeg har hatt Fenix EO5 på nøkkelknippet i vinter og den er veldig grei å ha med seg til enhver tid. Jeg bestilte fra fenixsjappa.

 

http://www.fenix-store.com/fenix-e05-le ... ght-black/" target="_blank" target="_blank

 

Jeg har forresten falt tilbake til lykter med AAA og AA batterier siden det da er lett å få tak i nye batterier uansett hvor man er, gitt at det er bensinstasjon eller butikk i nærheten. Ikke alltid mulighet eller tid til å få ladet feks CR123 eller 18650 som jeg også har i noen av lyktene mine.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Nitecores i4 lader, den står ikke på lista på candlepowerforum men den får stort sett bra kritikk.

 

De beste batteriene er de med Panasonic celler, det er egentlig ikke tillatt å sende li-ionbatterier med fly så det er vanskelig å kjøpe utenlands, selv om det visstnok går bra noen steder.

 

sist nå så kjøpe jeg disse: http://altitec.no/panasonic-ncr18650a-batteri-3-6v-li-ion-18650-med-sikkerhetskrets.html

og disse: http://www.xtar.no/products/xtar-18650-3400mah

 

Xtarbatteriene har samme Panasonic celle som panasonicbatteriene fra altitec, og når jeg bestilte 3100mah fra Altitec så fikk jeg faktisk 3400mah i postkassa.

 

AWbatteriene sies å være blant de aller beste pga. veldig gode sikkerhetskretser: http://www.dsgshop.no/forside/Batterier/AW.aspx

 

Kjøp aldri xxxfire batterier.

Link to comment
Share on other sites

hehe, du får se om du kan fiske de frem igjen, såvidt jeg vet lager ikke surefire oppladbare li-ion batterier av den typen vi snakker om her, så de du kastet er antakeligvis en annen type batterier ;)

 

Det er altså batterier av typen 18650, 16340 o.l. li-ion produsert av f.eks ultrafire, trustfire o.l. billigmerker fra Kina.

Link to comment
Share on other sites

Trustfire ja, det er noe annet. Jeg personlig ville ikke brukt Trustfirebatterier.

 

Noe av problemet er at man ikke vet med sikkerhet hva man får, det kan godt hende det finnes trustfirebatterier innimellom som er gode, men så er det dårlige også.

 

kjøper du kvalitetesbatterier så er du sikker på at batteriene du bruker er gode.

Link to comment
Share on other sites

Bestilte noen batterier fra batterionline.no 26 januar. fortsatt ikke levert.

Bestilte batterier fra illuminationsupply samme dag, kom i posten i går.

 

Jeg støtter helst norske forhandlere i det store og hele, men de bør kunne klare å levere innelands raskere enn man kan bestille fra USA, ellers ender man opp med at det ikke bare er dyrere, men tregere også.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ønsker å bedre ytelsen på ei gammel surefire g2 lykt... Den typen man kan skru av hele hodet på, og ta ut hele lyssatsen.

 

Hva kan man gjøre for å få best mulig lys? Er led-konv-kit veien å gå, eller veit dere som har skikkelig peiling på dette om noen andre frekke måter å få litt ytelse ut av denne lille saken?

 

(pæra er knust og glasset er varmeskadet/boblet)

Link to comment
Share on other sites

Takker! Har nå sett på malkoffen. Syns det er dyrt å betale 50 dallars + frakt for den, hvis den ikke lyser veldig bra. Når du sier at kroppen brenner opp, mener du da selve kroppen eller hodet?

 

Hva med å bytte hodet da? Det var noe på ebay som så ut som et hode som skulle passe rett på(http://www.ebay.com/itm/Solarforce-M3-X ... 5405d12afa) Er ikke dette noe da? Tenkte kanskje at varmen stort sett ville fanges opp i dette....

 

Har forresten lett etter en klikk bryter og. Er en Z58/Z59 fra surefire noe å tenke på? Andre alternativer?

 

Er redd det vil koste like mye som ei ny og bedre lykt å bytte både lyssats og tailcap... Hadde uansett vært artig å få brukt noe av den gamle traveren!

Link to comment
Share on other sites

Det er varmen som skader fosforet i leden. I halogen går varmen ut i front med lyset. (Noe du kan se på plexiglasset). Led må ha kjøling da varmen ikke stråles vekk med lyset i front. Med for mye varme vil lysstyrken sakte men sikkert forsvinne, litt etter litt etterhvert som fosforen koker opp.

Link to comment
Share on other sites

Et solarforce hode skal funke på g2. Solarforce hoder har 2 fjærer i hodene sine. en til + i midten, og en ytterfjær som gir -. Akkurat som en p60 drop in eller orginalpæra. Bare røkk bort alt i en g2 og skru på et komplett hode. Har et urgammelt "solarforce masterpice pro 1" hode som ennå holder koken. Når jeg kjøpte den skulle solarforce inn på lommelykt markedet. Så den er svært solid, og har god byggekvalitet. Vet ikke hvor gode dagens komplette hoder er. Ulempen er at de blir enormt store, og ikke så lett å fiske opp av lomma. Og at de små cr123 batteriene blir sugd tørre forere en en viss politiker på guttetur i riga hehe :)

Men. En ting må du tenke på. Du får litt dårligere kjøling enn hodene er tiltenkt siden du ikke har en alu batteritube som leder varmen til handen din. Og nitorolon tuben gir mindre masse og areal å spre varmen i. (vi er 70% vann og det pumpes rundt, så vi fungerer som en vandrende vannkjøling for en kraftig led lykt sålenge vi holder den i handen. Og lykten er varmere enn handen din)

Hvis du bor såpass langt nord at mørke netter = sen høst og mye kulde. Burde ikke kjøling med et komplett solarforcehode være et problem i det hele..

 

Er populært å kjøpe et alu hode til g2 når de led konverteres. Så det er også et alternativ.

http://www.solarforceflashlight-sales.c ... =14&id=321" target="_blank" target="_blank

leden får litt bedre kjøling da drop in modulen har litt kontakt med alu, helt i toppen av reflektoren. Man gi litt mere gass med tanke på lumens/Watt. Men bør fortsatt ligge unna verstingene. Mesteparten av W går til varme.

Tror denne ville passet perfekt hvis du spanderer på deg et alu hode. Ca 4,5W. Ikke en værsting, men er min favoritt led drop in, og den er blandt mange værstinger i samlingen.

http://edcplus.com/x60l-3mode-warm-whit ... -p-66.html" target="_blank" target="_blank

Fordelen er at den har en xm-l som går på halv maskin på 1,5A (tåler 3A), istedet for en xp-g som ville ha gått på full spiker på 1,5 A.

Leden blir ikke drevet hardt, og det er mere effektivt. Mindre % av W går til varme. Edc+ x60l er dreid ut av et stykke alu. Så hær er det også færre flaskehalser der varmen må hoppe over før den treffer tuppen på et aluhode, som tilslutt blir kjølt ned av omgivelsene. Vil påstå at byggekvaliteten på denne er lik malkoff sine berømte drop in. Er ikke store forskjellen når man sammenligner denne mot " lumen værstinger" av noen drop in modules. Grunnen er at 1000 lumens er kun dobbelt så lyst som 500 på papiret. Øyet trenger rundt firedobling av lumens for å oppfatte lyset som dobbelt så sterkt. Et hopp fra 500 til 1000 lumens får ikke meg til å engang heve øyebrynet. Øyet ser ikke rare forskjellen. Ser mer ut som 500 vs 650 hvis øyet skulle bedømt forskjellen man ser. Synes X60L har funnet en "sweetspot" på 1,5 A med reflektoren de bruker. Ser nesten like sterk ut som en xm-l2 som jeg kjører på 3,04A med copper star å masse high tec greier som gir fordeler og bedre kjøling. Denne skal være rett over 1000Lumens.

X60L ser nesten like kraftig ut som en hardt drevet xm-l, har dobbel batteritid, og mindre varmeproblemer. Ingen pwm. Fås i nøytral og varm fargetemperatur... Veldig god byggekvalitet. Ikke rart det er favoritten min.

 

Billig caps med klikk bryter.

http://www.solarforceflashlight-sales.c ... &s=18&t=FA" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Er det hodet fra en nyere solarforce lykt, eller et komplett hode som er dedikert for surefire/solarforce serien. som f.eks disse?

http://www.solarforceflashlight-sales.c ... =26&id=624" target="_blank

http://www.solarforceflashlight-sales.c ... =26&id=551" target="_blank

Har ingen glippe med det gamle masterpice hode som også var lagd som ettermonterbart "turbo hode" (Mye større reflektor) til solarforce L og surefire p + g serien.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei

Ser det er skrevet mye om hodelykter i denne tråden men siden utviklingen går videre så drister jeg meg til å stille ett spørsmål som er stilt tidligere.

Er det noen som kan komme med anbefaling på hodelykter, temker da på i prisklassen opp til 1500,- og 1500,- til 3000,-

Skal bruke hodelykten til skiturer med hund, jakt turer og turer generelt: Det blir ikke snakk om sykkling el andre aktiviteter med "høy" hastighet.

 

En annen sak jeg tidligere har forhørt meg om her forumet er muligheten for å bygge om Mag-Lite. Jeg har flere med glødepære som jeg kunne tenkt meg å få satt dioder inn i, men det må selvfølgelig ikke koste mere enn det smaker.

 

 

mvh

Tommy

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hei

Er det noen som kan komme med anbefaling på hodelykter, temker da på i prisklassen opp til 1500,- og 1500,- til 3000,-

Synes zebralight har gode hodelykter uansett prisklasse. Anbefaler h52w. Kraftig med et 14500 batteri. mere enn godkjent med et vanlig aa batteri. kan taes av hodebandet og brukes til så mye mere enn bare en vanlig hodelykt. Kan f.eks festes i beltet med det medfølgende clipset. Liker av og til å ha den på magebeltet på ryggsekken. Mindre insekter i ansiktet, og jeg blender ingen hvis jeg snur hodet og prater til noen :)

 

impa min g2 med sterk led, aluhus og klikkbryter. Funker supert, og lyser som fy. Kosta ikke mye heller.

 

Til de som tvilte på denne løsningen...

Er jo ikke noe å tvile på, for leden vil virke på et vis så lenge den får strømmen den skal ha, men er ikke til å stole på. Hvis det er en xm-l som blir drevet rundt 3 A (normale 800-100 lumens led moduler), ville jeg ha sjekket om aluhuset faktisk har masse og areal til nok kjøling. La lykten stå på full styrke i 5 minutter, vær rask og skru av hodet, ta ut og kjenn på led modulen. Hvis du brenner fingrene av deg når du tar på utsiden av modulen, er det farlig varmt på innsiden og rundt leden. Leden vil dø en sakte død hvis den blir for varm og ikke klarer å kvitte seg med varmen. Dvs den får dårligere prestasjon for hver gang den blir overopphetet litt etter litt. Med alt for mye varme kan man få uheldige konsekvenser som at ledden eller loddinger smelter opp pga all varmen, og et lite kakk fører til at leden løsner og ligger å skrangler inne i reflektoren. Eller at leden blir svidd og får en brunt lite svimerke i senter av ledden som sakte men sikkert vokser. Har opplevd begge deler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...