Jump to content

Recommended Posts

Hei,det er sikkert flere en jeg som har en 358win eller er intresert i kaliberet her inne!

Derfor vil jeg gjerne lage en tråd om riflene, ladningene, kulevalgene, jakterfaringer med kaliberet og andre intresante ting vi måtte komme på.

Håper dere kan bidra med noen spenende poster :!:

Husk, bilder gjør slike tråder ekstra morsome :D

 

Jeg kjøpte en Ruger Hawkeye i fjor når den kom i kaliberet. Den er rustfri og hadde den fæle plaststokken. Stokken passet meg ikke (den ble gitt til en sluttstykke-bror)så Harald Viken ordnet med en HiTec stokk, han kappa pipa til 47cm, flutet den og gjenget den for demper (Hausken standard). Viken gjorde også en fin avtreksjobb og polerte den værste "råheten" bort fra ladegrepet. 1,5-6x42 Zeiss Victory med kulebanekomensator ble montert, og på tampen av sesongen ble fire rådyr demontert. Ladningen jeg brukte da var winchester 358win hylser, Federal LR match hetter, 47grain N135 og 225grain Nosler Patition. Denne ladningen gikk veldig bra med demperen montert, men ikke bedre en ca. 40mm/100m uten demper.

Etter jul fikk rifla et lag med svart DuraCoat, dette synes jeg selv ble veldig bra (å se på).

Siste tillskudd er at 1.5-6en' for to dager siden ble byttet med en ny 2,5-10x50 Victory med Lotutec og kulebanekomensator.

Jeg har bestemt meg for å gå for 250grain Patition i stede for 225graineren jeg brukte i fjor. Presisjonen er en del bedre. Den samler jevnt og trutt på 25-30mm/100m uten demper. Ladningen er 46grain N135, ompressede Winchester 308win hylser, Federal LR match hetter og OAL71mm, dette gir 705m/s i pipestumpen.

Når demperen settes på må jeg skru 5 knepp opp og 5 knepp til venstre, det er jo lett og huske!

Har også en "stille pille" med 310grain Woodleigh som stabiliserer fint i underlyd. Husker ikke ladningen i farta, men det er N340 krutt!

Rifla har bare rådyr på samvittigheten foreløpig. Skuddefekten er formidabel og slaktene har vært fine.

Edited by Ei tohi varjata
Endret overskrift på tråden (2018-02-21) - Ei tohi varjata, moderator
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei alle 358 WIn jegere/skyttere.

Kommer vel flere på banen snart får vi håpe...

 

Eg har savnet gamle-tråden på "slutstykket" så dette blir bra :D

Eg har også som Hans Kristian en Ruger Hawkeye med 47cm løp og Hausken, men med orginal stokk enn så lenge :roll:

 

Har etterhvert funnet noen brukende ladinger.. Men sliter litt med ompressing av 308 hylser!

Etter at eg presser hylsene får dei ein "bulk" nederst på halsen innover slik at om ein sitter kulene litt dypt presser kula ut "bulken" så patronen ikkje passer i kammeret.(halsen har et punkt nederst der den er ca 1mm tjukkere enn resten av halsen)

Noen andre som har vert borti dette?

 

Bruker norma hylser og RCBS heilpresse.

Link to comment
Share on other sites

trenger gode argumenter i 338-08 VS 358 win valget.... :roll:

 

Kort: For 358- Pistolkuler. Meget billig å trene med.

For 338 Høyere riflestigning, høyer SD/BC.

Når det gjelder disse er det vel ikke akkurat snakk om lange hold uansett, så jeg veit hva jeg ville valgt! :wink:

Link to comment
Share on other sites

"bulken" som oppstår ved ompressing kommer med norma hylser antar jeg?

hadde samme greia med ompressingav 3006 til 8x57. "bulken mederst på halsen kommer av det tykkere godset som tidligere har vært skulder, som nå havner ved hylsehalsen, da kalsen havner en smule lenger ned på skulderen når du åpner halsen opp til 358, fra 308. f.eks federal hylser har ikke denne forskjellen i godset, og du trenger ikke frese bort noe for å få normaltykkelse i halsgodset.

håper dette var forståelig..

Link to comment
Share on other sites

Er med normahylser problemet oppstår ja, ein-gangs-skutte. Har bra tilgang på norma hylser på bana.

Vil det gå greit å frese vekk det som er til overs eller vil det kunne gå ut over styrken på hylsa..?

 

Har nok tilgang på Sellier & bellot også men det "klinger" liksom ikkje så bra...

Noen som kan sei noke om disse, er det verd å prøve?

Link to comment
Share on other sites

tror det skal gå å frese bort, men ikke hør på meg, finn ute et annet sted.

ad sellier&bellot hylser- har jeg opplevd at de sprekker ved første skyting, altså før omlading.

i tillegge her de jeg har ladet i 8x57 hatt grunnehettelommer, så jeg ikke får entret federalhetten skikkelig.

formet om federal og s&b hylser fra 30-06 til 8x57 uten problemer. send meg heller normahylsene i 308- jeg har en drøss(ihvertfall endel)federalhylser i 308 liggende...

Link to comment
Share on other sites

3. mann i tråden med Ruger Hawkeye!

Rifla mi er fortsatt heilt original. Ikkje eingong frilagt pipa.

 

Når det gjeld problem med Normahylsene, er dette noko eg har vore borti. Dei første hylsene eg omforma var Norma .308. Desse gav som beskrevet over, ein tjukkare ring i halsen. Desse ville ikkje kamra fint.

 

Etter dette omforma eg Winchesterhylser. Dette gjekk heilt problemfritt. Hylsene var skotne 2 gonger i ei .308-rifle. No har eg skote desse 13 gonger, og dei har enno ikkje gjeve meg problem. Hylsene vart gløda etter omforming, og har vore trimma 2 gonger etter dette.

Problem med Normahylsene er kjende!

Link to comment
Share on other sites

Ok, så norma hylsene er ikkje enkleste vei å gå...

 

Evert: Bytte mot Federal hylser kan jo vere en grei løsning.

Eg har ikkje så mange normahylser enda(klubben har i år byttet fra S&B til Norma som treningsammo for salg, men til nå er det stort sett dei ivrige skytterene som har møtt opp og der er det mest hjemmelading.)

Men me kan jo snakkes seinere, så kan vi bytte litt :)

Link to comment
Share on other sites

Slutter meg til det med problematisk omforming av norma hylser. Bruker kun Federal og winchester - ingen problemer.

 

Tenkte å bruke Norma oryks 250 grs fremmover. Noen som har erfaringer? (Billige i innkjøp på ferie hos søta bror)

Link to comment
Share on other sites

Slutter meg til det med problematisk omforming av norma hylser. Bruker kun Federal og winchester - ingen problemer.

 

Tenkte å bruke Norma oryks 250 grs fremmover. Noen som har erfaringer? (Billige i innkjøp på ferie hos søta bror)

 

 

Vet du om du sender kuler fra søta bror til norge?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

På tide å få liv i 358-tråden igjen.. :!:

 

Fikk innvia 358'n som hjorterifle i går :D

Kolle og kalv.

 

Sierra Game King 225grs med 47grs N-135, målt til overkant av 700 m/sek, var sterkt medvirkende til hendelsen..

 

Bra effekt i dyrene og lite kjøtt-ødeleggelser.

Godt fornøyd :D

 

Sikkert andre her som har lagt ned dyr med 358 win også, så fortell :idea:

Link to comment
Share on other sites

For mange år siden hadde jeg en Winchester 94 Big Bore i .356 Winchester, og savnet etter et .35 kaliber har nå motivert meg til å gi min Remington 7 et nytt løp i .358 Winchester. Har kontaktet et par børsemakere med positiv respons.

.358 løpet skal være rustfritt, helst fra Lilja. Jeg har også et ønske om en kamring som gjør at jeg kan utnytte magasinlengden, slik at tunge 250 grain RN kuler kan settes ut til COL 71mm og likevell ha 1-2 mm friflukt.

 

Remington 7 rifla har gjennomgått endel forandringer siden den først kom i hus for ca 8 år siden.

Løpet ble byttet til et blånert Shilen i .308 Winchester, samt retting av låsekasse.

Stokken er nå en McMillan for Rem.7 i grått/svart, hel base for kikkertmontering fra Talley samt Talley 1" ringer.

Originalsikringen er byttet ut med en M-70 variant. Etter årets jakt skal et nytt .358 Winchester løp etter planen på plass.

 

Har noen prøvd PBP kuler i 185 grain i .358 Win?

Har fundert litt på krutt til denne kula, vil tro at Vithavuori 133 kan fungere, andre tips?

Hvilke hastigheter kan jeg forvente med et 22" løp?

Link to comment
Share on other sites

Hei Morgan Cane.

Kjekt å sjå at det er fleire som finn 358win interessant.

 

Høres ut som en flott rigg du har :)

 

Eg har ikkje ladet PBP-kuler, men har ladet litt 180 og 200 grs hornady.

Og med N-135 blir hylsa full før eg når max-lading. Så eg har handlet N-130 for å prøve det på 180grs kuler.

Trur nok N-133 kan passe bra til PBP 185grs, hastighet veit eg ikkje men, 800+ ?

 

Sjølv har eg en pakke accubond 225grs som ligger og venter på å bli testet ut.

Link to comment
Share on other sites

Har personlig bare ladd med 250 grs kuler foreløpig, den gamle .308 ble pipet om for å ta tunge kuler i moderat hastighet.

 

Er det noen som har moroladniner med .357 kuler på 150 grains eller deromkring? Det finnes og noen kuler for revolverjakt på 180grs som er aktuelle å prøve etter hvert. Forsøksladninger mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Har ladet Hornady 180 grs XTP, (hulspiss revolverkule) Med 47grs N-135, gav bare 700m/s. Er nok for treigt krutt, men har N-130 klart for uttesting i vinter :)

Ladingen med N-135 gav god pressisjon og omtrent samme treffpunkt på 100m som 225grs Sierra GK i mi rifle.

Har testet XTP'n litt og effekten er vel som ei varmint-kule :lol:

 

Har ikkje testet lettere kuler men har hørt om en del dårlig pressisjon med lettere enn 180grs.

 

Har foresten 47cm løp.

Link to comment
Share on other sites

På tide å få liv i 358-tråden igjen.. :!:

 

Fikk innvia 358'n som hjorterifle i går :D

Kolle og kalv.

 

Sierra Game King 225grs med 47grs N-135, målt til overkant av 700 m/sek, var sterkt medvirkende til hendelsen..

 

Bra effekt i dyrene og lite kjøtt-ødeleggelser.

Godt fornøyd :D

 

Sikkert andre her som har lagt ned dyr med 358 win også, så fortell :idea:

 

Jeg har god erfaring med samme kule i 35 Whelen, meeeeget presis og bør være super kule for hjort og rådyr.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Godt å høre at .358 Win gir uttelling i skogen :D Et kaliber som absolutt fortjener mer oppmerksomhet, selv om mine praktiske erfaringer stammer fra tiden med .356 Win. Synd mange våpenskribenter konsekvent bruker ord som "brush-cartridge" og "hundefører-børse" :x

Vil tro det skremmer mange fra å gi .358 Win en sjanse. De kjøper vel heller en "snauflate-patron" vil jeg tro.

 

Nå er børsa mi sendt til børsemaker for å få nytt Lilja løp i .358 Win.

I mellomtiden har jeg så smått startet med lading. Bestilte originale Winchesterhylser, og ble litt overrasket over hvor lett disse var sammenlignet med omformede .308 Win hylser fra Lapua og Federal. Husker ikke vekten i hodet, men på volumtesten kom også Winchester hylsene best ut. Fylt til randen med Norma 202 krutt tok omformede Lapua hylser 56 grain, mens originale Winchester hylser tok 57.5 grain. Vi får se hvordan verdiene blir etter at ulike hylser er skutt i børsa også. The proof of the pudding is in the eating....

 

På kulefronten har jeg kjøpt inn 250 grain Speer og 225 grain Woodleigh SN. Synd ikke Woodleigh lager 225 grain kuler med Protected Point. Tror jeg skal sende en e-post til: zedfield@iinet.net.au (Woodleigh fabrikken) som starter med "pleeeease". Dersom flere også gjør det samme, kan det hende at Woodleigh velger å lage PP kuler i cal .358.

I kjelleren hjemme fant jeg også en halvfull eske med .358 Barnes X, 180 grain, så nå mangler jeg bare børsa. Håper å få den tilbake før kalenderen viser november.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var det en ny hjort som fikk seg en sierra GK 225grs. :)

Kalv skutt inn mellom bog og hals og ut gjennom dei siste ribbeina på motsatt side.

Datt i smellen og meget fint slakt! Litt flaks at vommen var like heil kanskje.

 

Virkelig imponert over den lille tjukkasen kalt 358win :D

 

 

Korleis går det med rifla di da Morgan Cane? Klar for uttesting snart??

Link to comment
Share on other sites

Da var det en ny hjort som fikk seg en sierra GK 225grs. :)

Kalv skutt inn mellom bog og hals og ut gjennom dei siste ribbeina på motsatt side.

Datt i smellen og meget fint slakt! Litt flaks at vommen var like heil kanskje.

 

Virkelig imponert over den lille tjukkasen kalt 358win :D

 

 

Korleis går det med rifla di da Morgan Cane? Klar for uttesting snart??

 

Hei.

Rifla er fortsatt hos børsemaker, ikke har jeg fått svar på politisøknaden min heller.

Ikke annet å gjøre enn å vente. Har innsett at det ikke bli blir tid til jakt med denne børsa i år nei.

Neste høst derimot....

 

Grattis med hjorten forrresten :D

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens,dette er en interesant tråd.eg vurderer og kjøpe ei brukt rifle i cal 308 win.Men vil ha noe som eg kan skyte litt grovere og tyngre kuler med,vurderer og eventuelt bytte til et løp i cal 358 win om eg kjøper rifla.

Det eg lurer på er hvordan kaliberet er når det gjelder kulebane og slikt,hvilke caliber kan det sammenlignes med?

Link to comment
Share on other sites

I denne tråde blir det som å banne i kirka,men jeg ville holdt .338 Federal som alternativ. Denne finner du brukandes fabrikk ammo, ikke i .358 win.

 

Jeg har .358 win selv, men ville valgt annerledes i dag grunnet at all ammo må lades selv. ( Ja jeg vet om Winchester silver... men snakker om brukandes ammo) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ser selv på 338fed som en spennende patron med veldig godt utvalg i kuler, også i lettere vekter (f.x. 180g Nosler Acubond).

Uten personlig erfaring med 338'en tror jeg alikevel at 358'en bærer 250g-ere bedre og serlig i korte piper!

Synes man at lading er no HERK, er man ikke "børsjesjuk" nok og bør kanskje ta et skråblikk på 6,5x55 eller 308 :lol:

 

Har skutt 6 rådyrbukker og en hjortebukk med 358'en (250g Nosler Patition) hittil i høst, blir mer og mer glad i rifla og kaliberet!

Link to comment
Share on other sites

Hallo folkens :P Eg nevnte tidligere i denne tråden at eg vurderte og kjøpe ei rifle i cal 308 win for å bytte pipe til cal 358 win :mrgreen: Nå er rifla plukka ut og satt til sides for meg :D og jakten på et løp i cal 358 win er i gang,og der trenger eg litt hjelp fra dere om hvem som kan ordne meg ei pipe for ikke så altfor mange høvdinger

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Eg ser at 358 win tråden har havna litt i "bakleksa".Så eg løfter den noen hakk opp.

Innvilget søknad i cal 358 win kom i posten for noen dager siden,har prata med våpenbutikken og har videresendt søknaden til butikken så nå blir det pipeskift på den brukte børsa som eg var og fikk satt til sides for meg for en måneds tid siden.Gleder meg ikke eg nei,åneida :lol: blir bestilling av hylser, kuler og diesett til uka :D

Link to comment
Share on other sites

Hvor lang/kort pipe kan enn ha i 358?

Med tanke på lyddemper, og fortsatt ha lang nok pipe for å få grei nok hastighet/stabil kule?

Idag er vel 47cm min., men den nye forskriften åpner jo for enda kortere.

Noen som har erfaring med det?

 

 

Ingen som har noe tips/erfaring?

Link to comment
Share on other sites

Hei HelgeK, les tråden fra starten!

Jeg har 46 eller 47cm pipe og får 705m/s med 250g Nosler Patition og N135.

1:12" twist stabiliserer 310g Woodley i underlydsfart! Smeller VELDIG lite i en standard Hausken demper.

Liker rifla aller best uten demperen.

Hadde jeg startet dette prosjektet i dag hadde pipa blitt 40cm!

Link to comment
Share on other sites

Ifølge Ladeboken har .358win ein hastighet som gjer at sjølv dei konvensjonelle blyspissane held mål. 250grs Hornady Interlock er av fleire nevnt som ei bra kule til kaliberet. Ellers er kanskje 250grs Oryx og 225/250grs Nosler Partition meir passande enn A-Frame om ein skal velje blant "superkulene".

 

Ut frå det eg kan lese i dei amerikanske våpenmagasina, verkar det for meg at me er vel hysteriske når det gjeld kulevalg. Norsk elg og hjort er vel ikkje så mykje hardare bygd enn deira slektningar på andre sida av Atlanteren..?

Link to comment
Share on other sites

Hei Per-S!

Synd at du ikke får den efekten du ønsker.

Uten å ha sett ekspandert/uekspandertkule, utgangshastighet eller slaktene dine sitter jeg med en følelse av at du har valgt en litt for hard kule.

Personlig er min erfaring nettopp stor effekt på viltet.

Jeg annbefaler deg å prøve 250g Nosler Patition, den er passe "bløt" i nesa til å oppføre seg perfekt i de hastighetene vi oppererer med, og på de jeg har funnet igjen er restvekt% vesentlig høyere enn jeg er vant til fra Nosler Patition i andre kalibere :!:

Link to comment
Share on other sites

Jeg får nok den virkningen jeg ønsker bare jeg velger rett kule. Swift fikk jeg av en venn da jeg kun hadde 200 gr hornady på lager.

Det jeg lurer litt på er om Lapua mega eller Norma alaska gir bra virkning, det er som flere har uttalt ikke behov for premium kuler i denne hastigheten, men jeg liker ikke bly i maten og vil gjerne ha en kule som både holder samme og som ekspanderer lett. Noen som har prøvd Rhino eller woodleigh?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært litt skuffet over virkningen i dyr. Jeg har skutt to hjort med 250 gr Swift A frame. Treff bak bogen og ingen ekspansjon av kula. Er det andre som har erfaringer med kuler som ekspanderer på rett sideskudd uten at det treffes i ribbein?

Hei Per, hva med denne? http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=311428

Jeg bruker Accubond i 6.5x55 på rådyr. Lader den slapt, og har meget gode erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får nok den virkningen jeg ønsker bare jeg velger rett kule. Swift fikk jeg av en venn da jeg kun hadde 200 gr hornady på lager.

Det jeg lurer litt på er om Lapua mega eller Norma alaska gir bra virkning, det er som flere har uttalt ikke behov for premium kuler i denne hastigheten, men jeg liker ikke bly i maten og vil gjerne ha en kule som både holder samme og som ekspanderer lett. Noen som har prøvd Rhino eller woodleigh?

 

Hei

Eg trur nok Hornady'n hadde gjordt en bedre jobb en Swift'n i ditt tilfelle, men, men.

Mega og Alaska finnes vel ikkje i 358?? trur eg.

Rhino kan nok også vere i hardeste laget for 358 win hastigheter.

 

Kulene eg meiner vil dekke dine ønsker, er kuler som: Oryk 250, Woodleight 225/250 og Accubond 225.(disse vil ekspandere bra og ligge igjen minimalt med bly)

 

Eg skaut i høst 3 hjorter med sierra GK 225, med veldig bra resultat, men har en pakke Accubond klar for testlading.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får nok den virkningen jeg ønsker bare jeg velger rett kule. Swift fikk jeg av en venn da jeg kun hadde 200 gr hornady på lager.

Det jeg lurer litt på er om Lapua mega eller Norma alaska gir bra virkning, det er som flere har uttalt ikke behov for premium kuler i denne hastigheten, men jeg liker ikke bly i maten og vil gjerne ha en kule som både holder samme og som ekspanderer lett. Noen som har prøvd Rhino eller woodleigh?

Rhino og Woodleigh ville jeg styrt unna pga såpass solide kuler vil ekspandere lite eller ingenting, a-frame er i samme bås. Vi snakker tross alt om utgangshastigheter på litt over 700m/s her.

Mener "Maral" hadde en test av 358 kuler på sluttstykket.

 

Ville heller gått for 225grs sierra til hjort, evt 225grs nosler part om du skal jakte elg. Eller 250grs hornady el. Konvensjonelle kuler mao. I denne hastigheten spiller det liten rolle hva kula heter. Har skutt noen dyr med 200grs hornady og det funker fint det, litt graut blir det riktignok, men sånt skjærer jeg av uansett.

Du har også muligheten av å bestille 185grs PBP kule med litt større høl om du vil ha en solid, presis kule i litt høyere hastighet uten splintring.

Skal teste litt med 250grs nosler partition utover våren og se hva den kan by på.

Link to comment
Share on other sites

Har fulgt med denne tråden nøye, har fått litt sansen for denne partonen.

 

Har en tikka m55 308w som etter hvert vil få behov for et nytt løp...

Noen som har peiling på hvor my det koster for et løp i 358w til tikkan?

 

Børsa er hundeførerbørse under elgjakta, har aldri skutt elg på lengre enn ca 80m så dette kalibret tror jeg er bra til mitt bruk.

 

Hvordan er kulebanen på kalibret ut til ca 150m?

 

På forhånd takk :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...