Jump to content

N160 krutt lapua mega 10.1g kule og kaliber 6,5x55


ubi

Recommended Posts

Ladet Mega med COL 73mm og Rhino 22 (MRP). Etter tabel hos Lapua går ladningen sånn ca fra Min 42 Max 48.

 

Ved 44 grain Begynte flate hetter å melde seg. Kan du øke COL ville jeg ha gjort det, for å få mer hylsevolum. Skal trekke de patronene jeg har ladet, og sette de med 2mm friflukt. Det vil sånn ca bli ved første krymperille i mitt tilfelle(Lengst unna blyspissen på kula :wink: ). Men vær obs, man kan da få problemer med å kammre slike butte kuler da. Har ikke testet det hos meg, må komme meg hjem fra havet først :-)

 

Kronograferte ikke ladningen, glemte den selvfølgelig hjemme på ladebenken :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

fant denne på robbans handladningssidor http://www.robsoft.nu/databaser_se/ladd ... 5%20Mauser

 

Noen som har prøvd denne ladningen. ?

Noen som kunne vært så snill å kjøre denne gjennom QL?

Litt nyskjerrig på hastighet,og da selvfølgelig anslagsenergi.

 

Lapua mega 155 grain

krutt: Vithavouri N160

Laddvikt:43.3 grains

tennhette: Federal 210

hastighet? m/s??

spridning: 19 mm

test vapen: Cg 1900 (testes på eget ansvar)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 2 weeks later...

Har forsøkt Mega 155 gr i kombinasjon med N160-krutt ut fra ladedata på Robsoft i min 6,5x55 Browning A-bolt med 53 cm pipe og ble verken imponert eller helt trygg. 

Dessuten er kronografert hastighet for lav til å møte kravet til anslagsenergi for storvilt på 100 m. Her er mine data for Norma hylser, CCI200 hetter og col 73 mm:

42,0 gr            hastighet 698 m/s
43,0 gr                           718
43,5 gr                           721

Fikk veldig god presisjon med alle ladningene og ingen åpenbare tegn på for høyt trykk, men ble litt urolig over den ubetydelige økningen i hastighet fra 43,0 til 43,5 gr.

Jeg valgte derfor å bytte krutt, og ladet resten av partiet med 47 grs MRP (Ladeboken utg. 7) og samme patronlengde. Glimrende presisjon og utgangshastighet 758 m/s.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...