Jump to content

Porting av hagleløp?


Jonas.L

Recommended Posts

Har noen erfaring med Porting av halgleløp?

Og hva har dette og si for evt. redusert utgangshastighet?

Hvordan er Porta shoker i forhold til Porting av pipe?

 

Håper noen har noen erfaringer med noe av dette og kunne skrive litt om temaet.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Har portede løp på konkuransehagla nå, og har prøvd noen portede choker. Følgende er min erfaring / oppfatning:

 

- Porter på løp eller choker mener jeg å ha lest at knapt har målbar effekt på utgangshastighet. Jeg har ikke merket noe til dette under skyting heller.

- Porting av løp, utført på korrekt måte, skal redusere munningsvipp. Dette tror jeg nok kan stemme, men er da kun en fordel ved 2-skudds øvelser. Men at porting av løp reduserer rekylen så mye som enkelte hevder tviler jeg på.

- Porting av choker skal også redusere munningsvipp, men dette tror jeg ikke noe på. Kan ikke skjønne at munningsvipp kan reduseres så lenge portingen på chokene går rundt hele choken, i alle retninger. Porting på løp er i en retning som i teorien vel skal holde munningen nede.

- Fordelen med porting av choker tror jeg i hovedsak er at dette kan medvirke til at plast-wad'en kan åpne seg raskere og dermed gi en jevnere sverm.

- Porting av løp er greit å holde rent, mens en del portede choker blir veldig fort sotet til (noe som reduserer effekten på portingen). Av de portede chokene jeg har vært borti har Beretta Victory og Briley hatt en type porting / overflate (små, avlange huller og ruglete overflate) som gjør at disse er leie å holde rene. Kicks er lettere å holde rene da chokene er laget i glattere materiale / overflate, med større huller.

 

Tidligere var det litt diffust om portede løp var tillatt i konkurranse, men nå er det ingen tvil om at dette er tillatt både i NJFF og NSF. Internasjonalt tror jeg at det er begrensninger på hvor stor avstand det kan være fra munningen (evt ytterste del av lange choker) og bakover til det innerste hullet.

Link to comment
Share on other sites

Perforering i alle retninger vil funke også på munningsvipp siden den sørger for at en god del av gassen ledes ut til siden istedenfor fremover.

Rekylkraften, som bl.a. er et resultat av gass som strømmer ut av løpet fremover, vil forårsake bevegelse bakover, pluss munningsvipp.

Mindre gass fremover vil gi mindre kraft bakover, ergo også mindre vipp.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tilbakemeldinger :D

Grunnen til at jeg vurderer dette er at på skeete`n så har jeg en tendens til "vipp" etter førsteskuddet

og jeg kunne da tenke meg og få redusertdette så jeg får bedre flyt under dublèer.

Hvet noen hvem det er som er dyktige på og porte løp?

Har en Beretta 682 som jeg vurdere og porte løpa på.

Hagla brukes også på jakt derfor var jeg litt nærvøs ang. reduksjon av fart etter porting.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Tror defiitivt ikke at du trenger å bekymre deg over hastigheten på ladningen. Tror ikke at noen har klart å måle redusert hastighet v/ porting.

 

Produsentene av portede choker mener at disse reduserer både rekyl og ikke minst munningsvipp, men noe må de jo også bruke som argument for å få solgt noe... I teorien skal porter i en choke slippe ut såpass mye gass at det blir mindre rekyl og munningsvipp, men jeg har ikke merket noe til dette ved skyting med slike choker (men det er vel ikke sikkert at man egentlig legger så mye merke til 10-20% reduksjon i rekyl når man skyter med hagle med ordentlig rekyopptak 8) ). At det kan ha en innvirkning på skuddbildet er nok mer sannsynlig.

 

Holder man pris utenfor vil jeg anbefale portede løp, både mtp effekt på munningsvipp og rengjøring. Prismessig vil det nok sikkert være en del billigere å kjøpe portede choker sammenlignet med å porte et løpssett. Dog litt avhengig av hvor mange choker man må ha.... Jeg mener at jeg betalte kr 3-3.500,- i tillegg for å få portede løp på min konkuransehagle, men det var da fra fabrikk. Har dessverre ikke noe tips om hvem som påtar seg porting av løp i Norge, men noen er det da som driver med det.

Link to comment
Share on other sites

Nå skriver jeg en smule uten de store kunnskaper på området, men burde det ikke være mulig å ta en av de forlengede chokene som stikker x antall centimeter utenfor pipa, skru denne inn for å finne ut hva som er opp og ned for deretter å bore noen hull i det partiet som er opp ?

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

På en over under ville beste plassering være over løpet. og relativt langt bak... siden du ønsker best effekt på andreskuddet er jo andreløpet iveien for en god plassering... siden du har problemer med nettopp andreskuddet, kan det være at haglen ikke passer helt? Har mer tro på at stokken feks er for kort. Tror porting er relativt unødvendig og bortkastede penger.  Nå var dette en gammel tråd. Lurer på hva som ble gjort😁

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...